Nye bremseklosser har ankommet
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Nye bremseklosser har ankommet
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Sist endret av HansOla; 16/01/19 kl 18:04
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Veldig skittne stempler krever mye tid... Utrolig mye koks og møkk på de, i tillegg var nesten alle hullene innenfor skraperingen til oljen tette. Måtte borre opp igjen alle hull med 3.5mm borr. Her er bilde av ferdigmontert stempel på 13mm råde fra FK. Nå er de på tur ned i blokka
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Sist endret av HansOla; 01/09/18 kl 16:05
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Nå ligger det en rimelig stor pakke hjemme i garasjen, oppdatering i ettermiddag
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Har du fått ein liten pakke og?
77 Volvo 242L
93 Volvo 940se
79 Volvo 244 DL
89 Volvo 245
03 Volvo S60
90 Toyota CarinaII
85 Volvo 245 GL
95 Volvo 855
87 Toyota Hiace
71 Massey Ferguson 135
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Relativt stor (og dyr) pakke fra L-M-R i dagJ-Spec coilovers, BC Racing 6kg bakfjører, txr tårnstag, txr styrvinkelkit med justerbar ackerman, justerbare lenkarmer, lange stålomspunnede bremseslanger, 302mm bremseskiver, heavy duty lager til topplagringer, dobbelt opp med både coilovernøkkler og fjørskåler for originale topplagninger... Og såklart fikk jeg med litt søtsaker
Da gjenstår det bare å få det montert da! Men det blir nok en annen dag.
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Sist endret av HansOla; 16/01/19 kl 18:05
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Vær forsiktig når du skal lukke panseret med txr tårnstag! Når eg monterte tok dei i panseret
Sent fra min F5321 via Tapatalk
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Jäkligt najs paket med alla chassidelar!
Jag kan rekommendera dammskydd till uniballen på stabilisatorstagen, så håller dom betydligt längre:
http://www.snowball.se/?page=webshop...lls_svetsandar
Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88
KL Racing
Må bare si at jeg virkelig ikke liker å se at du monterer udreide stempler.
Hvis du i ettertid synes at du har fått alt for mye dreiemoment, for mye effekt og litt for höyt forbruk på rolig kjöring, så er det en relativt smal og enkel sak å hövle toppen og få kompresjonsforholdet opp igjen til det du har med udreide stempler.![]()
Det var ingen dum ide! Det skal jeg sjekke utDet blir nok ikke turbo på denne her, ikke i første omgang. Blir å beholde Kjet og sugemotor en stund til, og heller sette inn neddreide turbostempler i en A blokk jeg har
![]()
Skulle jeg bygd for turbo nå med engang hadde det blitt en ganske stor ekstrakostnad mtp innsprut, ny clutch, bensinsystem og alt annet som kommer i tillegg.
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Hehehe, Oops.
Jeg ville likevel ikke montert udreide stempler da, på generelt grunnlag, dreide stempler uten squishring er "best". Blokken planes til korrekt vendeklaring er oppnådd. Det koster å trimme og på en sugemotor får man så lite moment og effekt ut på veiven at det vil lönne seg å forbedre det originale designet.![]()
Har nevnt det för, man kan gjenta det. En kompis med Draco 2000HT og jeg mekket båtmotor for mange år siden. Den orginale B21 blokken ble byttet ut med en B23 blokk hövlet til korrekt vendeklaring og påmontert en portet 530 topp med orginale ventiler. Ingen andre Draco 2000 gikk så godt som denne, inkl. de med 2,5L motoren. Etterhvert solgte han båten og nye eieren tok kontakt igjen etter noen sesonger og fortalte at han fikk mange spm. om hvilken motor han egentlig hadde fordi den gikk så godt.![]()
Når effektpotensialet er lavt, så er det "attention to detail" som skiller suksess fra fiasko.
Sist endret av Batland; 08/09/18 kl 16:42
Jeg har vært i Hareid etter interiør i dag(kommer bilder) og har da hatt god tid til å tenke på dette prosjektet.. kort oppsummert så blir det turbo likevel. Jeg har jo alt jeg trenger, bare jeg stjeler dataspruten fra 940en. Mangler bare clutchlamell og oljeretur fra turboenDet blir originallook pga godkjenning, men har motoroppsett for 350hk liggende, uten å stjele mer enn dataspruten fra 940en. Hurra for ubeslutsomhet
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Yay for ubesluttsomhet
Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
Jeg hadde nok aldri blitt tilfreds med effekten på sugemotor, så da ble beslutningen tatt
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Jeg har altså følgende deler liggende på hylla som skal brukes:
Dennne nyoverhalte blokka med neddreide FK stempler(76×4.5) og 13mm råder(de holder vel ei stund..)
En 530 topp jeg portet for en stund siden, med 46/38 ventiler og K kam. Har A, V, VX3, D(tror jeg) og KLR T2 også, men havner nok på K.
Portet FK manifold
Dre ecu
Siemens deka630 dyser
E-innsug
Modelltilpasset alu cooler for bil med ac
240mm stålsvinghjul fra Pedersen racing med sachs 712 trykkplate
Turbonetics e40, e46 eller precision 5431. Usikker, har alle 3 på hylla
3" selvlaget eksos
Atp 3" wg bakhus med garrett 034 wg
Originale trykkrør for bil med ac
Original luftfilterboks med 3" innsug
Walbro gss340
Da mangler jeg; clutchlamell, bensintrykksregulator, oljeretur, bensinslanger og litt diverse fittings. Håper dette blir en morromaskin som koster svært lite da jeg har nesten alt fra førSammen med lamellsperre og lett utveksling blir det styggarti
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Sist endret av HansOla; 08/09/18 kl 19:10
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Ett fornuftig og fint oppsett som vil gi mye kjöre- og eierglede for pengene.
E40 er for "lille". Se alltid på diameter inn og diameter ut for å få ett raskt overblikk. 51 mm inn og 54 mm ut er ett fint utgangspunkt for en motor med mildt portet topp og en lett oppgradert kam.
Sist endret av Batland; 08/09/18 kl 19:51
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Jeg såg en kar her inne som byttet fra T-kam til A-kam og klaget på at bilen nå akset dårligere fra rundt 2000 o/min. på 5. gear enn för. Jeg mener at slikt er turboDIESEL og derfor fullstendig urealistisk for en rödmotor som er betydelig overkvaderatisk og har ett rådeforhold som egentlig er for höyturtalls racingbruk.
På generelt grunnlag, så mener jeg at det nesten ikke er teknisk mulig å få ett dårlig resultat med det oppsettet du lister der. Forbehold om intercooler fordi det finnes noen som kjöler helt revva. Bruk gjerne original BTR.
Sist endret av Batland; 08/09/18 kl 20:05
Sniktitt, godt som strøkne seterbittelitt slitasje på sjaførstolen, men det kan fikses
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Sist endret av HansOla; 16/01/19 kl 18:06
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Hehe, ja det kommer an på hva man forventer på forhånd. Har man urealistiske mål blir man garantert skuffet. Intercooleren veit jeg ikke veldig mye om, men tror det er en slik billigversjon av do88 sin. Kjøler den for dårlig, kjøper jeg bare en ny kvalitetscooler
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt