For turbomotorer som går på Norsk pumpebensin er tenningskartet særdeles viktig / helt avgjørende for sluttresultatet. Den optimale måten å gjøre dette på er å bruke datatenning og få tenningskartet mappet inn av en KOMPETENT mappedude som tar utfordringen på alvor. Så tar man det avsluttende effektpullet og registrerer den praktiske tenningskurven. Så velger man den tenningskurven i 123 fordeleren som følger denne og så får resten bare bli som det blir.
Det er mange forskjellige utgaver og varianter av disse forgasserne og man bør være varsom med "modifiseringer og forbedringer" for designet er ikke tilfeldig.
"If it ain`t broken, don`t fix it." vet du så her må du prøve deg frem og ikke gjøre for mye på forhånd fordi det er ikke sikkert at de tiltenkte mods. vil fungere som man antok.
Det er underlig at turboforgasserne har det blå, tynne og svake lokket.
Jeg kjøpte min første slipte turbonål av en lokal guru for en formue, men den gav for lite bensin, så jeg måtte fylle tykk sagkjedeolje i dempersylinderen for å få nok bensin når jeg gav full gass. Det endte med at demperstempelstangen gikk rett gjennom lokket som da ble erstattet med ett standard svart lokk.![]()
Værsågod.
Jeg har konverert noen V8 forgasser for bruk med ladetrykk og der er det ille med lekkasje rundt om kring. Strømbergforgasserne er relativt tette og fine rundt gasspjeldakslingen forutsatt at tetningene ikke er utslitt og eller defekte. Setter du på noen nye så fungerer det tilfredsstillende.![]()

Svar med sitat