Tror det blir runde hjulbuer også, men kanskje ikke så enkelt som her da. Ihvertfall lurt når den blir så lav som den blir.
Sent fra min SM-G780F via Tapatalk
Tror det blir runde hjulbuer også, men kanskje ikke så enkelt som her da. Ihvertfall lurt når den blir så lav som den blir.
Sent fra min SM-G780F via Tapatalk
Da dukka det jaggu opp en diff også.
Sent fra min SM-G780F via Tapatalk
Nå er det bortimot bare arbeidstimer som mangler.
Sent fra min SM-G780F via Tapatalk
Det blir så tøft
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Fordelen med sjelden opdatering er at det skjer (uventa) ting i mellomtiden. Jeg sliter fælt med tidsklemma for tiden da jeg er borte 1/3av året samt jeg driver gård ved siden av. Og oppå toppen av det hele så har vi avslutta det ene husprosjektet med ett nytt.
Men over til bilen. Jeg har ikke fått gjort så veldig mye med den siden sist, men ting har endra seg igjen, da tilbake til mer orginalpreg. Dvs custom bakende blir Mk2 multilink pga tidsbrist. Jeg rekker rett og slett ikke å få gjennomført det jeg hadde tenkt i utgangspunktet så da får det bli slik. Den utslagsgivende faktoren her var at den var va 30min fra meg og at alt var med, inklusive konsoller. Har testmontert den og konstatert at det skal gå bra hvis jeg lager nye kortere nedre bærebruer. Jeg skal uansett kjøre coilover så trenger ikke den fæle støpejernspanna til bladfjæra. Skal nok gå å få tilstrekkelig fjæringsvei med dette oppsettet også. Akkurat nå er jeg på leit etter polyforinger til det meste der bak. Rop ut om noen vet av hvem som selger forutenom classicswede. Er også på leit etter en lamelldiffløsning. Har vært i kontakt med bakaxel.se og de har Torsen diff me han anbefalte lamell diff til banebruk.
Sent fra min SM-G780F via Tapatalk
Tilbringte ettermiddagen i garasjen i dag. Fått tilpasset clutchhus og utløserlager, mangler bare slangene så kan kassa settes inn.
Sent fra min SM-G780F via Tapatalk
Liten økt i kveld og. Var egentlig meningen å få satt inn boksen, men jeg hadde gjort en for dårlig jobb i sentreringen av clutchlamellene så får gjøre ett forsøk til senere.
Sent fra min SM-G780F via Tapatalk
Var visst ikke sentreringen av lamellene som var problemet likevel. Jeg stolte på selger som sa at han brukte orginalt svinghjulslager, med det stemte altså ikke da tappen på kassa var 17mm og ikke 15mm. Da skjønner jeg hvorfor den ikke ville i skikkelig. Nytt lager med riktig dim er anskaffet så får demontere clutch for å bytte det.
Hvile planer har du for multilinken?
Tenkte å bygge om den slik at jeg får selve ramma og diffen lengre opp slik at vinkel på drivaksler blir bedre. Planen er å bygge om til lengre øvre bærearmer med uniballs og justering også.
Klarte å få tak i en komplett Mk1 aksel som jeg tror er enklere å bygge om også. Mangler bare å få til en løsning med diffbrems nå så tror jeg at løsningen er klar.
Hjemmekarantene dag 1.
Sent fra min SM-G780F via Tapatalk
Se der ja. Mulig det er nevnt tidligere, men hvilken diff er det?
Ser en del svensker sveiser om mk1 multilinken slik at bmw diff passer.
Ble så mye som måtte endres så valgte å smi sammen eget likevel og multilinken var ikke akkurat noen lettvekter. Diffen kommer forøvrig fra en BMW M5 E60 så den burde holde.
Sent fra min SM-G780F via Tapatalk
Sist endret av GMV; 01/08/21 kl 09:59
Dette blir så rått..
740 prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=392
Ikke så mye framgang i dag da jeg så med det blotte øyet at boksen med øl jeg tok i garasjen i går definitivt hadde gjort sin virkning. Her var det bare å kappe ut og gjøre om. Var ihvertfall 15mm feil på ene sia.
Nå skal det være bra og jeg har fått sveist inn fremre fester og begynt på nedre feste bak.
Sent fra min SM-G780F via Tapatalk
Dette blir så rått Må dele masse info å bilder om hvordan du bygger den bakstillinga godt å se noe annet enn disse stive akslingene hele tiden
Du har PM
Da er selve ramma ferdig og klar for helsveising. Mangler litt festeører i fremkant til diff og fester til bærearmer. Ble endel lettere enn multilinken og fikk diffen lengre opp i karosseriet for bedre vinkel på bærearmer og drivaksler.
Sent fra min SM-G780F via Tapatalk
Oisann. Her var det lenge siden jeg har vært aktiv. Det har gått veldig tregt siste året pga mye andre prosjekter med bla helrenovering av hus og annet forefallende gårdsarbeid innimellom jobbreisene. Det har skjedd forholdsvis lite, men prosjektet er ikke gitt opp.
Tenkte å få den ned på hjula iløpet av sommerhalvåret så får vi se hvordan det utvikler seg. Har alt av braketter og uniballs på lager så er egentlig stort sett arbeidstimer som mangler.
Ikke mye og poste bilder av men har skaffet toveis Öhlins til å bruke bak og ett sett BBS felger som jeg kan bruke på de løse slicksene jeg har liggende.
Sent fra min SM-G780F via Tapatalk
Blir veldig lenge mellom hver oppdatering, men de siste åra har jeg vært opptatt med veldig mye annet enn bil. Det har da skjedd litt og den har faktisk fått noe å feste ene bakhjulet i.
Her blir det justerbart i alle himmelretninger. Camber, caster ,spissing, sporvidde og akselavstand.
Sent fra min SM-G780F via Tapatalk
Sist endret av GMV; 26/11/22 kl 03:05
Jeg er ingen ekspert på dette, men vet på generelt grunnlag at doble A-armer i ulike lengde kan fungere godt. Det forutsetter at man gjøre det på FORD vis og IKKE på Chevy sin måte.
Poenget er at når den nedre A-armen ligger vannrett, så må den øvre A-armen ha en større avstand til den nedre A-armen ute ved hjulet enn inne ved diffen.
Dette for å sikre at dekket ligger flatt mot asfalten uansett hvor mye karosseriet krenger når man kjører myke fjærer og dempere.
Kjører man harde fjærer og dempere er stiv bakaksling alltid en suveren løsning.
Sist endret av Batland; 26/11/22 kl 13:08
Her har jeg brukt ett program som heter vsusp og lagt inn de aktuelle målene på spindlene. De nedre bærearmene ligger og pendler rundt horisontalplanet ved helt inn/utfjæring. Camber øker på med ca 0,5grader (i negativ retning selvfølgelig) fra kjørehøyde til maks innfjæring. Har også fått til att rollcenter er litt over bakkeplan. Stiv aksel fungerer, men fikk en vill idé om å lage noe sånt som dette og pushrod på en 940. Sistnevnte jobber jeg litt med å få til å passe.
Sent fra min SM-G780F via Tapatalk
Nydelig, det var kjekt å høre.