Her kommer korrigert analyse av tenningsmappet ditt.
Som vi ser helt til høyre her er tenningsretarderingen. pr. enhet ladetrykk, mest aggressiv ved lave ladetrykk og minst aggressiv ved høye ladetrykk.
![]()
Ja det er ille for det er bare å fortsette å øse ut penger til alt er i orden. Det nytter ikke å gi seg nå.
Det ER IKKE nødvendig å retardere sugemotortenningskurven fra 0,01 BAR ladetrykk med mindre man kjører turbo på høykomp.motor og pumpebensin.
Det var en kar som satt bilen sin i den lokale dynapacken og han hadde nå gjort litt av hvert ymse med stor iver i høy fart. Dette resulterte i at man kjørte med null boost retard og det ble ikke problemer med tenningsbank før 1,1 BAR ladetrykk med FULL sugemotortenning, 36 grader! Ekstra lavkomp. B230 motor på pumpebensin.
I den anledning kan vi ta en titt på hva Volvo selv sa og gjorde.
Til orientering er en CO på 6% = AFR 12,2:1.
Å begynne å retardere tenning på en slik motor tidligere enn ca. 0,9 BAR øker bare forbruket og overbelaster motoren termisk og det er derfor man trenger en linje i tenningsmappet på 25 - 50 KPA som er identisk til sugemotorkurven.
Når man kjører avgårde på delgass med 0,1 - 0,2 BAR (eller vesentlig mer) på ladetrykksmåleren, da er det IKKE behov for boost retard på ett BSRT-oppsett, overhode.
Det er vel slik "Racemapping da"?
Så lenge det dras rene pull i benken og det leveres gode tall, så er det som oftest godt nok for begge parter de første gangene.![]()
Det høres ut som du ikke har grunn til å være helt fornøyd med totalresultatet så langt iallefall.