Brukere som er tagget i denne tråden

Viser resultater 1 til 25 av 1744

Tråd: Legg ut dine/andres bremsepapirer og motoroppsett her

Threaded View

Forrige innlegg Forrige innlegg   Neste innlegg Neste innlegg
  1. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.653
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Jeg har da i alle fall IKKE tenkt å la noe motor få rase fort opp i turtall i benken! Her i gården skal de få tygge seg langsomt oppover som om man hadde en henger med grus bakpå opp en bakke...

    Snakker vi svinghjultall sikter jeg på tett til 200Nm @ 1600rpm og om ting går som jeg prøver på så bikker det vel 330Nm på momenttopp @ 6100rpm. Noen vil vel påstå at det suger, men det gjør den jo , så bør det ikke være for ille mtp på de 2922cc den besitter. Skal i hverdagsbil så, og en med litt "frisk" feel også. Seff alle tall med forbehold, de virkelige får man ikke før den tynes i en benk, og det blir nok endel lavere tall også iom at det blir navmåling...

    Batland: Å påstå at alle som sikter til minst mulig laddetrykk "sprinter" i benken for å oppnå ønsket effekt blir å gre alle under en kam...

    Når jeg begynner for fullt med fem-hullern, skal den pines for å få virkelige tall
    Personlig har jeg mest sansen for dem som mapper ved holde motoren statisk på ett turtall som f.eks 4000 o/min.
    Motoren står på full gass på dette turtallet så lenge det behøves mens man justerer tenning og fuel til det motoren foretrekker i denne driftstilstanden.
    Deretter er det videre til neste turtall.
    Man kan avslutte med ett pull på minst 20 sek. som viser dreiemoment og effektkurven.
    Momenttopp på 6100 o/min er ..........og har lite og ingenting med en genuin gatebil å gjøre slik jeg ser det. Turtallet for maks effekt nærmer seg vel 8000 o/min?

    Når det gjelder signaturen du har i øyeblikket er jeg både uenig og enig.
    Hvis man har en liten 4 syl. motor så TRENGER man egentlig 2,0 BAR ladetrykk for å få SKIKKELIG fart i bilen. Grunnen er at dette ladetrykket kan sies å øke det praktiske motorvolummet fra ynkelige 2,1 L til respektable 6,3 L.
    Hvis man har en V8 motor som Chevy LS3 da kan man kjøre med det "ladetrykket" du beskriver og likevel ha en nydelig dreiemomentkurve og en rask og effektiv bil. En kompis har dette og 350 hk v /4000 o/min og 500 + hk v/ 6000 o/min. Herlig dreiemoment over disse 2000 o/min er helt fantastisk på alle måter og noe å strekke seg etter. Dette KREVER at det lades skikkelig hvis man kjører liten 4 syl. motor. Så enkelt er det.
    Med feige og kjipe ladetrykk blir det som oftest fra 140 - 200 hk ved 4000 o/min = trege greier med dårlig levetid og holdbarhet på gate. :(
    Sist endret av Batland; 30/07/11 kl 20:02

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •