Sitat Opprinnelig postet av vangsfreaken Vis post
tja... tar man en skikkelig service når man kjøper bilen trenger man liksom ikke å tenke på gir de neste 5 år eller noe sånt, å da er det bare snakk om en service. man tenker ikke stort på en manuell heller så klart, men en ettermiddag med service mot at man ikke engang clutcher på årevis er innafor.
jeg er ikke imot tanken din om gammeldags, mekanisk og manuell giring altså, men alt til sitt... det har masse sjarm og funksjon i en klassisk 2/7/940, men i en nyere dieselbil er det veldig ålreit å liksom bare "sette i gang bilen" å la det gå sin gang jeg har riktig nok manuell i egen V70, men det var nok mer fordi jeg snubla over den bilen, på det stedet, på den tiden... jeg føler liksom ikke det gir noe glede eller innlevelse i kjøringa i en sånn bil, så det kunne like gjerne vært en automatisert opplevelse, så kunne jeg spart giring og clutchsparking til morsommere kjøretøy.
Enig i poenget ditt, er meir sikkert at ei manuell girkasse ikkje går i stykker, handlar berre om kor flink ein er med clutching, det er litt meir slitsomt i kø, og clutche heile tidaog ein kan bli sliten i venstrefoten
Eg måtte ha ein ny bil og det hasta litt, og sjøl om eg helst ville ha manuell så dukka denne opp, likte alt bortsett frå at det var automat og ikkje hadde el. sete. Dessuten hadde bilen vore i ein familie og godt tatt vare på, flusha kasse fleire ganger også.