Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  669
Side 136 av 206 FørstFørst ... 36 86 126 134 135 136 137 138 146 186 ... SisteSiste
Viser resultater 3.376 til 3.400 av 5126

Tråd: Kodja/Byneset Customs 242 TURBO: B230+16VTurbo: starta

  1. #3376
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.427
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gaupe Vis post
    Gasolini har ein eigen lakk for dette, radiatorlakk. Angåande viftestyringa, så finn du dette på pinne 10 og 11 på bensinhjerna. Når desse blir lagt jord, så triggar det reléet, ganske enkelt.
    må jeg sette inn egne stikk for å få dette til å fungere? eller ligger det kabler på noe vis ute en plass for påkobling? 10 er low speed og 11 er hi speed+ og det er bare å koble de til stikk 1 og 2 på selve originalrelè?

  2. #3377
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  3. #3378
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.427
    Antall takk

    Standard

    takk, men har 2 stk originalrele liggende fra 940 som hører til viften her ett av de som skal kobles opp

  4. #3379
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Da er det bare å lese koblingsskjema
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  5. #3380
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.427
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V20T Vis post
    Da er det bare å lese koblingsskjema
    enkelt nok. plugg i kontakten fra vifta i rele. koble til strømen. jorde vifta.

    men de to signalkablene håper jeg gaupe her svarer på ang 10 og 11 på hjernen

  6. #3381
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Hehe om jeg har forstått det riktig, så skal vifta ha strøm ikke jord jordingssignalet går igjennom styreenheten.
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  7. #3382
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.427
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V20T Vis post
    Hehe om jeg har forstått det riktig, så skal vifta ha strøm ikke jord jordingssignalet går igjennom styreenheten.
    og strøm går til de to forskjellige kretsene via kontakten som man ser på bildet av vifta. sort kabel er jo normalt sett jord rele som får strøm og videresender den på signal fra ev pinne 10 og 11 inn på stikk 1 og 2 på styringen i rele ut til høy eller lav hastighet på vifta dumt jeg ikke har bildet av rele her nå så hadde du sett det lettere å skjønne selve viftekoblingen da

    edit:

    der ser man originalrele

  8. #3383
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Det er to-hastighetsvifte ja. Sitter å leser koblingsskjema på 940Turbo nå
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  9. #3384
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.427
    Antall takk

    Standard

    du får lese i vei og dele om du kommer til noe fornuftig

    har bestilt meg pansermontert luftgitter til S60R fra Evolve\Elevate nå til panseret, så jeg får sluppet ut litt varmluft på turbosiden. sort gitter med sort deksel til regnværsdager\vinterdager ble vell rundt omkring 120$ med frakt tror jeg

    felgene har ikke ipd før om litt nå men det blir en storordre som gir en frakt på 700$ synd man ikke har tid til å vente på jetcarrier eller hva det het... men kan ikke vente en mnd på å få de delene når det er såpass stort og tungt at det kan være vanskelig å få det med på flyfrakta og dermed må gå sjøveien for å kunne dra ned prisen nevneverdig kanskje...

  10. #3385
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Jeg skal dele info nå jeg får lest litt vettu men har hverken rele, vifte, eller ledningsnett, så det blir teoretisk. utfra hva jeg kan lese av koblingsskjema, så er det noe som heter TCU enhet, og
    ECC
    enhet. Det siste går jeg ut fra at er klimaanlegg, så den er utelukket. TCU veit jeg ikke hva står for enda, men sikkert ikke så viktig til ditt bruk

    Har du vifte og rele til A/C?
    Sist endret av Ola Moen; 21/06/11 kl 01:45
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  11. #3386
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.427
    Antall takk

    Standard

    aner ikke ang vifterele. bare at det er et slikt tohastighets som på bildet

  12. #3387
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Det er en orange kabel, merket 2B i rele.
    En Rød m/hvit stripe, merket 1B i rele.
    2B er til høy hastighet, Den skal til pin 11 på LH 2.4 bensin styreenhet.
    1B er til lav hastighet. Den skal til pin 10 på LH 2.4 bensin styreenhet.

    På rele er det også:

    1C. 4.0 kvadrats, Grønn m/rød stripe. Den går til lav hastighet på vifta.
    2C. 4.0 kvardrats, Rød Den går til Høy hastighet på vifte.
    1A. 4.0 kvadrats, Rød +30 Hovedstrøm.

    Dette er ihverfall det jeg finner her.
    Om det gjør deg noe klokere.

    På releet på bildet:

    Out 1&2 går nok til vifta
    In 1&2 går til pin 10&11 på LH 2.4 Bensinhjerne.
    Den siste skal det Hovedstrøm på.

    sånn jeg har forstått de, så henter motorstyringa temperaturinfo fra Vanntempsensoren i motoren, og når den passerer X antall grader, så starter lav hastighet på vifta.
    om tempen stiger ytterligere, så starter høy hastighet.

    Men det kan nok Gaupe svare bedre på, siden han har gjort det i praksis.
    Sist endret av Ola Moen; 21/06/11 kl 02:27
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  13. #3388
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.427
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V20T Vis post
    2B er til høy hastighet, Den skal til pin 11 på LH 2.4 bensin styreenhet.
    1B er til lav hastighet. Den skal til pin 10 på LH 2.4 bensin styreenhet.

    In 1&2 går til pin 10&11 på LH 2.4 Bensinhjerne.
    dette var det som var uklart for min del ja resten sier seg selv i og med at det er ferdige stikk for det i rele med kontakter og strømkontakten på pkt 30
    da får jeg studere dette littegranne også da før oppstart og ev koble til

  14. #3389
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    Innlegg
    10.734
    Antall takk

    Standard

    Hastigheit 2 går aldri hos meg, så tenkte eg skulle la den vere råd å manuelt overstyre. Eg har jo to elektriske vifter på min bil, det er også ei på acen, men den skal eg fjerne.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  15. #3390
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Er vel sjelden det blir så varmt på folkelig kjøring at den starter. Men hadde jeg tydet skjemaet riktig mtp på oppkobling mot
    ECU
    ?

    En mulighet, kan være å montere en "full-lastbryter" i forbindelse med gasswire/spjeld, slik at du jorder kretsen, og starter vifta ved fullt gasspådrag. Da kjøler det intercooler mer ved fullt ladetrykk. Denne kretsen bør jo igjen ha ei styring, så du slipper den funksjonen om du ikke skal kjøre SÅ aktivt. Evt koble den inn med en delay, Turbo timer, slik at den går 1 minutt eller 2 etter motoren er stanset, for å få gjennomtrekk, bedre kjøling i motorrommet etter kjøring.
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  16. #3391
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    Innlegg
    10.734
    Antall takk

    Standard

    Du har tolka skjema rett. Men det skjemaet ikkje fortel noko om, er kriteria for start. Det føler eg er litt av problemet med lh jetronic, det er ikkje så veldig godt dokumentert. Vifta mi startar ikkje før den er på raudt på målaren.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  17. #3392
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Trinn 1?
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  18. #3393
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    Innlegg
    10.734
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V20T Vis post
    Trinn 1?
    Ja, trinn 2 har eg aldri fått til å slå inn, trur den eigentleg er berre i bruk ved AC. Eg har AC, men trur ikkje 240 ACen er kobla til motorstyringa på same måten som på 940.

    Men får ta å bytte tempsensor i toppen også.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  19. #3394
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.427
    Antall takk

    Standard

    har vært å fått tak i ymse kabelsko for å være sikker på at jeg har noen som passer i kontakten til hjernen nå

    tror jeg kobler ene til hjerne og en på manuell override ja for å være sikker synes det høres litt vell varmt ut at den må opp til det røde før vifta starter...

  20. #3395
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Hva er en TCU styreenhet da? Ser ut som viftestyringa ikke bare går på LH 2.4 aleine.
    Trinn 1 går til Pin 5 på TCU (Temperature Control Unit??), som igjen er i forbindelse med LH 2.4.
    Trinn 2 ifølge skjema her, går til pin 11 på LH 2.4
    ECU
    , Pin 4 på TCU styreenhet, og Pin 15 på
    ECC
    styreenhet.(A/C control module) Dette finner jeg kun til B204FT.
    Til B230FK/FT med A/C får jeg opp samme opplegget. B230FK/FT uten A/C har enkeltrele, med enkelhastighetsvifte som blir jordtyrtgjennom tempsensor i radiator.
    B6304FS med A/C har samme prinsipp som B230.
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  21. #3396
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Lettere med DTA sprutet syns jeg der plotter jeg bare inn antall grader jeg vil vifta skal starte på Hehe og når jeg lånte bort bilen, satte jeg turtallsperre, Hard Cut på 3200 rpm, og Max turbo boost til 150Kpa Gikk ikke akkurat fælt da
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  22. #3397
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.427
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V20T Vis post
    Lettere med DTA sprutet syns jeg der plotter jeg bare inn antall grader jeg vil vifta skal starte på Hehe og når jeg lånte bort bilen, satte jeg turtallsperre, Hard Cut på 3200 rpm, og Max turbo boost til 150Kpa Gikk ikke akkurat fælt da
    så fint at det kan brukes slik!! skal ha DTA S60 tror jeg når 16v prosjektet skrider til verks

  23. #3398
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    TCU er vanligvis Transmission Control Unit.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  24. #3399
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    Innlegg
    10.734
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Christian Vis post
    TCU er vanligvis Transmission Control Unit.
    Du tenker på
    TCM
    , Transmission Control Module.

    TCU, er Turbo Control Unit, elektronisk ladetrykkstyring som kun B204FT/GT har, av raudblokkene:
    http://www.scribd.com/doc/3698829/Tu...em-TCU-B204FT-
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  25. #3400
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    Innlegg
    10.734
    Antall takk

    Standard

    Etter det eg kan sjå, skal pinne 10 også jorde via low-speed pressure sensor og pinne 11 jorde via high-speed pressure sensor. Så ganske manuell styring altså via pressostatane på AC-systemet. Dette var på eit 95-skjema, kan ha vorte endringar på seinare modellar.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

Side 136 av 206 FørstFørst ... 36 86 126 134 135 136 137 138 146 186 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •