Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  15
Side 6 av 13 FørstFørst ... 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 126 til 150 av 308

Tråd: Grenrør inspirasjons tråd - Tips og Triks

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Så når turtallet halveres, så dobles dreiemomentet? sett at man har like mye hk?
    Jepp. It's that simple.
    (9554, og 4777 tenkte jeg på.)
    Så den gjelder altså uansett, samme hva motoren kjører på, hvordan den utvikler effekt, osv? (turbo, sugemotor, diesel, osv)

Forklarer altså litt hvorfor sugemotorer har mindre dreiemoment enn turbomotor da altså.
    Men hva ville du foretrukket da SWR, sugemotor med 300 hk på 9000 omdr, eller turbomotor med 300 hk på 4000?
    Prøver å forstå, og vet det er mange her som kan mer enn meg om dette emnet. Men vil gjerne lære.
    Jeg lyder ikke brukernavnet "Turboed1" på BF for ingenting... ..sier litt om hva jeg foretrekker. Seff, noen mener at der er umulig å få en turbomotor like kjørbar som en sugis, men jeg har bygd trykk (-0.2 bar til + 1+ bar) på 2-liter 16V-motor og T04E-60-snurre på 0.6 sek...

Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Jepp. It's that simple.

Jeg lyder ikke brukernavnet "Turboed1" på BF for ingenting... ..sier litt om hva jeg foretrekker. Seff, noen mener at der er umulig å få en turbomotor like kjørbar som en sugis, men jeg har bygd trykk (-0.2 bar til + 1+ bar) på 2-liter 16V-motor og T04E-60-snurre på 0.6 sek...
    Ah, så du er'n bjørn! Har deg på msn tror jeg, kjenner Thomas litt.
    Ser rimelig grei ut den skrevraketten du har/hadde

Tror mange henger igjen i "gamledager" når de tviholder på sugemotor, virker sånn med alle de "lokale heltene" utti her jeg bor
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Ah, så du er'n bjørn! Har deg på msn tror jeg, kjenner Thomas litt.
    Ser rimelig grei ut den skrevraketten du har/hadde

Tror mange henger igjen i "gamledager" når de tviholder på sugemotor, virker sånn med alle de "lokale heltene" utti her jeg bor
    Det er meg, ja... Har den enda. Den lærte meg mye om å bygge flatt moment og javnt trykk... Thomas bygger selv nå, og jeg skal dra ut min i løpet av sommeren også. 550 hk fordelt på to sykler blir sikkert helt greit..

Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Antall takk

Standard

Hehe ja, blir spennende det bygget hans også! Han har jo den Monkey'n med turbo og

Helt greit med såpass effekt på sykler, mye presser din ca? 250-300 ett sted?
    Må røske no jævelig på en 2-hjuling!

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

326 hk ut bak... giring til virkelige 365 km/t på femte gir (siste..gammel sykkel, det er jo snart veteran ) og med den giringa løfter den på 7000 rpm på fjerde uten anstrengelse, ved ca 3/4 gass. Dvs, ren powerwheelie fra 220 km/t...

Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Antall takk

Standard

En ordentlig drapsmaskin, altså. Sykt!

(Må vel holde oss til tema nå :( )

Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Antall takk

Standard

Hehe ja, blir spennende det bygget hans også! Han har jo den Monkey'n med turbo og

Helt greit med såpass effekt på sykler, mye presser din ca? 250-300 ett sted?
    Må røske no jævelig på en 2-hjuling!
    Monkey med turbo?? !! fortell? hvordan får han maskina til å holde? girkassene rives jo ifra hverandre vanligvis...

sleng inn bilde på grenrøret på den ellerno
    One Ring to rule them all

Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Antall takk

Standard

finnes det ikke en motor som hadde bedre kasse enn andre da?
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Antall takk

Standard

de orginale har vell muligens bedre kasser.. men vanskelig å oppdrive..
    derfor vi har gått over til rotax og husqvarnamotor hehe. har en lifan 140 til crusing da.. den får en hjemmelaget kompressor

Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Antall takk

Standard

så fin ut den kompressoren din tbo, når blir det montering?
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Antall takk

Standard

skal bare frese ut resten av huset. og dreie akselen. men cnc benken har takka for seg.. venter på rep :/

Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Antall takk

Standard

(9554, og 4777 tenkte jeg på.)
    Så den gjelder altså uansett, samme hva motoren kjører på, hvordan den utvikler effekt, osv? (turbo, sugemotor, diesel, osv)
    Ja. Samme formel uansett hva som roterer. Effekt (hestekrefter / kilowatt) og moment er jo kun to sider av samme sak, og det er kun energi (effekt) som kan få ting til å bevege seg i heletatt.

Edit: Haha, leste ikke siste sia . Ser du har fått svar.
    Sist endret av ChrML; 12/02/10 kl 13:55

Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Antall takk

Standard

kan du forklare den formeln bedre chrml, fikk lyst til og finne ut dreimomentet i rc biln min.
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av jonass Vis post
    kan du forklare den formeln bedre chrml, fikk lyst til og finne ut dreimomentet i rc biln min.
    Kopierer fra en annen post jeg har skrevet, som faktisk ser ut til å være før i denne tråden.

Da skal jeg ta et matematisk eksempel på kurven over for å vise at moment og kilowatt er enkelt å beregne ut i fra hverandre og at ingenting annet spiller inn enn turtall og moment/kw:

På kurven ser vi: 2000 rpm = ca 170 NM
    ( 170 NM * 2000 rpm ) / 9554 = 35.6 kW = 48,7 hk

På kurven ser vi: 2500 rpm = ca 190 NM
    ( 190 NM * 2500 rpm ) / 9554 = 49 kW = 67 hk

På kurven ser vi: 4000 rpm = ca 430 NM
    ( 430 NM * 4000 rpm ) / 9554 = 180 kW = 245 hk

På kurven ser vi: 6000 rpm = ca 410 NM
    ( 410 NM * 6000 rpm ) / 9554 = 257 kW = 350 hk

Som du ser så har jeg nå regnet ut hk utifra turtall og moment på mange steder på kurven nå og alle stemmer. Legg merke til denne bilen går mye bedre på 6000 rpm enn den gjør på 4000 rpm, selv om den faktisk har mindre moment på 6000 rpm.

Selvfølgelig kan vi også snu formelene å regne ut moment utifra HK:
    330 hk @ 5000 rpm = 243 kW
    (243 x 9554) / 5000 = 464 NM

Eksemplene går utifra denne bremsekurven:

Registrerte brukere NPT sin avatar
    Medlem siden
    12. feb. 2010
    Antall takk

Talking

Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Monkey med turbo?? !! fortell? hvordan får han maskina til å holde? girkassene rives jo ifra hverandre vanligvis...

sleng inn bilde på grenrøret på den ellerno
    jeg prøvde først og drepe den uten turbo,så lenge det er olje på den så trur jeg ikek det er mulig eneste jeg har klarte er og bøye ramma på den etter ett lite hopp,men klart 97 kg så må man nestne regen med att den blir litt banan så den blei forsterka i samme momanget som turbokonverteringa,ang grenrør så bare kappa jeg av den orginale eksoen og brukte den,dette er overhode ikke noe seriøst prosj men bare for gøy det som redder kassa er nok litt treg spool up men jeg har ikek fått testa den mer enn kasnje 30min ennå men siger bra på når man får inn 3a og 4e så

og den noe kvassere varianten..

Sist endret av NPT; 12/02/10 kl 17:07

Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Antall takk

Standard

Noe så herlig hvordan turbo er de? jeg forsøkte med 13c... men den var litt seigspola... har skaffet en 12G som jeg tror fungerer mye bedre. men begynte med kompressor isteden..
    Den mc motoren så jo morsom ut
    Mer info om den? turbon var jo mannlig i forhold til litern

Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Antall takk

Standard

finnes jo en slik liten ihi turbo, sett den rundt om på nettet
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Antall takk

Standard

etter min dårlige husk, er det en 3076 super60 ?

Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Antall takk

Standard

vet ikke om det er nevnt men fikk et lite tips fra lokal tuner som driver professjonelt med dette og bla. bygger carbonsupran til radni i tevodekk samt den nye driftebila hans at røra på grenrøret til turbon bør være ca 70 cm jevnt over på alle.

Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Antall takk

Standard

Vil ANTA, at det gjelder den aktuelle motoren dere pratet om, og ikke alle motorer ? Gasshastigheter er jo samme uansett fra hvilken motor som helst, men.

volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    Antall takk

Standard

Vil ANTA, at det gjelder den aktuelle motoren dere pratet om, og ikke alle motorer ? Gasshastigheter er jo samme uansett fra hvilken motor som helst, men.
    snakka med tremenningen min som driver med dragrace..bygger no ein 2 liter honda motor han skal ta ut firsifra effekt med han meinte mellom 40 og 45 cm burde vere perfekt på ein volvo motor, litt avhengig av oppsett...70 cm hørtes utrulig langt ut

Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Antall takk

Standard

mellom 55 til 70cm er ofte det beste på volvo motorer ja.. men som folk sier her. det spørs akkurat hvordan motoren er. det er metoder for å regne ut hvor langt grenrøret skal være.. tykkelsen har mye å si den også.. bygde 2 like grenrør.. det med 47 eller 48 i innerdia fikk en del senere spoolup! Selv om grenrøret faktisk var bedre laget og hadde likere rør...

Registrerte brukere NPT sin avatar
    Medlem siden
    12. feb. 2010
    Antall takk

Standard

Noe så herlig hvordan turbo er de? jeg forsøkte med 13c... men den var litt seigspola... har skaffet en 12G som jeg tror fungerer mye bedre. men begynte med kompressor isteden..
    Den mc motoren så jo morsom ut
    Mer info om den? turbon var jo mannlig i forhold til litern
    Det er en borg warner kp35. motoren er en i utgangs punktet en yzf1000r, toppen er en sbm steg 3 topp,je stempler på egene mål,carillo råder,mre lock up clutch,dyntatech tenning og coiler,3076,fuelab an10 filter og pumpe,2stk setrab oljekjølere,nedkorta rx7 ic,spesial lagd radiator,hjemme lager grenrør,trykkboks +++++

har ikek helt bestemt meg hva slags kammer jeg skal bruke ennå,har div på lur så effekt på gata kommer ikke til og bli max så planen var og legge seg på rundt 250hk så får jeg se hvor langt jeg strekker det på org kassa,vet om flere som har nappa av utgåendet aksel på rundt 350 på hjulet så blir ivertfall ikke og dra det no mere enn til rundt 300+ til stripebruk med lang baksving,så får vi se hva talla blir etter en tur på rulla.kunne sikkert pressa det langt med funny bike gear kit men skal ha noe jeg slipper og skru på for det er så innihelvete trangt med alt av radiatorer,oljekjølere,ic osv.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

mellom 55 til 70cm er ofte det beste på volvo motorer ja.. men som folk sier her. det spørs akkurat hvordan motoren er. det er metoder for å regne ut hvor langt grenrøret skal være.. tykkelsen har mye å si den også.. bygde 2 like grenrør.. det med 47 eller 48 i innerdia fikk en del senere spoolup! Selv om grenrøret faktisk var bedre laget og hadde likere rør...
    Svartstål...? Ikke wrappa eller coata..? Hvordan oppsett..?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Antall takk

Standard

svartstål ja. det som fungerte best var det med 37 i inner dia (38 eller 38). en fæl colektor. og mye dårlige bend... (skarpe svinger å sånn. dårlig løsning på wg uttaket).
    eksosbandasje hele veien. pulsplitt.. husker ikke hvor lange de var, men alle var nesten like lange. det var ikke et halvtbend forskjell en gang. KKK27 (nye gode typen fra 06-07 med 12er hus. fult ladetrykk kom ved 3000 med det lille. men når vi skulle lage et bedre grenrør (og gjorde "alt etter boka" så slo ikke turboen inn før 4500 ). ble jo jævlig overaska. bytta wg men hjalp ikke.. vi hadde endret wg uttaket litt denne gangen og prøvde å gjøre om dette.. hjalp ikke en dritt.. Var ikke gjort mye med motoren. så det hadde jo sikkert smelt igang mye bedre hadde vi fått en skikkelig kam og chip som var laga for mer effekt. men det fungerte jo utrolig bra med mindre dia på grenrøret... Det som var kjedelig var jo at det var en 3-4 andre som også bygde like grenrør.. men nesten samme resultat.. martin schanke sa til en kammerat som bygger en T6 motor noe av det samme. hadde gjort om noen HKS grenrør fra en supra (tror jeg), men han ble anbefalt å gå ned på dia for å ikke få så ille turtalsmaskin. Noen sier det ikke er forskjell på 37 og 47 i dia.. men jeg er litt skeptisk :P hvertfall til gatemotor hvor du ikke jager de siste kreftene...

Side 6 av 13 FørstFørst ... 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •