Brukere som er tagget i denne tråden

Side 19 av 19 FørstFørst ... 9 17 18 19
Viser resultater 451 til 452 av 452

Tråd: Bygging av turbomotor til Volvo 240

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av xcbolt Vis post
    Må evt måle kurven ja. Får se når oppstart nærmer seg. Hadde vært veldig artig om 123 fordeleren gir identisk kurve.

Aha, så hvis en modifiserer en original forgasser så bør en borre dette hullet?

Hehe ja, pakninga mangler så da er sikkert det grunnen. Skjønner, er en liten sprekk i lokket. Hvis det lager problemer så kan jeg sikkert bare bruke et original svart lokk da

Takk

Jeg glemte faktisk at jeg bestilte nye pakninger. De kom i postkassa i dag, sammen med nye skruer til spjeldet. Messing ringene var for slappe når jeg prøvde å kakke de inn igjen. De nye tetningene var større og uten messingring rundt, men derimot kon så jeg brukte bare de. Litt større var de også så det er nok ikke mulig å få plass til 2 uten å evt bore hullet dypere, men om det skulle lekke noe forbi der ved overtrykk så ser jeg ikke for meg at det er så mye at det skaper problemer.
    For turbomotorer som går på Norsk pumpebensin er tenningskartet særdeles viktig / helt avgjørende for sluttresultatet. Den optimale måten å gjøre dette på er å bruke datatenning og få tenningskartet mappet inn av en KOMPETENT mappedude som tar utfordringen på alvor. Så tar man det avsluttende effektpullet og registrerer den praktiske tenningskurven. Så velger man den tenningskurven i 123 fordeleren som følger denne og så får resten bare bli som det blir.

Det er mange forskjellige utgaver og varianter av disse forgasserne og man bør være varsom med "modifiseringer og forbedringer" for designet er ikke tilfeldig.
    "If it ain`t broken, don`t fix it." vet du så her må du prøve deg frem og ikke gjøre for mye på forhånd fordi det er ikke sikkert at de tiltenkte mods. vil fungere som man antok.

Det er underlig at turboforgasserne har det blå, tynne og svake lokket.
    Jeg kjøpte min første slipte turbonål av en lokal guru for en formue, men den gav for lite bensin, så jeg måtte fylle tykk sagkjedeolje i dempersylinderen for å få nok bensin når jeg gav full gass. Det endte med at demperstempelstangen gikk rett gjennom lokket som da ble erstattet med ett standard svart lokk.

Værsågod.

Jeg har konverert noen V8 forgasser for bruk med ladetrykk og der er det ille med lekkasje rundt om kring. Strømbergforgasserne er relativt tette og fine rundt gasspjeldakslingen forutsatt at tetningene ikke er utslitt og eller defekte. Setter du på noen nye så fungerer det tilfredsstillende.
    Sist endret av Batland; 24/01/26 kl 11:43

Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    For turbomotorer som går på Norsk pumpebensin er tenningskartet særdeles viktig / helt avgjørende for sluttresultatet. Den optimale måten å gjøre dette på er å bruke datatenning og få tenningskartet mappet inn av en KOMPETENT mappedude som tar utfordringen på alvor. Så tar man det avsluttende effektpullet og registrerer den praktiske tenningskurven. Så velger man den tenningskurven i 123 fordeleren som følger denne og så får resten bare bli som det blir.

Det er mange forskjellige utgaver og varianter av disse forgasserne og man bør være varsom med "modifiseringer og forbedringer" for designet er ikke tilfeldig.
    "If it ain`t broken, don`t fix it." vet du så her må du prøve deg frem og ikke gjøre for mye på forhånd fordi det er ikke sikkert at de tiltenkte mods. vil fungere som man antok.

Det er underlig at turboforgasserne har det blå, tynne og svake lokket.
    Jeg kjøpte min første slipte turbonål av en lokal guru for en formue, men den gav for lite bensin, så jeg måtte fylle tykk sagkjedeolje i dempersylinderen for å få nok bensin når jeg gav full gass. Det endte med at demperstempelstangen gikk rett gjennom lokket som da ble erstattet med ett standard svart lokk.

Værsågod.

Jeg har konverert noen V8 forgasser for bruk med ladetrykk og der er det ille med lekkasje rundt om kring. Strømbergforgasserne er relativt tette og fine rundt gasspjeldakslingen forutsatt at tetningene ikke er utslitt og eller defekte. Setter du på noen nye så fungerer det tilfredsstillende.
    Sant, jeg får se. Har jo selvsagt lyst til å optimalisere tenninga så bra som mulig, men blir jo litt andre kostnader med mapping. Et sprut trenger jo ikke koste så mye da. Får bare prøve det jeg har å se hvordan det blir foreløpig.

Jeg har en tendens til å få lyst å modifisere alt som er så å si gratis, men som du sier så er det nok ikke alltid lurt. Regner med forgasseren vil gi greie resultat slik den er nå med nye original tetninger. Så får jeg se om jeg prøver den andre forgasseren jeg modifiserte med samme nål etter jeg forhåpentligvis har fått motoren til å gå med greit blandingsforhold bare for å se om det utgjør stor forskjell i praksis.

Det forklarer sikkert sprekken i toppa mi. Da gjør jeg bare som du, bytter til svart topp.

Side 19 av 19 FørstFørst ... 9 17 18 19

Lignende tråder

1. tåler volvo 240 automatkassa turbomotor ?
    By Grøftekanten-Racing in forum Motor og gir
    Svar: 17
    Siste post: 03/04/14, 12:34
  2. bygging av anlegg i volvo 850.
    By xvegard91 in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 15
    Siste post: 30/10/11, 12:49
  3. Volvo 240 bygging
    By dokken in forum 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 30/10/11, 01:38
  4. Den første Turbomotor fra Volvo.. 1978?
    By fotonet in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 06/01/11, 12:37
  5. godkjenning av turbomotor volvo 145?
    By duffern91 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 22/10/10, 18:13

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine