At bilen er kjent i Skandinavia er jo "gammelt" nytt. Har vært reportasjer om denne i bl.a. Bilsport.
At bilen er kjent i Skandinavia er jo "gammelt" nytt. Har vært reportasjer om denne i bl.a. Bilsport.
Skulle vel ikke være en form for "Aircraft wiring" de "twisted pair'a" dær da?...Minner FÆRT om teflon wiring
Liker ting som detteRyddig ledningsnett er et must. Ser penere ut også
Spent på hvor mange folinger det blir i denna da... satser vi på 250 ekte?
Skal ha 3.0 24v med sugis oppsett på bruksbilprosjektet mitt, så da har jeg noe å sammenligne med når du har benka, så vet jeg ca. hvor i landet jeg kommer til å havne med min (rundt 100hk/l skulle ikke være for vanskelig med "multivalve" for din del... satset for 85hk/L på min så har jeg noe kjørbarhet også)
Stå på videre! Gleder meg til video av benking...blir nok orgasmisk femmer sang på den derTa den til 9000? da er lyden av femmer USLÅELIG
![]()
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Sitat fra et tidlig innlegg av trådstarter:
Burde ikke være noen umulighet det med 5 dl mer slagvolum enn BTCC bilene og med girkasseutvekslinger som tillater et høyt registerJeg håper på rundt 330-340 hk noe som er ca 130 hk pr liter
Syk lyd bør det iallfall bli!
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD[X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
130hk/L hmm... Skal vel vanskelig gjøres med såpass original topp... på Volvo's EGNE btcc motorer klarte de å hente ut ca. 240hk på 2L (120hk/L)
Når de satte bort motorjobben til et motorbyggeri skjedde følgende (de oppnådde 288hk- 144hk/L):
- Toppen ble skråskjert mot blokka med ca. 10 grader.
- innsugsventilene ble flyttet 2mm lengre frahverandre (for å gi plass til større ventiler).
- de gikk opp til 84mm boring og ned til 72mm slag (for å få den mer overkvadratisk, og plass til å flytte ventila).
- ventilene hadde 4mm stamme.
- omfattende arbeid på ventilseter og porting av kanalene.
- hele toppen over vannhatten (dvs alt som har med kammene og løftere, fjærer etc.) ble frest bort.
- helt kustom "blokker" til kammene og løfterne ble satt på. disse hadde 36mm løftere og plass til MYE heftigere kammer og fjærer.
- helt VILLE kammer med 21mm(!!!!)løft og i duren 340 grader reell durasjon.
Prøver ikke å ødelegge for noen eller noe som helst, men prøver å se litt realistisk på det. Men ALL creds til Texacom om han klarer 130hk/L med den toppen der! Jeg hadde i alle fall vært GODT fornøyd om jeg klarte å nå Volvo's egne 120hk/L
Største problemet med disse (og ALLE hvitmotortoppene) er at de har en ventilspredningsvinkel på 62 grader, som ble til pga. ønske om enkel maskinering (En maskin kunne maskinere to topper samtidig). Hadde innsugsventilene vært 17 grader vinkel på, og eksos ca. 20 grader (spredningsvinkel 37 grader) hadde det blitt noe HELT annet potensiale![]()
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Takk takk, setter pris på slike tilbakemeldinger!
Hassel: Takk!Jeg er stort sett selvlært, har kun normal skolegang med GK mekanisk og VK1 kjøretøy, deretter to års bilmekanikkerlærling -> fagarbeider. Resten er selvlært. Mye kommer nok av at jeg er litt over middels interessert i faget jeg driver med, og at jeg tar hver enkelt operasjon dypt seriøst. Dette innebærer mye tenking og grubling (spes når jeg er ute og løper/trener), tegning og konstruksjon!
flyf: Jeg har aldri hørt om utrykket aircraft wiring, jeg har kun lagt opp alle ledninger hver for seg slik jeg vil at de skal liggeAng. effekt i motoren min var jeg nok litt tidlig ute med å tippe, nå pr. dags dato vil jeg ikke tippe - men er lov å håpe! Jeg må fårst få startet motoren, resten tar vi derfra
Nok prat, tilbake til prosjektet! Biler kommer i helga siden jeg driver og lager mellomaksel til R'n denne uka!
Felgen, Reodor Felgen...
2X FEM sylindere i rekke!
1987 Volvo 240
2018 Volvo S60 Polestar 383/1500
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Du har sikkert rett i at mye må stemme (+ kanskje et annet budsjett) for å oppnå den litereffekten ja flyfaenMen hadde ikke BTCC bilene restriktorer? Ikke et motargument, bare et spørsmål
![]()
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD[X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
Nope... ikke noe effekt begrensning heller. Ikke lov med overladning (resonans er lov, men ikke kunstig (les turbo, presse etc.) begrenset til 2000cc og at hovedkomponentene i motoren må vær original støping. (bissniss enden av toppen var jo original støping så) Lov til å modifisere originale deler, så lenge det er original støping. Hvis ikke hadde jo bare støpt en ny topp... nesten blitt billigere
Men nok OT fra meg nå... vil ikke ødelegge tråden![]()
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Er jo relevant nok dette når han bygger en BTCC inspirert motor
Men bare å gyve på nå Anders så du kan få sladda en runde før det blir melis på bakken!
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD[X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
BTCC-bilene hadde turtallsbegrensning på 8500r/min. Dette begrenset effekten til ca 300hk. http://forum.vccn.no/showthread.php?t=7140
740BTCC
Prosjekttråd
"Bare" 8500...![]()
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
Blir nok ikke karbonfiber mellomaksling med en gang, men kan jo tenkes at det blir det med tiden
Liten update: Ferdig med eksosen etter kollektoren, ble en god del fintilpassing der for å unngå hvasse svinger på eksosen. Slipte også alle sveisene innvendig for å unngå grader!
![]()
Felgen, Reodor Felgen...
2X FEM sylindere i rekke!
1987 Volvo 240
2018 Volvo S60 Polestar 383/1500
Det røropplegget der kommer det kvass lyd ut av, det er jeg sikker på
Strøkent som alltid det her, stå på![]()
2005 Volvo S80 D5 Summum
1995 Volvo 855 T-5R
X Volvo V70 2.5T
X Volvo 854 GL
Jeg ser det er et veltilpasset anlegg og vet det tar lang tid å bygge eksos som er skikkelig tilpasset karosseriet. Men neste gang vil vi se syrefast hele veien, uten slike overganger og rørklemmer tett inntil hverandre!
EDIT: uansett syns jeg det er bra du tar litt "snarveier", om det kan kalles det da, så vi får se bilen kjørbar fortest mulig!
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD[X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
På tide at bilen får litt omsorg under og ser jegIkke nødvendigvis blanksliping og lakkering, men gjerne et forfriskende løft i tektylen?
Er vell for å holde grenrør og resten av eksos sammen tenker jeg. Blir brukt samme patenten på slip-on potter til mc
Felgen, Reodor Felgen...
2X FEM sylindere i rekke!
1987 Volvo 240
2018 Volvo S60 Polestar 383/1500
Jeg ser jo at det er en grunn til det, men du kunne også klart deg med 1 v-bånd klemme og løsna på et par eksosoppheng![]()
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD[X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
Ser du har liggnende innsug som noen av disse mercedes 190E 2,5-16 bilene har..
Hentet insp derfra eller?
Henrik Hassel
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
S60 2004 - 2,5T - AWD
V70 1998 - 2.0t - SOLGT
syns du kunne lagt litt meir arbeid ned i eksosannlegget..laga rustfritt heile veien med v bandsflensar
her er roger`n eit godt eksempel!
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
jaja men nå er det mye prat fra alle kanter og lite action. bilder av mer bygging?
Rustfri eksos er fint det. Slipper den trygde-lyden man får av JT-anlegg....
Motorbygget til texasgutt lager nok uansett fin lyd....
Volvo 242 '82
har kun lest gjennom tråden din og kikker stort sett etter oppdateringer her hver gang jeg er innom og er like imponert hver eneste gang men nå klarte jeg ikkje lenger å dy meg, for hadde eg vert deg så ville eg ikkje gått opp en dimmensjon bakover, på eksosen, ville heller strukket 3" hele veien fram til grenrøret da erfaring viser gang på gang at å gå opp i dimmensjon bakover skaper resosonans og litt mer uraffinert lyd, men det er jo selfølgelig bare min meningellers ser hele bilen ut som en eneste stor samling av det grommeste en volvo kan utstyres med
![]()