D5 motor fra 2006 bruker mye olje uten utvendig lekkasje. Vil en lekkasje gjennom turbo eller tett veivhusventilasjon generere feilkoder?
D5 motor fra 2006 bruker mye olje uten utvendig lekkasje. Vil en lekkasje gjennom turbo eller tett veivhusventilasjon generere feilkoder?
Utover mangel på olje til slutt , får du neppe noen feilkode på dette før at oljen tetter igjen partikkelfilteret.
(det finnes forsåvidt en og annen 2006 uten DPF, og da er ikke følgefeilene av oljeforbruket like alvorlig)
Kva er mykje forbruk? Min brukar omtrent literen på 15 000 km, det er frå maks til min, så då er det på tide med bytte.
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
vi snakker ca 3 liter påfyll på et år for å være på samme sted midt på peilepinnen. Ingen lekkasjer utvendig. Alt fungerer og motor går pent
Synes 1L på 15000km er ok, selv om noen motorer er mer nøysomme*.
(Volvos og ikke minst VAG sine grenser for renovering mener jeg er ca15 ganger så mye)
*På dieselmotorer er det forsåvidt også en mulighet til å bli lurt på oljeforbruk, f.eks om bilen regenererer svært ofte og sper ut oljen med diesel.
(spesielt D4164 og D4204 på senere/annet chassis, men det er ikke akkurat ukjent på D5244T_ heller)
EDIT: har endret ordlyd m.m, var ikke oppmerksom på hvilken bil i tråden jeg kommenterte...
Sist endret av jiha1968; 08/08/22 kl 08:26
Toppen på denne er overhalt og alt av ventilar vart gått over med eit mål om at det ikkje skulle vere noko oljebruk der. For min del så passar det bra med oljebyttesyklusen.
Får ein diesel i olja, så kan ein fort få seg eit overraskelse på peilepinnen etter ei runde med hard belastning ja. Men eg brukar å lukte på oljen samtidig som eg sjekkar nivået, etter ei runde over Strynefjellet, så brukar oljen å miste mykje av denne diesellukta den kan få.
3 liter på eit år er jo litt meir, men så spørs no det kor langt bilen går på det året. Eit år for meg er mellom 15 og 20k.
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
Min passerer 400 000 km nå. Rundt 10 000 km i året.
3L på 10.000km (3dl på 100 mil) synes jeg er litt drøyt, men fult kjørbart.
Får begynne å vurdere kostnadene for overhaling mot prisen på et brukt DPF om det går tett.
Tror jeg ville ha valgt å kjøre slik den er nå til DPF eventuelt går tett en vakker dag, kanskje byttet turbo på misstanke da den ikke er så arbeidskrevende som å eliminere andre årsaker til oljeforbruket, og kan hende jeg ville ha eksperimentert litt med oljetyper/viskositet/B3 istedenfor B5/lurium på boks for artighets skyld.
Sist endret av jiha1968; 08/08/22 kl 08:27
EGR er demontert og rengjort. En god del koks inni der ja. I tillegg til det tørre belegget var det også seig olje, vet ikke om det er normalt eller om det henger sammen med slitt turbo?
Det er helt normalt, det kommer litt oljedamp fra PCV-systemet og blander seg med sot fra EGR, så det blir ofte en nydelig grøt ja.