Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
Oh... rart at VEMS selv sier det motsatte men, samma faen egentlig Har egentlig ingen forkjærlighet for noen av dem sånnsett. Du har nok kanskje rett, men har ikke sett så supergrundig på MS så har bare basert meg på at det som står på VEMS sine sider var sant... Velger bare VEMS fordi det er ei høyst kapabel motorstyring til en veldig rimelig penge, og har mere funksjoner (lett tilgjengelig) enn MS og sånnsett får jeg jo mere for pengene...

Aller helst skulle jeg vel ønsket meg Motec, Bosch Motorsport o.l men de er jo i en "litt" annen prisklasse...
Ingenting rart der.
Det som er skrevet på VEMS-sidene er i samsvar med det jeg skrev her, så da må du nok lese en gang til.
Skal sies at det står ytterst lite om MS-derivatet der, siden at etter det ble hetende GenBoard er designet helt eget for VEMS.

Bruce Bowling og Al Grippo begynte allerede i 1995 å planlegge en motorstyring man kunne sette sammen selv, for en rimelig penge. Denne het EFI332.
Utviklingen av EFI332 stoppet. I stedet re-designet de hele pakka, og releaset første utgave av MegaSquirt i 2001.

I 2003 hadde noen brukt MS-prosjektet som inspirasjon, og laget noe som ble hetende MegaSquirt-AVR. Det er dette som etterhvert blir hetende VEMS.
Likhetene mellom VEMS og MS ble veldig fort færre.
Bare tuning softwaren som var fellesnevneren til slutt (inntil nå).

Megasquirt-AVR(tidlig vems) hadde uansett ikke lik kildekode som Megasquirt, siden MS den gangen var skrevet i Assembler til en Motorola chip, mens MS-AVR var et Atmel AVR chip, koden skrevet i C.

Dette ble mye tullball ut av en altfor liten filleting
Har ingenting negativt å si om VEMS, som er et flott system.

Hadde de vært litt flinkere med å lage ryddig og konkret dokumentasjon, tror jeg VEMS hadde slått an i en mye større grad.

Som du sier, så kan en omjustering av Motronicen være en vel så bra løsning i mange tilfeller.
Robust og testet. Den er også installert med omhu, der ledningsnettet er laget på en måte som ikke skaper problemer.

http://megasquirtavr.sourceforge.net/
http://www.vems.hu/wiki/index.php?page=MegaSquirt