montert kassa på motoren
gjorde en kjapp modd på original m90 travers, mellom aksel fra m90 passet også, bare dytte den helt sammen i splinesen.
fått hinket nedi motoren. god plass i 740
![]()
montert kassa på motoren
gjorde en kjapp modd på original m90 travers, mellom aksel fra m90 passet også, bare dytte den helt sammen i splinesen.
fått hinket nedi motoren. god plass i 740
![]()
Sist endret av Dreracing@; 19/03/17 kl 09:03
Blir ikkje det problem når splinesen er trykt heilt i hop?
Ka clutch bruker du?![]()
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Er ikke mellomakselen kortest når den er rett? At den blir lenger når bakstillinga går opp eller ned. Men sikkert ikke dumt å ha 1cm å gå på![]()
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Det kan absolutt gjøre det om det er for trangt ja
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
da jeg skrev helt ihop ca har jeg ca halv cm og gå på, men er jo bare og kappe så får man enda mer. skal sjekker med lengde når bilen er senket.
kløsj står beskrevet på forrige side
Fikk bremset litt i helga. Oppsettet funket ikke helt etter planen. turboen blir for stor, og kammen blir da for slapp for turboen. vi har 1bar ved 4000 og 2 bar ved 5000 med a-kammen.
men bensinpumpen orker heller ikke med over 5000, så den må også byttes før det kan tunes mer med a-kammen.
så det blir gjort en reell bremsing med a-kam før vi bytter til trimkam
kult prosjekt! og alltid moro å se på karer som lader hardt på lavkomp.motorer!! Som jeg pleier å si: "alt under 2bar er sugemotor"
Ikke vurdert å prøve 530 topp? ville vel gitt en del mer på bunn?
Prosjekt: 242 turbo http://forum.vccn.no/showthread.php?...an-det-bli-bra
Jobb: https://www.facebook.com/BW.MEK/
nå var det en 531 som satt på motoren da vi fikk den. men hadde vært moro og byttet topp rett av og sett forskjellen
Har en topp 530 som er porta av Hans Gunnar Kjemperud dere kunne fått prøvd![]()
Følger denne. Dette kan bli et knallprosjekt etter hvert som komponentene samstemmes litt bedre. Gleder meg til å se store tall i benken her, ja!
"Det nøtt' itte å bygge bil da vettu, når'n itte eier nåla i veggen"
Ex: 1994 Volvo 850 Turbo Aut. - "Pensjonistmobilen"
Ex: 2003 BMW E46 318 Touring Turbodiesel
Nåværende: 1994 Volvo 855 T5-R M56
fikk bremset litt mer nå, og det viser ser att det var bensinpumpa som gjorde det ikke blei noe fres med a-kammen. byttet til walbro450 og fikk opp bensintrykket nå så blei det bedre.
men brukte ikke så veldig lang tid på og kjøre med a-kammen. men den ga 260whp og 390wnm på 1.7 i trykk. men vi ga opp der og fikk i en kg2t kam og økte laddet til 2 bar (2.3bar peak)
da ga den 350whp og 480wnm. men den klarer jo ikke holde effekten. MEN den drar jo igang tidligere enn A-kammen! har inntrykk av att dette heller ikke er en veldig kvass kam...
mulig baktrykket stikker i vei også så større eksoshus skal på plass.
skal få lagt inn turbotrykk kurver også neste bremsing
![]()
Det blev ju ändå ganska stor skillnad med KG2T kammen tycker jag.![]()
Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88
KL Racing
bra med en oppdatering her, lover godt for min egen kg2t kam dette
Da skal jeg få nedover 0.82 huset som fort som muligkg2t er vel A på innsug og kg002 på eksos? Burde jo være ganske hissig eksos da vertfall
Sent fra min H60-L04 via Tapatalk
Sist endret av HansOla; 13/05/17 kl 15:56
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
ja jeg er mest overrasket over att den kom tidligere med denne. hadde vært moro og prøvd en volvo K kam da, for da er jo denne enda kvassere på innsug.
større eksoshus hadde nok gjort seg på 2bar med original manifold
Ikke denne bilen, men jeg samler all volvorelatert testing her.
dette er en klin original b230ft, eneste er 16t turbo med 7 vinklet eksoshus og 3" eksos. lade trykk 1.3 bar.
Byttet fra orginal T-kam til A-kam. resultatet ble akkurat som ventet. se kurve under.
neste blir skifte av intercooler her og øking av ladetrykk til 1.5
![]()
Sist endret av Dreracing@; 02/06/17 kl 21:48
nå med fungerende kurve, jævla google photos.
T-kam 233whp
A-kam 244whp
men a-kam drar jo lengre og ca samme på bunn
Trodde faktiskt inte att A-kammen skulle ge så mycket mer, men detta var ju kanonbra!![]()
Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88
KL Racing
Namn Lyft in Lyft ut Duration in Duration ut Överlapp Nockvinkel Motorer Noteringar
A 10,5 10,5 254 249 33,5 109 B23A, B23E, B230A, B230E, B230ET
B 10,6 10,6 256 249 B23ET
D 11,2 11,2 253 253 B19E, B21E
H 12 11,5 272 268 B23E
K 11,95 11,95 270 257 43,5 110 B23E
M 9,5 10,5 242 234 B230F, B230FD,
T 9,94 9,94 225 218 3,5 109 B230K, B230 MES FK, B230FT, B230GT
V 11,27 11,27 245,4 245,4 B200E, B230E
VX 11,27 10,65 245,4 236,2 19,6 110,6 Volvo original trimkamaxel Kombination av V- och X-kamaxlarnas profiler.
VX3 11,27 10,65 245,4 236,2 19,6 110,6 B230FB Likadan kamaxel som VX, men backad 3 grader.
X 10,65 10,65 236,2 236,2 B230K
Y 10,35 10,35 232 232 B200K
Kjørt litt original volvo i benken igjen. byttet fra originalcooler til alucooler.
hentet en god del effekt over 4500. ladetrykk 1.3, 16 turbo, A-kam.
prøvde og øke trykket også men det hjalp ingenting. turboen begynte og surge da på høyt turtall...
må nok kvassere kam til ja... bånndraget er der da
![]()
A-kam vs K-kam
fikk kastet A-kammen i dag og kastet i en K-kam. resultatet var meget positivt. får nesten la kurvene tale for seg selv. hentet 30hk og 40nm på maks.
Lilla kurve er k-kam i "0", så grønn retardert litt, rød retardert litt til. Blå er A-kam der den ga mest
Sist endret av Dreracing@; 25/06/17 kl 21:34
Ar0.82 eksoshuset ligger hos Ola, så nå er det bare å få på større turbo igjen
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
dette er en annen motor som har org 16t, vinklet 7 hus. men blir bra med 82 hus på hagen sin ja. kommer før og etter kurve