240 er big business![]()
240 er big business![]()
740BTCC
Prosjekttråd
Kanskje det er krystall...
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
Kanskje et utmerket eksemplar, men kjørelengden er da ikke særdeles lav, bare i lavere sjikt av det normale. Bilen skal være overbevisende ellers for å forsvare et prisforlangende oppimot 50.000.
Selv ga jeg for fem og et halvt år siden hos en forhandler 50.000 med registrering (på ca 6.000) for en 245SE som hadde gått 195.000. Et helt greit kjøp, ser det ut til i ettertid.
En gang for en tid siden var det en på et forum som kom med den drøye påstanden at 240 av siste årsmodell ville komme til å stabilisere seg på et visst nivå og holde verdien. Noen ganger får jeg inntrykk av at dette ikke var helt feil...
93/94 245SE
93 244SE (45.000 km)
75 164E (fra California)
03/04 S80 2.0T
15/16 S80 D4
Stabiliserer seg gjør de nok, men det er nok en stund igjen til folk flest er interessert i sen 240 som noe annet enn rimelige bruksbiler. Men at det er blivende klassikere tror jeg nok![]()
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD[X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
Ja, selv sier jeg meg fullstendig overbevist om akkurat det siste der.![]()
93/94 245SE
93 244SE (45.000 km)
75 164E (fra California)
03/04 S80 2.0T
15/16 S80 D4
Det kan godt vere meg. At det er ein sein 240, gir ikkje automatisk verdi, det må vere ein sein, bra og godt utstyrt 240, før dette skal vere interessant. 240 SE eller Classic altså, som har hatt ein omsorgsfull eigar. Rangen på 50-60k er ikkje umogleg for ein bra slik bil. Og det er kjempebra, då unngår vi at bilane blir brukt som ungdomsbilar, det fører nok til at ungdommen kjøper 940 i staden.
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
Du er ikke noe spesielt begeistret for ungdommen du?![]()
740BTCC
Prosjekttråd
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
Det kan det jo være mange grunner til, hvis en rusten gammel sliten 240 bare har et år igjen av eugodkjenninga, og det ikke er snakk om at den går igjennom neste gang, så kan man jo gjøre det meste utav det å gå ut med et smil.
For 240 er å blir en harry bil. Og det er jo derfor vi liker dem.![]()
Christian Gulbrandsøy
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Nestleder/Treffansvarlig
At 240 både er og vil bli en klassiker er vel sikkert. Jeg for min del vokste opp i en 240 som liten, min første bil var en 240 og nå har jeg to stk som jeg tar vare på (brukes kun om sommeren). Verdien på slike biler er selvsagt variabel med utstyr og forfatning av maskin og kaross. Jeg synes 240 fra 85 til 90 er kjedelige, få spesielle særpreg unntatt 60 års jubileum. 70- og først på 80- tallet er jo GT, Bertone, Turbo og 77- jubileumsmodellen. På 90- tallet finner vi Classic og SE som skiller seg ut. Biler som aldri har sett en vinkelsliper og sveiseapparat samtidig godt utstyrt er pris bomber spør du meg, slike biler er sikrere enn banken.![]()
244 Turbo Intercooler -84 / Chevrolet Bel Air conv. - 56 / Audi A6 Allroad - 13
Er helt enig i alt her med unntak av at 240 er harry. Det er vel enkelte eiere som er harry og den faktoren tar de med seg uansett hvilket bilmerke de kjører.
Synes det de siste årene har vært en viss statusheving av 200-serien. Fra gammel sliter som skal brukes opp til klassisk volvo som er verdt å ta vare på. Tror man kan takke Volvoforum og nå VCCN for mye av dette.
Ikke alle utgavene har like stor verdi men som bruksveteran eller nr2-bil er jo de helt ordinære utgavene helt super. Har selv en 89gl som aldri svikter. Bruker ikke spesielt mye drivstoff heller. At de er forholdsvis lett å vedlikeholde og deletilgangen er grei er jo et kjempepluss også.
740BTCC
Prosjekttråd
Skjønner hva du mener. Biler som ligger til 5- 15 000 kr blir jo ofte bare kjøpt for å brukes opp. Uansett om det er en rusten 83 modell uten noe ekstrautstyr eller om det er en strøken 93 modell Classic med alt av utstyr. Sistnevnte er jo kjedelig om blir kjøpt av denne "bruk og kast"- folkegruppen som bare lengter etter å herje den istykker eller plante den i en fjellvegg.
Jeg er heller ikke enig i "automatisk harry-status" - og det er evt heller ikke derfor jeg er glad i 240en.![]()
![]()
93/94 245SE
93 244SE (45.000 km)
75 164E (fra California)
03/04 S80 2.0T
15/16 S80 D4
Selv blander jeg meg inn her. synes ikke det er like lett å få tak i deler til min 242 dl 75. Deletilgangen blir redusert etter alder. motoren min er den gamle typen med støtstenger og forgasser (B20 Orginal motor). har prøvd lenge å få tak i noen deler til denne, men volvo orginaldeler får jeg ikke tak i bestandig. synes heller en volvo (200 serien) skal behandles som om det var det eneste en eide i hele sitt liv. altså som et smykke på norske veier. Noen som har litt mere info om 74modellen av 240 serien. finner ikke noen annen enn info om 75modellen. 74 modellen var dem første som kom. dem kom på høsten mulig oktober mnd.
Jeg er ikke helt sikker men tror at 75-brosjyren var den samme som de brukte for 74-modellene. Har en slik og den er stemplet med 1974 på baksiden. På forsiden er det gitt et pristilbud på 240L og DL, 1974 med 1,9l. 27 500 og 29 300SEK. Svenske utgaven av denne brosjyren; http://volvoforum.no/dokumenter/kata...d/1975-240.pdf Sjekk bildet med sigaretten i bakseteaskebegeret, ikke helt politisk korrekt etter dagens standard![]()
740BTCC
Prosjekttråd
240-serien kom i 74, ja. Men mot slutten av året som 75-modeller. Det skal ikke finnes noen 74-modell av 240-serien som er annerledes enn 75-modellene. 74-modellen var forsatt 140-serien.
93/94 245SE
93 244SE (45.000 km)
75 164E (fra California)
03/04 S80 2.0T
15/16 S80 D4
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
etter det jeg fant ut kom 240 alerede i oktober 1974 som ble solgt som 75modell.
fant ut her at dela på bilen min er blitt produsert fra mars 74 til januar 75. er det ikke noen store forskjeller på oktober 74 modell og 75 modellen som kom fra midten av 75?
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L