Brukere som er tagget i denne tråden

Side 4 av 5 FørstFørst ... 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 76 til 100 av 104

Tråd: Olavsko sin 360 turbo

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Olavsko Vis post
    Jeg faset kantene på sylinderen der hvor forbrenningskammeret går utenfor. Ikke store biten, men litt.

Jeg gikk tilbake på utformingen av forbrenningskammeret, da jeg ikke ville ende opp med unødvendig lav kompresjon. Jeg tror fortsatt det er en forbedring
    Veldig kjekt å se at du faset kantene. Dette er du formentlig først med på rødmotor.
    Alt er bedre enn ingenting og du vinner mer på den første mm du faser enn på den siste, så ingen grunn til å overdrive nei.
    Det er for vill kamaksling og for stor turbo som ødelegger motorfunksjonen, kjøreglede og eierglede, ikke redusert eller lavt kompresjonsforhold.
    Husk å runde av kanten mellom squishflatene og forbrenningskamrene fordi det fløder luft og eksos inn og ut mellom forbrenningskamrene og squishflatene.
    For trimming er det mer gunstig med en topp hvor forbrenningskamrene er åpnet opp rundt ventilene og så høvlet til ønsket størrelse enn en original topp.
    Sist endret av Batland; 25/05/26 kl 11:33

2. Takk Olavsko takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. juli 2014
    Sted
    Trøndelag
    Antall takk

Standard

Oppgradert veivhusventilasjon. Ny plastboks og ekstra lufting på hullet for mekanisk bensinpumpe
    Mine eskapader

360 Turboprosjekt

4. Takk Riff, Batland takket for denne posten
    Medlem 2026
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Antall takk

Standard

Skal du samle de i en tank, eller bare i en slange over til innsug på turbo?
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. juli 2014
    Sted
    Trøndelag
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Riff Vis post
    Skal du samle de i en tank, eller bare i en slange over til innsug på turbo?
    Skal ha de i en tank ja
    Foreløpig går de bare rett ut
    Mine eskapader

360 Turboprosjekt

7. Takk Riff takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. juli 2014
    Sted
    Trøndelag
    Antall takk

Standard

Da er motoren tilbake i bilen og første prøvetur unnagjort. Resultatet var skuffende. Så skuffende at jeg tror noe må være feil, uten at jeg forstår hva det kan være.

Jeg rakk ikke å utføre alle oppgraderingene som var planlagt, så mye er fortsatt likt som før. Det som er annerledes er:

Ny 530 topp, portet og ventiler med back cut. Fortsatt A kam.
    E-innsug, med siemens deka 440cc dyser i toppen.
    Turbo har fått .48 eksoshus og 11+0 billet kompressor hjul.
    Lettet svinghjul og sterkere clutch.

Ellers er det meste som før.

Jeg merker at den begynner å lade tidligere og spooler jevnere og ikke like hardt. Men det skjer liksom ikke så mye når ladetrykket kommer. Fult ladetrykk rundt 3000( 0.7 bar som før). Så får den et ekstra lite rykk rundt 4000. Men den er tammere enn den var før, med orginal topp, f-innsug og gamle turboen. Jeg skal sjekke hvor mye dårligere den går med perfexpert appen når jeg får anledning.

En annen ting verdt å merke seg er at tomgang er mer uryddig enn før. Før var den imponerende stabil og fin, selv ved kaldstart. Nå er den mer rufsete og ujevn.

AFR er korrekt
    Komptest ok
    Gnist ser sterk og fin ut

Har tilgode å sjekke tenningstidspunkt, men det er ingen grunn til at det skulle endre på seg, da det er elektronisk. Men jeg skal sjekke uansett.

Jeg skal også sjekke for falskluft.

Tips mottas med takk
    Sist endret av Olavsko; 03/06/26 kl 01:11
    Mine eskapader

360 Turboprosjekt

Medlem 2026
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Antall takk

Standard

En tann feil på registeret?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. juli 2014
    Sted
    Trøndelag
    Antall takk

Standard

En tann feil på registeret?
    Takk for tips
    Ja jeg begynte å tenke det samme etter jeg kom hjem i går. Det ble ikke sjekket i går fordi bilen går fint på vanlig kjøring og tomgang er ikke så krise. Nå har jeg aldri kjørt med registeret en tann feil så jeg vet ikke hvordan det er, men regnet med det var verre. Det blir sjekket neste gang
    Mine eskapader

360 Turboprosjekt

Medlem 2026
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Antall takk

Standard

Ja, min ble litt rar å kjøre når den var feil, men husker ikke hvordan lambda etc var da.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Da er motoren tilbake i bilen og første prøvetur unnagjort. Resultatet var skuffende. Så skuffende at jeg tror noe må være feil, uten at jeg forstår hva det kan være.

Jeg rakk ikke å utføre alle oppgraderingene som var planlagt, så mye er fortsatt likt som før. Det som er annerledes er:

Ny 530 topp, portet og ventiler med back cut. Fortsatt A kam.
    E-innsug, med siemens deka 440cc dyser i toppen.
    Turbo har fått .48 eksoshus og 11+0 billet kompressor hjul.
    Lettet svinghjul og sterkere clutch.

Ellers er det meste som før.

Jeg merker at den begynner å lade tidligere og spooler jevnere og ikke like hardt. Men det skjer liksom ikke så mye når ladetrykket kommer. Fult ladetrykk rundt 3000( 0.7 bar som før). Så får den et ekstra lite rykk rundt 4000. Men den er tammere enn den var før, med orginal topp, f-innsug og gamle turboen. Jeg skal sjekke hvor mye dårligere den går med perfexpert appen når jeg får anledning.

En annen ting verdt å merke seg er at tomgang er mer uryddig enn før. Før var den imponerende stabil og fin, selv ved kaldstart. Nå er den mer rufsete og ujevn.

AFR er korrekt
    Komptest ok
    Gnist ser sterk og fin ut

Har tilgode å sjekke tenningstidspunkt, men det er ingen grunn til at det skulle endre på seg, da det er elektronisk. Men jeg skal sjekke uansett.

Jeg skal også sjekke for falskluft.

Tips mottas med takk
    Gratulerer med oppstart og prøvetur.
    Veien til suksess er bratt og lang og hvis det var enkelt hadde alle hatt gode resultater.

Man gjør ikke alt det arbeidet som du har gjort for å kjøre det samme ladetrykket som før.

Det er ingenting som saboterer bunndraget så sterkt som for lav tenning og retardert kamtiming.
    Sørg for at nå stempelet står i ØD overlapp, så er innsugsventilen mer åpen enn eksosventilen.
    Det er også slik at ett tungt svinghjul kamuflerer feil og mangler effektivt så nå har du avdekket dette.
    Sist endret av Batland; 03/06/26 kl 12:17

Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. juli 2014
    Sted
    Trøndelag
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Gratulerer med oppstart og prøvetur.
    Veien til suksess er bratt og lang og hvis det var enkelt hadde alle hatt gode resultater.

Man gjør ikke alt det arbeidet som du har gjort for å kjøre det samme ladetrykket som før.

Det er ingenting som saboterer bunndraget så sterkt som for lav tenning og retardert kamtiming.
    Sørg for at nå stempelet står i ØD overlapp, så er innsugsventilen mer åpen enn eksosventilen.
    Det er også slik at ett tungt svinghjul kamuflerer feil og mangler effektivt så nå har du avdekket dette.
    Takk skal du ha

Ladetrykket skal naturligvis opp, men valgte å vente når jeg merket at noe ikke stemte.

Jeg skal prøve å få sjekket om registerreim har havnet 1 tann feil i dag.

Ellers ser jeg frem til å få montert resten av delene. Har fortsatt liten intercooler, luftfilter i motorrommet og 2.5" downpipe og eksos.
    Mine eskapader

360 Turboprosjekt

14. Takk Riff takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. juli 2014
    Sted
    Trøndelag
    Antall takk

Standard

Da tror jeg en av feilene er avdekket. Register står riktig og innsugsventil er litt mer åpen enn eksosventil i øvre dødpunkt overlapp.

Så sjekket jeg tenningstidspunkt og fikk se følgende.

3000rpm, 0.7 bar 8°
    4000rpm, 0.7 bar 14°
    5000rpm, 0.7 bar 18°

Tok så av slangen til vakuumklokka og kjørte en tur. Bilen gikk bedre med en gang

Det må være noe med det nye svinghjulet som har forandret nullpunktet. Selve svinghjulet skal være identisk, men jeg vet ikke om det faktum at jeg har dreid bort nesten halve trigger kransen har påvirket noe. I etterpåklokskapens navn skulle jeg latt være å dreie helt ytterst og bevart hele trigger kransen.

Så til spørsmålet. Jeg kan justere dette ved å flytte trigger sensoren. Noe som ikke er store jobben, men jeg vet ikke om dette også er skylden i den uryddige gangen på motoren. Den jager mye og det er vanskelig å holde den i ro på ett turtall. Synes også at den jager under kjøring, men har ikke kjørt mye enda. Problemet er større enn at jeg tror at et lettere svinghjul har skylden. Kan modifiseringen av svinghjulet gi ustabilt/dårlig/feil signal?

Bildet av svinghjulet finnes lenger opp i tråden.
    Mine eskapader

360 Turboprosjekt

Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2016
    Antall takk

Standard

Har desverre lite peiling på 360. Er det renix tenning på denne? Hvis den er uavhengig av innsprøytningen hadde jeg vurdert en annen måte å styre gnisten på

Sent from my Pixel 8 using Tapatalk

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Da tror jeg en av feilene er avdekket. Register står riktig og innsugsventil er litt mer åpen enn eksosventil i øvre dødpunkt overlapp.

Så sjekket jeg tenningstidspunkt og fikk se følgende.

3000rpm, 0.7 bar 8°
    4000rpm, 0.7 bar 14°
    5000rpm, 0.7 bar 18°

Tok så av slangen til vakuumklokka og kjørte en tur. Bilen gikk bedre med en gang

Det må være noe med det nye svinghjulet som har forandret nullpunktet. Selve svinghjulet skal være identisk, men jeg vet ikke om det faktum at jeg har dreid bort nesten halve trigger kransen har påvirket noe. I etterpåklokskapens navn skulle jeg latt være å dreie helt ytterst og bevart hele trigger kransen.

Så til spørsmålet. Jeg kan justere dette ved å flytte trigger sensoren. Noe som ikke er store jobben, men jeg vet ikke om dette også er skylden i den uryddige gangen på motoren. Den jager mye og det er vanskelig å holde den i ro på ett turtall. Synes også at den jager under kjøring, men har ikke kjørt mye enda. Problemet er større enn at jeg tror at et lettere svinghjul har skylden. Kan modifiseringen av svinghjulet gi ustabilt/dårlig/feil signal?

Bildet av svinghjulet finnes lenger opp i tråden.
    Nei-å-nei.
    Det er en ren katastrofe og forklaringen på hvorfor alle de gode og korrekte oppgraderingene du har gjort blir totalt sabotert.
    Det er langt bedre med en modifisert stiftefordeler med stor vakumklokke enn slik det er nå så her må du bare prøve deg frem

Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. juli 2014
    Sted
    Trøndelag
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Schoopp Vis post
    Har desverre lite peiling på 360. Er det renix tenning på denne? Hvis den er uavhengig av innsprøytningen hadde jeg vurdert en annen måte å styre gnisten på

Det er renix på denne ja. Den er ikke uavhengig av innsprøytningen dessverre. Trigger signal til bensin ecu tas fra renix boksen.

Bruker tenningsboks fra Reanult 5 turbo. Det har fungert utmerket, siden den er bolt on på 360 og har fin tenningskurve
    Mine eskapader

360 Turboprosjekt

Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. juli 2014
    Sted
    Trøndelag
    Antall takk

Standard

Nei-å-nei.
    Det er en ren katastrofe og forklaringen på hvorfor alle de gode og korrekte oppgraderingene du har gjort blir totalt sabotert.
    Det er langt bedre med en modifisert stiftefordeler med stor vakumklokke enn slik det er nå så her må du bare prøve deg frem
    Ja, ikke rart det var lite liv.

Hadde ikke bensinstyringen vært avhengig av tenningsboksen så hadde jeg nok gått for en annen løsning.

Kanskje jeg bare må ta dreiebenken fatt igjen med det originale svinghjulet og la trigger kransen være i fred denne gangen.

Er redd signalet fra veivsensoren blir feil og dette sender feil signal videre til bensin ecu og skaper ujevn gange.

Jeg får prøve meg frem og teste litt mer. Skal prøve å måle signalet med oscilloskop og sammenligne med en original bil.
    Mine eskapader

360 Turboprosjekt

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Det originale tenningsanlegget kan vel bare fortsette å tulle rundt for seg selv?
    En blokkmontert fordeler med vakumklokke er stand alone som jobber selvstendig på egenhånd uansett hvilken motor dem står på.

Hvordan såg tenningskurven din ut før ved atmosfæretrykk og ved fullt ladetrykk?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. juli 2014
    Sted
    Trøndelag
    Antall takk

Standard

Det originale tenningsanlegget kan vel bare fortsette å tulle rundt for seg selv?
    En blokkmontert fordeler med vakumklokke er stand alone som jobber selvstendig på egenhånd uansett hvilken motor dem står på.

Hvordan såg tenningskurven din ut før ved atmosfæretrykk og ved fullt ladetrykk?
    Det kan det og jeg skal nok teste det. Men bekymringen er at signalet som går videre til bensinstyring via tenningsboksen er feil og grunnen for den ustabile gangen. Dette skal også testes.

Jeg målte på flere turtall og trykk, men klarer ikke finne igjen notatene dessverre. Men husker at jeg var fornøyd med resultatet. Bilen gikk også overaskende godt og hadde lavt forbruk. Så det er mest det jeg baserer påstanden på. Det jeg husker er at ved 4000rpm og 1.5 bar så var det 25°. Mener du brukte dette som referanse punkt for "grunninnstilling" av fordeler med lavkomp og turbo?
    Mine eskapader

360 Turboprosjekt

Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2016
    Antall takk

Standard

Det er renix på denne ja. Den er ikke uavhengig av innsprøytningen dessverre. Trigger signal til bensin ecu tas fra renix boksen.

Bruker tenningsboks fra Reanult 5 turbo. Det har fungert utmerket, siden den er bolt on på 360 og har fin tenningskurve
    Akkurat, hvis signalet til innsprøytning er likt på l-jet(?) som resten av bosch 80talls innsprøytning kan du bruke fordeler fra b230a med hallgiver

Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. juli 2014
    Sted
    Trøndelag
    Antall takk

Standard

Akkurat, hvis signalet til innsprøytning er likt på l-jet(?) som resten av bosch 80talls innsprøytning kan du bruke fordeler fra b230a med hallgiver
    Det er mulig. I dette tilfelle tar bensin ecu signal fra coil minus. Og siden jeg kjører CDI boks som lader coilen med over 400 volt så kan jeg ikke bruke det signalet. Og en hall giver kobles direkte til cdi boksen. Uten mulighet for å ta coil minus signal.

På den originale tenningsboksen kobles ledningene til den originale coilen på CDI boksen og det er mulig og ta signal til bensin ecu "før" signalet blir forsterket.

Litt vanskelig å forklare merker jeg

Kan, som jeg sa til batland, la det originale tenningsannlegget gjøre greia si og kun bruke det til å få signal til bensin ecu. Men er redd at dette signalet er "feil" på grunn av svinghjul modifikasjonen.
    Sist endret av Olavsko; 05/06/26 kl 23:17
    Mine eskapader

360 Turboprosjekt

Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2016
    Antall takk

Standard

Ser jeg forklarte litt dårlig. Det jeg mener er at man tar signalet fra hallgiveren i b230a (eller feks lh2.2 fordeler + datasprut som styrer tenning) rett i bensinhjernen. Det eneste signalet bensinhjernen trenger fra tenningshjernen er turtalsignalet.

Bildet er fra b230a tennningsystem. Fra pinne nr.6 til bensinhjernens turtalsignal

Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. juli 2014
    Sted
    Trøndelag
    Antall takk

Standard

Ser jeg forklarte litt dårlig. Det jeg mener er at man tar signalet fra hallgiveren i b230a (eller feks lh2.2 fordeler + datasprut som styrer tenning) rett i bensinhjernen. Det eneste signalet bensinhjernen trenger fra tenningshjernen er turtalsignalet.

Bildet er fra b230a tennningsystem. Fra pinne nr.6 til bensinhjernens turtalsignal

Hall giveren alene vil ikke fungere som signal til bensin hjernen. Den trenger en negativ firkantet puls.

Jeg tenkte ikke å montere datasprut. Mye av planen her var å holde seg til det originale tennings og innsprøytningssytemet.

Blir noe feilsøking fremover for å finne ut hvorfor tenningstidspunktet har flyttet seg med tilsynelatende identisk oppsett.

Takk for tips
    Mine eskapader

360 Turboprosjekt

Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. juli 2014
    Sted
    Trøndelag
    Antall takk

Standard

Da har jeg fått feilsøkt litt og er om mulig enda mer forvirret. Blir mye tekst her.

Startet med å fjerne MSD boksen bare for å utelukke den og forenkle feilsøkingen. Dette gjorde ingenting.

Målte så signalet fra veivsensoren med oscilloskop og avdekket at signalet var urent. Målte så samme signal på en maken fungerende bil og fikk helt rent signal. Så flyttet jeg veivsensoren fra den over til min bil og fikk helt rent signal der også, identisk med den fungerende bilen. Konkluderer da med at sensor er gåen og at svinghjul modifikasjonen ikke har ødelagt signalet. Starter bilen og den går mye penere. Håpefult kobler jeg på tenningslampa og får se samme lave fortenning. Tar en prøvetur. Den går penere, men like dårlig.

Det neste jeg prøver er å ta hele tenningshjernen å flytte over på den andre bilen. Måler akkurat samme tenningstidspunkt der også.

Jeg var skråsikker på at jeg målte 25 grader ved 4000rpm og 1.5 bar når jeg monterte denne hjernen, men dette er mange år siden. Enten målte jeg feil den gangen eller så har tenningshjernen gått i stykker samtidig som motoren var ute eller så er det noe spesielt med svinghjulet som sto i bilen før. Det mest(eneste) sansynlige er vel at jeg målte feil.

Det som er merkelig er hvor godt bilen gikk med denne tenningen før. Da med noe høyere kompresjon, som jo krever mindre fortenning, 1.5mm større inducer på turbo, men dette var et gammeldags støpt hjul og .63 eksoshus.

Tror jeg må måle forbrenningskammrene i gamletoppen for å bekrefte hva kompresjon faktisk var, i tilfelle den har vært planet mye. Jeg skal også sjekke det gamle svinghjulet opp mot det nye for å se at trigger mønster er helt likt.

Etter dette eksperimenterte jeg med å flytte veivsensor for å øke fortenning. Dette fungerte godt og ga bedre drag i bilen. Skal modifisere og justere sensoren mer for å se om det går an å få tilfredsstillende resultat.

Nå som jeg har bekreftet at signalet til og fra tenningshjernen er ok kan jeg også montere vanlig fordelertenning om jeg ikke blir fornøyd. Har en fordeler fra B21E? med stor vakuumklokke som antagelig vil fungere godt med MSD boksen

Ellers tror jeg at jeg bytter tilbake til grønn dysene frem til resten av problemene er ryddet opp i, da alt er justert etter disse og AFR er litt i ulage nå.
    Mine eskapader

360 Turboprosjekt

27. Takk Riff takket for denne posten
    Medlem 2026
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Antall takk

Standard

Godt å finne ut av sensor og slike ting da
    Ingenting som er bedre enn når en finner feil som en plagest med.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. juli 2014
    Sted
    Trøndelag
    Antall takk

Standard

Godt å finne ut av sensor og slike ting da
    Ingenting som er bedre enn når en finner feil som en plagest med.
    Ja, mulig sensor har fått litt juling når motoren ble satt inn. Glad for at svinghjulet viste seg å være ok. Var redd motoren måtte ut igjen
    Mine eskapader

360 Turboprosjekt

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Nå som jeg har bekreftet at signalet til og fra tenningshjernen er ok kan jeg også montere vanlig fordelertenning om jeg ikke blir fornøyd. Har en fordeler fra B21E? med stor vakuumklokke som antagelig vil fungere godt med MSD boksen

Dette er slikt som jeg liker å se.
    Det er slik at uansett hvilket system man kjører så kan man ALLTID kjøre med en slik fordeler og bare bruke rotoren til å sende gnisten til riktig sylinder. Å bruke noe annet er å frarøve seg selv verdifulle muligheter.
    Det du bør gjøre her er å montere fordeleren og vri den slik at motoren får 36 grader når den har gitt fullt utslag.
    Deretter tilsetter du ca. 1,0 BAR trykkluft inn på den ytterste nippelen på den store vakumklokken, ruser motoren opp igjen og leser av tenningen.
    Du må sannsynligvis skru av vakumklokken og se på baksiden av braketten. Her er det en rundhodet sak som stopper vandringen for tenningsretarden. Du må sannsynligvis øke vandringen på staget med å slipe med en Dremel eller lignende.
    Målet er at vakumklokken retarderer tenningen 10 - 12 grader når trykkluften er tilkoblet.

MSD boksen sine to tvinnede ledninger kobles direkte til den fordeleren der.
    Sist endret av Batland; 12/06/26 kl 20:15

Side 4 av 5 FørstFørst ... 2 3 4 5 SisteSiste

Lignende tråder

1. forgasserturbo-tråden
    By H.Ihle in forum Motor og gir
    Svar: 1177
    Siste post: 26/05/26, 18:13
  2. forgasserturbo på insprøytning?
    By fordlife in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 26/01/20, 12:53
  3. trykkboks forgasserturbo