At du har funnet ut at det er komplisert er faktisk et godt tegn. Det betry at du har begynt å lære
Motorstyring, og spesielt fysikken bak er omfattende og komplisert, men det er ikke uoverkommelig å lære seg det grunnleggende. Men det krever en del tolmodighet og egeninnsats. MS er jo bla laga for at man skal lære. Og en av grunnene til at det er soppas billig er at du som monterer dette gjør mye av jobben, og må ta en del valg.
Uansett type datasprut så forutsettes det gode grunnleggende kunnskaper om hvordan en motor fungerer. Så jeg vil anbefale deg å fordype deg i firtaktsprinsippet, og alt av deler og funskjoner som skal til. Og fysikken rundt.
En motor er i utgangspungtet ei luftpumpe. Og i forbindelse med det utfordrer jeg deg til å finne ut hva volumetrisk effektivitet er
En veldig viktig ting å forstå når du lager en tenningsmapp er hvordan en god gammeldags fordeler med stift, sentrifugalvekter og vakum virker. Hvordan en tenningskurve ser ut, og hvorfor den ser ut slik, og hvorfor den varierer fra en motor konstruksjon ti en anna(sammenheng med noe nevnt litt lenger opp her kanskje?).
Ingen problem å styre bare tenning med signal fra en fordeler.
Jeg har faktisk engang kopla opp en MS i piggybackmodus på tenninga. Der henta jeg tenningsignalet inn til MS fra orginal ecu, og brukte tenningsmappen i MS som en rein tenningsenker fra orginal tenning.
I prinsippet kan du fint hente tenningsignal rett fra en stift også, selv om det ikke er den beste og mest nøyaktige metoden.