å jeg undres, hvorfor disskutere avgasshus på cossi? kan jo prøve for en gang skyld og holde en topic rettet mot trådstarter isteden for og spore av?
Ksr selger en T3/T4 sak som holder fint til 300hk og litt til for rundt 3 lapper hjem på døra
krb har turbo'r for 300hk +litt fra 6lapper og oppover (send mail og spørr han, han skal sikkert truge på deg en dyr en)
turbokongen i stavanger setter vel sammen turbo etter ønsker og formål
så har du jo div svenske sider som selger.
Gammel 242 for øyeblikket
kan jo henne jeg også missforsto litt nå, for alt jeg har erfart og lest så er 2.3 volvo motoren og 2l cossi motoren to forskjellige som kanskje krever forskjellige turbo'r for å nå samme effektmål, nå skal ikke jeg snakke for cossi motorene, men rødblokka liker jo og bli kvitt eksosen og trenger store avgasshus, er jo ikke sikkert cossi'n trenger det. Hvis du/dere skjønnte hva jeg mener?
Gammel 242 for øyeblikket
Du har ikke spesielt god greie på turboer, har du vel?
Cosworth, Lotus, Maserati turbinhusene er de beste T3 husene som er produsert. De har stor Wg klaff, stor utgang til 3" Downpipe og er i det hele svært mye bedre enn de andre turbinhus utgavene. (En Cosworth 3" down pipe kostet kr. 1500,- inkl. flens når jeg kjøpte.)
Når det gjelder T3 turboer, så har Turbonetics en fordel der pga sitt 10 bladers "F1-49" turbinhjul.
Hvis man velger seg en turbonetics T3 super 60 og setter på ett Cosworth A/R 0.63 turbinhus så har man den ultimate T3 turbo. På en 2,3 L Volvo vil denne spool tidlig, hardt og i tillegg gi så lavt baktrykk som overhode mulig. Dette er viktig når man vil beholde det originale komp. forholdet.
På toppen av dette vil den ha en levetid minst tilsvarene det den originale turboen har, selv med betydelig oppjustert ladetrykk. En slik turbo gir derfor eieren mye og stabil glede - lenge.
Å dra billig kinadritt og uballanserte høvlebenksturboer med tvilsomme og ukjente egenskaper inn i dette er bilcross sleivspark.
Det er utrolig at så mange er så opptatt av at turboen, som er den aller viktigste effektproduserene delen på hele motoren, helst bør være noe useriøst, billig, tvilsom dritt.
Sist endret av Batland; 09/03/11 kl 07:15
Sånn er det, men dette er også det rette for noen.
Problemet er når disse "anbefaler" andre (med finere og bedre biler) å gjøre det samme, men unngår å nevne alle ulempene.
Hovedgrunnen til at folk fleste velger turbobil er nettopp selve turboen og de originale er gode høykvalitet aggregater. Når det så skal trimmes og "forbedres", da setter man ukritisk på det billigste dritet man fant på nettet akkurat den dagen.
Totalkostnaden på prosjektet blir høy med "lite" kjøring og store mengder snakk, planer, skruing, defekter og ødelegging, mer skruing - og, ikke minst, nye planer og samling av støv...
Hvor mange av di som skal ha 250-300hk trenger en turbo til 15 lapper når du får en go turbo til halve prisen som klarer langt over det effekt nivået? Og nei, mulig jeg ikke har så peiling som ett par andre her som det virker som sto først i kø'en når la'n blei delt ut. Men jeg prøver og feiler på egenhånd isteden hvertfall.
Gammel 242 for øyeblikket
Ingen.
Jeg sjekket akkurat Turbonetics sin 2011 prisliste og der går T3 for $699, dvs. i underkant av 7000,- NOK når du har den i heimen. Man får da en ny, solid, holdbare, effektiv og korrekt spec. turbo med gode og gunstige egenskaper til den ønskede effekten, inkl. frakt, mva., 10 bladers F1-49 turbinhjulet og en sterk, tykk aksling.
Hvorfor man da skal kjøpe noe gammelt ræl eller Kinahybrid med tilfeldig spec. og ukjente egenskaper er derfor en gåte for meg.
Det er ingenting galt med å prøve å feile, tvert imot, men folk flest foretrekker snarveier - dvs så godt resultat så fort, billig og smertefritt som mulig.
De fleste litt kjente merkene som brukes i heftige maskiner er kjent fordi de faktisk er gode turboer.
'netics, garrett, borg warner, innovative, kkk etc. er kanskje litt stive i pris (innen for disse avgiftsbelagte grenser i alle fall ) med man får også det man betaler for hos de merkene (å kjøpe fra utlandet kan spare deg for MYE gryn)
Også er det jo viktig å velge riktig turbo også da til applikasjonen... Å se på en turbo og si at "den så stor og fin ut" ender somregel med motsatt resultat av hva som var tiltenkt...
Man må finne ut hva motoren trenger og finne en turbo med kompressor og turbin karakteristikk som passer best til den.
Veldig kortfattet så er det i grunn og bunn kompressor spec. som avgjør hvor mye kapasitet turboen har (eks. hvor mye luft og dermed "maks" effekt den kan levere)
Eksos må velges ut fra hvilken katakteristikk kammen har, overlapp og durasjon har mye å si på dette etc., og motor volum.
Sett veldig simpelt, så vil vel helst en turbo med "lite" turbinhus/turbin funke bedre for en motor som har litt mere overlapp, og et relativt lavere turtall, mens et større hus helst passer til "screamere". Dette er veldig grovt sett da, og trenger nok ikke nødvendigs å stemme i det heletatt. Veldig avhengig av oppsettet til motoren.
Så da har man et "lustusen" av kombinasjoner mellom forskjellige turbiner, eksoshus areal og areal-radius (altså hvor mye, eller mindre tangent strømningen entrer turbinen, A/R) som må utforskes før man finner helst det optimale for sin motor. Og for de som ikke har ørten turboer liggende i verkstedet å prøve med, kan det være lurt å prate med de som har gjort det og dermed også har litt mere erfaring på hva som funker og ikke. til tilsvarende oppsett, og sammenlignbare motorer.
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
..og for "enkelte" personer er mangelen på dugbar info fra produsentene mer enn bare "litt" irriterende... Når kompressorkart viser 110 000 rpm / trykkratio 3.5 som maks og man vet at folk man har snakket med tok ut trykkratio 6.2/ 175 000 rpm på eksakt samme turbo, da er ikke det kartet mye verdt...
"Impossible? ...Nah. Just needs more development time."
"Så da har man et "lustusen" av kombinasjoner mellom forskjellige turbiner, eksoshus areal og areal-radius (altså hvor mye, eller mindre tangent strømningen entrer turbinen, A/R) som må utforskes før man finner helst det optimale for sin motor. Og for de som ikke har ørten turboer liggende i verkstedet å prøve med, kan det være lurt å prate med de som har gjort det og dermed også har litt mere erfaring på hva som funker og ikke. til tilsvarende oppsett, og sammenlignbare motorer"
Det er her jo nettopp her forskjellen ligger ved å handle selv fra utlandet kontra å bruke forhandlere her hjemme.
Blei nevnt litt lenger opp her et eksempel på en -netics turbo til 7000 fra utlandet. Tilsvarende turbo vil hos oss ligge på ca 7000-7500 + mva.,
men da har vi også de "ørten" forskjellige komboene å velge fra.
Det er ikke reint sjelden at det blir prøvd 2-3 forskjellige kombinasjoner under bremsing av nybyggde motorer i benken vår. Det ligger noen timer bak all testing i tillegg til kostnaden det faktisk er å ligge med alle disse varene på lager. Det skal også sies at siste generasjon turboer fra de store leverandørene har har fått egenskaper takket være innspill fra oss her i norden.
Torgeir
www.wetterhusracing.no
Torgeir
www.wetterhusracing.no
Når du skrev "må ha T3 twin entry flens" så forholdt jeg meg til det.
Da er vi enig.
Når du så har postet at du vil ha en turbo med 300 + hk kapasitet som gir lavt baktrykk så er det faktisk viktig å unngå hybridturboer.
Ett T3 kompressor og turbinhjul snurrer med rundt 30 000 o/min mer enn det en T4/T3 hybrid gjør og jo fortere turbinhjulet går rundt jo lavere blir baktrykket.
Jeg holder derfor fast ved at en T3 super 60 med 3" innsug og F1-49 A/R 0.63 turbinhus er ett godt valg til ca. kr. 7000,-
Jeg snakket med en svenske engang som sa at :"Ni norrmenn er förjævliga med det där + moms" og jeg må si meg enig.
Hvis vi er ærlig så er prisforskjellen i praksis ca. 2500,-
For disse kr. 2500,- får man da, og det tar jeg som en selvfølge, den HELT korrekte turboen til den aktuelle motor, oppsett, bil og eier på første forsøk og man får den raskt tilsendt slik at man har bilen på veien "til helgen".
Så spørs det da om dette er verd denne summen?
Hovedproblemet er den enorme avstanden mellom det motoren og eieren TRENGER og det eieren, av mer eller mindre uforståelige og tildels direkte idiotiske og uinformerte grunner VIL ha.
De som er ærlige og seriøse og selger gode og riktige produket går konk og de som klarer å utnytte klodens mest utømmelige ressurs, idiotene, blir mulitbilljardærer på å selge opp-pimpet, blankpusset skrot.
Jaggu kan man kjøpe mye unødvendig blankt skrot for kr. 2500,- ekstra.
Problemet med Comp er at "alt" av interesse er ukjent.
Hvilke deler brukes egentlig?
Det finns mange forskjellige kompressorhjul med 51 og 55 mm inducer og alle har forskjellige egenskaper, til dels svært forskjellige egenskaper.
Hvilke egenskaper akkurat disse 51 og 55 mm hjulene holdes "hemmelig" og det er iallefall ikke tillitsvekkende.
Alle skryter hvis de har noe bra så når man går stille i dørene.....
Hmmm... Så du tror det går an drive butikk som tåler dagens lys uten å opperere med mva. ?? Grunnen til at de fleste firmaer oppgir pris eks. mva er at det ofte handles mellom firmaer, da er det alltid pris eks mva som gjelder.
Er vel ikke veldig tidkrevende og mye grubling å gange prisen med 1,25
7000,- + mva = 8750,- Er ikke værre en det
Så er det kanskje på sin plass å si at det vår eminente stat som håver inn de 1750 kronene i moms!
Torgeir
www.wetterhusracing.no
Nei selvsagt ikke, men hvis vi tar ett eksempel med denne $699,- turboen.
Dagens kurs er 5,65 og dette gir en pris i USA på kun NOK 3950,-
Mva på dette er kr. 987,- for en total turbopris på mindre enn kr. 5000,- Så må vi regne med frakten til Norge + div Norske gebyrer og så enda mer mva på disse, men dette klarer man i de fleste tilfeller greit for kr. 2000,- ikke sant?
Bedre innkjøpspriser og lavere frakt pr. del + en pris over det nevne = selgers fortjeneste.
Ja det gjorde jeg han holder jo til 5 min i fra meg
242 turbo bil oppbygning.
242 1980 B19A veteran kose bil/ bruksbil
Endelig bra det ikke fantes internettforum da de diskuterte om jorda var rund eller flat.
$699 for snurra + $200 i frakt hvis du skal ha den ene rimelig radig + mva på hele ruklet = da har man ikke så store fortjenesten per snurre hvis man ikke kjøper inn i bøtter og spann og binder et lass kapital på hylla. Og det har man ikke alltid råd til å kunne gjøre, gudene skal vite at det koster å drive legalt her i landet... Så sammenligne med prisene til en kompis som handler inn litt på fritiden uten å ha et registert firma og lagrer litt i redsskapsskjulet i bakhagen som han selger i ny og ne funker ikke...
"Impossible? ...Nah. Just needs more development time."