Etter å ha klaget til Volvo Norge over for dårlig instruksjonsbok når det kommer til
AWD
systemt, har jeg nå fått tilsendt skriftlig dokumentasjon over systemet.
Denne skal studeres grundig, men inntil da vil jeg beskrive mine første praktiske inntrykk med Volvo
AWD
.
Etter at det snødde gjennom hele nattevakten gledet jeg meg til å komme hjem å teste Volvoen om morgenen.
Hentet de nykjøpte piggdekkene og lot de få hvile i garasjen, mens oppkjørselen min skulle grundig testes. Har som sakt kjørt meg fast her noen ganger med feks X-Trail pga helning i to retninger og ulik vektfordeling på hjulene, og kan vel ikke legge skjul på at jeg var noe skeptisk til denne Haldex greia på Volvoen.
Oppkjørselen ble testet med både fronten nedover og oppover, i fart og stillestående start på verste punkt der forhjulene må ha nærmest full sving for å komme rundt en kant samtidig som bilen står i den bratteste helningen.
Meget fornøyd med resultatet. Klarte ikke å identifisere noe form for hjulspinn (hadde desverre ingen hjelpemann til å studere hjulene fra utsiden) i instrumentene og tok løst i alle situasjoner uten noe form for problemer.
Kjørte videre til de meget bratte bakken som går videre forbi her og tok bakkestarter med påfølgende akselrasjoner, og måtte igjen konstatere at bilen måtte provoseres med unormalt mye gasspådrag for å få "antispinnlampen" til å reagere. Bilen akselrerte likevel uten opphold oppover bakken til jeg nådde lovlig hastighet. Ved vanlig bakkestarter var bilen helt udramatisk også i rattet/styrefølelse.
Konklusjonen er at dette ser meget lovende ut og jeg gleder meg til videre kjøring i vinter. Det er helt tydelig at det skal minimal forskjell i rotasjon til, før det blir overført effekt til bakakselen når jeg trøkker til i oppoverbakkene.
Når de nye Nokian Hakka dekkene kommer på, tror jeg dette blir suverent!
Test utført med nedslitte (3,0 mm) piggfrie vinterdekk i bredde 225.