Det er ikke så stor verdi i en slik test som man kanskje skulle tro.
Innsugskanalene i uportede 160/398/530 er riktig fine, men de er alt for små og de struper flödet betydelig. Korrekt portet så blir disse toppene så godt som optimale til bruk på "milde" "high performance" gatemotorer.![]()
![]()
Innsugskanalene i 405 / 531 toppene derimot, de er langt fra gode og i tillegg er de alt for store. En revva topp til milde turbomotorer. Forbeholdt store sugemotorer hvor det legges ned stor innsats og mye penger på omfattende modifisering som store ventiltrykkere, store ventilseter for store ventiler og annet som tillater bruk av kamakslinger som sörger for komisk höye ventillöft. En kostbar affäre.
Ser den, men med automat, 3,54:1diff., normale hjul og en turbo som er godt med fra rundt 2000 o/min., så kompenserer ladetrykket så mye at en 531 topp ikke blir avslört som det dårlige valget den egentlig er til dette formålet.
Når det er sagt så mener jeg at den originale 44/35 ventilstørrelsen er designet til B20 motoren og derfor ett problem til en B230.
Det finnes nok lokale Volvokarer som har urørt 531 topp i delehaugen sin, men du vet, ingen vil jo betale noe som helst for å finne ut noe for andre, til felles glede og kompetanseheving og i tillegg dele det her inne eller andre steder - og det blir ikke rett at Turbosnurr alene skal dekke absolutt alle kostnadene, jobbe gratis og i tillegg dele all info.
Når det er sagt så er han nok langt fra ferdig å teste og dele enda.![]()