Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
Greia er at dess mer effektiv motor, dess mindre trykk for samme hk og oftest bredere register. Hele saken handler ikke det grann om trykk egentlig, den handler om å prosessere luft og lage krutt. Standard motor og 2 bar gir effekt det, men en riktig bygget motor av samme type tar kanskje ut samme effekt på 1.5 bar. Seff, skal man makse effekten så får man bare optimalisert til et gitt punkt, etter det er det 5.7 bar ladetrykk som gjelder... da får man en grei 1700 hk's Mitsu Evo for eksempel.. men trykk er ikke Gud, alfa, omega og hele det greske alfabetet. Ikke i min verden ihvertfall. Senest på gatebil så jeg bevis på det, en Supra med 513 hk med likt oppsett som Aasbø sin.. den sistnevnte bremser 638 fordi den er satt opp riktig og prosesserer mer luft, ikke fordi den lader mest.. de lader like mye og oppsettene skiller nesten ikkeno'.
Kan ikke du vise til noen eksempler på dette?
Du snakker bare om effekt, altså toppeffekt tallet, de velkjente norske hestene! En patetisk og latterlig greie.
Kan du si noe mer om oppsettene på disse to Supraene?
For meg er det en selvfølge at en riktig oppsatt motor fungerer bedre enn en som ikke er det.
Jeg er helt sikker på at med noe mer oppmerksomhet og innsats så vil man lett kunne øker effekten fra 513 til 637 på den første motoren. Slik jeg ser det trenger man bare fjerne åpenbare feil og øke ladetrykket.
Slik jeg ser det vil resultatet av dette bli at den i praksis lett vil akse fra Aasbø sin pga ett høyere gjennomsnittlig dreiemoment.
Hester er viktig for toppfarten i båt, Texas mile, Bonneville og den type bruk. Når man ønsker å akselerere rask og effektivt opp ihastighet og gjennom gearene så er det det gjennomsnittlige dreiemomentet, altså hele dreiemomentKURVEN samt gassrespons og spool up som avgjør hvem som kommer først frem og hvem som må legge seg inn bak.
Dette VET DU steikane godt og derfor blir hestepratet her bare ett spill for galleriet, ikke sant?