Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  15
Side 8 av 13 FørstFørst ... 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 176 til 200 av 308

Tråd: Grenrør inspirasjons tråd - Tips og Triks

  1. #176
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    tja, utifra signaturen din så vet jeg vel ikke helt om du "trenger" 16v topp :P for skal du ha effekt så kan du jo få mye mer ved å slenge på 3" hele veien på bilen din :P du har ikke mange hk mere en orginalt nå.
    automaten vil jamre seg.. skal man gå for 16v så bør man sette av en del penger til cluth og girkasse. viking selger chiper som du kan putte i orginalboksene ved en slik konvertering.
    One Ring to rule them all

  2. #177
    Registrerte brukere Torra sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Melhus, Sør-Trønderlag
    Innlegg
    2.156
    Antall takk

    Standard

    Havna vel litt off-topic her
    Er det ikke en egen tråd som kan samle alt om å bygge om til 16v da?

  3. #178
    Registrerte brukere gasgasboy sin avatar
    Medlem siden
    13. april 2010
    Sted
    Hvitsten
    Innlegg
    613
    Antall takk

    Standard

    Nei, er det jeg lurer på også .. Jeg treenger vel praktisk talt ikke 16v topp, ikke på det stadiet jeg er på nå hvertfall Har jo nettopp kjøpt bilen, lappen om ett par uker osv. Er jo 3" fra katten nå, har planer om og bygge 3" hele veien.

    Om jeg vil montere en litt vassere turbo, er det mye jeg må gjøre da, sammenligned med 16v topp konvertering ? Må vel ha tenning/innsprøyt chip fra viking hvertfall, kanskje nye dyser osv ?

    Sorry ot, skal ta og lage en tråd ang det her
    Peugeot 306 GTI 6 2000 mod - Sommerbil
    Volvo 940 b230 fk 1996 - Selges

  4. #179
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    bare å søke. det der er svart på mange ganger
    One Ring to rule them all

  5. #180
    Registrerte brukere kapli sin avatar
    Medlem siden
    23. jan. 2010
    Sted
    Seljord
    Innlegg
    587
    Antall takk

    Standard

    Bumper den tråden her litt.

    Ingen som har Ajden sitt grenrør til Volvo 8valve? Skulle gjerne sett bilder av det montert i bil, helst 240, men gjerne 700 - 900 serien også

  6. #181
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kapli Vis post
    Bumper den tråden her litt.

    Ingen som har Ajden sitt grenrør til Volvo 8valve? Skulle gjerne sett bilder av det montert i bil, helst 240, men gjerne 700 - 900 serien også
    Jeg har:









    Ligger flere bilder i prosjekttråden min.

  7. #182
    Registrerte brukere kapli sin avatar
    Medlem siden
    23. jan. 2010
    Sted
    Seljord
    Innlegg
    587
    Antall takk

    Standard

    Såg ikkje dumt ut det, blir nok eit slik meg også.

  8. #183
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Det er veldig kompakt hvertfall. Går nok veldig fint nedi en 240 og. Jeg har til og med plass til AC som du ser på bildene .

  9. #184
    Registrerte brukere Torra sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Melhus, Sør-Trønderlag
    Innlegg
    2.156
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kapli Vis post
    Bumper den tråden her litt.

    Ingen som har Ajden sitt grenrør til Volvo 8valve? Skulle gjerne sett bilder av det montert i bil, helst 240, men gjerne 700 - 900 serien også
    Har nettopp bestilt, så kommer bilder om en 2ukers tid. Da i en 240

  10. #185
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Er effekten som bestemmer hvor mye kraft bilen får... En F1 motor med 260Nm @ 18000rpm med 900hk, vil akse bedre selv i en tung bil enn en motor med 100hk og 400Nm @ jævlig lavt turtall (litt teite tall men whatever) poenget er at når man har giret ned F1 motorens 18000rpm til eks. 100km/t og man har giret OPP den late motorens lave turtall til 100km/t så vil "sluttmomentet" (altså selve momentet PÅ HJULA) være høyere med F1 motoren... Altså bilen DRAR bedre, akser bedre og er sterkere på alle måter. Tenker vi begge motorene på likt turtall med samme utveksling snakker vi noe annet... Men da er ikke effekten på F1 motoren 900Hk heller

    Tilbake til ON topic...

    Hillmersson har skjønt det... Fine bøyer, lik lengde, og turboen montert UNDER grenrøret (bedre mtp på varme, stabilitet, resonans etc.) Den fine nikkelplateringen er jo ikke feil den heller

    Mange eksepler også på mindre vellykkede grenrør, som dessværre det blanke til femmeren, greit nok turboen er på riktig plass, men rør 2 og 4 er jo bare 1/3 av de andre...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  11. #186
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Bygget til Hilmersson er rein porno.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  12. #187
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Bygget til Hilmersson er rein porno.
    Jupp Eneste jeg har å si på motoren hans er at det ikke er VVT og at han brukte Eaton presse, når Lysholm er et så MYE bedre alternativ! Han har jo foresten både turbo og presse

    Mobeck Tekniske her til lands (så noen eksempler her i tråden) Lager gode grenrør. Åssåvar det jo et sett med F1 grenrør/eksos også... Det er PORNO maks 1mm lengdeforskjell på de røra
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  13. #188
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Ja, vet Hilmersson har det, så prosjektet hans først i 2004 eller 2005, mener jeg. Lenge siden.

    Genialt system han har laget på å veksle mellom komp. og turbo-ladeluft
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  14. #189
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Ja, vet Hilmersson har det, så prosjektet hans først i 2004 eller 2005, mener jeg. Lenge siden.

    Genialt system han har laget på å veksle mellom komp. og turbo-ladeluft
    2 stk enveisventiler en til turboen og en til pressa... real rocket science
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  15. #190
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Rakettforskning sa jeg ikke, men allikevel.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  16. #191
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Rakettforskning sa jeg ikke, men allikevel.
    Vet jo det passa bare så bra å si Samme løsning som jeg skal bruke (tenkte på dette FØR jeg visste om hillmersson manta'n) Men mitt blir litt mere komplekst. Må ha noen trykkbrytere innvolvert fordi jeg skal bruke samme PWM signal til å styre steppermotor spjeld med "follow up" på både turbo (som wastegate) og kompressor (som spjeld på innsuget) for å kunne kontrollere laddetrykket... Hillmersson har ikke variabelt laddetrykk på sin (han har jo justerskrue, men motorstyringa styrer ikke ladetrykket under kjøring)
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  17. #192
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Det er vel ikke helt kun en enveisventil, han kjører vel ladetrykket fra kompressoren ut i friluft el-lign, når turboen lader nok?

    Variabelt trykk har han kanskje ikke nei, lenge siden jeg leste noe om den nå. Men husk også at det er et gammelt prosjekt, han bygde vel bilen i 2002, 2003, gjorde han ikke?
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  18. #193
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Det er vel ikke helt kun en enveisventil, han kjører vel ladetrykket fra kompressoren ut i friluft el-lign, når turboen lader nok?

    Variabelt trykk har han kanskje ikke nei, lenge siden jeg leste noe om den nå. Men husk også at det er et gammelt prosjekt, han bygde vel bilen i 2002, 2003, gjorde han ikke?
    ja stemmer han hadde en belgaktuator som kjørte all lufta fra pressa ut i friluft når trykket på ene sida av enveisventilen ble høyere enn på den andre... Var vel ferdigstillt i 2004 elns tror jeg... Variabelt ladetrykk har jo mange biler originalt fra 1994-->
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  19. #194
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    Innlegg
    10.734
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Variabelt ladetrykk har jo mange biler originalt fra 1994-->
    Lese Volvohistoria di no , det kom på B204FT, styrt av TC-modulen, var sikkert Nira som stod bak den også.

    Den bilen som Mobeck bygde, med både kompressor og turbo hadde jo eit sinnrikt system for å veksle på lufta. Var vel før Hilmersson den?
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  20. #195
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gaupe Vis post
    Lese Volvohistoria di no , det kom på B204FT, styrt av TC-modulen, var sikkert Nira som stod bak den også.

    Den bilen som Mobeck bygde, med både kompressor og turbo hadde jo eit sinnrikt system for å veksle på lufta. Var vel før Hilmersson den?
    snakka ikke spesifikt kun om Volvo da

    Vet ikke hvem som var først av mobeck og hillmersson, de kom vel ganske likt tror jeg... Mobeck brukte vel en litt annen approach... han brukte en belg og ei sjalteplate.
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  21. #196
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    5.196
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    snakka ikke spesifikt kun om Volvo da
    Greit nok det, men B204ft kom noen år før 1994 da

  22. #197
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Trøndelag
    Innlegg
    773
    Antall takk

    Standard

    gleder meg til jeg får punktet sammen topp og tuboflens og skal begynne og kappe bend og rør. blir ett virrvarr kan jeg tenke meg.. skal prøve og passe på lengden på røra.. selv og jeg har sett biler bremset mang hundre hester men 4 forsjellige lengder på røra
    Ingenting er umulig, bare vanskeligere.

  23. #198
    volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    Innlegg
    4.631
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Tilbake til ON topic...

    Hillmersson har skjønt det... Fine bøyer, lik lengde, og turboen montert UNDER grenrøret (bedre mtp på varme, stabilitet, resonans etc.) Den fine nikkelplateringen er jo ikke feil den heller

    Mange eksepler også på mindre vellykkede grenrør, som dessværre det blanke til femmeren, greit nok turboen er på riktig plass, men rør 2 og 4 er jo bare 1/3 av de andre...
    vøx har og eit flott grenrør i amazonen sin!

    litt meir forklaring om kvifor det er bedre og ha turboen under!!

  24. #199
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av amazonbrage Vis post
    vøx har og eit flott grenrør i amazonen sin!

    litt meir forklaring om kvifor det er bedre og ha turboen under!!
    Nr. 1: Varme. Varme stiger opp, og det kommer mye varme fra et grenrør og turboen trenger ikke bli noe varmere enn den ellers ville ha blitt.

    Nr. 2: Vekt. Bedre å ha en tung turbo lavt mtp bilens tyngdepunkt.

    Nr. 3: Egensvingningstendensen (resonansvibrasjoner) blir redusert.

    Nr. 4: Down pipe blir mindre svinger på, og kortere og lettere å lage.

    Nr. 5: På topper som B234 toppen hvor eksoskanalene kommer ut i en oppadgående vinkel blir det mere naturlig å henge turboen under grenrører da man får fine buer på rørene og derav bedre flow og mindre mottrykk

    Nr. 6: Ikke kritisk, men har du et fint grenrør får du et penere motorrom og det ser mindre kaotisk ut.

    Eneste ulempen jeg kan se er at det i visse biler kan bli trangt hvis man har en stor turbo. Og hvis man har plasset WG dumt, kan det blir vanskelig å justere uten å brenne seg (men har man pulsventil og datastyrt laddetrykk er det jo ikke noe problem egentlig)
    Sist endret av Njål Nilssen; 18/09/10 kl 10:40
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  25. #200
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. juli 2010
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard

    nå har ikke jeg sett eller prøvd og motere grenrør med utak nede, men ser for meg at hvis du kjøper ett av di grenrøra som kommer med utak for turbo nede og setter på en større turbo så har du ikke langt igjen til torpedoveggen? og da må jo Dp få en ganske go vinkel ned som eksos vil slå imot, og det er vel ikke opptimalt ettersom jeg har lest flere av ekspertene her snakker om, da må man jo få turbon så langt ned at du får en ratt utgang bakover, ser ikek helt at det er no go løsning heller

    Har laget meg mitt eget nå som blir ferdig i løpet av uka tenker jeg og den er laget med utak opp men ikke så langt fram, så får vi se åssen det blir
    Gammel 242 for øyeblikket

Side 8 av 13 FørstFørst ... 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •