Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Fetter har en Köhler 2,7 16V B230, er over 325 i den. Ikke bremsa med 2010 spec kammene som Köhler monterte i fjord.
Volvo V70 Summum
Nissan Leaf Tekna
Honda Civic Aerodeck
ikke helt sikker, men vil tro det er på veiva.
En motor som funker meget bra hvertfall, hadde hvert morro å testa bilen i Dyno![]()
Volvo V70 Summum
Nissan Leaf Tekna
Honda Civic Aerodeck
Noen som vet ca. hva jeg vil ligge på i HK på en B230FD med K-kam?![]()
Jepp.
Venter bare på penger, så jeg får betalt kjære ArneR.
Hadde vært stor stas det!![]()
Kjøpte meg en ascona B her om dagen. Planene for den er etterhvert å bygge en banebil av den. Vurderer sterkt å sette en volvo sugemotor i den. Åssen er det å bygge en b230 med 16v topp og ende opp mellom 200-250 hk? og hvor mye vil det koste ca?![]()
250 veivhk innenfor et normalt turtall bør ikke være noe problem på den motoren egentlig. Men planlegger du det på bare std. deler er det bare å glemme. Putter du i en kam som vil gi de 250 og resten mest mulig std. kan du vinke kjørbarheten adjø.
Må nok littegranne porting til, noen større innsugsventiler, spec kammer, tilpasset innsug og eksos etc. for å få 250 kjørbare hester ut av den.
Med litt mods er det egentlig veldig potente motorerMulighet for stort ventilareal ift slagvolum (iom at den er overkvadratisk) som gir grunnlag for bredt register. Så fremst det rundtomliggende også er på stell såklart
Hvis du setter deg en sum på 50k bør vel det komme på ala det. Da gjør du MYE selv også for å få den prisen. Men for samme summen kan du også få mere enn de 250hk også, da mye må bli custom for selv de 250hk uansett
Baserer du deg på gassere kan det vel bli litt billigere enn 50k også.
Det blir såpass dyrt ja :( da blir det nok mest sannsynlig ft/fk eller c20let i den etterhvertmen er en stund til det blir motorbygging uansett for er endel rust som må sveises først.
Jeg la vel på litt for æ være sikkerDumt å oppgi en for lav verdi iaffal
"Custom"-kammer = 8k, Ventiler, fjører osv. = 10k. så må du lage eksos, skal det være holdbart og ikke forsvinne fort = rustfritt = 12k i eksos relaterte deler, så bør du helst ha sprut For å gjøre det mere lettvindt (VEMS feks, rimelig og bra) = 6k (oppe i ala 36 nå) ala 3k i deler til innsug og runnere i glassfiber feks. (billigst), så bør/må man få delene balansert og lettet så har man passert 40k med litt... Blir vel helst dyrere, men kan du gjøre nesten alt selv, så kan du jo greie å få det noe billigere
Såklart du kan få 250hk for mindre, men spørs hvor kjørbar du vil ha den med den effekten du har satt deg... Kjørbarhet medfører ofte økte kostnader ettersom man må ha litt mere "raffinert" oppsett... Og raffinert oppsett medfører ofte større ventiler, noe portingsarbeid, samt kammer levert på spec, som er bestillt med profiler som passer til formålet...
Å slipe om originalkammer koster jo ikke like mye som "custom" kammer, men da har man litt begrensede valg av profiler også. Og det ender ofte opp med at man da må lage ett veldig tilspisset register for å få den effekten, og da blir fort den effekten litt ubrukelig i praksis...
Sist endret av Njål Nilssen; 21/08/11 kl 19:18
Ja blir fort dyrt :( men trur da kanskje at det blir turbomotor i den etterhvert da. Da kan man jo bygge videre og hente ut mere også!![]()
har tatt av toppdekselet på min 142 b20 motor. lurer på om dette er en steg 5 topp, kam det stemme? :
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphot..._5795302_n.jpg
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphot..._4006796_n.jpg
cylinder 1 har mistet kompen. kva kan dette komme av? dei andre har oppi 8 og 9. ikkje det besta det heller, syns det var merkelikt a akkurat nr 1 hadde 0, i komp. stempelringane?
takker for svar:P
Kan jo være stempelringer eller hull i stempel?
Skal ikke utdype meg, for jeg kan egentlig ikke noe særlig om det, men det er jo en mulighet.![]()
-96 Volvo 940 B230FK
-87 Volvo 245 B230K
-86 Volvo 244 B230K
-84 Volvo 245 B21A
-69 Volvo Amazon 121 B20
ok var det eg kunne tenke meg. får ta av toppen å sjå om ventilane leker, og ta en liten overhaling. MEN, om ventilane leker, kva gjer eg da?
nokon som kan sei meg om det er en steg 5 topp? er kjekt å vite om du skrur på ein dyr eller en billig topp, hehehe![]()
Noen som tørr å tippe på effekt-tall i HK og NM?
B230FD, K-kam, 531-topp, 4-2-1 grenrør, 2.5" Simons eksos, konfilter.
180-190Nm? Den har jo 186Nm originalt.
Ja.. de flyttes bare lengre opp i registeret, samtidig som du mister litt på bunn. er for lite løft på de kammene og null harmoni mellom innsug og kam til å få serlig høyere VE (blir jo litt høyere VE da, men man får også større mekanisk tap så det blir ganske utlignet), så da begrenser det seg fort...
Momenttopp på ala 190Nm tilsier en VE på ca. 82-85% hvis det er på ala medium turtall (i duren 3500 til 4000)...
Derfor også kompen i de motorene er litt sånn --->![]()
Henter ikke inn noe NM på grenrøret, eksosen eller 531-toppen da?
Kanskje noe, såfremst ikke primærene har for stor diam. ift fyllingsgraden som motoren faktisk har... må være litt fart på gassene for at man skal få god tømme(svavaging)effekt, lengdene bør også passe til kammen for at det skal være noe betydelig å tjene på det. Men er innsuget, kompresjon og tenningsprogram som er største killerne her...
En ting jeg har fundert litt på, men aldri funnet noe fornuftig svar på, er om EZK tenningen på LH 2.4 er "faste" verdier, eller er dent tilpassningsdyktig med andre kammer, drivstoff osv? Har testet litt på en F motor med LH 2.2, og Det eneste som funka noe særlig på den, var å skifte til A-Kam kontra M-Kam. Jeg testet K-kam, V-kam, og VX kam, men det ble lissom ikke noe særlig. Den gikk dårligere jevnt over det hele med annet enn A-kam.
Pedersen & Moen's diverse galskap.
Treffes på 93288310
75' 242
81' 242 (Vent å se)
Kan man kjøre med 123 tenning sammen med lh 2.4? Eller blir det krøll da?
Edit: En sånn her http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Volvo...item2eb34c3a28 altså
Sist endret av Daruu; 27/08/11 kl 00:23