Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 28

Tråd: Slanger og koblinger.

  1. #1
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard Slanger og koblinger.

    Her kan vi diskutere litt slanger og koblinger.

    AN, MS, JIC, gummi, stålomspunnen, tekstilomspunnen, osv.


    Noen med erfaringer med sorte tekstil-omspunnede slanger ?
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  2. #2
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Tja har vel litt erfaring rundt det meste av AN kopplinger skulle jeg tro Jobber med de til daglig (Flymotortekniker/gassturbin).

    For de som er lei av jallaløsninger hva AN kopplinger angår så legger jeg ut Kataloger fra Aeroquip/Eaton Aerospace. Dette er GENUINE flydeler, og vi har produkter fra Aeroquip på P3-C flyene jeg skrur på til daglig.

    AN står for Airforce/Navy Aeronautical Standard, som er en rørkopplingsstype utviklet til flyindustrien for å dekke en et behov for en enkel, funksjonabel, lett og holdbar koppling for hydraulic, fuel og fluid system. (så fikk vi med litt hangar-engelsk også )

    AN 800 serien er nok den type koppling de fleste er kjent med.

    Et eks. er AN818 som er AN "female" mutter. (for rør med flens og hylse, men brukes på de fleste vinkelkopplinger og slikt også).

    Katalogene og noen bulletiner:

    http://www.youblisher.com/files/publ...1/3252/pdf.pdf
    http://www.youblisher.com/files/publ...1/3254/pdf.pdf
    http://www.youblisher.com/files/publ...1/3253/pdf.pdf

    Dette er aircraftgrade støff, så prisen er deretter også. Eks. er en 45* AN koppling -6 med swivel-seal. For ekte vare koster denne ca. 18,50$ per stykk!

    Men Aeroquip har også noe de kaller "performance products" Som er samme sakene, bare at de ikke har gjennomgått like grundige tester (men er fra samme produksjonslinje), og derfor har en mye snillere pris
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Stor forkjærlighet for JIC/AN her også...
    Har drevi med hydraulikk i 2 år der jeg smidde fittings daglig, så føler vel at jeg har prøvd det meste av kuplinger.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  4. #4
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Skal også sies at folk bruker unødig mye stålommspunnede slanger. Dette er litt overkill da disse er ratet for det som kalles "medium pressure" (1500 PSI/100 Bar) i flysammenheng...

    Stålommspunnet brukes for det meste der det er stor gnissningsfare og hvor det kreves at de skal tåle å opperere under 100 Bars trykk.

    For de aller-aller fleste sammenhenger i bilbruk så holder den vanlige sorte stoffomspunnede slangen i massevis (500 PSI/ 35 Bar) som desuten er billigere og lettere. Drivstoff, vakuum, pneumatikk etc. kan fint lages med denne typen, den er også lettere å ha med å gjøre

    Plassene jeg kan tenke meg det er lurt med stålomspunnet er oljetur og retur, men da også i sammenheng med oransj varmeisolerende silikonstrømpe. Til bremselanger og til servo bruker man også stålomspunnet, men da i "high pressure" utførelse som tåler 3000 PSI / 200 Bar.

    Til lange strekk og slikt anbefaler jeg aluminiumsrør(som er laget til formålet).
    Selv bremserør kan lages av alurør, da aluen er sterkere enn kopper per vekt. Alu er billigere enn kopper også. Syrefast er også egnet til det meste, men dyrt, og om det gjøres litt feil kan det sprekke etter en tid, så anbefales ikke som bremserør.
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  5. #5
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Mener jeg leste på Summit at man måtte bruke noen spesielle koblinger for tekstilomspunnen slange, kan man bruke sorte AN?
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    615
    Antall takk

    Standard

    den sorte earls slangen kan brukes med swivel seal koblingene(de "vanlige")

    an koblinger er genialt. kan lage alle slanger hjemme i garasjen uten å dra til slangeverksted.
    hvis det er endriger kan koblingene taes opp og gjøres om. en pressa slange må byttes/lages på nytt.
    elokseringa kan bli slitt etterhvert men det kan behandliga på stålslanger/koblinger og. og da ruster de
    selv og de er alu er de slitesterke. er isåfall de alle minste koblingene som kan være greie å ha i stål.

    skjønner ikke at folk får det til og være jalla
    brukes på fly jo.

    og fargene kan endres hvis det er ønskelig. sote koblinger og sorte slanger finnes.
    volvo 240 turbo 87mod (prosjekt)
    volvo v70 turbo 98mod (bruksvogn)

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Frøya
    Innlegg
    312
    Antall takk

    Standard

    Er meget fornøyd med resultatet av AN koblinger og stålombundet slanger i bila mi jeg i allefall.

  8. #8
    Registrerte brukere VolvoR-Sport sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Trondheim/ Fosen
    Innlegg
    3.161
    Antall takk

    Standard

    pent det der ja!

  9. #9
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Jeg tar de i den fargen de kommer... Kommer til å bestille EKTE AN kopplinger (fra Aeroquip eks.) ikke etterligninger som earl's etc. Earl's følger ikke AN standarden, de har bare beholdt ca. samme utseendet og flankevinkelen og kaller det AN. Måten AN muttrene er hold på plass rundt stammene og bendene på Earl's (med to ynkelige små pinner i et halvmånespor) er rett og slett lendig, også må de ha O-ringer som blir slitt i disse dreibare motholdmutterne i swivel-seal'en. Earl's kan kalle kopplingene sine det de vil, men å kalle noe som ikke er AN for AN blir bare teit når det ikke når opp til kvaliteten og holdbarheten til de ekte AN-koplingene, men bare ser AN'sk ut

    Bare se på de katalogene jeg linket til kontra eks. Earl's.

    MEN earl's skal ha creds for å ha laget et godt sortemang av AN-->Metric overganger (tenker på de som er i et stykke, vanskelig å gjøre feil der).

    Jeg er heller villig til å betale for skikkelig vare, kontra kjøpe halvkvalitest etterligninger, som egentlig ikke følger standarden.

    På den annen side så man har ikke valgfrihet på fargen når man kjøper de som er bergnet for flyindustrien... De ser dumt på deg hos en flydelsgrossist, hvis du bestiller AN kopplinger på partnr. og ber om en spesifikk farge
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  10. #10
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Flydelsgrossist.. høhø.. Funker vel ikke helt på samme måte som elektrogrossist, antar jeg.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Mye av grunnen til prislappen ligger vel i sertifikater osv på kuplingene...
    På samme vis som med bolter, samme dritten, mange ganger prisen.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  12. #12
    Registrerte brukere Thomas242 sin avatar
    Medlem siden
    23. mars 2010
    Sted
    Bærum
    Innlegg
    707
    Antall takk

    Standard

    Er jo ganske tantete å si at man må ha deler med flystandard for at det skal holde på en gammal jordebil. Har brukt summit brand fittings til drivstoff på en bil som har gått flere år nå. Er ikke i nærheten av å lekke eller bli slitt selv om det skrues opp og ned flere ganger i året. Bruker man riktig verktøy så blir ikke elokseringen slitt heller.

    Tips til alle landbruksmekanikerne : Det finnes annet verktøy enn skiftenøkkel og pumpetang....

    Lagt opp alt av olje og drivstoff på 242'en med summit brand slanger og fittings. Mer enn bra nok! Tett er det også ( og ikke minst grisebilling )
    Volvo 242 '82

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. feb. 2010
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard

    Det blir vel som snap on piper og Wurth piper. gjør samme jobben, men litt mer delikat og dyrere i snap on format. :P :P :P :P i tillegg litt merke status ute å går i alt. :P

  14. #14
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Flydelsgrossist.. høhø.. Funker vel ikke helt på samme måte som elektrogrossist, antar jeg.
    Der har du helt rett
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  15. #15
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Thomas242 Vis post
    Er jo ganske tantete å si at man må ha deler med flystandard for at det skal holde på en gammal jordebil. Har brukt summit brand fittings til drivstoff på en bil som har gått flere år nå. Er ikke i nærheten av å lekke eller bli slitt selv om det skrues opp og ned flere ganger i året. Bruker man riktig verktøy så blir ikke elokseringen slitt heller.

    Tips til alle landbruksmekanikerne : Det finnes annet verktøy enn skiftenøkkel og pumpetang....

    Lagt opp alt av olje og drivstoff på 242'en med summit brand slanger og fittings. Mer enn bra nok! Tett er det også ( og ikke minst grisebilling )
    Tja de funker nok, men er på langt nær så holdbare som de AN fittingene flydelsprodusenter leverer.

    OG når det er sagt, så leverer Bla. Eaton/Aeroquip FLYKVALITETS AN til motorsportformål. Tatt rett fra produksjonslinjen sammen Med flydelen, bare noen inspeksjoner mindre (tatt ut tidligere i linja) og ingen COC (certificate of compliance) papirer som gjør de dyrere.

    Sannsynligvis ligger AN (motorsport) fra Aeroquip på samme pris som de andre "liksom-AN" rundt om, bare at de er av original-spec kvalitet. Dog du får kun de fargene som de som blir levert til fly...

    Jeg kommer til å bruke Eaton/Aeroquip motorsport i alle fall
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  16. #16
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Hvilke farger leveres de i da?
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  17. #17
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Hvilke farger leveres de i da?
    For det meste i en miks av rødt, blått, svart, og gult. MS kopplinger leveres stort sett i brunt og grønt.

    De fleste proffe firma setter funksjon forran farge...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  18. #18
    Registrerte brukere Marius Skau sin avatar
    Medlem siden
    02. feb. 2010
    Sted
    Bodø, Norway, Norway
    Innlegg
    3.437
    Antall takk

    Standard

    Interesangt og lærerikt dette

    Har forska litt på dette da det skal legges opp nytt bensinsystem på min etterhvert.

    Har vurdert AN koblingerne som NUKE lager da jeg kunn har hørt positivt om deres øvrige produkter..

    Men kom inatt over http://www.redhorseperformance.com/index.html som også selger AN fittings og har over 15års erfaring. Blandt anna Alm racing kjører med disse..

    Lurer no litt på kor jeg burder kjøpe? Fra disse 2 ovenfor eller noen andre?

    Er ikke ute etter billig kina vare, men heller ikke noe som man må betale gull for.
    Volvo 945 Turbo - http://forum.vccn.no/showthread.php?...olvo-945-Turbo
    Volvo 745 - Missile Drift Car

  19. #19
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av MsRacing Vis post
    Interesangt og lærerikt dette

    Har forska litt på dette da det skal legges opp nytt bensinsystem på min etterhvert.

    Har vurdert AN koblingerne som NUKE lager da jeg kunn har hørt positivt om deres øvrige produkter..

    Men kom inatt over http://www.redhorseperformance.com/index.html som også selger AN fittings og har over 15års erfaring. Blandt anna Alm racing kjører med disse..

    Lurer no litt på kor jeg burder kjøpe? Fra disse 2 ovenfor eller noen andre?

    Er ikke ute etter billig kina vare, men heller ikke noe som man må betale gull for.
    Se der ja! Redhorse har fulgt AN 800 spec'en til punkt og prikke (bare at de ikke har stemplet noe AN nummer på de)

    De ser i alle fall ut som ordentlig kvalitet

    Tror jeg ville gått for de jeg
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  20. #20
    Registrerte brukere kapli sin avatar
    Medlem siden
    23. jan. 2010
    Sted
    Seljord
    Innlegg
    587
    Antall takk

    Standard

    Må vel ha spesiell presse for å presse slangene til koblingene? Eller er dem skrudd på?

    Var med å pressa slanger til hydralikken til en brøytebil for en stund sida. Var mye overganger og tull hugser jeg.

  21. #21
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kapli Vis post
    Må vel ha spesiell presse for å presse slangene til koblingene? Eller er dem skrudd på?

    Var med å pressa slanger til hydralikken til en brøytebil for en stund sida. Var mye overganger og tull hugser jeg.
    AN som er praktisk til bilbruk er den typen med "swivel-seal" altså en skrukoppling med mothaker som presser slangen inn på kopplinga. Tåler fint 3000PSI (200bar) , dog vil anbefale MS kopplinger til ekstremtrykksapplikasjoner.
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  22. #22
    Registrerte brukere kapli sin avatar
    Medlem siden
    23. jan. 2010
    Sted
    Seljord
    Innlegg
    587
    Antall takk

    Standard

    Går fint å skru sammen når det skal brukas til bensinsystemet da.

  23. #23
    Registrerte brukere Marius Skau sin avatar
    Medlem siden
    02. feb. 2010
    Sted
    Bodø, Norway, Norway
    Innlegg
    3.437
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Se der ja! Redhorse har fulgt AN 800 spec'en til punkt og prikke (bare at de ikke har stemplet noe AN nummer på de)

    De ser i alle fall ut som ordentlig kvalitet

    Tror jeg ville gått for de jeg
    Vil tru det blir noe fra dem med tiden Skal ta en mail og høre om litt priser
    Volvo 945 Turbo - http://forum.vccn.no/showthread.php?...olvo-945-Turbo
    Volvo 745 - Missile Drift Car

  24. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Sted
    Eidskog på Hedmarken
    Innlegg
    1.155
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Hvilke farger leveres de i da?
    Har Steinar Stolens superkatalog her forran meg og de er forhandler av Aeroquip koblinger og slanger ser de selger i elokserte men ikke hvilke farge og i nikkel og svart, er jo ganske greit å bare svinge innom han på rasta også i lunsjen

  25. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    615
    Antall takk

    Standard

    de selger aeroquip på summit. i katalogen har de rød/blå og nikkel(sølvaktig)

    får se hvor lenge earls koblingene mine holder før de begyner og lekke da.
    ække mye håp høres det ut som
    volvo 240 turbo 87mod (prosjekt)
    volvo v70 turbo 98mod (bruksvogn)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •