Brukere som er tagget i denne tråden

Side 5 av 8 FørstFørst ... 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 125 av 179

Tråd: Olavxxx: 1982 Volvo 242 Turbo

Medlem 2026
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Antall takk

Standard

Veldig bra Syns den høres bra ut, som du sier, ikke for lavt
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Olavxxx Vis post
    Det er sant, jeg fant forresten en zip-fil av kjet.org og div andre ting.
    Men tror ikke jeg lagret det :P var på turbobricks, går kanskje an å google seg frem til det.
    Haha, ja. Kult. Ser nå du tok inn ekstra dysene i enden av innsuget.

JT-70 K2 gikk på i dag (nye generasjonen rustfri jt eksos med 2 potter).

Bruksanvisning: https://photos.app.goo.gl/EQEjhPmv62LJQezZ7
    Hehe, ja det stemmer det.
    Siden dette K-jet var shimmet til Gr.A systemtrykk på 7,0 BAR så var øvelsen å klare å levere nok bensin til 400 hp, og så billig som mulig, så det var maksimal gjenbruk av gamle originaldeler.
    Det ble f.eks. kjørt 24V inn på bensinpumpene og coilen for sikre tilstrekkelig kapasitet ved ladetrykk.

Korrekt løsning er å kjøpe nye store K-jet GULL dyser, nye slanger med banjo i begge ender og doble banjoskruer. Så kobles slangene fra sprut nr. 2 til utgangene på sprut 1 ved hjelp av de doble banjo skruene.
    Nede til høyre ser du en modifisert kaldstartsdyse som ble brukt til å koble inn K-jet nr. 2.

Problemet med å kjøre godt luftfilter, god intercooler og det gode eksosanlegget som du nå har, på en helt original motor med lite turbo er at du bli helt bortskjemt med hvor sterk og responsiv motoren er på lave turtall og delgass. Dette kan kun bli dårligere når du begynner å trimme og jeg personlig mener at man, til StreetRacing, ikke trenger ett oppsett som er i stand til å levere peak ladetrykk tidligere enn 3800 o/min. når man gir full gass fra lave turtall på 3. gear.
    Sist endret av Batland; 05/04/26 kl 11:50

Medlem 2026
    Medlem siden
    22. jan. 2024
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hehe, ja det stemmer det.
    Siden dette K-jet var shimmet til Gr.A systemtrykk på 7,0 BAR så var øvelsen å klare å levere nok bensin til 400 hp, og så billig som mulig, så det var maksimal gjenbruk av gamle originaldeler.
    Det ble f.eks. kjørt 24V inn på bensinpumpene og coilen for sikre tilstrekkelig kapasitet ved ladetrykk.

Korrekt løsning er å kjøpe nye store K-jet GULL dyser, nye slanger med banjo i begge ender og doble banjoskruer. Så kobles slangene fra sprut nr. 2 til utgangene på sprut 1 ved hjelp av de doble banjo skruene.
    Nede til høyre ser du en modifisert kaldstartsdyse som ble brukt til å koble inn K-jet nr. 2.

Problemet med å kjøre godt luftfilter, god intercooler og det gode eksosanlegget som du nå har, på en helt original motor med lite turbo er at du bli helt bortskjemt med hvor sterk og responsiv motoren er på lave turtall og delgass. Dette kan kun bli dårligere når du begynner å trimme og jeg personlig mener at man, til StreetRacing, ikke trenger ett oppsett som er i stand til å levere peak ladetrykk tidligere enn 3800 o/min. når man gir full gass fra lave turtall på 3. gear.
    Ja, det blir jo en syklus av forbedringer som totalt gjør mye.
    (mange bekker små).

I dag fant jeg ut at jeg skulle fikse kjølevæskeslangen på turboens retur:
    https://photos.app.goo.gl/mLrEUFKfMuZGeLzt6

Løsnet da kjetboksen osv. så tenkte jeg: jeg har jo kjøpt pvcrør for lenge siden for å gjøre den kjet turbomod:
    https://www.oocities.org/gabovolvo/airbox1.html

Sagde til en 90 grader:
    https://photos.app.goo.gl/yXoT6VehG4rr6Uoe8

Passet rimelig greit på første forsøk:
    https://photos.app.goo.gl/iBvJ9RL8JnzGrUWy5

Her da under ac-condenseren:
    https://photos.app.goo.gl/289tjGaTqKQHhL6Q8

Sett forfra:
    https://photos.app.goo.gl/oKB6JbxnuhbezkVz6

Jeg fikk så lyst til å lage en fin og avrundet avslutning, men jeg var jo så lur at jeg ikke sjekket værmeldingen :P
    Så begynte det å regne som FY og sludd osv :P Jeg står jo da utenfor garasjen og kjetopplegget koblet fra, for å enkelt komme til returslangen til turboen og kunne modde boksen.

Så jeg endte opp for nå med å ta den skjøten jeg sagde av 90 grader røret og tok den utenpå:

https://photos.app.goo.gl/NrwqKX9EX93R8hxm7

Da ble det ingen fin "trompet" der, men jeg tror ikke det er så farlig på sugesiden.
    Tror det er bedre at jeg har det som nå, enn med mellomrommet. Siden den nå vil klare å suge kald luft bak lykten.

Jeg tenker dette blir en permanent midlertidig fiks :P
    Den lille kanten der, kan jo være gir meg mer innsugslyder også, jeg får si det til meg selv...
    Men ja, jeg tror dette nå flower MYE bedre enn det jeg kan dra ut av org KJET uansett.

Nå har jeg bestilt meg en kebabtallerken og lagt plast over bilen, siden jeg ville spraye litt der jeg hadde riper i motorrommet (før jeg putter kjet på plass).
    Bestilte en kebabtallerken fra foodora, når den er spist opp tenker jeg at det er monteringstid.

For å få røret til å passe perfekt, tok jeg en liten stripe med lukket cellefoam som man ofte bruker i bilstereo:
    https://photos.app.goo.gl/ussTTBUPQUF6vJ7A7

Så skrudde jeg skrue inn i org skruhull i plasten.

Den gamle ventilen nedbi boksen var skrudd fast med en skrue (termostaten var nok gåen).
    Så effektvitt sett vil jeg anta at ca 40% av kapasiteten til røret var "tapt" i originalt oppsett.

Jeg skal ta å måle litt på det og regne på det senere. Det er bare øyemål/sånn ca. at jeg anslår det ut fra.

https://www.youtube.com/shorts/rffIkIcD3ls
    Sist endret av Olavxxx; 05/04/26 kl 19:56

4. Takk Riff takket for denne posten
    Medlem 2026
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Antall takk

Standard

Alltid moro med litt mods som gir litt ekstra

Har en plan om få sett litt på 240'ene mine for å finne ut hvordan jeg kan få laget til en god luftfilter løsning. Får se hva en kommer på

Medlem 2026
    Medlem siden
    22. jan. 2024
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Riff Vis post
    Alltid moro med litt mods som gir litt ekstra

Har en plan om få sett litt på 240'ene mine for å finne ut hvordan jeg kan få laget til en god luftfilter løsning. Får se hva en kommer på
    Ja, hvis man skal ha konfilter er det i alle fall lurt å passe på at det får kald luft.
    Batland har jo lagt ut noe i BSRT tråden om det. Hvis du ikke har kjøpt filter enda, fins det jo også innkapslede filtre som man kan dra en slange fra.
    Da vil jo plasseringen være litt enklere, siden man kan dra slangen ned til områder som gjerne er mer værutsatt

7. Takk Riff takket for denne posten
    Medlem 2026
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Antall takk

Standard

Ja, må lese igjennom den tråden en gang til
    Veldig mye bra informasjon der.

Har for det meste bare gamle filter som har stått på bilene en stund, så på tide å bytte uansett.

Medlem 2026
    Medlem siden
    22. jan. 2024
    Antall takk

Standard

Howdy ho!
    Jeg har fått mange pakker fra Speeding i dag.
    Venter på to ting derfra fremdeles, bla.a. en pakke med bredbåndslambda.

Men nå har jeg pinnbolter og kobberlåsemuttre, samt jeg har fått tak i masse AN-greier jeg trenger for å bygge opp armaturet i tanken, map-sensor jeg vil bruke for å måle baktrykk på grenrør osv.

Jeg har gjort bare et par små ting i dag, har kortet ned pinneboltene for frihånd, samt sagd ut gjengene i turboen:
    https://photos.app.goo.gl/rpq7TnWnVfDCjQPr9

Så nå er egentlig turboen og grenrøret "ferdig" (jeg har alle pakninger osv).
    Men jeg vil ha AN10 retur i blokk fra Yoshifab, så blir nok noen uker venting på det.

Ellers har jeg div kobberpakninger osv. jeg har også oringer for å bruke org volvoretur.
    Men jeg skal bygge PTFE AN10 returslange i stedet.

Blir nok litt prosjekter rundt dette i helgen

Vet dog ikke helt når jeg kommer til å montere ting i bilen, jeg har jo ikke noe datasprut eller noe slikt. Så jeg er fremdeles begrenset av KJET og vil være ekstra forsiktig frem til jeg har bredbåndslamba. Håper jeg får det neste uke eller noe :-)

10. Takk Riff takket for denne posten
    Medlem 2026
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Antall takk

Standard

Pakker er fint
    Er nok greit å ha alle ting på plass når en skal begynne å øke ja

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Howdy ho!
    Jeg har fått mange pakker fra Speeding i dag.
    Venter på to ting derfra fremdeles, bla.a. en pakke med bredbåndslambda.

Men nå har jeg pinnbolter og kobberlåsemuttre, samt jeg har fått tak i masse AN-greier jeg trenger for å bygge opp armaturet i tanken, map-sensor jeg vil bruke for å måle baktrykk på grenrør osv.

Jeg har gjort bare et par små ting i dag, har kortet ned pinneboltene for frihånd, samt sagd ut gjengene i turboen:
    https://photos.app.goo.gl/rpq7TnWnVfDCjQPr9

Så nå er egentlig turboen og grenrøret "ferdig" (jeg har alle pakninger osv).
    Men jeg vil ha AN10 retur i blokk fra Yoshifab, så blir nok noen uker venting på det.

Ellers har jeg div kobberpakninger osv. jeg har også oringer for å bruke org volvoretur.
    Men jeg skal bygge PTFE AN10 returslange i stedet.

Blir nok litt prosjekter rundt dette i helgen

Vet dog ikke helt når jeg kommer til å montere ting i bilen, jeg har jo ikke noe datasprut eller noe slikt. Så jeg er fremdeles begrenset av KJET og vil være ekstra forsiktig frem til jeg har bredbåndslamba. Håper jeg får det neste uke eller noe :-)
    Jeg ser at du ikke har justert 7 av hullene i den nye manifolden til Volvo 940 spec., så jeg vil anbefale at du vurderer å gjøre det.

Ellers vil jeg minne om at noe annet enn ett relativt langt metallrør ut av turboen for olje vanligvis smelter etter relativt kort tid.

Medlem 2026
    Medlem siden
    22. jan. 2024
    Antall takk

Standard

Pakker er fint
    Er nok greit å ha alle ting på plass når en skal begynne å øke ja
    Det kan du si!

Jeg ser at du ikke har justert 7 av hullene i den nye manifolden til Volvo 940 spec., så jeg vil anbefale at du vurderer å gjøre det.

Ellers vil jeg minne om at noe annet enn ett relativt langt metallrør ut av turboen for olje vanligvis smelter etter relativt kort tid.
    Hei,
    1. Hva tenkte du mtp "940 spec" ? (sikkert jeg som er blond her).
    2. Er PTFE oljeretur dårlig ide synes du? Jeg kan jo evt hive på org returrøret hvis "
    OEM
    style" kangoroosteam treffer perfekt. jeg har kjøpt 2 stk nye orings til blokken.
    Har handlet stålomspunnet 10AN PTFE for oljeretur. Er denne jeg har kjøpt > https://www.speeding.no/p/drivstoffs...ange-ptfe.html (250C rating ser jeg).

Begynt å "mekke sammen" litt deler, her veivhusventilasjonsløsning:
    https://photos.app.goo.gl/Dq9ftcPP2au9Afwg9
    Men jeg har ikke noe catchcan-oppsett enda. Jeg gikk for 10an/10an.

Begynte litt i går på å modde 8AN tur på armatur:
    https://photos.app.goo.gl/sdG3QMMpYGzQV9u26

Sjekket også at jeg fikk det jeg bestilte fra BCB:
    https://photos.app.goo.gl/AbKNDPUx2qfp4FSa6

Fikk også redstuff klossene, bremselsanger, parksko, monteringskit for parksko osv.
    Det eneste jeg mangler for r-bremsene er: bremsskiver og moneringssats for caliperne (de som holder klossene).
    Men jeg kan ikke montere det før jeg har nye hjul uansett, så ingen hastverk egentlig :P
    Sist endret av Olavxxx; 12/04/26 kl 12:52

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

En lokal helt skulle bygge seg turbogrenrør og fikk CNC frest en flens som passet 100% inn på toppen og alt ble gode greier. Etter relativt kort tid ble det selvsagt lekkasjer fordi bilen faktisk ble brukt. Man oppdaget da at det var ett mareritt å få dette grenrøret av motoren og flere av pinnboltene var knekt. Grunnen er at flensen vokser og krymper med varierende temperatur og klipper pinnboltene.

Ser man på en 940 eksosmanifold så er det kun hullet til den øverste bolten til sylinder 3 som faktisk passer og som "forankrer" manifolden til toppen. Alle de andre hullene ser overdrevet store ut og dette er for å hindre at manifolden knekker pinnbolter. Dette er noe som er blitt glemt på TheKentaroosTeam manifoldene og som jeg mener at enhver eier bør vurdere å korrigere og som jeg selv kommer til å gjøre.

Jeg er enig med Volvo og flere andre i at ett oljereturrør på 10 - 15 cm ut fra turbo er det rette valget da turbinhuset fort blir rødglødende så strålevarmen fra det er betydelig på alle omgivelsene.

Du har virkelig jevn og fin fremdrift i prosjektet ditt.
    Sist endret av Batland; 13/04/26 kl 14:38

15. Takk Riff takket for denne posten
    Medlem 2026
    Medlem siden
    22. jan. 2024
    Antall takk

Standard

En lokal helt skulle bygge seg turbogrenrør og fikk CNC frest en flens som passet 100% inn på toppen og alt ble gode greier. Etter relativt kort tid ble det selvsagt lekkasjer fordi bilen faktisk ble brukt. Man oppdaget da at det var ett mareritt å få dette grenrøret av motoren og flere av pinnboltene var knekt. Grunnen er at flensen vokser og krymper med varierende temperatur og klipper pinnboltene.

Ser man på en 940 eksosmanifold så er det kun hullet til den øverste bolten til sylinder 3 som faktisk passer og som "forankrer" manifolden til toppen. Alle de andre hullene ser overdrevet store ut og dette er for å hindre at manifolden knekker pinnbolter. Dette er noe som er blitt glemt på TheKentaroosTeam manifoldene og som jeg mener at enhver eier bør vurdere å korrigere og som jeg selv kommer til å gjøre.

Jeg er enig med Volvo og flere andre i at ett oljereturrør på 10 - 15 cm ut fra turbo er det rette valget da turbinhuset fort blir rødglødende så strålevarmen fra det er betydelig på alle omgivelsene.

Du har virkelig jevn og fin fremdrift i prosjektet ditt.

Oppdatering: Bredbåndslambda og Arduino-magi
    Takk for tipsene! Gull verdt å slippe å gå i de samme fellene selv.

https://www.youtube.com/watch?v=UmJKtxAcSgs

Jeg fikk
    AEM
    -bredbåndslambdaen i dag, men innså raskt at den kun leverer 0–5V (analog),
    CAN
    og RS232 – ikke 0,1–0,9V som K-Jet-systemet mitt krever. I stedet for å sende den i retur, løste jeg det med en Arduino jeg hadde liggende. Jeg laget en "konverterings-boks" med en omregningstabell som gjør om 0–5V-signalet til et simulert smalbåndssignal.

Fra mager blanding til full kontroll:
    Første forsøk endte med altfor mager blanding fordi jeg hadde invertert logikken i koden. Etter en kjapp fiks fungerte det knall, men tomgangen lå fremdeles på 16–18 AFR. Da var det frem med 3mm-umbracoen for å justere CO-skruen, slik @batland anbefalte.

Etter litt prøving og feiling (og et par turer mellom 13 og 15 AFR), landet jeg på et stabilt snitt rundt 14,3.

Resultatet:

Lyden: Ikke like "tøff" lenger. Tidligere gikk den så magert på motorbrems at det smalt i eksosen (nesten som anti-lag), men nå går den rent.

Ytelse: Merker godt at motoren puster bedre nå som blandingen stemmer. Tidligere ble den nok altfor mager etter at jeg oppgraderte inn- og utpust.

Terminal 11: Denne gir nå altfor mye bensin (ned i 10-tallet på AFR).

Veien videre:
    Jeg skal sjekke om boost-bryteren på torpedoveggen faktisk fungerer ved å trykkteste den. Planen er å koble en MAP-sensor til Arduinoen for å styre Terminal 11 mer presist, slik at jeg slipper "veggen" med bensin ved lavt trykk. Eventuelt kan jeg også styre Terminal 7 via Arduinoen.

Vurderer faktisk å legge ut Arduino-koden som open source. Det er sikkert flere som kunne trengt en generisk "Bredbånd-til-Smalbånd"-konverter!
    Sist endret av Olavxxx; 16/04/26 kl 17:52

17. Takk Batland takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Det viser seg at K-jeg med taktventil har noe høyere kapasitet enn K-jet uten taktventil så når du får kontroll over terminal 11 styringen så er over 200 hp mulig.

Jeg oppdager stadig vekk at folk er veldig opptatt av lyd.
    Grunnen til at det smeller i eksosen når du bremser på gear er at tennpluggen ikke klarer å antenne blandingen inne i sylinderen, men du kan være trygg på en eksosmanifolden klarer dette og da smeller det.
    Med korrekt AFR klarer gnisten å antenne blandingen.
    Hvis du setter ett rele, som kobler en justerbar motstand inn på 12+ ledningen til coilen, når du bremser på gear, så blir gnisten så svak at eksos smellene kommer tilbake dersom det er ønskelig.

Medlem 2026
    Medlem siden
    22. jan. 2024
    Antall takk

Standard

Det viser seg at K-jeg med taktventil har noe høyere kapasitet enn K-jet uten taktventil så når du får kontroll over terminal 11 styringen så er over 200 hp mulig.

Jeg oppdager stadig vekk at folk er veldig opptatt av lyd.
    Grunnen til at det smeller i eksosen når du bremser på gear er at tennpluggen ikke klarer å antenne blandingen inne i sylinderen, men du kan være trygg på en eksosmanifolden klarer dette og da smeller det.
    Med korrekt AFR klarer gnisten å antenne blandingen.
    Hvis du setter ett rele, som kobler en justerbar motstand inn på 12+ ledningen til coilen, når du bremser på gear, så blir gnisten så svak at eksos smellene kommer tilbake dersom det er ønskelig.
    He he, ja, jeg tror jeg får leve uten smell..
    Men det var litt moro mens det varte :P

Men det er nok tryggere med smell med dårlig tenning ja, siden smell pga. for lite bensin gjerne lager mer varme!

Skal si at det var litt kult å få justert inn KJET og det var jo ganske enkelt egentlig.
    Kan jo være at problemet egnetlig ikke er "for mye" bensin med terminal 11, men at jeg har for lite boost :P (og evt for mye tenning da, hvis jeg øker boost).

Neste planene mine:
    * Måle om Terminal 7 virker (dvs bryteren som skal gi beriking ved 0.3 bar)
    * Lage litt mer permanent opplegg for arduinoen
    * Få koden på bitbucket så jeg kan pulle den ned på laptop og optimalisere det i bilen
    * Hvis terminal 7 bryteren ikke virker, så kommer jeg til å koble MAP-sensor på arduinoen og styre det på den måten.
    * Jeg kan i teorien styre boosten også ut fra MAP og AFR (har handlet en MAC-ventil)

Frem til jeg evt har gjort noe moderniseringer rundt motorstyringer kan jeg jo ha en DIY "smart boostcontroller" som da bruker MAC, bredbåndslambda, MAP.
    Har en 4 bar MAP-sensor som jeg kjøpte fra speeding også.

https://photos.app.goo.gl/rH8JPzfMYsk3tQhG6 << rotete video av rotete oppsett, he he. men litt kult å se grafisk hvordan jeg oversetter det til smalbåndslambdasignal.
    Sist endret av Olavxxx; 16/04/26 kl 18:26

20. Takk Batland takket for denne posten
    Medlem 2026
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Antall takk

Standard

Hehe, stilig Mye moro en kan lage med Arduino og slikt ja.

Medlem 2026
    Medlem siden
    22. jan. 2024
    Antall takk

Standard

Hehe, stilig Mye moro en kan lage med Arduino og slikt ja.
    Ja, det er sant.
    Pakket jo ut lambdaen og trodde først jeg måtte finne frem noen kondensatorer og motstander.
    Rotet det frem, før jeg innså jeg hadde jo en med DAC liggende.

Medlem 2026
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Antall takk

Standard

Skulle vært litt flinkere til å faktisk holde på med litt av alle tingene jeg kjøper inn for å teste
    F.eks. esp32 å sånne ting, blir bare liggende i hylla.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

He he, ja, jeg tror jeg får leve uten smell..
    Men det var litt moro mens det varte :P

Men det er nok tryggere med smell med dårlig tenning ja, siden smell pga. for lite bensin gjerne lager mer varme!

Skal si at det var litt kult å få justert inn KJET og det var jo ganske enkelt egentlig.
    Kan jo være at problemet egnetlig ikke er "for mye" bensin med terminal 11, men at jeg har for lite boost :P (og evt for mye tenning da, hvis jeg øker boost).

Neste planene mine:
    * Måle om Terminal 7 virker (dvs bryteren som skal gi beriking ved 0.3 bar)
    * Lage litt mer permanent opplegg for arduinoen
    * Få koden på bitbucket så jeg kan pulle den ned på laptop og optimalisere det i bilen
    * Hvis terminal 7 bryteren ikke virker, så kommer jeg til å koble MAP-sensor på arduinoen og styre det på den måten.
    * Jeg kan i teorien styre boosten også ut fra MAP og AFR (har handlet en MAC-ventil)

Frem til jeg evt har gjort noe moderniseringer rundt motorstyringer kan jeg jo ha en DIY "smart boostcontroller" som da bruker MAC, bredbåndslambda, MAP.
    Har en 4 bar MAP-sensor som jeg kjøpte fra speeding også.

https://photos.app.goo.gl/rH8JPzfMYsk3tQhG6 << rotete video av rotete oppsett, he he. men litt kult å se grafisk hvordan jeg oversetter det til smalbåndslambdasignal.
    Uforbrent luft og bensinblanding som passerer gjennom forbrenningskamrene kjøler omgivelsene, (noen datasprut bruker denne strategien i noe de kaller "Quick cool" for å kjøle en overvarm motor så raskt som mulig,) men smellet i eksosmanifolden sjokker eksosventiler og turbinhjul og er mindre optimalt.

For dere som har kompetanse innen elektronikk er nok dette enkelt og underholdningsverdien for oss andre er god.

Det funker slik at en gitt motor alltid flytter en gitt luftmengde og dette gjør den uavhengig av gasspådrag i følge selveste Gale Banks himself. Gasspjeldet endrer KUN lufttettheten i innsugsmanifolden og det er dette som øker luftMASSEN for en bestemt luftmengde. Når man trimmer en motor så må man endre det fysiske oppsettet slik at det puster bedre enn før og flytter en større luftmengde. Så er det turboen og intercoolerens oppgave å øke lufttettheten slik at luftMASSEN øker så mye at effektmålet oppnås.

Det er det aktuelle motorstyresystemet sin oppgave å tilsette tilstrekkelig med drivstoff til ønsket AFR oppnås og man må etterjustere dette til resultatet er tilfredsstillende.
    Minner om at AFR er forholdet mellom luft og drivstoff i VEKT altså masse som 14,7 kg med luft til 1,0 kg med drivstoff, og ikke i volum som er mengde.

Kjekt å se hvilke muligheter moderne løsninger innen elektronikk gir så det er morro å følge med her.
    Sist endret av Batland; 17/04/26 kl 09:38

Medlem 2026
    Medlem siden
    22. jan. 2024
    Antall takk

Standard

Uforbrent luft og bensinblanding som passerer gjennom forbrenningskamrene kjøler omgivelsene, (noen datasprut bruker denne strategien i noe de kaller "Quick cool" for å kjøle en overvarm motor så raskt som mulig,) men smellet i eksosmanifolden sjokker eksosventiler og turbinhjul og er mindre optimalt.

For dere som har kompetanse innen elektronikk er nok dette enkelt og underholdningsverdien for oss andre er god.

Det funker slik at en gitt motor alltid flytter en gitt luftmengde og dette gjør den uavhengig av gasspådrag i følge selveste Gale Banks himself. Gasspjeldet endrer KUN lufttettheten i innsugsmanifolden og det er dette som øker luftMASSEN for en bestemt luftmengde. Når man trimmer en motor så må man endre det fysiske oppsettet slik at det puster bedre enn før og flytter en større luftmengde. Så er det turboen og intercoolerens oppgave å øke lufttettheten slik at luftMASSEN øker så mye at effektmålet oppnås.

Det er det aktuelle motorstyresystemet sin oppgave å tilsette tilstrekkelig med drivstoff til ønsket AFR oppnås og man må etterjustere dette til resultatet er tilfredsstillende.
    Minner om at AFR er forholdet mellom luft og drivstoff i VEKT altså masse som 14,7 kg med luft til 1,0 kg med drivstoff, og ikke i volum som er mengde.

Kjekt å se hvilke muligheter moderne løsninger innen elektronikk gir så det er morro å følge med her.
    Bra med et opplysende innlegg som gir innsikt

Har ikke gjort så veldig mye siden sist, jeg har fått litt flere pakker i posten men mangler "litt her og der" :P
    Skal jo ikke ta bilen av veien, så alle modsene mine blir gjort når jeg har samlet alle delene :P

R-bremser vil jo kreve nye felger for eksempel, så derfor venter jeg med det.
    Men jeg har nå fått tak i skiver, calipere, T-stykker. Kommmer til å bytte ut den "fordelingsblokken" under bilen med 2 stk T-stykker.
    R-caliperne har jo bare en inngang hver, så da trenger jeg ikke to av portene på fordelingsblokken til bremsene.

Men da er det viktig å "plumbe" det rett, så man beholder 2-krets. BCB ville selge meg en T og sa jeg skulle montere den fremme ved caliperen på org rørene.
    Jeg sa til de i tlf: det kan vel umulig stemme? Da vil man jo gjøre alt om til 1-krets? De stod på sitt, men jeg er ganske sikker på at det er feil.
    Lagde også en tråd på turbobricks hvor folk bekreftet teorien min: kobler man sammen rørene fremme ved caliper, så vil jo man "slå sammen" kretsene som kommer fra hovedsylinder.
    Da vil jo lekkasje i en krets ta ut begge, væsken vil jo gå dit det er minst motstand.

Årsaken for at jeg skal koble ut fordelingsblokken bak, i stedet for å plombere to hull og bare flytte to rør, er at det er veldig vanlig at stempelet inne i fordelingsblokken til bremsene lekker.
    Noen ganger lekker den internt (er en ventil inni som kan lekke internt). På
    ABS
    -bilene var det en solid blokk der bak uten sensor og den har ikke problemet (men den er jo ikke mulig å få kjøpt lenger).

Det man derimot bare trenger, er 2 stk 3 port T med M1x1.5. De handlet jeg fra Speeding.
    Kommer da til å bruke bremsevæskesensor i lokk fremme, eller at jeg tar en sensor som går på trykk (på rør).

Her er ellers en video i litt mer lys, på "bredbånd til smalbånd"-greien:
    https://youtu.be/GaC_Cr0KiqM

Jeg skal legge den ut på github, men jeg driver å tester litt forskjellig type kode for optimalisering.
    Tester også litt med en "target AFR"-funksjonalitet.

Her er info om hvordan selve KJET-kontrolleren virker > https://cleanflametrap.com/kjetController.htm , man trigger i praksis på ~0.5v (gitt referansevolt).

Ellers har det ikke skjedd så mye, jeg har vært litt opptatt med å hjelpe en person med litt "personlige" problemer i det siste, så har medgått en del kvelder og dager på det.
    Men heldigvis fikk vi ordnet de tingene for den personen, så ting kommer i riktig spor igjen.

Men jeg har ellers endelig fått tak i nytt luftfitler til kjetboksen, kjøpte fra vparts (er skandix de har fått det fra, så er nok
    OEM
    eller
    OEM
    kvalitet):
    https://photos.app.goo.gl/FY8gSzxN9CAuAE8K6

Så tok jeg jo da ut kjetboksen nok en gang og lagde nå gjennommgang i det hullet:
    https://photos.app.goo.gl/vq2C8syU7GHo8zJa8

jeg har nå silikon 3" som går gjennom det hullet (måtte "avrunde" det litt), samt en 90 grader da så den trekker nå luft fra forsiden av radiatoren.

Tanken min var egentlig å tømme kjetboksen og ha ekstern konfilter.
    Dvs at jeg da skulle kjøre 3" rør under og bak fangeren. Har handlet nok rør tilå gjøre det, kan være det blir en ting i fremtiden.
    Har jo også det gigantiske
    AEM
    -filteret som er anbefalt i BSRT-tråden.

Tror ikke jeg per dags dato er begrenset av "flow" i filteret, men hadde jo vært moro med mer "sugelyd" (kjetboksen gjør alt så stille, he he).

Jeg tok ellers en ny justering på KJET CO-skruen etter jeg hev i nytt filter.
    Sist endret av Olavxxx; 23/04/26 kl 09:48

26. Takk Batland, Riff takket for denne posten
    Medlem 2026
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Antall takk

Standard

Ja, kunne tenkt meg R-Bremser på den røde når den kommer på veien. Skal jo nedi en 16v etterhvert

Helt enig, en må sørge for at en fortsatt har 2 kretser, selv med 1 slang pr kaliper.
    Om en kobler sammen rørene, så vil en miste alt ja, det lille trykket en hadde klart å bygge opp mot stemplene i kaliper hadde forsvunnet raskt når bremsevæsken forsvinner i hullet.

Medlem 2026
    Medlem siden
    22. jan. 2024
    Antall takk

Standard

Ja, kunne tenkt meg R-Bremser på den røde når den kommer på veien. Skal jo nedi en 16v etterhvert

Helt enig, en må sørge for at en fortsatt har 2 kretser, selv med 1 slang pr kaliper.
    Om en kobler sammen rørene, så vil en miste alt ja, det lille trykket en hadde klart å bygge opp mot stemplene i kaliper hadde forsvunnet raskt når bremsevæsken forsvinner i hullet.
    Leker fremdeles med tanken om å montere det gigantiske
    AEM
    -filteret.
    Jeg var jo så dum at jeg kjøpte med 4" inlet, så jeg modellerte denne:
    https://makerworld.com/en/models/272...fileId-3018554

Det er da en 4" til 3" adapter, tanken er da å lime 3" rør inne i adapteren.
    Så har jeg laget smooth overgang mtp flow.

29. Takk Riff takket for denne posten
    Medlem 2026
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Antall takk

Standard

Er vel det evige spørsmålet om hvor en skal plassere det, eller om en skal bygge en plate som skjermer det litt.
    Men burde klare å hente litt luft med det der ja

Medlem 2026
    Medlem siden
    22. jan. 2024
    Antall takk

Standard

Er vel det evige spørsmålet om hvor en skal plassere det, eller om en skal bygge en plate som skjermer det litt.
    Men burde klare å hente litt luft med det der ja
    Ja, jeg tenkte egentlig å ha det under frontplaten og enten lage regnskjold eller sånn "regnsokk"/grovfilter.
    Hadde jeg ikke hatt kjet-boksen, ville jeg nok gjort som BSRT-tråden > stort hull rett ned bak lykten.
    Kjet-boksen trenger tre bein å stå på, så da er det litt vanskelig når man har en bensinmengdefordeler.

Derfor jeg dro den ut bak lykten der via 3" rør. Jeg har forlenget det ut i en 90 grader bak lykten.
    Så kan jeg da kjøre rett frem og skrått nedover mot fører..

NB: jeg tror effektøkning blir 0hk gitt at jeg tror dagens boks med 3" innsug flower "bra nok" for dagens oppsett.

Dette er mest for å få litt kulere innsugslyd.

Medlem 2026
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Antall takk

Standard

Ja, er ikke så dum den løsninga fra BSRT.

Ser den med lyden ja Alltid digg med grom lyd

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Leker fremdeles med tanken om å montere det gigantiske
    AEM
    -filteret.
    Jeg var jo så dum at jeg kjøpte med 4" inlet, så jeg modellerte denne:
    https://makerworld.com/en/models/272...fileId-3018554

Det er da en 4" til 3" adapter, tanken er da å lime 3" rør inne i adapteren.
    Så har jeg laget smooth overgang mtp flow.
    Anbefaler at du vurderer å sette en slik adapter på "turboen" eller luftforbrukeren i stedet for i utgangen av filteret.
    Da beholder du 4" utgang fra filteret og kan du kjøre 4" slange mellom luftfilter og "turbo" og denne slangen kan sjelden bli for stor.
    Sist endret av Batland; 28/04/26 kl 09:54

Side 5 av 8 FørstFørst ... 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 58
    Siste post: 05/05/14, 11:55
  2. volvo 240 turbo 1982 mod
    By Teigen preformance in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 2
    Siste post: 06/01/11, 14:00
  3. 1982 240 Turbo selges
    By BAS in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 3