Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
Lavt vakuum fører ofte til at folk putter inn grove dyser på lavhastighet fordi den da svarer lettere.. og kvasse kammer med mye overlapp og eksos som tuner der den skal for å virke på topp = mye som går igjennom uforbrent på lave turtall... Og endel justerer på "Det lukter bensin av eksosen, da går den for fett" og magrer ut endel... når grunnen til at det lukter bensin er fordi den allerede er for mager til å brenne alt. Mager blanding gir lavere CO, men mye høyere HC, og det er HC'en man lukter.. Det er ikke suget i seg selv som drar ut drivstoffet, det er den lokale gasshastigheten over dysa, så det er ikke mye vakuum som skal til for å få inn drivstoff hvis bare halsringer etc. er på stell..
Er det slik å forstå att en må ha for "mye" drivstoff for å få den til å svare skikklig på lavere turtall? Må en på en måte velge mellom forbruk og god respons?
Og om en har en kvasskam vil en kunne ha riktig co men alikevel ha for mye drivstoff som går rett igjenom som ikke en evt lambda vil merke?

Hva blir egentlig riktig måte å justere om en ikke har lambda eller om den ikke viser riktig uansett? Hvor motoren går best\renest(høyest turtall)?