Det er resultatet av årevis prøving og feiling i miljøet og nådeløst ærlig analysering av gode og dårlige resultater det.
For godt resultat må en turbo matche motoren. Alle forstår at en 6 syl. eller 8 syl. motor trenger større turbo enn en B230 motor, men det er også slik at en B230 motor med KORREKT portet topp og f.eks. en BSRT5+ kam, den TRENGER en større turbo enn det en B230 motor med original topp og T- kam gjør.
Grunnen er at pusteevnen og effektforskjellen til den teoretiske sugemotoren er 160+ hp målt på Nav for førstnevnte og rundt 100 hp for en originalmotor.
Over 60% forbedring kan ansees som hele 60% større lunger og dette krever en turbo med minst 60% høyere kapasitet da flødet på maks effekt følger den blå linjen.
En kar her lokalt sliter med nøyaktig dette og går tom for turbo som vist med blå og rød strek. Turbo og motor protesterer kraftig mot ladetrykksøkning slik at ladetrykket i praksis MÅ begrenses mer enn det som i utgangspunktet var ønskelig.
Portet topp med BSRT5+ kam og EFR6258 turbo.
Jeg brukte 150 hp og 15 lb/min som utgangspunkt på bildet selv om motoren faktisk leverer 161,4 Hp som teoretisk sugemotor, målt på Nav.
Poenget er at KRX400 passer godt til en motor med A-kam og spesielt dersom man har en bil med tunge utvekslinger.
Videre trimming krever da bytte av diff. utveksling eller gearkasse, bytte av kamaksling og bytte til en større bolt on turbo som f.eks. en IRX eller HPX500 med høyere effektpotensiale og en STOR integrert wastegate.
Det er såpass lenge siden at jeg ikke husker hva før og etter tallene for den Volvo 16V var, men husker vi lurte fælt på hva produsent og selgere og andre holder på med. Å selge på deler som rett og slett saboterer for kjøperen :(
Lurium1000 dette.

De originale Volvo intercoolerene er ubrukelige så du kan jo vurdere å ofre en og bare tre det nye trykkrøret gjennom tomme endetanker for ekstra synsbedrag.