Det er kjekt å høre.
BSRT-oppsettet er resultatet av å ha studert og analysert motoroppsett og de tilhørende resultatene i veldig lang tid og deretter kombinert med nysgjerrighet rundt hvorfor noen oppsett presterer godt og andre presterer dårlig.
Det tristeste jeg ser er folk som bruker mye penger på å såkalt "gromme deler" som gjør bilene deres tregere. På siste dragracestevnet var det to slike eksempler. Begge eiere hadde trimmet motorene sine ytterligere og begge bilene gikk dårligere enn før.
Jeg har valgt å dele info - og så får folk gjøre akkurat som de vil.

Dragracing er så brutalt ærlig at jeg får sett sannheten uansett. De fleste tenker nok at dragracing ikke betyr så mye, men sannheten er at alle trimmer bilene sine fordi de ønsker å forbedre bilens akselerasjonsevne, og det er bare dragracing som avslører sannheten, enten dette er på en bane eller ut av ett lyskryss.
De som er lærevillige har fått tilgang til veldig mye verdifull informasjon helt gratis og har god mulighet til å gjøre gode valg som VIL resultere i at de får en rask og velfungerende bil. Dette er god Karma for meg.
Det der var jo en kjekk oversikt.
Med manuell kasse er det 100% fast forbindelse mellom svinghjulet og bakhjulene og det gjør at det er lett å regne på dette.
Med 5,15 totaluveksling betyr det at når bakhjulene roterer med med 1000 o/min., da går svinghjulet med 5150 o/min.
Originale 240 hjul har 1921 mm rulleomkrets som betyr at 1000 o/min. = 1000*1,921*0,06 = 115,26 km/t i virkelig fart.
Bruker vi denne:
http://www.wallaceracing.com/et-hp-mph-8th.php
Så får vi at 1500 kg bil med 319 hp har ett potensiale til å kunne klare 136 km/t etter 201 M fra en stillestående start.
Vi ønsker at bilen skal gå over målstreken med høyere turtall enn der maks effekt ble avgitt slik at maksimal motoreffekt er realisert 3 ganger FØR målgang, og derfor bruker vi 130 km/t. i følgende regnestykke
5150 o/min. motorturtall delt på 115,26 km/t og ganget med 130 km/t = 5808 o/min. Dette betyr at kombinasjonen 319 hp, 1,38:1 på 3. gear, 3,73:1 diff. og 1921 mm hjul er optimalt dersom motoren avgir maks effekt på 5800 o/min.