Her kan vi diskutere litt slanger og koblinger.
AN, MS, JIC, gummi, stålomspunnen, tekstilomspunnen, osv.
Noen med erfaringer med sorte tekstil-omspunnede slanger ?
Her kan vi diskutere litt slanger og koblinger.
AN, MS, JIC, gummi, stålomspunnen, tekstilomspunnen, osv.
Noen med erfaringer med sorte tekstil-omspunnede slanger ?
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
Tja har vel litt erfaring rundt det meste av AN kopplinger skulle jeg troJobber med de til daglig
(Flymotortekniker/gassturbin).
For de som er lei av jallaløsninger hva AN kopplinger angår så legger jeg ut Kataloger fra Aeroquip/Eaton Aerospace. Dette er GENUINE flydeler, og vi har produkter fra Aeroquip på P3-C flyene jeg skrur på til daglig.
AN står for Airforce/Navy Aeronautical Standard, som er en rørkopplingsstype utviklet til flyindustrien for å dekke en et behov for en enkel, funksjonabel, lett og holdbar koppling for hydraulic, fuel og fluid system. (så fikk vi med litt hangar-engelsk også)
AN 800 serien er nok den type koppling de fleste er kjent med.
Et eks. er AN818 som er AN "female" mutter. (for rør med flens og hylse, men brukes på de fleste vinkelkopplinger og slikt også).
Katalogene og noen bulletiner:
http://www.youblisher.com/files/publ...1/3252/pdf.pdf
http://www.youblisher.com/files/publ...1/3254/pdf.pdf
http://www.youblisher.com/files/publ...1/3253/pdf.pdf
Dette er aircraftgrade støff, så prisen er deretter også. Eks. er en 45* AN koppling -6 med swivel-seal. For ekte vare koster denne ca. 18,50$ per stykk!
Men Aeroquip har også noe de kaller "performance products" Som er samme sakene, bare at de ikke har gjennomgått like grundige tester (men er fra samme produksjonslinje), og derfor har en mye snillere pris![]()
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Stor forkjærlighet for JIC/AN her også...
Har drevi med hydraulikk i 2 år der jeg smidde fittings daglig, så føler vel at jeg har prøvd det meste av kuplinger.
17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
07 Opel Zafira OPC "bussen"
92 240 "Turbo" venter på bedre tider
x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro
Skal også sies at folk bruker unødig mye stålommspunnede slanger. Dette er litt overkill da disse er ratet for det som kalles "medium pressure" (1500 PSI/100 Bar) i flysammenheng...
Stålommspunnet brukes for det meste der det er stor gnissningsfare og hvor det kreves at de skal tåle å opperere under 100 Bars trykk.
For de aller-aller fleste sammenhenger i bilbruk så holder den vanlige sorte stoffomspunnede slangen i massevis (500 PSI/ 35 Bar) som desuten er billigere og lettere. Drivstoff, vakuum, pneumatikk etc. kan fint lages med denne typen, den er også lettere å ha med å gjøre
Plassene jeg kan tenke meg det er lurt med stålomspunnet er oljetur og retur, men da også i sammenheng med oransj varmeisolerende silikonstrømpe. Til bremselanger og til servo bruker man også stålomspunnet, men da i "high pressure" utførelse som tåler 3000 PSI / 200 Bar.
Til lange strekk og slikt anbefaler jeg aluminiumsrør(som er laget til formålet).
Selv bremserør kan lages av alurør, da aluen er sterkere enn kopper per vekt. Alu er billigere enn kopper også. Syrefast er også egnet til det meste, men dyrt, og om det gjøres litt feil kan det sprekke etter en tid, så anbefales ikke som bremserør.
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Mener jeg leste på Summit at man måtte bruke noen spesielle koblinger for tekstilomspunnen slange, kan man bruke sorte AN?
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
den sorte earls slangen kan brukes med swivel seal koblingene(de "vanlige")
an koblinger er genialt. kan lage alle slanger hjemme i garasjen uten å dra til slangeverksted.
hvis det er endriger kan koblingene taes opp og gjøres om. en pressa slange må byttes/lages på nytt.
elokseringa kan bli slitt etterhvert men det kan behandliga på stålslanger/koblinger og. og da ruster de
selv og de er alu er de slitesterke. er isåfall de alle minste koblingene som kan være greie å ha i stål.
skjønner ikke at folk får det til og være jalla
brukes på fly jo.
og fargene kan endres hvis det er ønskelig. sote koblinger og sorte slanger finnes.
volvo 240 turbo 87mod (prosjekt)
volvo v70 turbo 98mod (bruksvogn)
Er meget fornøyd med resultatet av AN koblinger og stålombundet slanger i bila mi jeg i allefall.
![]()
Jeg tar de i den fargen de kommer... Kommer til å bestille EKTE AN kopplinger (fra Aeroquip eks.) ikke etterligninger som earl's etc. Earl's følger ikke AN standarden, de har bare beholdt ca. samme utseendet og flankevinkelen og kaller det AN. Måten AN muttrene er hold på plass rundt stammene og bendene på Earl's (med to ynkelige små pinner i et halvmånespor) er rett og slett lendig, også må de ha O-ringer som blir slitt i disse dreibare motholdmutterne i swivel-seal'en. Earl's kan kalle kopplingene sine det de vil, men å kalle noe som ikke er AN for AN blir bare teit når det ikke når opp til kvaliteten og holdbarheten til de ekte AN-koplingene, men bare ser AN'sk ut
Bare se på de katalogene jeg linket til kontra eks. Earl's.
MEN earl's skal ha creds for å ha laget et godt sortemang av AN-->Metric overganger (tenker på de som er i et stykke, vanskelig å gjøre feil der).
Jeg er heller villig til å betale for skikkelig vare, kontra kjøpe halvkvalitest etterligninger, som egentlig ikke følger standarden.
På den annen side så man har ikke valgfrihet på fargen når man kjøper de som er bergnet for flyindustrien... De ser dumt på deg hos en flydelsgrossist, hvis du bestiller AN kopplinger på partnr. og ber om en spesifikk farge![]()
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Flydelsgrossist.. høhø.. Funker vel ikke helt på samme måte som elektrogrossist, antar jeg.![]()
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
Mye av grunnen til prislappen ligger vel i sertifikater osv på kuplingene...
På samme vis som med bolter, samme dritten, mange ganger prisen.
17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
07 Opel Zafira OPC "bussen"
92 240 "Turbo" venter på bedre tider
x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro
Er jo ganske tantete å si at man må ha deler med flystandard for at det skal holde på en gammal jordebil. Har brukt summit brand fittings til drivstoff på en bil som har gått flere år nå. Er ikke i nærheten av å lekke eller bli slitt selv om det skrues opp og ned flere ganger i året. Bruker man riktig verktøy så blir ikke elokseringen slitt heller.
Tips til alle landbruksmekanikerne: Det finnes annet verktøy enn skiftenøkkel og pumpetang....
Lagt opp alt av olje og drivstoff på 242'en med summit brand slanger og fittings. Mer enn bra nok! Tett er det også ( og ikke minst grisebilling )
Volvo 242 '82
Det blir vel som snap on piper og Wurth piper. gjør samme jobben, men litt mer delikat og dyrere i snap on format. :P :P :P :P i tillegg litt merke status ute å går i alt. :P
Tja de funker nok, men er på langt nær så holdbare som de AN fittingene flydelsprodusenter leverer.
OG når det er sagt, så leverer Bla. Eaton/Aeroquip FLYKVALITETS AN til motorsportformål. Tatt rett fra produksjonslinjen sammen Med flydelen, bare noen inspeksjoner mindre (tatt ut tidligere i linja) og ingen COC (certificate of compliance) papirer som gjør de dyrere.
Sannsynligvis ligger AN (motorsport) fra Aeroquip på samme pris som de andre "liksom-AN" rundt om, bare at de er av original-spec kvalitet. Dog du får kun de fargene som de som blir levert til fly...
Jeg kommer til å bruke Eaton/Aeroquip motorsport i alle fall![]()
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Hvilke farger leveres de i da?
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Interesangt og lærerikt dette
Har forska litt på dette da det skal legges opp nytt bensinsystem på min etterhvert.
Har vurdert AN koblingerne som NUKE lager da jeg kunn har hørt positivt om deres øvrige produkter..
Men kom inatt over http://www.redhorseperformance.com/index.html som også selger AN fittings og har over 15års erfaring. Blandt anna Alm racing kjører med disse..
Lurer no litt på kor jeg burder kjøpe? Fra disse 2 ovenfor eller noen andre?
Er ikke ute etter billig kina vare, men heller ikke noe som man må betale gull for.
Volvo 945 Turbo - http://forum.vccn.no/showthread.php?...olvo-945-Turbo
Volvo 745 - Missile Drift Car
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Må vel ha spesiell presse for å presse slangene til koblingene? Eller er dem skrudd på?
Var med å pressa slanger til hydralikken til en brøytebil for en stund sida. Var mye overganger og tull hugser jeg.
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Går fint å skru sammen når det skal brukas til bensinsystemet da.
Volvo 945 Turbo - http://forum.vccn.no/showthread.php?...olvo-945-Turbo
Volvo 745 - Missile Drift Car
Volvo 945 96.mod.Bruksbil/prosjektbil "FamilyRacer"
745 92.mod.konebil
de selger aeroquip på summit. i katalogen har de rød/blå og nikkel(sølvaktig)
får se hvor lenge earls koblingene mine holder før de begyner og lekke da.
ække mye håp høres det ut som![]()
volvo 240 turbo 87mod (prosjekt)
volvo v70 turbo 98mod (bruksvogn)