Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  37
Side 7 av 7 FørstFørst ... 5 6 7
Viser resultater 151 til 174 av 174

Tråd: Bygging av turbomotor til Volvo 240

  1. #151

    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    93
    Antall takk

    Standard

    95 oktan ja.

    Okey, er det bensin og tennings tabell som ligger i sprutet du tenker på nå? Eller en tabell som kommer fra Dynapacken?

    Jepp, tenninga hjalp helt veldig mye, vi flirte begge 2 når om over 20 grader og den responderte like bra på tenningsøkning. Vi gikk 1 grad av gangen for å være på den sikre siden.

    Er Getrag 260 den kassa som kom i Volvo 260 med V6, altså M51? I så fall kom ikke den også i BMW? Kan jeg evt bruke ei 260 kasse fra BMW med overgangsplate til Volvo clutch hus?

    Tøft, råskinn den der

    Såppas ja. Jeg bygde jo motoren for å kunne tåle mer, slik at det kun er kam og turbo det stopper i, og det ser ut som det er mer å hente, men når jeg kjenner effekten nå så tror jeg faktisk jeg bare gir meg her. Er jo tross alt en bruksbil. Kan jo alltids oppgradere på sikt, men er rimelig fornøyd nå. Ja 400 på svinghjulet hadde vært artig det altså, men skal prøve å nyte den et par år først tenker jeg.

    En liten snutt fra testkjøring "dekka subba litt på sluttn"
    https://www.youtube.com/shorts/Tn8zwwq-Mbg
    Sist endret av xcbolt; 28/08/25 kl 20:25

  2. #152
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.705
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av xcbolt Vis post
    95 oktan ja.

    Okey, er det bensin og tennings tabell som ligger i sprutet du tenker på nå? Eller en tabell som kommer fra Dynapacken?

    Jepp, tenninga hjalp helt veldig mye, vi flirte begge 2 når om over 20 grader og den responderte like bra på tenningsøkning. Vi gikk 1 grad av gangen for å være på den sikre siden.

    Er Getrag 260 den kassa som kom i Volvo 260 med V6, altså M51? I så fall kom ikke den også i BMW? Kan jeg evt bruke ei 260 kasse fra BMW med overgangsplate til Volvo clutch hus?

    Tøft, råskinn den der

    Såppas ja. Jeg bygde jo motoren for å kunne tåle mer, slik at det kun er kam og turbo det stopper i, og det ser ut som det er mer å hente, men når jeg kjenner effekten nå så tror jeg faktisk jeg bare gir meg her. Er jo tross alt en bruksbil. Kan jo alltids oppgradere på sikt, men er rimelig fornøyd nå. Ja 400 på svinghjulet hadde vært artig det altså, men skal prøve å nyte den et par år først tenker jeg.

    En liten snutt fra testkjøring "dekka subba litt på sluttn"
    https://www.youtube.com/shorts/Tn8zwwq-Mbg
    95 oktan er det kjekkeste fordi det er så ærlig og nå ser du hvordan 300+ ærlige hp fungerer sammenlignet med "300-settet."
    Det er nok endel som benker "flotte tall" på 98 oktan og så skur de ned ladetrykket og kjører 95 oktan i praksis.
    Det er en av grunnene til at det er inflasjon i hp-tall.

    Det er tabellene som er grunnlaget for bremsepapiret jeg er ute etter og spesielt turtall, dreiemoment og ladetrykk. Alt annet er bare utregninger.

    Jepp, ca. 24 grader tenning på peak hp og peak ladetrykk er ett absolutt minimum. Må man lavere enn dette på en 8V rødblokk er man på ville veier.

    Det er omsveiste BMW 260 kasser som er det vanlige.
    Takk for titten og her ser vi tydelig hvor tung utveksling du har. Glemmer vi krabbegearet helt og fullstendig, så har du i praksis en "dog-leg, Sports Getrag" kasse og du ser jo hvor høye hastigheter du dra på det som i praksis er første gear, andre gear osv.
    Bilen fungerer nok den, men du har soleklare forbedringer i vente og sannsynligvis langt større forbedringer enn du kan forstille deg for øyeblikket.

    Han har tatt litt for mye Møllers tran så nå når dette er tydelig avslørt, så er planene A/R0,63 turbinhus, BSRT5+ kam og 530 topp portet etter BSRT-oppsettet oppskriften.
    Drømmen er stadig 160 km/t på 201M, så vi får se hva 2026 bringer.

    Målet er mye kjøreglede og mye eierglede og hvis man får oppleve å være helt fornøyd i tillegg, så er jo det bonus. Da er man i mål og det er ingen grunn til å rote mer med det, bare kjøre og kose seg.

    Jeg kan ikke kommentere dekk subbing uten å bli direkte brutal og avstår fra å gjøre det. Regner med at det er "nuff said."

    https://www.youtube.com/shorts/Tn8zwwq-Mbg
    Sist endret av Batland; 29/08/25 kl 16:45

  3. #153

    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    93
    Antall takk

    Standard

    Sant sant. Dette er jo den effekten jeg kommer til å kjøre med. Er sikkert litt mer å hente på 98 oktan, men tenker at det er greit å kjøre på et map som tåler 95 tilfelle en skal på langtur å ikke får tak i 98 oktan.

    Okey, her er bremsepapiret jeg fikk tilsendt. Ladetrykket var på 1,6 bar. Brukte bare analog ladetrykksmåler, men han såg sikkert trykket via map sensoren når han dro pull.


    Da er jeg i hvert fall innafor minimum

    Okey, da skal jeg se nærmere på det etter hvert. Kan se for meg at lette utveksling hadde hjulpet en del ja, så tenker at girkasse er det jeg skal prioritere som 1 oppgradering nå etter visning.

    Jepp, tenker fortsatt på den GT3071R i T34 kompressorhus og AR 0,63 T3 eksoshus løsninga sammen med BSRT5+.
    Absolutt, enn så lenge så sparker det godt ifra, men problemet er vell at en blir "vant" til effekten etter hvert, så da får vi se om det blir oppgraderinger.

    Hehe har faktisk bare 205 dekk, men kjørte med originale 240 spacere bak, altså 20mm på hver side. Har nå plukka av spacerne så regner med det blir slutt på det nå. Hater subbing selv.

  4. #154
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.705
    Antall takk

    Standard

    I praksis er det jo slik det er.

    Sukk, han klarte ikke å gi deg tall tabellene nei?
    Det er akkurat etter universalforventningene til en gitt mappedude det vet du.
    Her må man nå finne 5252 o/min., finne frem en passer, måle avstanden mellom dreiemomentkurven og effektkurven på 5252 o/min. og så flytte hele dreiemomentkurven ned slik at den er på korrekt nivå og krysser effektkurven på 5252 o/min. Da får du sett sannheten på hvor responsiv, sterk og fin motoren er i forhold til maks hp tallet.
    Helt nødvendig når man kjører ALT for tunge utvekslinger.

    Besku og nyt The GOAT i anledning analysearbeidet.
    Lignende får ingen av oss se igjen, noensinne!
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...=1#post1116947

    "Sivilister" som kun har opplevd en standard eller sugetrimmet rødmotor og får oppleve en korrekt trimmet turbomotor med hyggelig ladetrykk, klarer vanligvis ikke forstå hva de nettopp har vært med på og hvorden det i det hele tatt er teknisk mulig.

    Slik er det med forskjellen mellom feile og korrekte utvekslinger også. Forskjellen er LANGT større enn du ser for deg for øyeblikket og "endel" er ikke i nærheten.

    Fordelen med effektuttaket du har nå er at en eier som er utrustet med noe mekanisk sympati kan kjøre med en M46 kasse og den vil gi det rette inntrykket.

    BSRT5+ kam og en fullsize GT3071R turbo justert til hyggelig ladetrykk er en fantastisk kombinasjon som sammen med korrekte utvekslinger i kasse og diff. vil gjøre bilen både velfungerende og så skummelt rask at det ikke er noe man kan la hvem som helst kjøre.

    De små hjulhusene og de idiotisk utformede hjulbuene bak er vel det eneste som er direkte feil på en Volvo 240.

  5. #155

    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    93
    Antall takk

    Standard

    Nei, det var i hvert fall bare dette jeg fikk. Mener du at jeg skal redigere bildet slik at dreimomentkurva krysser hp kurva på 5252?

    Sant, ser at utvekslinga på Getrag 260 og M90H er nesten lik. Er grunnen til at du anbefaler Getrag bare fordi den rett og slett er sterkere? Klart det hadde jo vært greit med, ei kasse som tåler evt oppgraderinger på sikt, men ei M46 er jo veldig enkel å sette i da, men har også noen deler for å bygge om til M90 og da slipper jeg også modifisere mellomakselen. Mener jeg leste her ett sted at 3.73 i bakakselen er greit, sammen med M46. Og hvis utvekslinga på disse 3 kassene er relativt like så er det vell bare å velge etter hvor kraftig den må være?

    Ja, det hadde jo vært enda artigere. Nå blir jeg litt stert opp her, men skal holde meg i skinnet ei lita stund, men hadde jo vært artig å trimma videre.

    Et alternativ er vell å flytte fram akslingen litt slik at hjula blir mer sentrert i hjulbuen? Hjulhuset blir jo ikke større fordi, men er jo nesten alltid i bakkant dekka tar borti skjermen.

  6. #156
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.705
    Antall takk

    Standard

    Som du vet er det veldig mange forskjellige og sterke meninger i dette miljøet som vi alle bare må forholde oss til.
    Jeg antok at M90 var uaktuelt siden du ikke har denne allerede, men har bygget om til ZF kasse.
    M90 er ett godt alternativ slik jeg ser det.
    Hva som er korrekt diff. utveksling avhenger av hvor tung bilen er, høy effekt motoren leverer, på hvilket turtall maks effekt avgis, hvilken utvekslingen gearkassen har på 3. gear og hvor store bakhjul det kjøres med. Dette kan derfor variere mellom ca. 3,3:1 og ca. 4,3:1
    Det finnes en tråd her inne som forklarer dette. Hvordan velge korrekt diff. utveksling...............eller noe slikt.

    Det minner meg om reklamen på TV. Flytte bakaksling frem hjelper litt.........

  7. #157

    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    93
    Antall takk

    Standard

    Det er det, men nå har jeg gått for ditt oppsett og det fungerer meget bra, så da tenker jeg å fortsette på dine veier
    Skjønner ikke helt hvordan du setter opp disse tabellene dine osv, men skal ta meg en runde å lese gjennom forgasserturbo tråden igjen. Lærer jo noe nytt hele tiden.

    Det var vell en gang slik at når jeg fikk tak i den BMW kassa så tenkte jeg først på M90, men hørte all ungdommen som mente de var så dårlig og jeg måtte hive i BMW kasse i stedet. Derfor ble det bare slik, tenkte ikke på utveksling i det hele tatt når jeg fikk tak i den kassa. Fant den tråden og ifølge eksemplet ditt ("1,38:1 på 3. gear * 3,73:1 diff. = 5,15:1") så burde vell egentlig alle M90, både H og L være et alternativ sammen med 3,73 diffen siden de alle har 1,38 på 3 gir?


    Hehe ja, vet ikke om "hvis" hadde hjulpet så mye heller i akkurat dette tilfelle
    Sist endret av xcbolt; 31/08/25 kl 05:55

  8. #158
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.705
    Antall takk

    Standard

    Det er kjekt å høre.
    BSRT-oppsettet er resultatet av å ha studert og analysert motoroppsett og de tilhørende resultatene i veldig lang tid og deretter kombinert med nysgjerrighet rundt hvorfor noen oppsett presterer godt og andre presterer dårlig.
    Det tristeste jeg ser er folk som bruker mye penger på å såkalt "gromme deler" som gjør bilene deres tregere. På siste dragracestevnet var det to slike eksempler. Begge eiere hadde trimmet motorene sine ytterligere og begge bilene gikk dårligere enn før.
    Jeg har valgt å dele info - og så får folk gjøre akkurat som de vil.
    Dragracing er så brutalt ærlig at jeg får sett sannheten uansett. De fleste tenker nok at dragracing ikke betyr så mye, men sannheten er at alle trimmer bilene sine fordi de ønsker å forbedre bilens akselerasjonsevne, og det er bare dragracing som avslører sannheten, enten dette er på en bane eller ut av ett lyskryss.

    De som er lærevillige har fått tilgang til veldig mye verdifull informasjon helt gratis og har god mulighet til å gjøre gode valg som VIL resultere i at de får en rask og velfungerende bil. Dette er god Karma for meg.

    Det der var jo en kjekk oversikt.

    Med manuell kasse er det 100% fast forbindelse mellom svinghjulet og bakhjulene og det gjør at det er lett å regne på dette.
    Med 5,15 totaluveksling betyr det at når bakhjulene roterer med med 1000 o/min., da går svinghjulet med 5150 o/min.
    Originale 240 hjul har 1921 mm rulleomkrets som betyr at 1000 o/min. = 1000*1,921*0,06 = 115,26 km/t i virkelig fart.

    Bruker vi denne: http://www.wallaceracing.com/et-hp-mph-8th.php

    Så får vi at 1500 kg bil med 319 hp har ett potensiale til å kunne klare 136 km/t etter 201 M fra en stillestående start.

    Vi ønsker at bilen skal gå over målstreken med høyere turtall enn der maks effekt ble avgitt slik at maksimal motoreffekt er realisert 3 ganger FØR målgang, og derfor bruker vi 130 km/t. i følgende regnestykke

    5150 o/min. motorturtall delt på 115,26 km/t og ganget med 130 km/t = 5808 o/min. Dette betyr at kombinasjonen 319 hp, 1,38:1 på 3. gear, 3,73:1 diff. og 1921 mm hjul er optimalt dersom motoren avgir maks effekt på 5800 o/min.
    Sist endret av Batland; 31/08/25 kl 10:14

  9. Takk xcbolt takket for denne posten
  10. #159

    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    93
    Antall takk

    Standard

    Ja det kommer virkelig fram, med gode forklaringer på hvorfor i alle tilfeller. Sant, vi har jo ikke veier for fart i Norge så for min del som mange andre så er det aksen som er målet.

    Det ser ut til å ha hjulpet mange med å oppnå sine mål, den toppen jeg nå hadde jeg også på ET motoren og jeg husker når jeg viste han som mappa den motoren bilde av forbrenningsrommene så nikka han bare å sa neineinei. Han mente at squish arealet var ødelagt fordi jeg hadde porta kammer. Nå har jeg jo porta enda mer og jeg nekter å tro at hans oppsett med alle slags mulige rare løsninger kan overvinne dette. Mye pga all effekten som blir hentet med tenning. At du deler all denne informasjonen gratis er jo ren og skjær snillhet. Jepp, stjal vell den oversikten fra deg hehe.

    Det var en god forklaring, det med å nå topp effekt 3 ganger har jeg ikke tenkt på, men virker jo som en selvfølge når du nevner det. Det burde jo absolutt være målet. Hjula mine er veldig nærme 0% endring i rulleomkrets kontra originale, så da ser det ut til at jeg burde hatt maks effekt 400 omdreininger seinere for at M90 skulle være optimal, men med tanke på evt oppgraderinger på sikt så vill vell maks effekt komme litt seinere, og da blir det kanskje ikke så galt allikevel.

    Skal snar på jobb igjen nå, men skal regne på dette når jeg går av på fri.
    Sist endret av xcbolt; 01/09/25 kl 05:37

  11. #160

    Medlem siden
    22. jan. 2024
    Innlegg
    45
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det er kjekt å høre.
    BSRT-oppsettet er resultatet av å ha studert og analysert motoroppsett og de tilhørende resultatene i veldig lang tid og deretter kombinert med nysgjerrighet rundt hvorfor noen oppsett presterer godt og andre presterer dårlig.
    Det tristeste jeg ser er folk som bruker mye penger på å såkalt "gromme deler" som gjør bilene deres tregere. På siste dragracestevnet var det to slike eksempler. Begge eiere hadde trimmet motorene sine ytterligere og begge bilene gikk dårligere enn før.
    Jeg har valgt å dele info - og så får folk gjøre akkurat som de vil.
    Dragracing er så brutalt ærlig at jeg får sett sannheten uansett. De fleste tenker nok at dragracing ikke betyr så mye, men sannheten er at alle trimmer bilene sine fordi de ønsker å forbedre bilens akselerasjonsevne, og det er bare dragracing som avslører sannheten, enten dette er på en bane eller ut av ett lyskryss.

    De som er lærevillige har fått tilgang til veldig mye verdifull informasjon helt gratis og har god mulighet til å gjøre gode valg som VIL resultere i at de får en rask og velfungerende bil. Dette er god Karma for meg.

    Det der var jo en kjekk oversikt.

    Med manuell kasse er det 100% fast forbindelse mellom svinghjulet og bakhjulene og det gjør at det er lett å regne på dette.
    Med 5,15 totaluveksling betyr det at når bakhjulene roterer med med 1000 o/min., da går svinghjulet med 5150 o/min.
    Originale 240 hjul har 1921 mm rulleomkrets som betyr at 1000 o/min. = 1000*1,921*0,06 = 115,26 km/t i virkelig fart.

    Bruker vi denne: http://www.wallaceracing.com/et-hp-mph-8th.php

    Så får vi at 1500 kg bil med 319 hp har ett potensiale til å kunne klare 136 km/t etter 201 M fra en stillestående start.

    Vi ønsker at bilen skal gå over målstreken med høyere turtall enn der maks effekt ble avgitt slik at maksimal motoreffekt er realisert 3 ganger FØR målgang, og derfor bruker vi 130 km/t. i følgende regnestykke

    5150 o/min. motorturtall delt på 115,26 km/t og ganget med 130 km/t = 5808 o/min. Dette betyr at kombinasjonen 319 hp, 1,38:1 på 3. gear, 3,73:1 diff. og 1921 mm hjul er optimalt dersom motoren avgir maks effekt på 5800 o/min.
    Hm, da virker kanskje 53dz og 39dz mindre intereressante :-P
    For min egen bil er jo m46od kanskje det første som kan komme til å ryke tror jeg, når den er i fart igjen.

  12. #161

    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    93
    Antall takk

    Standard

    Alle disse diesel kassene, altså de som slutter med DZ har vell over 5,0 i 1 gear. I tillegg bråker disse endel, høres ut som kakkling fra kassa. Er visst normalt. For min del så blir det i hvert fall å nappe ut BMW kassa på sikt, å hive inn ei med bedre utvekslinger på gira. Mest sannsynlig M90.

  13. #162
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.705
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Olavxxx Vis post
    Hm, da virker kanskje 53dz og 39dz mindre intereressante :-P
    For min egen bil er jo m46od kanskje det første som kan komme til å ryke tror jeg, når den er i fart igjen.
    Det er peak dreiemoment som knekker kassene og her har B21 er stor fordel over B230 motorene.
    B21 motorene leverer ikke bare lavere peak dreiemoment, men også en flatere og breiere dreiemomentkurve.
    Jeg har knekt 1 stk. M46 kasse med en B21 motor, men det var under en test på 2,2 BAR med en 58 mm turbo.
    1,5 BAR på en B21 burde gå bra og det tilsvarer 2,5*2127/2316 = 1,3 BAR på en B230 motor.

  14. #163
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.705
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Olavxxx Vis post
    Hm, da virker kanskje 53dz og 39dz mindre intereressante :-P
    For min egen bil er jo m46od kanskje det første som kan komme til å ryke tror jeg, når den er i fart igjen.
    Det er peak dreiemoment som knekker kassene og her har B21 er stor fordel over B230 motorene.
    B21 motorene leverer ikke bare lavere peak dreiemoment, men også en flatere og breiere dreiemomentkurve.
    Jeg har knekt 1 stk. M46 kasse med en B21 motor, men det var under en test på 2,2 BAR med en 58 mm turbo.
    1,5 BAR på en B21 burde gå bra og det tilsvarer 2,5*2127/2316 = 1,3 BAR på en B230 motor.

  15. #164

    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    93
    Antall takk

    Standard

    Liker ikke du også B19 godt? Min lillebror ble litt inspirert av 240n min og har lyst en gang i fremtiden å bygge turbomotor selv, men siden han har B19 originalt så vil han helst dreie stempla i den og bygge på den blokka. De blir vell greie uten større ventiler å om jeg har skjønt det rett?

    2,2 bar er jo brukbart det hehe, sikkert et dumt spørsmål men hva betyr 2,5 i formelen din der?

  16. #165
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.705
    Antall takk

    Standard

    Det er fordeler og ulemper med alt og for mindre budsjetter er B19 ett godt egnet fundament å bygge på fordi den reduserer kravene til både fløde i toppen og styrken til drivverket sammenlignet med B230 motorer.

    2316 ccm / 1986 ccm = 17% og en original 160 / 398 / 530 topp fløder i nabolaget 160 cfm.
    Når disse toppene portes på riktig vis og får større ventiler så fløder de ca. 190 cfm på aktuelt ventilløft.
    En original B19 motor kan derfor forventes å være like turtallsvillig som en B230 motor med portet topp.
    I tillegg er det slik at i en B230 blir det 46 mm innsugsventil / 96 mm borring = 48%.
    For B19 så blir 44 mm innsugventil på 88,9 mm borring = 49,5 % så selv om porting og bearbeiding alltid er fordelaktig, så er BEHOVET for det lavt når man bygger på B19 sammenlignet med B230.

    Det var ikke en stor overraskelse at en test med 2,2 BAR ladetrykk fra en stor turbo ble for mye for en M46 kasse nei. Håpet var å bruke 215 mm clutchen som en sikring og at denne skulle slure i stedet, men nope, slik gikk det ikke.
    Når man regner på disse tingene så må man alltid ta utgangspunkt i MAP trykket og ikke ladetrykket. 1,5 BAR ladetrykk er 2,5 BAR MAP.
    Sist endret av Batland; 09/09/25 kl 11:24

  17. #166

    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    93
    Antall takk

    Standard

    Absolutt, da burde det være en god løsning for han.

    Takk igjen for meget god forklaring. Betyr det at en B19 kan prestere, nesten like bra som en B230, med mindre jobb og mer ladetrykk?

    Hehe nei, kunne nesten tippet det hehe. Aha, så da plusser du bare på 1 bar på ladetrykket da pga atmosfæretrykket som er rundt 1 bar?

  18. #167

    Medlem siden
    22. jan. 2024
    Innlegg
    45
    Antall takk

    Standard

    Aproros girkasse, jeg solgte et sett org turbofelger.
    En fyr kjørte fra østlandet for å hente de, skal sies jeg hadde de ute for 500kr og ene felgen var bulket, alle med dårlig lakk osv. dekken kake.
    Han sa at han trengte de for å kjøre i bilsport, der måtte han ha 15" hjul, jeg lurer på om han måtte ha org hjul også. Det var færre og færre av de hjulene nå.
    Men ja, preiket med han og viste seg at han også hadde en 240 "gatebil" som han hadde kjøpt ferdig bygget.

    Han sa at førstegiren var "ubrukelig" pga boosten gjorde at han måtte gire med en gang.
    Etter litt er preik f/b viste det seg at han hadde dieselkasse i den fra BMW. Så jeg sa til han at jeg nylig hadde blitt observant på at utvekslingen i 1. gir på de er helt crazy.

    Så jeg tror jeg dodget en bullet her, jeg drev jo å vurderte de bmwdieselkassene selv.
    Ser jo de selges ferdig omsveist som "sterke kasser". Kan jo være de er helt grei for drifting og slikt skal sies, der er det jo kanskje ikke så mye 1. gir kjøring.
    Men vil anta det er ubrukelig til feks aks ut av lyskryss, dragrace osv?

  19. Takk xcbolt takket for denne posten
  20. #168
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.705
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av xcbolt Vis post
    Absolutt, da burde det være en god løsning for han.

    Takk igjen for meget god forklaring. Betyr det at en B19 kan prestere, nesten like bra som en B230, med mindre jobb og mer ladetrykk?

    Hehe nei, kunne nesten tippet det hehe. Aha, så da plusser du bare på 1 bar på ladetrykket da pga atmosfæretrykket som er rundt 1 bar?
    Det er en god løsning og dersom han gjør gode valg så vil han bli positivt overrasket over resultatet.
    "Nothing beats cubic inches", men boost er en multiplier og 1,0 BAR ladetrykk øker det praktiske motorvolummet til en 2316 ccm motor til 4632 ccm.
    For at en 1986 ccm motor skal prestere som en 4632 ccm motor, så trenger den å lades med ca. 1,35 BAR.
    I tillegg er det slik at det bare er gamle biler som har B19A motor. Dette betyr lett svinghjul, 215 mm clutch, gearkasse med effektive utvekslinger og ofte 3,91:1 diff. utveksling og sluttresultatet blir alltid overraskende godt.

    Jepp, så enkelt er det. Folk med datasprut leser ofte av MAP trykket i kpa og dette er det bare å dele med 100 for å finne MAP verdien i BAR.

  21. Takk xcbolt takket for denne posten
  22. #169
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.705
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Olavxxx Vis post
    Aproros girkasse, jeg solgte et sett org turbofelger.
    En fyr kjørte fra østlandet for å hente de, skal sies jeg hadde de ute for 500kr og ene felgen var bulket, alle med dårlig lakk osv. dekken kake.
    Han sa at han trengte de for å kjøre i bilsport, der måtte han ha 15" hjul, jeg lurer på om han måtte ha org hjul også. Det var færre og færre av de hjulene nå.
    Men ja, preiket med han og viste seg at han også hadde en 240 "gatebil" som han hadde kjøpt ferdig bygget.

    Han sa at førstegiren var "ubrukelig" pga boosten gjorde at han måtte gire med en gang.
    Etter litt er preik f/b viste det seg at han hadde dieselkasse i den fra BMW. Så jeg sa til han at jeg nylig hadde blitt observant på at utvekslingen i 1. gir på de er helt crazy.

    Så jeg tror jeg dodget en bullet her, jeg drev jo å vurderte de bmwdieselkassene selv.
    Ser jo de selges ferdig omsveist som "sterke kasser". Kan jo være de er helt grei for drifting og slikt skal sies, der er det jo kanskje ikke så mye 1. gir kjøring.
    Men vil anta det er ubrukelig til feks aks ut av lyskryss, dragrace osv?
    Sånn er det for dette er noe som folk flest overhode ikke tenker på og i praksis handler alt om budsjett.
    Folk med kompetanse og godt nok budsjett kjøper Tremec TKX kasse.
    Det er ikke uvanlig å se at de få som har godt med penger kjøper "gromme greier" som gjør bilen tregere fordi hverken kjøper eller selger har satt seg inn i hvordan dette fungerer.
    BMW sine såkalte 6 trinns gearkasser er egentlig 5 trinns kasser som har ett ekstra krabbegear. Man kan med fordel bare glemme at dette krabbegearet eksisterer og kjøre bilen som om den hadde en SportsGetrag med 1. gear til venstre og bak.
    Mitt argument for dette er at 1:1 alltid er 4. gear og neste gear er i nabolaget 0,8;1 som er ett vanlig 5. gear.
    Kjører man en motor med ett normalt turtallsregister så MÅ disse DZ kassene kombineres med ca. 4,10:1 diff. utveksling for å fungere godt og da synes mange at Top Gear blir for lett.
    Både 37 og 53 kassene er sterke, gode og riktig effektive kasser forutsatt at eieren forstår at man MÅ kombinere dem med ca. 4,10:1 diff. utveksling, men den eneste S6 kassen med riktig fine gatebilsutvekslinger er 650 kassen som vil klare en 3,91;1 diff. for en hyggelig autobaneopplevelse.
    Sist endret av Batland; 10/09/25 kl 18:45

  23. Takk xcbolt takket for denne posten
  24. #170

    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    93
    Antall takk

    Standard

    Nå har jeg fått map filene og her er tenningskartet. Kommer mye tenning når effekten dabber av, ser dette normalt ut Batland? Mulig den hadde tålt mer tenning under høyere trykk? Nå skal det sies at den fungerer veldig godt slik den er nå da, men kanskje en ide spesielt om jeg skal oppgradere turbo og kam senere slik at maks effekt kommer senere.



  25. #171
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.705
    Antall takk

    Standard

    Det tenningskartet ser ut til å være godt tilpasset ditt oppsett og forklarer hvorfor motoren fungerer veldig godt slik den er.
    Når man oppgraderer til en trimkam så reduseres vanligvis kompresjonstrykket noe og det krever i utgangspunktet høyere tenning.
    På den annen side øker motorens fyllingsgrad og dette krever ofte lavere tenning.
    Dette er grunnen til at en motors tenningskart må utvikles i en Dynapack e.l. av en mappedude som tar utfordringen på alvor.

  26. #172

    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    93
    Antall takk

    Standard

    Okey, så godt å høre. Han brukte mye tid på tenningskartet. Er en trygghet at du synes at det ser bra ut også.

    Skal justere lys og forstilling fredag 19, pga godkjenning av senkesett, og har da ordna prøveskilt. Så da blir det skikkelig prøvekjøring for å se at at virker greit før det blir en tur på Almli Mek for å dra et par pull i benk godkjent av SVV pga godkjenninga.

  27. Takk Batland takket for denne posten
  28. #173

    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    93
    Antall takk

    Standard

    Etter enda mer kjøring så blir jeg bare mer å mer glad i aksen. At et så relativt enkelt oppsett gir så bra resultat er bare imponerende Batland.

    Eneste skåret i gleden er den BMW kassa. Skal leite etter M90 i vinter nå. Det uler og rasler også er 1 giret så lavt at det blir enormt med nakking når jeg tar i veg.

    Turtelleren i dashbordet viser også 3-400 omdreininger for mye, den er koblet rett på utgangen på CDI boksen. Er det nødvendig med et slik turteller adapter her for at 240 turtelleren skal virke normalt?

  29. #174
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.705
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av xcbolt Vis post
    Etter enda mer kjøring så blir jeg bare mer å mer glad i aksen. At et så relativt enkelt oppsett gir så bra resultat er bare imponerende Batland.

    Eneste skåret i gleden er den BMW kassa. Skal leite etter M90 i vinter nå. Det uler og rasler også er 1 giret så lavt at det blir enormt med nakking når jeg tar i veg.

    Turtelleren i dashbordet viser også 3-400 omdreininger for mye, den er koblet rett på utgangen på CDI boksen. Er det nødvendig med et slik turteller adapter her for at 240 turtelleren skal virke normalt?
    Kjekt å høre at du er fornøyd for vi har jo den samme erfaringen her lokalt.

    Jepp, det tror jeg på. Du kan vurdere å teste å løse den på 2. gear for det der er bare irriterende.

    Vi har sett en original turteller som viste utrolige 2000 o/min for mye. Den stod på 8000 o/min. når motoren gikk med 6000 o/min. så de er ikke så nøyaktige som folk tror.
    Det er vel en justeringsskrue på kretskortet inne i turtelleren som kan brukes til å justere dette.
    En CDI boks med utgang for turteller gir korrekt signal så det er ikke så mye å gjøre der.
    Ett turteller adapter brukes når man har en eldre eller billigere CDI boks som ikke har utgang for å drive en turteller.
    Sist endret av Batland; I dag kl 12:24

Side 7 av 7 FørstFørst ... 5 6 7

Lignende tråder

  1. tåler volvo 240 automatkassa turbomotor ?
    By Grøftekanten-Racing in forum Motor og gir
    Svar: 17
    Siste post: 03/04/14, 11:34
  2. bygging av anlegg i volvo 850.
    By xvegard91 in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 15
    Siste post: 30/10/11, 11:49
  3. Volvo 240 bygging
    By dokken in forum 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 30/10/11, 00:38
  4. Den første Turbomotor fra Volvo.. 1978?
    By fotonet in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 06/01/11, 11:37
  5. godkjenning av turbomotor volvo 145?
    By duffern91 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 22/10/10, 17:13

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •