Brukere som er tagget i denne tråden

Viser resultater 1 til 25 av 1606

Tråd: Sugemotortråden!

Threaded View

Forrige innlegg Forrige innlegg   Neste innlegg Neste innlegg
  1. #11
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V20T Vis post
    klenger meg på denne litt jeg også.
    Lobe...
    f.eks 110 grader. vil det si, at fra knasten står rett opp og ned, til den begynner å presse på løfteren, og åpne ventilen, så er det 110 grader?
    og lavere dette tallet blir, dess slakkere blir knasten, og ventilen åpnes tilligere og stenges senere?
    De 110 gradene er ofte benevnt

    Det kan endten være anbefalt senterlinje, eller hvor loben når maks løft (på tur opp, har den "cheater" kan det være FØR senterlinja) er det en standard profil vil det somregel være på senterlinja...

    Men hvis det var kun betegnet med "Lobe 110" så er det vel oftest anbefalt senterlinje på innsugskammen...

    Kan også være "lobe-deling" som vil si spredningsvinkelen mellom eksos og inntaksloben på en kam. For de fleste vanlige 2v maskiner (som har OHC) feks. B230, vil lobedelingen være fast (iom at det kun er en kamaksel) K-kam har 110* feks.

    Hvis det er lobe-deling på DOHC oppsett er det anbefalt lobedeling, men denne har man jo friheten til å bestemme selv på DOHC med variable og/eller justerbare kamdrev.

    Er det en OHC kam vil ren "lobe/senterlinje" instilling også bestemme "preset" (altså etterskudd/forskudd) instilling, siden delevinkelen er fast.

    EDIT:

    Ren "åpne/lukke" durasjon (oftest målt med 0 ventilklaring, kalles også "designdurasjon") trenger ikke å væe noe supert mål på hvilken karakteristikk en kam har. Somregel fløder det i praksis ikke nevneverdig før et par mm løft er tilstede, så durasjon ved 5mm/0.200" er mere kurant å bruke for å finne en kam som passer til oppsettet.

    Feks. kan man ha veldig lang "designdurasjon" feks. 300 grader, men en veldig liten "effektiv" durasjon (feks. 100 grader, noe underdrivelse kanskje, men for å illustrere), det kan man si er en veldig snill lobe som åpner og lukker veldig mykt. Men ikke helt ønskelig...

    Jo større den "effektive" durasjonen er i forhold til "designdurasjon" jo mere agressiv er loben.

    Aller helst skulle man hatt en effektiv durasjon som er nesten lik designdurasjonen, for størst utnyttelse, men dette overlever nok ikke vanlige vetilfjærer og mekanisme noe serlig lenge...

    Så det gjelder å finne et kompromiss: finne ut hvilken effektiv durasjon som passer best til oppsettet, og så ha så lav designdurasjon som mulig, uten at det tar livet av ventilmekanismen...

    Er en grunn til at F1 bruker gassreturnerte ventiler feks, og det har ikke bare med turtallet å gjøre.

    Skal også sies at effektiv durasjon avhenger VELDIG MYE av forhold mellom løfter og lobe, og ikke minst type løfter...
    Sist endret av Njål Nilssen; 19/07/11 kl 15:22
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •