Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  19
Side 8 av 19 FørstFørst ... 6 7 8 9 10 18 ... SisteSiste
Viser resultater 176 til 200 av 452

Tråd: Erlend242: 1975 242, Renovering, Oppdatert 29.11.12 --- FHS Sørlandet, rustsveising ++

  1. #176
    Registrerte brukere Erlend Dystland sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Biristrand/Skogbygda
    Innlegg
    1.162
    Antall takk

    Standard

    Har nok vært mye slikt ved de fleste husstander gjennom årene tror jeg, er vel litt tabu å snakke om slikt.
    Her i bygda skal man egentlig være forsiktig med å si for mye om ulovligheter, i en så liten bygd som det her sprer nyheten seg veldig raskt, skremmende!
    Prosjektbil:
    Volvo 242L 1975

    Bruksbil:
    Volvo 945LT 1995

  2. #177
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. sep. 2010
    Sted
    Bø i Vesterålen
    Innlegg
    298
    Antall takk

    Standard

    ja d er jo ganske litn bygd jeg bor i og

  3. #178
    Registrerte brukere Erlend Dystland sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Biristrand/Skogbygda
    Innlegg
    1.162
    Antall takk

    Standard

    Oppdatering 06.02.11

    Da var det på tide med en liten helgeoppdatering. Har fått gjort noen småting med bilen også.
    Tok av den nederste frontplata i går, sandblåste og grunnet.
    Fant også ut at den plata var punkta fast, noe jeg ikke var klar over, men fikk borra ut punktet og sveisa igjen.
    Fikk ikke gjort så mye pga. varmegrader, noe som resulterte i dårlig trekk i ovnen, som igjen resulterte i at jeg måtte leke røykdykker i fjøset
    Fikk til slutt tatt kål på røyken.

    Her er ihvertfall noen bilder:

    Ferdig sandblåst


    Her var det veldig mye overflaterust før, men sandblåsinga tok det, virkelig effektive saker.


    Brunox påført


    Ferdig syregrunna


    Har en liten case, skal ta av disse ledningene nå snart. Må jeg klippe dem av? Eller kan jeg nappe ut gummiproppen for å så dra ut resten? Er det plass?


    Lurer også på om man kan ta av "hetta" på disse?



    Noen synes det kanskje ja, øhmm.. at det er litt rart at jeg bruker Brunox på sandblåste ting osv, men gjør det uansett for å være 110% sikker på at rusta skal bli borte.

    Det var oppdateringen
    Prosjektbil:
    Volvo 242L 1975

    Bruksbil:
    Volvo 945LT 1995

  4. #179
    volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    Innlegg
    4.631
    Antall takk

    Standard

    kva er brunox egentleg?sånn ruststoff som ein egentleg skal hive rett på rust?nokon som har erfaringar med det?

    har aldri hatt heilt trua på slike stoff
    Bruksbil: Volvo 945 1995
    Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
    X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn

  5. #180
    Registrerte brukere Erlend Dystland sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Biristrand/Skogbygda
    Innlegg
    1.162
    Antall takk

    Standard

    Brunox er et ruststoff, ja. Man kan i teorien hive det rett på rusten ja, bare ta en stålbørste å skrape av litt fra overflaten så.
    Har ikke noe veldig lang erfaring med det.
    Er litt i det hjørnet som du er, ikke helt troa, men må bare teste det ut.

    Brunoxen nøytraliserer og "hemmer" rusta. Det sies at man bare trenger å ha på Brunox på rusta, men den sjansen tar jeg ikke.
    Tar heller å sandblåser først og fyrer på med Brunox deretter.

    Sånn typisk rekkefølge for meg er;
    Sandblåsing>Brunox>Syregrunning>Epoxygrunning>Pri mer
    Prosjektbil:
    Volvo 242L 1975

    Bruksbil:
    Volvo 945LT 1995

  6. #181
    volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    Innlegg
    4.631
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Erlend242 Vis post
    Brunox er et ruststoff, ja. Man kan i teorien hive det rett på rusten ja, bare ta en stålbørste å skrape av litt fra overflaten så.
    Har ikke noe veldig lang erfaring med det.
    Er litt i det hjørnet som du er, ikke helt troa, men må bare teste det ut.

    Brunoxen nøytraliserer og "hemmer" rusta. Det sies at man bare trenger å ha på Brunox på rusta, men den sjansen tar jeg ikke.
    Tar heller å sandblåser først og fyrer på med Brunox deretter.

    Sånn typisk rekkefølge for meg er;
    Sandblåsing>Brunox>Syregrunning>Epoxygrunning>Pri mer
    ja skjønner!lurt av deg og sandblåse førstså får heller brunoxen ta dei siste små porenene..om det faktisk virkar
    bruker du prestoprimer syregrunning og epoxy grunning og?

    liker prosjektet dittblir nok veldig bra til slutt!og 75/76/77 modell 242 er heilt rett!
    Bruksbil: Volvo 945 1995
    Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
    X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn

  7. #182
    Registrerte brukere Erlend Dystland sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Biristrand/Skogbygda
    Innlegg
    1.162
    Antall takk

    Standard

    Ja, velger å la Brunoxen gå på etter sandblåsinga, som du sier, for å ta de siste små porene
    Syregrunninga jeg bruker heter U-POL, kjøper det på et lokalt lakkverksted.
    Epoxygrunninga som brukes har vært litt ymse, kjørte i starten på med Lesonal 2K Epoxy Primer, men synes den var veldig spesiell å jobbe med.
    Derfor så kjøpte jeg for noen uker siden Hagmans 2K Epoxy Primer, får håpe den ikke er like sær.

    Primeren jeg bruker er i fra Presto, samme som yengis her på forumet brukte på sin 242. Er veldig fornøyd med den, fin å arbeide med, pusse ned og den er veldig tynnerbesparende.

    Takk, håper hvertfall det blir bra. Mulig det blir en bestilling fra Pedersens Racing på Torsdag når jeg får lønning.
    Synes også det er en grei årsmodell, liker fronten veldig godt også.
    Er veldig fysen på en leppe under der, men vet ikke helt om den nye typen leppe passer så bra?
    Prosjektbil:
    Volvo 242L 1975

    Bruksbil:
    Volvo 945LT 1995

  8. #183
    volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    Innlegg
    4.631
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Erlend242 Vis post
    Ja, velger å la Brunoxen gå på etter sandblåsinga, som du sier, for å ta de siste små porene
    Syregrunninga jeg bruker heter U-POL, kjøper det på et lokalt lakkverksted.
    Epoxygrunninga som brukes har vært litt ymse, kjørte i starten på med Lesonal 2K Epoxy Primer, men synes den var veldig spesiell å jobbe med.
    Derfor så kjøpte jeg for noen uker siden Hagmans 2K Epoxy Primer, får håpe den ikke er like sær.

    Primeren jeg bruker er i fra Presto, samme som yengis her på forumet brukte på sin 242. Er veldig fornøyd med den, fin å arbeide med, pusse ned og den er veldig tynnerbesparende.

    Takk, håper hvertfall det blir bra. Mulig det blir en bestilling fra Pedersens Racing på Torsdag når jeg får lønning.
    Synes også det er en grei årsmodell, liker fronten veldig godt også.
    Er veldig fysen på en leppe under der, men vet ikke helt om den nye typen leppe passer så bra?
    okeier veldig i tvil på kva lakk som er bra og ikkje..får høre litt med lakkverkstadar rundt omhar vertfall funne ut at zink grunning er noko dritt, mange som har dårlege erfaringar med det..

    fronten og rompa er grom!!heilt klart min favoritt modell blandt volvo, bortsett frå amazon
    må ha gamletypen leppa!den er stilig, eg har ei liggande men blir nok beholdt til framtidige prosjekt..men viss eg selger den skal du få kjøpe den
    Bruksbil: Volvo 945 1995
    Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
    X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn

  9. #184
    Registrerte brukere Erlend Dystland sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Biristrand/Skogbygda
    Innlegg
    1.162
    Antall takk

    Standard

    Dra rundt å hør litt om de forskjellige merkene, var en runde å hørte om grunning, noe som gjorde at jeg falt de valgene jeg tok
    Har også hørt at zink-grunninga er noe møkk, så har styrt unna den.

    Liker både front og rompe på den også, kommer nok ikke til å bytte fangere osv. Har den noenlunde original utseendemessig.
    Amazon er jo helt sjef, lite som skal til for å få dem veldig fete.
    Har veldig lyst på den gamle typen leppa, men den er veldig vanskelig å få tak i har jeg funnet ut.
    Er du smart så tar du vare på den i noen år til i hvertfall, den bare stiger i pris for hver dag som går.
    ..menne.... jeg kjøper den selvfølgelig om du selger...
    Prosjektbil:
    Volvo 242L 1975

    Bruksbil:
    Volvo 945LT 1995

  10. #185
    Registrerte brukere hobbymekk sin avatar
    Medlem siden
    03. des. 2010
    Sted
    Innvik
    Innlegg
    848
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Erlend242 Vis post
    Oppdatering 04.08.10

    Etter mye studering på grunning har jeg vært på BilXtra i dag for å kjøpe. Kjøpte epoxy-grunning og herder. Epoxy-grunningen er på 1L og herderen er på 0,5L.
    Var også innom MECA på Lillehammer i stad for å få tak i et nytt endeledd, da det gamle var ødelagt.

    Legger ved Noen bilder av dagens innkjøp

    Endeledd


    Epoxy-grunningen, Lesonal


    Herderen, Lesonal


    Prisen kom på totalt 528,00kr inkl. mva
    Grunnen til at jeg ikke kjøpte med tynner var at den er ferdig tynnet ut.

    Gleder meg veldig til å få testet ut denne grunningen, blir morro å se hvordan den er å arbeide med.
    korleis var det å bruke dette?
    Sist endret av hobbymekk; 23/02/11 kl 16:10

  11. #186
    Registrerte brukere Erlend Dystland sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Biristrand/Skogbygda
    Innlegg
    1.162
    Antall takk

    Standard

    Tjaa, hva skal man si?
    Jeg fikk ikke den til å fungere 100%. Allikevel kan det være mange ting som spiller inn.
    Jeg fulgte blandingsforhold til punkt og prikke, allikevel ble det noe kluss.
    Når grunningen ble hellt nedi koppen var den fin, men når den gikk igjennom dyser og kanaler i sprøyta ble den veldig tykk, noe som gjorde at sprøyta tetta seg veldig ofte.
    Dette kan selvfølgelig ha noe med hvilken dyse jeg kjørte på, jeg kjørte på med en 1,7mm dyse. Sikkert ikke helt ideelt.
    En ting som også kan spille inn her var at jeg brukte vanlig cellulosetynner ved siden av, mulig at jeg skulle brukt noe epoxy-tynner av noe slag.

    Men når grunningen kom på metall og underlag, fungerte den veldig bra!
    Var også veldig fin å slipe på om det skulle trenges.
    Så alt i alt, en grei grunning, bare jeg som var veldig uheldig.

    Tenkte du på å kjøpe slik grunning?
    Prosjektbil:
    Volvo 242L 1975

    Bruksbil:
    Volvo 945LT 1995

  12. #187
    Registrerte brukere KE40155 sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Mjøndalen
    Innlegg
    864
    Antall takk

    Standard

    Noen motor planer for bilen eller blir det standard b20A med orginal forgasser?

  13. #188
    Registrerte brukere Erlend Dystland sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Biristrand/Skogbygda
    Innlegg
    1.162
    Antall takk

    Standard

    Sitter å funderer litt på det nå for tiden.
    Kommer til å ordne ferdig all karroserijobb osv., begynner å få nok at karroserijobbing
    Jeg kommer ikke til å skifte motoren, men kanskje heller småtrimme den.

    Kommer helt ann på lommeboka
    Prosjektbil:
    Volvo 242L 1975

    Bruksbil:
    Volvo 945LT 1995

  14. #189
    Registrerte brukere KE40155 sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Mjøndalen
    Innlegg
    864
    Antall takk

    Standard

    steg 2 topp og en d eller k cam hadde jo gått fint.

  15. #190
    Registrerte brukere hobbymekk sin avatar
    Medlem siden
    03. des. 2010
    Sted
    Innvik
    Innlegg
    848
    Antall takk

    Standard

    japp.. sjekk workloggen min, så ser du ka eg slite med ^^

  16. #191
    Registrerte brukere Erlend Dystland sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Biristrand/Skogbygda
    Innlegg
    1.162
    Antall takk

    Standard

    KE40155: Hvordan er det å skifte topp og kam uten å gjøre mer oppgraderinger? Da følger vel grenrør, borring av blokk, stempler, råder osv. med?

    hobbymekk: Slite med? Det der er jo reine lørdagsgodteriet!
    Slik rust som det der er jo litt fint, da lærer man seg hvordan man fjerner rust, samtidig som man lærer seg om hvordan man oppnår beste resultat.
    Prosjektbil:
    Volvo 242L 1975

    Bruksbil:
    Volvo 945LT 1995

  17. #192
    Registrerte brukere Thomas sletten sin avatar
    Medlem siden
    16. jan. 2010
    Innlegg
    128
    Antall takk

    Standard

    Hei Erlend!! ser du virkelig begynner og få nok og henge fingrene i.. syns jeg må bli med neddover en dag og hjelpe til/ glåme på gliset har blitt en jævel jeg nå veitu på karosseri arbed :P hahah neidaa.. du får sjekke ann bildene av V70'n nå har faktisk blitt rett igjen
    Bensinforbuket kommer med høyre beinet har je hørt
    men med 300hk på høyre beine så er det klart det blir tungt!!

  18. #193
    Registrerte brukere Erlend Dystland sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Biristrand/Skogbygda
    Innlegg
    1.162
    Antall takk

    Standard

    Morn!
    Har nok å henge fingrene i, ja. Mye jobb igjen
    Bare å bli med en gang vettu, er mer enn nok arbeid igjen.

    Jævler på karroseriarbeid trengs! Jeg har noen reservehjulsbrønner som må sveises i til sommeren.
    Tipper jeg var den første innom tråden din idag etter den første oppdateringen. Valgte å ikke legge igjen en kommentar, da jeg visste at du hadde bilder på lur.
    Virkelig bra arbeid som er gjort med den, dette lærer du mye av selv.
    Mye jobb eller?
    Prosjektbil:
    Volvo 242L 1975

    Bruksbil:
    Volvo 945LT 1995

  19. #194
    Registrerte brukere Thomas sletten sin avatar
    Medlem siden
    16. jan. 2010
    Innlegg
    128
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Erlend242 Vis post
    Morn!
    Har nok å henge fingrene i, ja. Mye jobb igjen
    Bare å bli med en gang vettu, er mer enn nok arbeid igjen.

    Jævler på karroseriarbeid trengs! Jeg har noen reservehjulsbrønner som må sveises i til sommeren.
    Tipper jeg var den første innom tråden din idag etter den første oppdateringen. Valgte å ikke legge igjen en kommentar, da jeg visste at du hadde bilder på lur.
    Virkelig bra arbeid som er gjort med den, dette lærer du mye av selv.
    Mye jobb eller?
    Skal du kappe bort Reservehjulsbrønnen eller?

    Ja lærer jo så lenge man lever.. var ikke så mye arbeid det første men alle di små bulkene tok litt tid og panke ut igjen da.. å astolene får å få det 100% men MORRO er det!!
    Bensinforbuket kommer med høyre beinet har je hørt
    men med 300hk på høyre beine så er det klart det blir tungt!!

  20. #195
    Registrerte brukere hobbymekk sin avatar
    Medlem siden
    03. des. 2010
    Sted
    Innvik
    Innlegg
    848
    Antall takk

    Standard

    hobbymekk: Slite med? Det der er jo reine lørdagsgodteriet!
    Slik rust som det der er jo litt fint, da lærer man seg hvordan man fjerner rust, samtidig som man lærer seg om hvordan man oppnår beste resultat.[/QUOTE]

    lørdagsgodteri ja.. er vansklig å få det fint, når man skal berre lakere noken dela av skjermen

  21. #196
    Registrerte brukere Erlend Dystland sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Biristrand/Skogbygda
    Innlegg
    1.162
    Antall takk

    Standard

    Thomas sletten: Skal kappe ut de gamle og sveise i nye. Skal jo ha noenlunde originalt utseende, og da må dem være der.
    Lærer mye ved slikt, ja!

    hobbymekk: Øvelse gjør mester, men skal man få et fint resultat, må du ta deg god tid.
    Kunne omtrent ikke noe om produkter osv. innenfor denne bransjen før, men ved jevn jobbing og søking har jeg lært meg mye
    Prøv og feil, beste måten
    Prosjektbil:
    Volvo 242L 1975

    Bruksbil:
    Volvo 945LT 1995

  22. #197
    Registrerte brukere hobbymekk sin avatar
    Medlem siden
    03. des. 2010
    Sted
    Innvik
    Innlegg
    848
    Antall takk

    Standard

    japp, skal prøve å feile for å lære

  23. #198
    Registrerte brukere Erlend Dystland sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Biristrand/Skogbygda
    Innlegg
    1.162
    Antall takk

    Standard

    Grei måte å lære på, for da vet du hva som fungerer og ikke.
    Dette greier du helt sikkert!
    Prosjektbil:
    Volvo 242L 1975

    Bruksbil:
    Volvo 945LT 1995

  24. #199
    sikkan sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Eidskog
    Innlegg
    341
    Antall takk

    Standard

    Den kontakten du lurte på er lett å pille i fra hverandre Ser du inn i plasten , ser du en liten metallpigg du bikker litt inn med en syl eller noe annet tynt verktøy. Så er det bare å dra ut ledningen og kontakten. Når du skal ha den på plass igjen bøyer du piggen forsiktig ut igjen så den låser seg inne i plasthylsteret når du stikker den inn.
    Ikke dumt å ta vare på sånt når man originalrenoverer

  25. #200
    Registrerte brukere Erlend Dystland sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Biristrand/Skogbygda
    Innlegg
    1.162
    Antall takk

    Standard

    Se der, ja! Den har jeg ventet lenge på, takk sikkan!
    Skal prøve det til neste uke, da har jeg vinterferie
    Synes det er viktig å ta vare på alt, orker ikke noe jallamekk
    Prosjektbil:
    Volvo 242L 1975

    Bruksbil:
    Volvo 945LT 1995

Side 8 av 19 FørstFørst ... 6 7 8 9 10 18 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Erlend242: 1989 240 Turbo, Bruksbil
    By Erlend Dystland in forum 200 -serien
    Svar: 28
    Siste post: 21/10/12, 00:00
  2. Renovering av Undestell og karosseri
    By paal-andre in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 13
    Siste post: 29/12/11, 17:07
  3. Renovering av seter??? noen som vet?
    By fotonet in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 19/08/11, 20:34
  4. Rustsveising
    By Daniel V in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 36
    Siste post: 21/07/10, 22:56

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •