Send inn et spørsmål til bt om dette. Er di som bestemmer for å si det sånn
Sent fra min E5823 via Tapatalk
Send inn et spørsmål til bt om dette. Er di som bestemmer for å si det sånn
Sent fra min E5823 via Tapatalk
Drar opp denne igjen
Er det stor forskjell på 45mm DCOE forgasser kontra 50mm DCO forgasser ? Hvem er mest effektiv
1990 Volvo 240
Har hørt at skal du mye over 200Hk er 48 eller 50mm å foretrekke, dette er noe jeg har hørt og ikke kan bekrefte.
Det avhenger helt av nøyaktig hvilken motor de skal brukes på. En kar her lokalt insisterer på å bruke 50 mm DCO forgassere og vi rister på hodet og ler for bilen går direkte dårlig fordi at 50 mm forgassere er ALT for stort for hans oppsett. I dette tilfelle ville ALT blitt bedre med 45 mm forgassere, men han nekter å bytte.
På seriøst heftige oppsett som f.eks en 2,8L med kam som løfter i nabolaget 15 mm, blir 45 mm forgassere for lite og 50 mm blir nødvendig
En bilkompis har ett lignede oppsett og klarte etterhvert 158 WHP. Dette er ikke nok til å forsvare noe mer enn 45 mm forgassere slik jeg ser det. Jeg har foreslått at han går ned i halsringer da han har 40 mm nå. Har du effektmålt din bil / motor?
Revva bunndrag du??
Mnja. Hva er oppsettet ditt? 531 topp, lange råder, normal komp. og tilfeldig tenningskurve eller??
Sist endret av Batland; 25/04/17 kl 15:41
Nei har ikke det gitt. Hadde vært morsomt å sett hva resultatet hadde blitt men.
Står ikke forgasser på motor nå. Men tenkte vis jeg skulle ha forgasser igjen om jeg skulle gått for 48mm neste gang. Men det har nok ingen hensikt som dere sier
Haha, hadde mer eller mindre det ja. Normal komp i motor. Orginale ventiler au
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sist endret av Benjamin; 25/04/17 kl 15:54
1990 Volvo 240
Til originale og småtrimmed motorer er de nok ok etter omdysing osv. Problemet er at de er små med kun 42 mm gasspjeld og bestykningsdeler er utfordrende å skaffe. Ser vi på Mikuni HSR48 så kan de sies å ha hele 48 mm halsring som er tilsvarende det som brukes i forgassere med 55 - 60 mm gasspjeld. Dette er ettermarkeds trimforgassere så bestrykningsdeler er enkle å skaffe.
Sist endret av Batland; 26/04/17 kl 04:06
-Volvo 242 1979 prosjekt.. lett modifisert ;P
-Audi a8 W12 Q
-Audi v8 4,2 Q turbo
-Honda cbr 900rr (++)
og div skrot hær og dær..
En må huske på at Mikuni og Keihin gassere er lysår bedre enn gamle bilforgassere. En 38mm Mikuni fra 1992 fløder like mye som en Weber med 44mm halsringer...
"Impossible? ...Nah. Just needs more development time."
Vurderer å bygge sugemotor (8v) i min 240. Hvilken blokk er best å bruke? B23 eller B230? Hvorfor?
Volvo 242 '82
Som gjør at gasserne kan ende opp med å bli dyrere enn ettermarkedsprut, for man må uansett ha en bremsebenk (ofte ganske kriminell leie hvis man ikke har en selv) å stå i for å se at det man gjør gir ønskede endringer, samt man gjerne bør ha en programerbar tenning for å gi en fungerende tenningskurve OG det tar lengre tid å skru 4 gassere ifra og sammen igjen opp i mente enn å forandre noen ruter på en PC-skjerm, og da fyker kronene fort... og skal det brukes på veg, møte utslipp på en bil nyere en 89, eller som hadde EFI før modifiseringen så har man i tillegg ekstra utfordringer
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Har nå satt inn innsprøytning (jetronic lh2.4) men motor sliter med å gå på tomgang. Har som sakt porta topp og trimkam som nevnt over
Går veldig røft på tomgang, som er greit nok. Men noen ganger går den ikke på tomgang i det hele tatt. 400rpm frem til den kveler seg. Tips til bedre tomgang ? Og kan det være trim kammen som gjør at den ikke vil gå på tomgang ?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sist endret av Benjamin; 29/04/17 kl 08:14
1990 Volvo 240
"Impossible? ...Nah. Just needs more development time."
12.9 løft ca 260 grader durasjon ved 1.27 mm. Men man kan vel ikke justere tenninga på en f motor ? Justerer ikke den seg selv
Men hva trur dere om å koble fra tomgangsregulatoren og stille inn gasswire på gass spjeldet isteden ? Stramme den slik at den alltid står på 1000rpm ?
Ble litt vass lyd da hehe.. Når den vil gå på tomgang
Sist endret av Benjamin; 29/04/17 kl 10:30
1990 Volvo 240
260 ved 1.27 ja.. fint til en 2.5-liter og opp, hvis den får litt komp. Stenger vel neppe før du er halvveis oppe, og da blir det ikke mye effektiv komp eller gasshastighet igjen til å gi deg tomgang å snakke om.
"Impossible? ...Nah. Just needs more development time."
Sist endret av Benjamin; 29/04/17 kl 20:55
1990 Volvo 240