Er det nokon som har mål på lager til inngåande/utgåande til M90, og eventuellt kor ein kan skaffe dette?
Er det nokon som har mål på lager til inngåande/utgåande til M90, og eventuellt kor ein kan skaffe dette?
Inngående tror jeg ikke er å få kjøpt nytt, er ett spesiallager har jeg hørt snakk om.
Enkleste er å plukke ut lagrene og lese av numrene på de, så spørre en leverandør.
17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
07 Opel Zafira OPC "bussen"
92 240 "Turbo" venter på bedre tider
x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro
Ja, blir nok det som blir løysinga. Hadde håpt at nokon andre hadde gjort det, og hadde mål/nr på lagra, så eg kunne ha dei klar til girkassa skal av
Sent fra min LT25i via Tapatalk
Blåser liv i denna igjen da jeg ikke har sett så mange andre poster ang rep deler til M90 hva lager angår.
Har nå demontert ei M90 kasse med havarert ingående lager for et lite høst prosjekt.
I den sammenheng kontaktet jeg 3 leverandører ang lagret på inngående aksel, uten hell. Dimensjonene 30x75x20 er vanskelig å oppdrive
MEN, nå har jeg demontert lagret fra kassa.
propanvarme og en tapp med skaftet til ei øks, (var nærmeste redskap)
så datt det ut, og fant koden: BB1B 248542 C SKF
denne fins ikke noe sted bortsett fra russland osv, men de har litt mer komplette tabeller
som førte till ett annet lager som heter så mye som BB1B 363171 С/HN3 SKF
nå har det seg sån at dette er typisk lager på Ford sine MT 75 kasser
eneste forskjellen er at det går ett spor rundt på utsiden av lagret for å låse dette fast i mt75 "kåpa"
som ikke har noe betydning for M90 da den presses ned i kåpa på kassa.
og på ford språk blir da dette:
YC1R7065BA
878T7065AA
1098817
6152812
BE1010SKF
alle disse er samme lagret
hvorfor ford trenger så mange delenr er uvisst
skal høre med Ford hva dem skal ha for ett lager med dems logo på,
hvis ikke finnes det andre steder å handle
Utgående lager er fra koyo og heter.
koyo M86647r-n
Videre er delenr på simringene forran og bak volvo koder:
6843480 forran
9183891 Bak
lagret forran er enkelt å bytte lagret bak noe usikker da det virker som akslingen må presses ut først før man fjerner lagret.
Fikk pris fra ford på inngående lager de kan levere med da koster den 990,-
får denne på ebay til 350, har også fått en engelsk leverandør av girkassedeler til å måle og det stemmer,
Videre har jeg nå plukket frahverandre hele girkassa for å identifisere delene.
først har jeg lagt ut sync ringene med dele nr på. engelske, siden jeg skal forespørre leverandører,
men om noen har kontakter så del gjerne bildene videre.
kommer til å oppdatere med lagrene etterhvert som disse blir tatt bilde av. er for det meste Koyo og SKF som har laget disse.
er delenr på alle drev og deler i kassa.
ang synk ringene er det 2 stk delenr på disse og reversen hadde en annen type synk ring uten friksjons materiale.
noterte meg at tenna til synkringen på 2'dre giret var veldig slitt i forhold til de andre ringene.
noe som også hadde vært nyttig, er om noen som har en m56 kasse liggende for inspeksjon for kryss referanse.
en annen ting er at m56 i 1996 fikk bronse armer istedet for stål med plastikk fingre på, dette er også en forbedring.
samt bedre smørekanaler til lagrene ble også gjort nytt dette året
da det kan virke som det finnes rep kit for m56 med synk ringer, hvertfall i en catalog i 2002, spørs om det er tilfellet 14 år senere.
også selfølgelig bilder av syk ringene:
Sist endret av PVT; 06/10/16 kl 16:14
Morro at noen kikker litt på dette
Når det gjelder havari på disse kassene så ser det ut til å være mer vanlig med lagerhavari på utgående aksel.
Har en bakre kåpe liggende uten aksel,men lagret må sikkert ut for å få identifisert det.
Om jeg husker det, kan jeg finne nummeret på utgående lager på en kasse jeg har tømt for innmat. Der var utgående lager dårlig, så kan plukke det ut og se
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Da var lagret kommet i post kassen og i mellomtiden ble det bestilt nye simmringer og o-ring
Dette stemmer overens med lagret jeg fant tidligere BB1B 363171 С/HN3 SKF
det er SKF lager og har de riktige dimensjonene. tror denne gjør underverker for kassa.
legger ved bilde av delenr på tetteringene 2 forran og en bak
her er kassa rensket/vasket og lakkert
og her i midten skal lagret bo
alt har vært fullstendig demontert, vasket og polert akslingene, der lagrene går.
nå har jeg det jeg trenger. blir sammen settning etterhvert.
har tatt bilder under demonteringen med delenummre. mest sansynlig er det kun drevene som er nummererte da de bestemmer utvekslingen.
Bra nokon andre fortsatte tråden Eg fant ingåande lager på ebay, frå ein selgar i israel (!) som kunn hadde eit liggande. Bytta det når eg forsterka stoppringen. Dei andre lagera bytta eg ikkje, alt såg eigentleg greit ut. Litt artig jobb å ta frå kvarandre kassa
Kommet litt lengere i monteringen. fant ut at en fjær for synkroniseringshuset har stikki av.
nederst til venstre.
men denne henter jeg bare fra kassa jeg demonterer. leita med magnet i en evighet :P
her kan man også se noen av de få delene som er nummerert i kassa.
Sveiset stoppringen til 3 giret. den skal jo bare sitte fast ikke bli hel ved nødvendigvis.
Så kommer kulelagret og foring som plasseres i svinghjulet denne er laget av aluminium og presses så inni F svinghjulet.
så da blir det dobbel lagring av inngående aksling. skal forlenge levetia og redusere vibrasjoner. den ser slik ut.
kann også sees at den er punchet i kantene for at lagret skal sitte bedre fast
Ang fargen er jeg usikker på om det er for syns skyld eller om det er for korrosjonsbestandighet.
skal bli interessant å se om den fungerer slik intensjonen er.
Spent på det lageret! Er det det vi diskuterte tidligere? Ligner ikke på bilde...
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
De små fjærene og kulene er no herk. Og den stoppringen bør vel ikke helsveises, da stopper vel mye av muligheten for oljen til å komme bak drevet som ligger mot stoppringen?
'09 V70
740 - med b21 og vems
da var alt satt sammen og montert i kassa. gikk greit bare stable alt i ramma og løfte på plass.
en annen ting er at lagret som jeg nevnte tidligere ikke plasseres i svinghjulet men bankes inn i veiva.
da kan du bruke hvilket som helst svinghjul du vil så lenge invendige diameteren ikke er mindre enn den originale
plassert inni svinghjulet
plassert i veiva
ferdig overhalt kasse
bakre lagret ble dratt til slik at det viser 7 nm når du roterer akslen. dette momentet er hentet fra Saab sine girkasser for brukte lagre.
når nye lagre monteres må dette momentet være noe høyere
litt forskjell på ny og gammel kasse
åpnet også den andre kassa her var det forskjeller på syncringene disse lignet mere på saab sine syncringer nederste.
begge 2 er til 4'e giret
Da kan jeg bruke lageret med det uoriginale svinghjulet mitt å da? Knall! deler du linken en gang til? Forhandler har gått i glemmeboka igjen
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Never mind, funnet og bestilt! Da får vi se om det går i svinghjulet mitt å
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Kor kjøpte du det veivlageret?
Så veldig stor forskjell på synkringene fra de to m90 kassene er det vel ikke? Når det er sagt så har jeg brukt synkring fra 4.gir for å erstatte en ødelagt synkring til 3.gir, og det fungerte utmerket. I 96/97 en gang kom forresten m90 med tredelte synkringer og en revidert stoppring som har et ekstra spor i seg for å tåle mer påkjenning fra karategirende volvosjåfører.
'09 V70
740 - med b21 og vems
vel det er jo ett helt annet friksjonsmateriale i den nederste synkringen. 3,4,5 og revers kan brukes om hverandre var ingen betydelige forskjeller her.
har du noen bilder av de 3 delte synkringene?
Tok dessverre ikke bilde av stoppringen i denne kassen
'09 V70
740 - med b21 og vems
Disse er jo interessante. Dette gjelder vel girkasser som er preget med 97 støp istedet for 93 form. Er kunn disse jeg har sett forekomme. Mulig det er annerledes for hvitblokk m90. Får jo helt klart mer friksjons areal som gjør at man kan gire raskere
Ikke for å bytte emne, men... Nå har jeg satt fra meg bilen for clutchbytte, så iløpet av en dag eller to får vi svar på om fjøra lamell går med det letta svinghjulet
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Samme som bcb selger?
Blir isåfall spennende å høre..Har lest det er flere som mener at det er utfordrende å få til da det bygger langt imot kassa,samt at det er problemer å få plass til fjærene da da fleste trykkplatene er for flate til å gi plass for en fjæret lamell under.
Skal følge med
Det svinghjulet ja en kamerat kjører med fjøra sinter av samme fabrikat, det svinghjulet og 712-trykkplate... Hvor mye klaring det er, om det er noen i det hele tatt, vet jeg ikke, men det har nå funka på den bilen i noen år... Litt skeptisk selv, men det har gått på den, så da burde det gå på min å, selv om all logikk tilsier at det ikke går også skal jeg jo ha inn sånt støttelager jeg å, det er jeg mer spent på.
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk