Mer enn det.
Poenget mitt med å fokusere på dette er å avslöre feil og mangler. En bekjent fikk nylig effekttestet demmildt trimmede bilen sin til ett revva resultat på 226 whk med 1,4 BAR ladetrykk. Dette er bedrövelige 94 whp fra den teoretiske sugemotoren. Klart at noe er hakkende galt. Han friruset 1,0 BAR ladetrykk. Så byttet han luftfilter og friruser 1,5 BAR ladetrykk. Motoren ble plutselig veldig turtallsvillig.Den er ikke effektmålt på nytt, men den går selvsagt klart bedre.
En original B230 leverer i nabolaget 100 hk så hvis man ikke klarer å forbedre dette med porting, kam, innsug, datasprut osv. så er det jo klart at noe er feil. Fokus på "den teoretiske sugemotoren" avslörer dette veldig enkelt og greit selv om tallene ikke er direkte sammenlignbare med det man i praksis bremser når man fjerner turboen.
Jeg fikk opplyst 249 hk med 1,35 BAR ladetrykk på min lavkomp. B23AT. Det er 106 hk fra den teoretiske sugemotoren. Ser man på denne gjengen så klarer de kun 75 hk fra sugemotoren med en A-forgasser og ett A-innsug.
Man bör altså se det store bildet og ikke henge seg opp i én ting som ett barn.![]()