Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  15
Side 4 av 13 FørstFørst ... 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 76 til 100 av 308

Tråd: Grenrør inspirasjons tråd - Tips og Triks

  1. #76
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    se FK motoren kontra FB motoren.
    diselbil med og uten turbo.
    turbobilene er overlegne i moment hele veien.
    snakker vi større motorer med overladning som v8 etc så vet jeg om motorer jeg ikke tørr å trykke inn gasspedalen 1cm på en gang uten at helvette er løs :P sånn er det ikke med suge 8ere
    One Ring to rule them all

  2. #77
    Registrerte brukere Moseby Racing sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2010
    Sted
    Setskog
    Innlegg
    972
    Antall takk

    Standard

    jeg mente ikke en slapp fb motor da.hehe. men vist du tar en volvo rød blokk med 300hk og en volvo rød blokk med n/a trimm med 300hk.så er det mer trøkk i n/a motoren.dette er en av grunnene til at det ikke er noen som kjører med turbo i store super i rallycross.
    Volvo 242 75mod 2jz-gte Gate/Banebil

    Skogen Performance

    KSR.no
    Myranes.com

  3. #78
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    tror nok heller reglemanget har noe å si gitt
    ellers hadde man blåst fra gutta der med 2litere
    One Ring to rule them all

  4. #79
    Registrerte brukere Moseby Racing sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2010
    Sted
    Setskog
    Innlegg
    972
    Antall takk

    Standard

    dem kan kjøre 2liter med overlading.og dem får mere effekt ut av 2l med turbo enn 3 evo n/a men dem blir fra kjørt av likavell.hehe men samme det. denne tråden skulle vell være om grenrør!hehe
    Volvo 242 75mod 2jz-gte Gate/Banebil

    Skogen Performance

    KSR.no
    Myranes.com

  5. #80
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Moseby Racing Vis post
    jeg mente ikke en slapp fb motor da.hehe. men vist du tar en volvo rød blokk med 300hk og en volvo rød blokk med n/a trimm med 300hk.så er det mer trøkk i n/a motoren.dette er en av grunnene til at det ikke er noen som kjører med turbo i store super i rallycross.
    Haha, det kan du ikke mene . Det er langt fra mer trøkk i N/A motoren, den vil ha så og si inget drag i bånn og vil være veldig turtallsavhengig for å få de 300 hk-ene. Mens turbomotoren vil få krefter mye tidligere og beholde kreftene over et bredere spekter.

    Men det blir såklart noe annet hvis du sammenligner en stor V8 N/A motor mot en rødblokk turbomotor, da kan det hende at V8-eren får kreftene tidligere.

    Som TBO sier, det er reglementet som gjør at de ikke kjører med turbo i rallycross.

  6. #81
    Registrerte brukere Moseby Racing sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2010
    Sted
    Setskog
    Innlegg
    972
    Antall takk

    Standard

    har du kjørt en bil med en 3liter n/a bygget på volvo rød blokk med 300-350hk?kontra en volvo rød blokk med turbo og samme hest antall?
    Volvo 242 75mod 2jz-gte Gate/Banebil

    Skogen Performance

    KSR.no
    Myranes.com

  7. #82
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    nope. jeg ser ingen grunn til å bygge noe som koster så mye når jeg kan hente ut 700hk ut av en 2.3liters rødblokk
    under 3000rpm er det ikke no vits i å bruke den 3litern. men en turbomotor på 500hk kan du kjøre til butikken vær dag. Det er hvertfall ikke NOE vits i å diskutere det her. for en N/A trimma rødblokk (uansett hvor mye hk det er i den) har ikke sjangs i havet mot en trimma rødblokk. nå snakker vi ikke om en ET motor med JT anlegg og chip. men folk som har kosta på de litt mer. Ikke 120.000kr som i en 3liter NA blokk. men 10-30.000 kanskje
    One Ring to rule them all

  8. #83
    Registrerte brukere Moseby Racing sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2010
    Sted
    Setskog
    Innlegg
    972
    Antall takk

    Standard

    akkurat!!!!kansje dere skulle prøvd en sånn en før dere kritiserer for mye.det er bare min mening!men klart det er lettere og få mer effekt for pengene med turbo.
    Volvo 242 75mod 2jz-gte Gate/Banebil

    Skogen Performance

    KSR.no
    Myranes.com

  9. #84
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Hvorfor skal jeg koste på en b230 motor 120.000kr når jeg vet en turbomotor spytter på effekten og effektkurva til en sånn motor? Når jeg sier spytter så mener jeg "eier" "ser ned på" "ler av".
    120.000? hmms, Det er hvis man har topper etc fra før også :P
    Da har man i tillegg en motor som holder utrolig mye lengre en sugemotor greiene. med en solid innmat som ikke ligger på grensa hele tia..
    One Ring to rule them all

  10. #85
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Moseby Racing Vis post
    jeg mente ikke en slapp fb motor da.hehe. men vist du tar en volvo rød blokk med 300hk og en volvo rød blokk med n/a trimm med 300hk.så er det mer trøkk i n/a motoren.dette er en av grunnene til at det ikke er noen som kjører med turbo i store super i rallycross.
    En 3-liter rekkefirer turbomotor vil ha mer moment enn en 3liter sugemotor rekkefirer.

    Men at en hissig sugis er morsom å kjøre, tviler jeg ikke på.

    Turbo i rallycross er vel også restriktorer på, for at de ikke skal grise sugisgutta..?
    Sist endret av Joakim-G_R; 24/01/10 kl 22:46
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  11. #86
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Da skal jeg ta et matematisk eksempel på kurven over for å vise at moment og kilowatt er enkelt å beregne ut i fra hverandre og at ingenting annet spiller inn enn turtall og moment/kw:


    På kurven ser vi: 2000 rpm = ca 170 NM
    ( 170 NM * 2000 rpm ) / 9554 = 35.6 kW = 48,7 hk


    På kurven ser vi: 2500 rpm = ca 190 NM
    ( 190 NM * 2500 rpm ) / 9554 = 49 kW = 67 hk

    På kurven ser vi: 4000 rpm = ca 430 NM
    ( 430 NM * 4000 rpm ) / 9554 = 180 kW = 245 hk

    På kurven ser vi: 6000 rpm = ca 410 NM
    ( 410 NM * 6000 rpm ) / 9554 = 257 kW = 350 hk

    Som du ser så har jeg nå regnet ut hk utifra turtall og moment på mange steder på kurven nå og alle stemmer. Legg merke til denne bilen går mye bedre på 6000 rpm enn den gjør på 4000 rpm, selv om den faktisk har mindre moment på 6000 rpm.

    Selvfølgelig kan vi også snu formelene å regne ut moment utifra HK:
    330 hk @ 5000 rpm = 243 kW
    (243 x 9554) / 5000 = 464 NM


    Det stemte også bra med kurven. Og som jeg sier, og disse formlene sier, NM er vrikraften som laget av motoren per RPM, mens effekten er hvor bra bilen går når turtallet også er tatt med i bildet. Som loven om energikonservering også sier, kun effekt kan flytte noe som helst.

    Edit: Merk forresten at denne formelen er lik for alle motorer. Uansett om det er diesel/bensin, om svinghjulet er dobbeltmasse eller veier ingenting, uansett om sugemotor eller N/A.
    Jess - og det er jo det jeg sier jeg også, vi prater jo om samme ting.
    Men at den motoren er slapp, er jeg ikke enig i. Uten nm blir det heller ingen effekt, og alt dette henger sammen, uansett.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  12. #87
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    En 3-liter rekkefirer turbomotor vil ha mer moment enn en 3liter sugemotor rekkefirer.

    Men at en hissig sugis er morsom å kjøre, tviler jeg ikke på.

    Turbo i rallycross er vel også restriktorer på, for at de ikke skal grise sugisgutta..?
    Les "spytterpå"

    Men når vi er inne på grenrør ekstraktor rør. På sugemotor er det jo veldig viktig med avstempte rør etc. noen som har erfaring med dette?
    One Ring to rule them all

  13. #88
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    792
    Antall takk

    Standard

    Lite spm til Chrml

    Det tallet du deler på er 9554. hva er det for noe? og gjelder dette uansett hvor mange sylindre ? eller bare 4-syl motor?
    Volvo fantast?

  14. #89
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Shaiko Vis post
    Lite spm til Chrml

    Det tallet du deler på er 9554. hva er det for noe? og gjelder dette uansett hvor mange sylindre ? eller bare 4-syl motor?
    Det gjelder uansett hvor mange sylindre.

  15. #90
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    får MANGE spm om kkk27n passer over på 940 grenrøret..
    Ja, den gjør det. Men om det er optimalt? nei...
    De gammle kkk 27ne er sikkert helt greie på et sånt grenrør. men det er gammle turboer som ikke har noe annet sammenlignbart en navnet...








    Legg også merke til hvordan eksosen fra WG går inn i DP!
    heeeelt feil... Man ødelegger flyten ut av turbon veldig!
    Et fint eksempel er 19T med vinklt eksoshus. det er vinklet for at gassene fra WG ikke skal herpe fløtet ut av turboen.
    på 740 turbo så vet jeg fler har montert på ekstern wg på T3 turboene for å så kjøre eksosen inn senere på DP. Det er vist en del å hente på sånt. det gjelder alt med intern wg.
    Jeg gjorde nesten det samme når jeg bygde grenrør. litt for brå med å montere på bendet og resultatet var 1bars ladetrykk og tenningsbank. rett opp i garasjen igjen å endre vinkelen. og da datt trykket ned til 0.4!


    Skal du ha 3" eksosanlegg så velg hvertfall litt større DP! Fra turbons utløp er det best å ha 7-12 graders vinkel til rett størrelse på DP er nådd
    En turbomotor liker å puste lettest mulig! Det er ikke noe som heter "litt motstand" etc etter turboen det er ikke sugemotor vi snakker om
    Sist endret av TeamBørnOut; 25/01/10 kl 09:37
    One Ring to rule them all

  16. #91
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Det gjelder uansett hvor mange sylindre.
    Er det ikke 9549 som er det riktige tallet?
    One Ring to rule them all

  17. #92
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    5.197
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Er det ikke 9549 som er det riktige tallet?
    60(s/min)x1000(W/kW) / 2xpi = 9549 (9554 hvis man runder av)

  18. #93
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Dette sto på min 16v..



  19. #94
    Registrerte brukere Torra sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Melhus, Sør-Trønderlag
    Innlegg
    2.156
    Antall takk

    Standard

    Warning: ISDN killer?

  20. #95
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Hva er isdn? (hilsen en som bor så langt utpå landet det er mulig å komme)
    One Ring to rule them all

  21. #96
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  22. #97
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Litt nye bilder av noen kunstverk!
































    Og et tips til folk som kjører med intern WG:
    Dette gjør at flowen fra WG ikke herper flødet utifra turboen (derfor vinklede avgashus på små turboer er bedre en de rette)
    Sist endret av TeamBørnOut; 08/02/10 kl 09:44
    One Ring to rule them all

  23. #98
    Registrerte brukere A.Finstad sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Norway
    Innlegg
    3.111
    Antall takk

    Standard

    har sitti å kikka på dissa grenrøra en liten stund nå å de er bare et av dem som er bygd som et twinentry/puls split gren rør. da må jeg spørre, er ikke twinentry/pulse split så populert? eller er det ikke noe vits med det?
    Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
    1989 modell 245 brukis
    1987 modell 740 turbo prosjekt
    1977 modell 242 Prosjekt
    1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
    momy said i could not handle a V8, momy is now religious!

  24. #99
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    får noen få hk mer av å droppe dette. men de fleste vil jo ha kjappere ladetrykk å bruker dette
    One Ring to rule them all

  25. #100
    Registrerte brukere A.Finstad sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Norway
    Innlegg
    3.111
    Antall takk

    Standard

    med andre ord så på en brukis så er det greit med det?
    Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
    1989 modell 245 brukis
    1987 modell 740 turbo prosjekt
    1977 modell 242 Prosjekt
    1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
    momy said i could not handle a V8, momy is now religious!

Side 4 av 13 FørstFørst ... 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •