Brukere som er tagget i denne tråden

Viser resultater 1 til 25 av 39

Tråd: Turbonetics turbo til b230.. passer den?

Hybrid View

Forrige innlegg Forrige innlegg   Neste innlegg Neste innlegg
  1. #1

    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    VCCN medlemsnummer
    1079
    Innlegg
    3.338
    Antall takk

    Standard

    Btw, jeg kjøpte meg en turbo selv også, som ble oppgitt at det var en T3-super 60, av den typen som Batland annbefaler.. Noen som kan bekrefte det?

    Innstempla i kompressorhuset.




    Eksoshus


    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.327
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Riff Vis post
    Btw, jeg kjøpte meg en turbo selv også, som ble oppgitt at det var en T3-super 60, av den typen som Batland annbefaler.. Noen som kan bekrefte det?

    Innstempla i kompressorhuset.




    Eksoshus


    Som du ser står det E-46 på kompressorkåpen. Dette avslörer at det er snakk om en T04E-46 kompressor. Disse kombineres vanligvis med steg 2 eller steg 4 turbinhjul. Den er en SVÄRT mye bedre turbo til en mild rödmotor enn H-3 turboen er, men den kan på ingen måte sammenlignes med den T3 Trim Super60 turboen med F1-49 turbinaksling og A/R0,63 turbinhus jeg valgte å kalle BSRT325.

  3. #3

    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    VCCN medlemsnummer
    1079
    Innlegg
    3.338
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Som du ser står det E-46 på kompressorkåpen. Dette avslörer at det er snakk om en T04E-46 kompressor. Disse kombineres vanligvis med steg 2 eller steg 4 turbinhjul. Den er en SVÄRT mye bedre turbo til en mild rödmotor enn H-3 turboen er, men den kan på ingen måte sammenlignes med den T3 Trim Super60 turboen med F1-49 turbinaksling og A/R0,63 turbinhus jeg valgte å kalle BSRT325.
    Det jeg var redd for.. den ble jo annonsert som en T3 Super60 på finn så tenkte jeg var skikkelig heldig
    Takk for svar
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.327
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Riff Vis post
    Det jeg var redd for.. den ble jo annonsert som en T3 Super60 på finn så tenkte jeg var skikkelig heldig
    Takk for svar
    Värsågod.

    Turbonetics T3 Trim Super60 A/R0.63 turboen har ett effektpotensiale på ca. 325 hk og er det rette valget til en motor med portet 530 topp, stempler dreide til 8,0:1 kompresjonsforhold og resten av 300 hk oppsettet.

    E-46 er klart större med en oppgitt kapasitet til 420 hk potensiale. Som alle större turboer så spooler den derfor betydelig senere og tregere enn den mindre turboen.

    I en mildt trimmet bruksbil 940 med 3,31:1 diff. og 17" hjul som kjöres på Vestlandsveier, så var T3 Super 60 det klart beste valget av de to. En svenske derimot, vil nok väre mer fornöyd med E46 når han cruiser avgårde i höy fart på motorvei.
    Sist endret av Batland; 04/04/21 kl 23:02

  5. #5

    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    VCCN medlemsnummer
    1079
    Innlegg
    3.338
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Värsågod.

    T3 Super60A/R0.63 turboen har ett effektpotensiale på ca. 325 hk og er det rette valget til en motor med portet 530 topp, stempler dreide til 8,0:1 kompresjonsforhold og resten av 300 hk oppsettet.

    E-46 er klart större med en oppgitt kapasitet til 420 hk potensiale. Som alle större turboer så spooler den derfor betydelig senere og tregere enn den mindre turboen.

    I en mildt trimmet bruksbil 940 med 3,31:1 diff. og 17" hjul som kjöres på Vestlandsveier, så var T3 Super 60 det klart beste valget av de to. En svenske derimot, vil nok väre mer fornöyd med E46 når han cruiser avgårde i höy fart på motorvei.
    Den passer kanskje bedre til 2.5L 16v prosjektet mitt den da?
    Blir nok til at jeg prøver den på en B230 8v med lh-2.4 å 300 oppsett for å se hvordan det blir så jeg har noe å sammenligne med iallfall.
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.327
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Riff Vis post
    Den passer kanskje bedre til 2.5L 16v prosjektet mitt den da?
    Blir nok til at jeg prøver den på en B230 8v med lh-2.4 å 300 oppsett for å se hvordan det blir så jeg har noe å sammenligne med iallfall.
    Den gjör nok ikke det. Der blir den, med sin ca. 51 mm inducer, ALT for liten etter min mening. En 2,5L 16V motor er seriöse saker som flytter MYE luft dersom den bygges riktig. En slik motor fortjener turbo med minst 55 mm inducer og H-3 turboen er faktisk ett bedre valg.

    Jeg mener at E46 er helt ok til en 300 sats, dersom man ikke har alt for virkelighetsfjerne forventninger. (En räv her inne kom med syt og klaging etter ett trimingsmod. som gjorde at bilen ikke akset like godt i 60 km/t på 5. gear som för!) :(
    Er man normalt oppegående og realistisk så blir det objektive resultatet med E46 helt ok forutsatt at den har maks A/R0,63 turbinhus og ett godt eksosanlegg. Jeg anbefaler at stempeldreiing vurderes seriöst og nöye til alle som har 300 hk ambisjoner med en B230FK.
    Sist endret av Batland; 09/08/17 kl 15:34

  7. #7

    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    VCCN medlemsnummer
    1079
    Innlegg
    3.338
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Den gjör nok ikke det. Der blir den, med sin ca. 51 mm inducer, ALT for liten etter min mening. En 2,5L 16V motor er seriöse saker som flytter MYE luft dersom den bygges riktig. En slik motor fortjener turbo med minst 55 mm inducer og H-3 turboen er faktisk ett bedre valg.

    Jeg mener at E46 er helt ok til en 300 sats, dersom man ikke har alt for virkelighetsfjerne forventninger. (En räv her inne kom med syt og klaging etter ett trimingsmod. som gjorde at bilen ikke akset like godt i 60 km/t på 5. gear som för!) :(
    Er man normalt oppegående og realistisk så blir det objektive resultatet med E46 helt ok forutsatt at den har maks A/R0,63 turbinhus og ett godt eksosanlegg. Jeg anbefaler at stempeldreiing vurderes seriöst og nöye til alle som har 300 hk ambisjoner med en B230FK.
    Da blir det spennende å prøve å se. Takk igjen for veldig utfyllende svar
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

Lignende tråder

  1. bygge fra B230 8v turbo til B230 16v turbo
    By Bjørnstad in forum Motor og gir
    Svar: 33
    Siste post: 25/08/16, 19:45
  2. Svar: 4
    Siste post: 28/04/12, 00:24
  3. Chrome grill - hvilke årsmodeller passer den til?
    By Blåmann in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 13
    Siste post: 11/02/12, 08:27

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •