Sitat Opprinnelig postet av Christian Vis post
I volvon med v8'ern er det egentlig ikke plass til stort uansett.
Har block huggers som ender i så pen vinkel som mulig (ikke langt unna 90 grader)
Men derfra og ut er det relativt fri fløde..
Du har egentlig ikke så mye å hente på den V8-ern din uansett med grenrør, annet enn å løfte VE'n på kun ett turtall siden du har "crossplane" veiv (altså det kommer kun ett stempel opp i gangen på hver banke) du kan såklart få klina det ut litt hvis man bruker steg-primærer. Om ikke annet så vil vel "megafoner" eller divergerende trakter bak primærkollektoren på hver banke funke bra (løfte VE'n over hele fjøla) og en "X" pipe som sammler røra fra begge bankene til slutt (eller bare en vanlig kollektor hvis du har ut i singlepipe) Kan spre det ut litt med 4-2-1 på hver bank også, men effekten av det er lite i forhold til strevet når du ikke har "flatplane" (vanlig firer) veiv...

Er en grunn til at feks. ferrari og judd bruker "flatplane" veiver og det har ikke BARE med turtall å gjøre... Ligger mye "ekshaust scavaging" tanker bak det også