Pedersen & Moen's diverse galskap.
Treffes på 93288310
75' 242
81' 242 (Vent å se)
Da er det bare å lese koblingsskjema![]()
Pedersen & Moen's diverse galskap.
Treffes på 93288310
75' 242
81' 242 (Vent å se)
Heheom jeg har forstått det riktig, så skal vifta ha strøm
ikke jord
jordingssignalet går igjennom styreenheten.
Pedersen & Moen's diverse galskap.
Treffes på 93288310
75' 242
81' 242 (Vent å se)
og strøm går til de to forskjellige kretsene via kontakten som man ser på bildet av vifta. sort kabel er jo normalt sett jordrele som får strøm og videresender den på signal fra ev pinne 10 og 11 inn på stikk 1 og 2 på styringen i rele ut til høy eller lav hastighet på vifta
dumt jeg ikke har bildet av rele her nå så hadde du sett det
lettere å skjønne selve viftekoblingen da
edit:
der ser man originalrele![]()
Det er to-hastighetsvifte ja. Sitter å leser koblingsskjema på 940Turbo nå![]()
Pedersen & Moen's diverse galskap.
Treffes på 93288310
75' 242
81' 242 (Vent å se)
du får lese i vei og dele om du kommer til noe fornuftig
har bestilt meg pansermontert luftgitter til S60R fra Evolve\Elevate nå til panseret, så jeg får sluppet ut litt varmluft på turbosiden. sort gitter med sort deksel til regnværsdager\vinterdagerble vell rundt omkring 120$ med frakt tror jeg
felgene har ikke ipd før om litt nå men det blir en storordre som gir en frakt på 700$synd man ikke har tid til å vente på jetcarrier eller hva det het... men kan ikke vente en mnd på å få de delene når det er såpass stort og tungt at det kan være vanskelig å få det med på flyfrakta og dermed må gå sjøveien for å kunne dra ned prisen nevneverdig kanskje...
Jeg skal dele info nå jeg får lest litt vettumen har hverken rele, vifte, eller ledningsnett, så det blir teoretisk. utfra hva jeg kan lese av koblingsskjema, så er det noe som heter TCU enhet, og
ECCenhet. Det siste går jeg ut fra at er klimaanlegg, så den er utelukket. TCU veit jeg ikke hva står for enda, men sikkert ikke så viktig til ditt bruk
Har du vifte og rele til A/C?
Sist endret av Ola Moen; 21/06/11 kl 01:45
Pedersen & Moen's diverse galskap.
Treffes på 93288310
75' 242
81' 242 (Vent å se)
aner ikke ang vifterele. bare at det er et slikt tohastighets som på bildet![]()
Det er en orange kabel, merket 2B i rele.
En Rød m/hvit stripe, merket 1B i rele.
2B er til høy hastighet, Den skal til pin 11 på LH 2.4 bensin styreenhet.
1B er til lav hastighet. Den skal til pin 10 på LH 2.4 bensin styreenhet.
På rele er det også:
1C. 4.0 kvadrats, Grønn m/rød stripe. Den går til lav hastighet på vifta.
2C. 4.0 kvardrats, Rød Den går til Høy hastighet på vifte.
1A. 4.0 kvadrats, Rød +30 Hovedstrøm.
Dette er ihverfall det jeg finner her.
Om det gjør deg noe klokere.
På releet på bildet:
Out 1&2 går nok til vifta
In 1&2 går til pin 10&11 på LH 2.4 Bensinhjerne.
Den siste skal det Hovedstrøm på.
sånn jeg har forstått de, så henter motorstyringa temperaturinfo fra Vanntempsensoren i motoren, og når den passerer X antall grader, så starter lav hastighet på vifta.
om tempen stiger ytterligere, så starter høy hastighet.
Men det kan nok Gaupe svare bedre på, siden han har gjort det i praksis.![]()
Sist endret av Ola Moen; 21/06/11 kl 02:27
Pedersen & Moen's diverse galskap.
Treffes på 93288310
75' 242
81' 242 (Vent å se)
Hastigheit 2 går aldri hos meg, så tenkte eg skulle la den vere råd å manuelt overstyre. Eg har jo to elektriske vifter på min bil, det er også ei på acen, men den skal eg fjerne.
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
Er vel sjelden det blir så varmt på folkelig kjøring at den starter. Men hadde jeg tydet skjemaet riktig mtp på oppkobling motECU?
En mulighet, kan være å montere en "full-lastbryter" i forbindelse med gasswire/spjeld, slik at du jorder kretsen, og starter vifta ved fullt gasspådrag. Da kjøler det intercooler mer ved fullt ladetrykk. Denne kretsen bør jo igjen ha ei styring, så du slipper den funksjonen om du ikke skal kjøre SÅ aktivt. Evt koble den inn med en delay, Turbo timer, slik at den går 1 minutt eller 2 etter motoren er stanset, for å få gjennomtrekk, bedre kjøling i motorrommet etter kjøring.
Pedersen & Moen's diverse galskap.
Treffes på 93288310
75' 242
81' 242 (Vent å se)
Du har tolka skjema rett. Men det skjemaet ikkje fortel noko om, er kriteria for start. Det føler eg er litt av problemet med lh jetronic, det er ikkje så veldig godt dokumentert. Vifta mi startar ikkje før den er på raudt på målaren.
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
Trinn 1?
Pedersen & Moen's diverse galskap.
Treffes på 93288310
75' 242
81' 242 (Vent å se)
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
har vært å fått tak i ymse kabelsko for å være sikker på at jeg har noen som passer i kontakten til hjernen nå
tror jeg kobler ene til hjerne og en på manuell override ja for å være sikkersynes det høres litt vell varmt ut at den må opp til det røde før vifta starter...
Hva er en TCU styreenhet da? Ser ut som viftestyringa ikke bare går på LH 2.4 aleine.
Trinn 1 går til Pin 5 på TCU (Temperature Control Unit??), som igjen er i forbindelse med LH 2.4.
Trinn 2 ifølge skjema her, går til pin 11 på LH 2.4ECU, Pin 4 på TCU styreenhet, og Pin 15 påECCstyreenhet.(A/C control module) Dette finner jeg kun til B204FT.
Til B230FK/FT med A/C får jeg opp samme opplegget. B230FK/FT uten A/C har enkeltrele, med enkelhastighetsvifte som blir jordtyrtgjennom tempsensor i radiator.
B6304FS med A/C har samme prinsipp som B230.
Pedersen & Moen's diverse galskap.
Treffes på 93288310
75' 242
81' 242 (Vent å se)
Lettere med DTA sprutet syns jegder plotter jeg bare inn antall grader jeg vil vifta skal starte på
Hehe
og når jeg lånte bort bilen, satte jeg turtallsperre, Hard Cut på 3200 rpm, og Max turbo boost til 150Kpa
Gikk ikke akkurat fælt da
![]()
Pedersen & Moen's diverse galskap.
Treffes på 93288310
75' 242
81' 242 (Vent å se)
TCU er vanligvis Transmission Control Unit.
Christian Gulbrandsøy
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Nestleder/Treffansvarlig
Du tenker påTCM, Transmission Control Module.
TCU, er Turbo Control Unit, elektronisk ladetrykkstyring som kun B204FT/GT har, av raudblokkene:
http://www.scribd.com/doc/3698829/Tu...em-TCU-B204FT-
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
Etter det eg kan sjå, skal pinne 10 også jorde via low-speed pressure sensor og pinne 11 jorde via high-speed pressure sensor. Så ganske manuell styring altså via pressostatane på AC-systemet. Dette var på eit 95-skjema, kan ha vorte endringar på seinare modellar.
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L