Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  216
Side 69 av 77 FørstFørst ... 19 59 67 68 69 70 71 ... SisteSiste
Viser resultater 1.701 til 1.725 av 1923

Tråd: Datasprut tråden!!

Registrerte brukere Anders Dybvadsskog sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Verdal`n
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Riff Vis post
    Ok. Det der er en ganske standard boks, den har støtte for 8 dumme coiler, så du kan velge å kjøre fordeler eller 5 separate coiler om du vil.
    Oppsettet på den boksen der kunne ha blitt valgt til nesten hvilken motor som helst.
    Okey, sikkert derfor han velger å bruke boksen videre selv da.. Hvordan er vems å bevege seg rundt i da? Mulig for en normal person å fikse seg et startmap selv?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Antall takk

Standard

Jeg fikk ett tenningsmap som var på den sikre siden så jeg slapp å sette opp det. Brukte en kveld på ett fuelmap så bilen var kjørbar, tar jo litt tid å få rett mengde.
    Det jeg slet med var å få til oppstarten skikkelig, men fant jo ut at 12v referansen min var helt på trynet :P
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

3. Takk Anders Dybvadsskog takket for denne posten
    Registrerte brukere Anders Dybvadsskog sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Verdal`n
    Antall takk

Standard

Men da vil jeg si tusen takk for all hjelp , ser ut som det blir vems på meg maser vel mer når ting skal startes vil jeg tro

5. Takk Riff takket for denne posten

Medlem siden
    28. nov. 2010
    Sted
    Hordaland, Bergen
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    En 1N4001 diode f.eks gjør jobben med å ta unna flyback.
    De diodene jeg kjenner til av den typen er typisk svart med sølvfarge på den bandede enden.
    F.eks en zener diode, typisk rød/orange og svart, er ikke den typen man ønsker til denne bruken.
    Enden av dioden med band skal mot 12v, enden uten band mot ledningen som kommer fra sprutet. Om den monteres oppe ved sprutet eller helt ved ventilen, eller midt mellom er mindre viktig.
    Forstod ikke helt hva du mente med koblingen. Skal den bare legges mellom + og - på ventilen?
    Sprutet mitt trigger ventilen på minussiden, og har tenningsstyrt 12v.

Dersom jeg forstår riktig så vil spenningen som kommer "ut av" ventilen og mot minus ikke ha noe sted å gå når sprutet ikke lukker kretsen. Denne spenninen viderefører man til 12v kilden via dioden som bare tillater spenning en vei. Korrekt?

Forresten; Noen som har et greit tenningsmap til rødblokk som går an å jobbe seg videre fra? Har DTA S80, men tenningsmap for andre sprut på 20x48 kan også brukes.
    2003 Volvo V70 D5 163hk, 1990 Volvo 740, 1994 Volvo 940
    X: 2001 Volvo V70 2.5 TDI, 1995 Volvo 850 2.5 20v [SOLGT], 1995 Volvo 855 [SOLGT OG VRAKET]

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

Ja den skal kobles mellom pluss og minus på ventilen.
    Om du gjør det ute ved ventilen, på ledningen mellom sprut og ventil, eller inni sprutet er mindre viktig. F.eks flyback til dyser finner man inni sprutet tilknyttet transistorene, og en både tomgangsventil og solonid kan ha diode montert inni seg originalt, eller i sprutet.
    Elektrisk sett er det liten forskjell fra en ladetrykksolonid til tomgangsventil og ladetrykksolonid.

Om sprutet ditt har noe så enkelt som en interpoleringsfunksjon i tenningsmappet, kan du enkelt tilpasse en mapp fra annet sprut til utgangspungt, om sprutet har 8x8 eller 100x100 mapp.
    Om jeg lager tenningsmapp til en motor jeg ikke har mappet før, lager jeg ett utgangspungt til tenningsmapp ut fra kanskje 6 tenningsverdier og interpolerer, slik at det tilsvarer ca en gammeldags kurve til fordeler med vekter og vakumklokke.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av AleksanderK Vis post
    Forresten; Noen som har et greit tenningsmap til rødblokk som går an å jobbe seg videre fra? Har DTA S80, men tenningsmap for andre sprut på 20x48 kan også brukes.
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...l-FT-etterlyst

her er et eksempel, men du bør jo lese litt om oppsettet som er brukt der og/eller fortelle litt mer enn bare "rødblokk"

Her er tenningsmappet mitt til b21motoren (litt småjusteringer har det blitt etter denne skjermdumpen):

Som du ser er de ganske forskjellige (jeg har nesten 15grader mer fortenning på 4100 og høyt ladetrykk)..

Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av eab Vis post
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...l-FT-etterlyst

her er et eksempel, men du bør jo lese litt om oppsettet som er brukt der og/eller fortelle litt mer enn bare "rødblokk"

Her er tenningsmappet mitt til b21motoren (litt småjusteringer har det blitt etter denne skjermdumpen):

Som du ser er de ganske forskjellige (jeg har nesten 15grader mer fortenning på 4100 og høyt ladetrykk)..
    Mulig det blir litt varmt på eksossiden på høyt trykk, turtall med det der på feks. 96 borring...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

Medlem siden
    28. nov. 2010
    Sted
    Hordaland, Bergen
    Antall takk

Standard

Ja den skal kobles mellom pluss og minus på ventilen.
    Om du gjør det ute ved ventilen, på ledningen mellom sprut og ventil, eller inni sprutet er mindre viktig. F.eks flyback til dyser finner man inni sprutet tilknyttet transistorene, og en både tomgangsventil og solonid kan ha diode montert inni seg originalt, eller i sprutet.
    Elektrisk sett er det liten forskjell fra en ladetrykksolonid til tomgangsventil og ladetrykksolonid.

Om sprutet ditt har noe så enkelt som en interpoleringsfunksjon i tenningsmappet, kan du enkelt tilpasse en mapp fra annet sprut til utgangspungt, om sprutet har 8x8 eller 100x100 mapp.
    Om jeg lager tenningsmapp til en motor jeg ikke har mappet før, lager jeg ett utgangspungt til tenningsmapp ut fra kanskje 6 tenningsverdier og interpolerer, slik at det tilsvarer ca en gammeldags kurve til fordeler med vekter og vakumklokke.
    Fikk tak i diode i dag, og la den mellom +12v og
    ECU
    polene. Umiddelbart merket jeg at tomgangen ble stabil, og den gikk mye renere på tomgang.
    Problemet nå er at tomgangen ligger på ca 1090RPM og vil ikke justere seg verken opp eller ned. Jeg ser at PID verdiene forandrer seg, og den ønsker å senke tomgangen med -50 (Regner med det er prosent). Den begynner først på -1.00 og teller gradvis nedover helt til den når Max PID adjustment grensen. PID Loop Target RPM Legger seg på 800RPM på varm motor, og den prøver å redusere tomgangen til det.

Slår jeg av PID Loop og kjører kun på 20x14 base duty cycle map så har ikke verdiene der noe betydning heller. Setter alle verdier til 0% uten at tomgangen forandrer seg. Samme om jeg setter de til 100%.

Idle valve frequency: 100 Hz
    PID Prop factor: 60
    PID Int factor: 20
    PID Diff factor: 5
    Control loop delay: 0,5 sec

Har jeg fått feil diode? Bør jeg ha 2 i stedet for 1? Kan det være en fordel og legge inn en motstand eller kondensator for å "ta opp" spenningen jeg prøver å få vekk?
    Kjøpte denne fra Kjell & Co.

Er dette rett vei å montere dioden, eller skal den andre veien? Ut i fra skjematikk jeg fant på nett så er bandet på dioden minus.
    Diodeconductpolarity.jpg

Du skriver i posten din:
    Enden av dioden med band skal mot 12v, enden uten band mot ledningen som kommer fra sprutet.
    Jeg tolker det som at minus på dioden skal mot +12v i bilen. Korrekt?
    Jeg har montert den som du beskriver, og dersom det er feil så er vel kanskje løsningen der. Eller skulle den gått opp i røyk dersom den var feil vei?
    Sist endret av AleksanderK; 02/01/17 kl 23:52
    X: 2001 Volvo V70 2.5 TDI, 1995 Volvo 850 2.5 20v [SOLGT], 1995 Volvo 855 [SOLGT OG VRAKET]

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

Har du umodifisert tomgangsventil? Isåfall er den kanskje i limp posisjon, som gir litt luft.
    Ja prøv å snu dioden og se hva som skjer.
    Om dioden er koblet feil vei får spolen plusspenning på begge sider.
    Du kan enkelt finne hvilken vei dioden leder med ett multimeter, eller prøvelampe eller pære og ett batteri.

Grunn til at den går mer stabilt er nok at ventilen ikke beveger seg. PID kan være krevende å få justert perfekt.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. okt. 2010
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Njål Nilssen Vis post
    Mulig det blir litt varmt på eksossiden på høyt trykk, turtall med det der på feks. 96 borring...
    mener du att der der er lav tenning?

Medlem siden
    28. nov. 2010
    Sted
    Hordaland, Bergen
    Antall takk

Standard

Har du umodifisert tomgangsventil? Isåfall er den kanskje i limp posisjon, som gir litt luft.
    Ja prøv å snu dioden og se hva som skjer.
    Om dioden er koblet feil vei får spolen plusspenning på begge sider.
    Du kan enkelt finne hvilken vei dioden leder med ett multimeter, eller prøvelampe eller pære og ett batteri.

Grunn til at den går mer stabilt er nok at ventilen ikke beveger seg. PID kan være krevende å få justert perfekt.
    Tomgangsventilen er helt original. Når jeg slår av idle control så dør den ut litt før den henter seg inn igjen. Det er nok da den er i "limp mode". Jeg leste et sted at uten spenning så blir de ventilene holdt litt åpen av en fjær. Dette for å forhindre at bilen ikke vil gå på tomgang ved en defekt ventil. Så jeg vet at det er noe bevegelse i den. Skal sjekke at dioden er rett vei, og prøve igjen

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Dreracing@ Vis post
    mener du att der der er lav tenning?
    Basert på de erfaringer jeg har, med 8v b230 med 96 borring, så ja.

Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Antall takk

Standard

Det stemmer jo ikke helt hvis vi sammenligner med zeeker sitt tenningsmap som jeg har linket til da? Han har jo bare 9 grader på 280kpa/7000rpm, mens jeg har ca 19-20 grader på samme trykk/turtall

Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. okt. 2010
    Antall takk

Standard

har du kjørt mye turbo da? på grensa til bank det der vil jeg si (på bensin, 230fk komp)

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Dreracing@ Vis post
    har du kjørt mye turbo da? på grensa til bank det der vil jeg si (på bensin, 230fk komp)
    Nok. Det som var litt av poenget mitt også. Er man tvunget av ymse årsaker til å kjøre lavere tenning enn det brennkammer-geometrien EGENTLIG krever, så er det et lavt tenningsforskudd, at man ikke når de tenningsinstillingene som trengs av geometrien er ikke min feil. Tenninga er da inderlig uansett for lav.

Skyld heller på gubbene som tegna et svært usymmetrisk brennkammer i en topp med spiral-virvel strøming, og samtidig fant ut at det å legge pluggen i ei sur kald grop, og la det være ubrukte squishområder i toppen som har overheng på utgravinga i stempelet, var en jævlig god idé.

Det fine er at det kan gjøres noe med ved å legge ned noen timer arbeid, så trenger man ikke å de-kompe noe så grassalt for å kunne kjøre ei tenning som gjør nytta si, og samtidig også redusere behovet for så høye tenningsforskudd i utgangspunktet. Dog 2 bar ladd på original komp @ 8.7:1 på pumpebensin (95 "fuelsave" spesielt) på en B230 8v på topper med original støp er å tøye strikken, selv med forbedret brennkammer.

Medlem siden
    28. nov. 2010
    Sted
    Hordaland, Bergen
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av AleksanderK Vis post
    Tomgangsventilen er helt original. Når jeg slår av idle control så dør den ut litt før den henter seg inn igjen. Det er nok da den er i "limp mode". Jeg leste et sted at uten spenning så blir de ventilene holdt litt åpen av en fjær. Dette for å forhindre at bilen ikke vil gå på tomgang ved en defekt ventil. Så jeg vet at det er noe bevegelse i den. Skal sjekke at dioden er rett vei, og prøve igjen
    *kremt* Fant ut av problemet. Dioden var feil vei. Noen som var skråsikker på at den var montert slik jeg sa, men det var den ikke. Går veldig veldig fint på tomgang nå. Litt jaging, men ikke mer enn 100rpm over og under. Lurer på om det kan være pga den går veldig rikt for øyeblikket.
    Nå må jeg bare lære meg å få skikk på bensintilførselen. Prøvde meg i closed loop, og correction map, men det ble bare tull. Av en eller annen grunn vil den alltid trekke fra bensin. Selv om jeg lar den trekke fra ti den dør ut fordi den går for magert så vil den fremdeles trekke fra mer. Håpløst

Hvis noen har noe lektyre om hvordan denne skal gå greiest for seg så er jeg klar til å lese! He he!

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

Om du er i tidlig fase av justering, bør du unngå closed loop av noe som helst på tomgang.
    Juster tomgangsblanding manuelt, aldri autotune på tomgang, til den går pent og jevnt på tomgang. Juster for lavest mulig trykk/mest mulig vakum på tomgang, og ikke ha noe fokus på bestemt blanding. Det er som regel lettere å få bra tomgang med blanding som er litt på den feite siden, kanskje AFR 13.5-13, men som sagt ikke heng deg opp i bestemt verdi nå.
    Område i tenningstabell som berører eller kan berøre tomgang setter du til en fast tenning, f.eks 12 grader. For mye tenning på tomgang kan gi jaging. Etterhvert kan du eksperimentere med litt mer tenning rett under tomgangsturtall og litt høyere trykk, for å hindre motor å stoppe for lett.
    Når alt annet som kan påvirke tomgang er på stell kan du begyne eksperimentere med closed loop idle og PID innstillinger.

Unngå closed loop på tomgangsblanding om mulig.
    Om du må bruke det, unngå for mager blanding. En motor som kan ha opp til 0.5 i co med katt trenger ikke gå mye magrere enn noe over AFR 14.
    Bruk så lite aotoritet som mulig, helst ikke mer enn 5%,
    Og ikke for hyppig korreksjon av blanding.
    Har du mulighet for PID på blanding, kan det sammen med bredbåndslambda minske fare for jaging når rett justert.

TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Antall takk

Standard

Noen som har erfaring med electromotive tec 2? Vurderer å skaffe meg et. Hvor vanskelig er det å koble opp/bruke? Hva av sensorer kan man bruke org osv? Hva finnes av funksjoner? Tenker da mest på ladetrykkstyring og lunch control. Hilsen en som er grønn på sprut, første gang jeg tenker å prøve meg på det. Send gjerne en pm, kan somsagt ingenting om det emnet her omtrent
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. okt. 2010
    Antall takk

Standard

sorry to say it. men tec2 er så gammel att det ikke har noen av de funksjonene. hadde vurdert og skaffe meg noe annet

TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Antall takk

Standard

Er litt klokere nå, men blir tec 2 til å starte med. Så får jeg heller skaffe meg et mer avansert et etterhvert

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Antall takk

Standard

Å kjøpe noe nå, som du vet du kommer til å bytte ut, høres ut som dårlig økonomi spør du meg

Hva må du betale for et tec-II og hva annet må du kjøpe til for å få det til å fungere da? Sluttsummen blir vel ganske voksen vil jeg tro.

TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Antall takk

Standard

Vet jo ikke. Kan jo hende jeg bruker det en stund.

Var ganske komplett som jeg forsto, å utifra det jeg har sett så må man ut med 10k for et nytt spurt og det jeg ser på er egentlig småkorn i forhold

90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Antall takk

Standard

Får jo komplett pakke fra Dreracing for en fin sum da

1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. okt. 2010
    Antall takk

Standard

En investering man må gjøre 2 ganger er en dårlig investering.
    Jeg selger som sagt datasprut til volvo for en billig penge. Du kobler opp etter skjema, starter, test kjører, reiser og mapper. sånn funker det. da har du bredbåndslambda, bluetooth, ladetrykkstyring, launch control. prisen er ikke så ille heller.
    ta kontakt på pm om du er intr.

27. Takk kimove takket for denne posten
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Antall takk

Standard

Hmm. Skal vurdere det. Vertfall ha det i bakhodet. Hadde vært kjekt me de funksjonene der ja gitt

90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

Side 69 av 77 FørstFørst ... 19 59 67 68 69 70 71 ... SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •