Få komme å se på den en dag da![]()
Få komme å se på den en dag da![]()
2003 Volvo V70 D5 163hk, 1990 Volvo 740, 1994 Volvo 940
X: 2001 Volvo V70 2.5 TDI, 1995 Volvo 850 2.5 20v [SOLGT], 1995 Volvo 855 [SOLGT OG VRAKET]
Satser på å komme på Gatebil rudskogen og VCCN treffet helga etterpå, da kan du få sett den vettuMen er nødt til å få polert den opp før det, er ikke mye fin i lakken lenger..
Sliter med en liten eksoslekkasje i V-banden til turbo, kjørte den varm igår å prøvde å stramme den litt, men endte med at bolten knakk. Så må skaffe ei ny V-band klemme. Så de selger de på Torshov, kjøpte min hos KRB, kan være de passer overens?
Er det noen som har godt tips til å få V-banden helt tett uten å demontere alt? (plansliping er jo da utelukket) Har sett flere som har lekkasje der. Lage en slags pakning mellom flensene når man klemmer eller noe?
vill prøvd å lage en pakning mellom der. av noe som ikke brenner bort. slet med lekkasje der jeg å, så jeg skal prøve å lage meg en pakning
1988 760 B6284T
1988 765 D24TIC
1985 740 B230ET
Gi beskjed hvis du finner ut av en grei patent, R.G.
Vært å testa bilen litt nå, å akkurat som den drunker litt eller noe hvis jeg gir full speed før turboen har fått begynt å lade ordentlig, lambda er nede på 11 ved full last. Å kan gå litt "hakkete" når turboen lader, samt noen smell i potta når jeg gir på! Prøve å justere ned bensintrykket kanskje? Ligger på 3,5 bar uten vakumslangen nå.
Vaske må man i det fine været
Hjemme i gården!
Etter litt mer kjøring idag så begynte rattet og riste veldig, og venstre forhjul holdt på å ramle av, tror hjul lageret er gåent eller selve navet, var ikke så langt hjemmefra så kjørte rolig hjemover.. Plutselig knakk den ene hjulbolten rett av å spratt ut i veikanten :S må ha vært skikkelig belastninger der, spissinga er jo også litt gal. Skal skru det frahverandre i morgen å se, regner med jeg må ha nytt nav og hjul lager på venstre side nåOG, mens jeg kjørte roooolig hjemover plutselig døde bilen.. Tror det var fordi jeg dau kjørte den så den drukna?? Ville ikke starte igjen, så gikk den tom for strøm nesten med en gang etter den døde..
Bilde fra test turen, her knakk hjulbolten:
Camber vinkelen på dette bildet skyldes nok at navet er helt løst..
Så da ble det en liten handleliste:
-Hjul lager/nav
-Nytt batteri, ett skikelig gelèbatteri
-Hovedstrømsbryter
-V-band klemme (knakk den gamle, skulle stramme til skikkelig når turboen var varm i håp om at det skulle bli tett)
Så får vi håpe det blir orden på ting, stilte ned bensintrykket litt, 3,3 bar elns, å da gikk den litt bedre, men tror jeg må justere litt til lenger ned, er ikke helt på 12 på AFR enda. Fusker litt når jeg drar på skikkelig, akkurat som den får litt for mye bensin..
Synd med forstillinga da men.
Men noe må man regne med.
Ser veldig bra ut da...
Noen barnesykdommer må det jo være i begynnelsen, er jo nesten ingenting på denne bilen som ikke er bytta ut eller gjort noe med
Men håper bare på å få den stabil til Gatebil rudskogen, og VCCN treffet så jeg kan få testa den litt på bane, med gate slicks![]()
Hehe ja du gjør nok det skal du se, nei noe må påregnes ja.
Prøvde å lade opp batteriet, målte 13V på det, så tok jeg av laderen og målte fortsatt 13V noen timer etterpå, så batteriet skal være i orden. Er noe i bilen som trekker strøm, skal prøve å finne ut av det eller så monterer jeg en hovedstrømsbryter!
Grunnen til at bilen plutselig døde var coil ledningen som hadde sklidd av, noe slapp i fisken koblingen på ledningen, bare å presse den sammen litt med ei tang og sette en strips på gummien. Tror den skal holde seg på plass nå. Bilen starter og går, men lekker eksos i v-band flensen til turbo, å da blir vell ikke AFR målingene korrekte? Tok ut en plugg å den så helt normal ut..
Tråd om tetting av V-band
Tråd om fusking ved pådrag
Søker hjelp![]()
Fineste 740 jeg har sett, Rått!!!![]()
- Chevrolet Silverado 2005mod - Volvo 940 b230 1995 mod
- Volvo 245 B230fk 1989mod
x Volvo 945 B230fk 1998mod
x Volvo 242 B230fk 1982mod
x Volvo V70N 2.0T 2004mod
Har nå fått fikset navet og bilen er på hjul igjenTok noen bilder av den raske operasjonen:
Denne spratt av og landet i grøfta på andre siden av veien:
Ble plutselig 4-bolts
Hjulet har vært inni fjærbeinet
Navet ute, banket ut den knekte bolten
Kamerat donerte meg en hjulbolt
Dunket den "nye" bolten inn i navet
Nav med riktig antall bolter og hjullager montert igjen
Fiks ferdig, tight og fin, ingen slakke
Får hjelp av en mekaniker kompis til helga å justere spissinga så den blir helt rett
ellers så er det de to tingene jeg har lagt ut link til over som jeg må få fiksa, lekkasjen i v-band (delvis løst) og fuskinga ved pådrag. Tips og triks mottas med takk! Reiser på utenbys jobb i morgen, så det var alt for denne gang![]()
Ser bra ut
satser på det holder nå
greit bolten passa :P flere her vis du trenger...
242 1,9l 78
X: 5x 7serie
Høvåg Blårøyk Forening
Har nå skaffa meg bilhenger til Gatebil Rudskogen! Så bilen blir å se der![]()
Hvorfor ikke kjøre den over da?![]()
2003 Volvo V70 D5 163hk, 1990 Volvo 740, 1994 Volvo 940
X: 2001 Volvo V70 2.5 TDI, 1995 Volvo 850 2.5 20v [SOLGT], 1995 Volvo 855 [SOLGT OG VRAKET]
Trenger sååårt en -012 LMM. Stammer fra 960 3.0.. Si ifra hvis noen vet om en!
-016 er ikke 3". -016 kommer på f.eks 940 turbo orginalt. -012 er 3", den stammer fra 960 3.0, er den jeg må ha. Har ringt rundt i dag å hørt, ingen som har noe! Mulig jeg må se om det finnes noe alternativer i sverige..
EDIT: Ser de selger dem nye på Vparts for halv pris av hva det koster i Norge. Får ringe dem i morgen!
Luking av "barnesykdommer" pågår, fått tetta v-banden, lagde meg to kobber pakninger, funka greit det.
Var å fikk justert spissinga hos en kamerat idag, deilig!
Også har jeg laget meg en liten brakett med hovedstrømsbryter i motorrommet, kommer bilde av den i morgen. Og kjøpt meg en ny lakkrens og polering, oljebasert denne gangen. Må få shina den opp skikkelig nå
Men har fortsatt litt problemer med fusking ved pådrag, så hvis noen har peiling, gi beskjed
Litt bilder (glemte kameraet idag men har noen)
Kobber pakninger blir skapt, merker av en v-band flens:
Klar til å skjæres ut:
Ferdig resultat:
Montert turbobleie:
Satt inn blanke blinklys pærer foran:
Resultat:
![]()