Her er noe å være klar over.
Selv om man ikke kjører dragracing eller noensinne skal kjøre dragracing, så er det slik at dersom man ønsker at bilen skal være så rask og velfungerende som mulig i forhold til den aktuelle motoren, så er det slik at motoren MÅ opp i det turtallet på 4. gear hvor den avgir maks effekt ca. 390 M etter en stående start. Sånn er det bare. Ingenting er så brutalt ærlig som hastigheten på 402M dragracing og motoren MÅ få anledning å avgi sin maksimale effekt FØR målgang for at potensialet skal kunne realiseres, selvsagt.![]()
Hvis motoren ikke klarer dette, da er kombinasjonen diff. utveksling og hjulstørrelse fra for tung til ALT for tung og bilen går unødvendig dårlig.
Hvis vi sier at oppsettet ditt puster til 120 hk fra den teoretiske sugemotoren og du lader 1,5 BAR, så blir potensialet 300 hk og vi kan si på 5400 o/min. da VX-kam og kinaturbo ikke drar turtall.
Hvis vi sier at bilen i praksis veier 1710 kg (3800 lbs) når den blir kjørt med full gass, så er potensialet 160 km/t over 402M streken.
Øker fra 128 km/t over 201M streken til 160 km/t over 402M streken i løpet av 5 sekunder på 4. gear.)
Hvis du skal klare dette med ett motorturtall på ca. 5500 o/min med 225/45/17 hjul som er 25" høye, så er det KUN 4,10:1 diff utveksling som er det rette valget.