Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  144
Side 19 av 65 FørstFørst ... 9 17 18 19 20 21 29 ... SisteSiste
Viser resultater 451 til 475 av 1606

Tråd: Sugemotortråden!

  1. #451
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Forzaa Vis post
    3 ltr 16V B230 motor
    Ah Ja er jo greie maskiner å hente ut av... plass til litt ventilareal i de med den borringen de har Borra til 98 og stroka da? eller kjører du orignalt bor og 103,6mm veiv?
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  2. #452
    Registrerte brukere J-A-E sin avatar
    Medlem siden
    05. april 2010
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    293
    Antall takk

    Standard

    Fetter har en Köhler 2,7 16V B230, er over 325 i den. Ikke bremsa med 2010 spec kammene som Köhler monterte i fjord.
    Volvo V70 Summum
    Nissan Leaf Tekna
    Honda Civic Aerodeck

  3. #453
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av J-A-E Vis post
    Fetter har en Köhler 2,7 16V B230, er over 325 i den. Ikke bremsa med 2010 spec kammene som Köhler monterte i fjord.
    På nava eller @ veiva/svinghjul?
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  4. #454
    Registrerte brukere J-A-E sin avatar
    Medlem siden
    05. april 2010
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    293
    Antall takk

    Standard

    ikke helt sikker, men vil tro det er på veiva.

    En motor som funker meget bra hvertfall, hadde hvert morro å testa bilen i Dyno
    Volvo V70 Summum
    Nissan Leaf Tekna
    Honda Civic Aerodeck

  5. #455
    Registrerte brukere Larsgunnar sin avatar
    Medlem siden
    12. mai 2011
    Sted
    Harstad, Troms
    Innlegg
    868
    Antall takk

    Standard

    Noen som vet ca. hva jeg vil ligge på i HK på en B230FD med K-kam?

  6. #456
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Larsgunnar Vis post
    Noen som vet ca. hva jeg vil ligge på i HK på en B230FD med K-kam?
    fått handlet deg kam? Da får jeg lage en post til deg med hvordan du skal skifte den
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  7. #457
    Registrerte brukere Larsgunnar sin avatar
    Medlem siden
    12. mai 2011
    Sted
    Harstad, Troms
    Innlegg
    868
    Antall takk

    Standard

    Jepp.
    Venter bare på penger, så jeg får betalt kjære ArneR.
    Hadde vært stor stas det!

  8. Takk ArneR takket for denne posten
  9. #458
    Registrerte brukere tempo_panter sin avatar
    Medlem siden
    19. aug. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Kjøpte meg en ascona B her om dagen. Planene for den er etterhvert å bygge en banebil av den. Vurderer sterkt å sette en volvo sugemotor i den. Åssen er det å bygge en b230 med 16v topp og ende opp mellom 200-250 hk? og hvor mye vil det koste ca?

  10. #459
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tempo_panter Vis post
    Kjøpte meg en ascona B her om dagen. Planene for den er etterhvert å bygge en banebil av den. Vurderer sterkt å sette en volvo sugemotor i den. Åssen er det å bygge en b230 med 16v topp og ende opp mellom 200-250 hk? og hvor mye vil det koste ca?
    250 veivhk innenfor et normalt turtall bør ikke være noe problem på den motoren egentlig. Men planlegger du det på bare std. deler er det bare å glemme. Putter du i en kam som vil gi de 250 og resten mest mulig std. kan du vinke kjørbarheten adjø.

    Må nok littegranne porting til, noen større innsugsventiler, spec kammer, tilpasset innsug og eksos etc. for å få 250 kjørbare hester ut av den.

    Med litt mods er det egentlig veldig potente motorer Mulighet for stort ventilareal ift slagvolum (iom at den er overkvadratisk) som gir grunnlag for bredt register. Så fremst det rundtomliggende også er på stell såklart

    Hvis du setter deg en sum på 50k bør vel det komme på ala det. Da gjør du MYE selv også for å få den prisen. Men for samme summen kan du også få mere enn de 250hk også, da mye må bli custom for selv de 250hk uansett

    Baserer du deg på gassere kan det vel bli litt billigere enn 50k også.
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  11. #460
    Registrerte brukere tempo_panter sin avatar
    Medlem siden
    19. aug. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Det blir såpass dyrt ja :( da blir det nok mest sannsynlig ft/fk eller c20let i den etterhvert men er en stund til det blir motorbygging uansett for er endel rust som må sveises først.

  12. #461
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tempo_panter Vis post
    Det blir såpass dyrt ja :( da blir det nok mest sannsynlig ft/fk eller c20let i den etterhvert men er en stund til det blir motorbygging uansett for er endel rust som må sveises først.
    Jeg la vel på litt for æ være sikker Dumt å oppgi en for lav verdi iaffal "Custom"-kammer = 8k, Ventiler, fjører osv. = 10k. så må du lage eksos, skal det være holdbart og ikke forsvinne fort = rustfritt = 12k i eksos relaterte deler, så bør du helst ha sprut For å gjøre det mere lettvindt (VEMS feks, rimelig og bra) = 6k (oppe i ala 36 nå) ala 3k i deler til innsug og runnere i glassfiber feks. (billigst), så bør/må man få delene balansert og lettet så har man passert 40k med litt... Blir vel helst dyrere, men kan du gjøre nesten alt selv, så kan du jo greie å få det noe billigere

    Såklart du kan få 250hk for mindre, men spørs hvor kjørbar du vil ha den med den effekten du har satt deg... Kjørbarhet medfører ofte økte kostnader ettersom man må ha litt mere "raffinert" oppsett... Og raffinert oppsett medfører ofte større ventiler, noe portingsarbeid, samt kammer levert på spec, som er bestillt med profiler som passer til formålet...

    Å slipe om originalkammer koster jo ikke like mye som "custom" kammer, men da har man litt begrensede valg av profiler også. Og det ender ofte opp med at man da må lage ett veldig tilspisset register for å få den effekten, og da blir fort den effekten litt ubrukelig i praksis...
    Sist endret av Njål Nilssen; 21/08/11 kl 19:18
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  13. #462
    Registrerte brukere tempo_panter sin avatar
    Medlem siden
    19. aug. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Ja blir fort dyrt :( men trur da kanskje at det blir turbomotor i den etterhvert da. Da kan man jo bygge videre og hente ut mere også!

  14. #463
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. nov. 2010
    Sted
    Vats
    Innlegg
    264
    Antall takk

    Standard

    har tatt av toppdekselet på min 142 b20 motor. lurer på om dette er en steg 5 topp, kam det stemme? :


    http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphot..._5795302_n.jpg

    http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphot..._4006796_n.jpg

    cylinder 1 har mistet kompen. kva kan dette komme av? dei andre har oppi 8 og 9. ikkje det besta det heller, syns det var merkelikt a akkurat nr 1 hadde 0, i komp. stempelringane?

    takker for svar:P

  15. #464
    Registrerte brukere Larsgunnar sin avatar
    Medlem siden
    12. mai 2011
    Sted
    Harstad, Troms
    Innlegg
    868
    Antall takk

    Standard

    Kan jo være stempelringer eller hull i stempel?
    Skal ikke utdype meg, for jeg kan egentlig ikke noe særlig om det, men det er jo en mulighet.

  16. #465
    Registrerte brukere A.B Boss sin avatar
    Medlem siden
    20. okt. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    124
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av v0lv0 Aksar Vis post
    har tatt av toppdekselet på min 142 b20 motor. lurer på om dette er en steg 5 topp, kam det stemme? :


    http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphot..._5795302_n.jpg

    http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphot..._4006796_n.jpg

    cylinder 1 har mistet kompen. kva kan dette komme av? dei andre har oppi 8 og 9. ikkje det besta det heller, syns det var merkelikt a akkurat nr 1 hadde 0, i komp. stempelringane?

    takker for svar:P
    jeg har bare 6,5 i komp på sylinder 4 mens de andre er normale, jeg tror grunnen til at jeg har så lite komp er at ventilene lekker pga at den ikke har fått blybensin på mange år
    -96 Volvo 940 B230FK
    -87 Volvo 245 B230K
    -86 Volvo 244 B230K
    -84 Volvo 245 B21A
    -69 Volvo Amazon 121 B20

  17. #466
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. nov. 2010
    Sted
    Vats
    Innlegg
    264
    Antall takk

    Standard

    ok var det eg kunne tenke meg. får ta av toppen å sjå om ventilane leker, og ta en liten overhaling. MEN, om ventilane leker, kva gjer eg da?

    nokon som kan sei meg om det er en steg 5 topp? er kjekt å vite om du skrur på ein dyr eller en billig topp, hehehe

  18. #467
    Registrerte brukere Larsgunnar sin avatar
    Medlem siden
    12. mai 2011
    Sted
    Harstad, Troms
    Innlegg
    868
    Antall takk

    Standard

    Noen som tørr å tippe på effekt-tall i HK og NM?
    B230FD, K-kam, 531-topp, 4-2-1 grenrør, 2.5" Simons eksos, konfilter.

  19. #468
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Larsgunnar Vis post
    Noen som tørr å tippe på effekt-tall i HK og NM?
    B230FD, K-kam, 531-topp, 4-2-1 grenrør, 2.5" Simons eksos, konfilter.
    Tror nok originalfilteret fløder bedre enn et slikt konfilter

    Men kan tippe på en ala 140 veivhester... hvis du fjærner egr og annet bullshit...

    Og ala momenttopp på 180-190Nm @ litt høyere turtall enn med M kammen du har nå...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  20. #469
    Registrerte brukere Larsgunnar sin avatar
    Medlem siden
    12. mai 2011
    Sted
    Harstad, Troms
    Innlegg
    868
    Antall takk

    Standard

    180-190Nm? Den har jo 186Nm originalt.

  21. #470
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Larsgunnar Vis post
    180-190Nm? Den har jo 186Nm originalt.
    Ja.. de flyttes bare lengre opp i registeret, samtidig som du mister litt på bunn. er for lite løft på de kammene og null harmoni mellom innsug og kam til å få serlig høyere VE (blir jo litt høyere VE da, men man får også større mekanisk tap så det blir ganske utlignet), så da begrenser det seg fort...

    Momenttopp på ala 190Nm tilsier en VE på ca. 82-85% hvis det er på ala medium turtall (i duren 3500 til 4000)...

    Derfor også kompen i de motorene er litt sånn --->
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  22. #471
    Registrerte brukere Larsgunnar sin avatar
    Medlem siden
    12. mai 2011
    Sted
    Harstad, Troms
    Innlegg
    868
    Antall takk

    Standard

    Henter ikke inn noe NM på grenrøret, eksosen eller 531-toppen da?

  23. #472
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Larsgunnar Vis post
    Henter ikke inn noe NM på grenrøret, eksosen eller 531-toppen da?
    Kanskje noe, såfremst ikke primærene har for stor diam. ift fyllingsgraden som motoren faktisk har... må være litt fart på gassene for at man skal få god tømme(svavaging)effekt, lengdene bør også passe til kammen for at det skal være noe betydelig å tjene på det. Men er innsuget, kompresjon og tenningsprogram som er største killerne her...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  24. Takk Larsgunnar takket for denne posten
  25. #473
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    En ting jeg har fundert litt på, men aldri funnet noe fornuftig svar på, er om EZK tenningen på LH 2.4 er "faste" verdier, eller er dent tilpassningsdyktig med andre kammer, drivstoff osv? Har testet litt på en F motor med LH 2.2, og Det eneste som funka noe særlig på den, var å skifte til A-Kam kontra M-Kam. Jeg testet K-kam, V-kam, og VX kam, men det ble lissom ikke noe særlig. Den gikk dårligere jevnt over det hele med annet enn A-kam.
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  26. #474
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V20T Vis post
    En ting jeg har fundert litt på, men aldri funnet noe fornuftig svar på, er om EZK tenningen på LH 2.4 er "faste" verdier, eller er dent tilpassningsdyktig med andre kammer, drivstoff osv? Har testet litt på en F motor med LH 2.2, og Det eneste som funka noe særlig på den, var å skifte til A-Kam kontra M-Kam. Jeg testet K-kam, V-kam, og VX kam, men det ble lissom ikke noe særlig. Den gikk dårligere jevnt over det hele med annet enn A-kam.
    EZK er ikke adaptiv som på de nyere kontrollene som Motronic 4.4 og nyere.. Den har en fast tennkurve. Eneste den gjør er å retardere ut fra den kurven når den oppdager banking...

    EZK'en min blir i hvertfall IKKE enig med KG004 (K) kammen jeg har i brukisen pr. nå...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  27. #475
    Registrerte brukere Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Kan man kjøre med 123 tenning sammen med lh 2.4? Eller blir det krøll da?

    Edit: En sånn her http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Volvo...item2eb34c3a28 altså
    Sist endret av Daruu; 27/08/11 kl 00:23

Side 19 av 65 FørstFørst ... 9 17 18 19 20 21 29 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •