tru om disse t3-t4 wg passer på holset?
tru om disse t3-t4 wg passer på holset?
har kjøpt en turbo nå som har wastegate med 2 nipler. Har også en slik bleedventil, den må da kunne brukes på dette? Altså ene nippelen inn på wastegate, den andre inn på et t-stykke, som går til turbo og wastegate. Har jeg missforstått?
Jørgen Simonsen
1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering
Hmm. Okei. Hvor får man tak i en slik reguleringsventil ? Helst en nettbutikk :P
Jørgen Simonsen
1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering
Biltema har en 0-10 bar billig. Men er egentlig bedre å bruke en regulator med lavere spekter, som fex 0-2 bar. Med mindre du skal kjøre opp til 10 bar i ladetrykk da . Da blir den mye lettere å justere da den ikke blir så sensitiv. Pluss at den får mye bedre repeterbarhet som er viktig her for stabilt ladetrykk.
Jeg kjøpte en 0.3-2 bar i avluftende type fra Norgren. Denne får du kjøpt via en rørleggerforhandler. Kommer vel på 1000 kr ca med festebraketten som du bør ha for å få skrudd den fast et sted.
http://store.norgren.com/NO/nb-NO/ca...G-2GK-RCN.html
ebay.. søk på dual port wastegate
1993 245GL
1992 245Classic
1992 240GL>Turbo
Tror JørgenT fikk sveiset om den org wastegaten på som stod på den 940 han hadde.
Den var punktet på plass igjen..
Endte med inspeksjonsluke i motoren
http://www.gummiogmaskinteknikk.no/
kosta meg 705,- med festebrakket.
+ 2 stk fancy koblinger for bruk av pnaumatikk slanger.
Styremedlem VOLVO-klubben trøndelag
-1977 242 Turbo -1978 242 L SOLGT -1983 240 Turbo orginalare -1989 740 Turbo SOLGT -1990 240 Turbo - 2006 VW Transporter -1989 245 Turbo
har en slik sak fra norgren liggande i hanskerommet, men spørst om eg rekk å få prøvd den før snøen kjem...
2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
2005 Volvo Horisont B12M
Forstår jeg det riktig, at man justerer trykket som er på oversiden av membranen, mens under membranen(nærmest staget) så har man bare en slange der "rent" ladetrykk kommer inn?
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
Men hvordan slipper det trykket ut igjen? Slik at WG'en åpner?
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
Trykket skal ikke ut igjen annet enn når du justerer. Trykket over membranen overvinnes av trykket under membranen når ladetrykket stiger. Fex 1 bar under membranen og 0.7 bar trykk over membranen + 0.4 bar fjør så vil wastegaten åpne om 0.1 bar når fjøra og det regulerte trykket overvinnes.
Aha, da forstår jeg.
Men om den ikke fungerer lavere enn minus-20, er det andre ventiler som går lavere? (Var rundt 40minus her i fjor vinter...) Teit på en bruksbil
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
Plasser den nære en varm kilde i motoren og kjør rolig til motoren er driftsvarm (noe man gjør uansett i 40speik!)
Hvis jeg skal tippe så fungerer den nok under minus 20. Men som alt annet så krymper diverse materialer i enheten jo kaldere det blir. Det som menes er nok at nøyaktigheten og driftsikkerheten opprettholdes ned til -20. Etter det kan det ikke garanteres hvor nøyaktig den er lenger.
Blir litt det samme som elektronikk som kun fungerer som det skal ned til en viss temperatur. Pga motstander som endrer litt verdier med temperatur og slikt.
Så bør egentlig ikke være noe problem, for kjører ikke med ladetrykk på så kald motor uansett. Etterhvert blir det varmt i motorrommet og da kryper man over de -20 gradene ganske raskt. Bør absolutt ikke plasseres for varmt eller. Braketten til original EGR er fin å montere på fant jeg ut! Ville ikke montert den på eksossiden for der blir det fort over +65 grader som er maks.
Hmm..
testa denne ikveld, men ladetrykket skyter rett i været - selv om den står justert på minimum. Og jeg har 0,5 bar grunntrykk.
testa med boostcontroler og, ladetrykket skøyt rett i været med den og.
får liksom ikke justert trykket whatsoever.
og ja, den er koblet riktig.
Så her er det noe rart...
Styremedlem VOLVO-klubben trøndelag
-1977 242 Turbo -1978 242 L SOLGT -1983 240 Turbo orginalare -1989 740 Turbo SOLGT -1990 240 Turbo - 2006 VW Transporter -1989 245 Turbo
Går WG'en inn/ut da? den sitter ikke fast?
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
Styremedlem VOLVO-klubben trøndelag
-1977 242 Turbo -1978 242 L SOLGT -1983 240 Turbo orginalare -1989 740 Turbo SOLGT -1990 240 Turbo - 2006 VW Transporter -1989 245 Turbo
Tar den jeg, såkan du slippe bryet...
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.