Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  14
Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 52

Tråd: Vurderer kjøp av xc70 eller v70,hvem motor?

  1. #26
    Registrerte brukere JH480 sin avatar
    Medlem siden
    19. okt. 2011
    Sted
    Kjelsås Oslo / Rena
    Innlegg
    94
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av javist Vis post
    pr nå så ligger det 2stk xc70 med bensin og manuelt gir på finn. http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=80323051 http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=80931469

    Jeg er ikke villig til å bruke over 100000kr på en såpass gammel bil så den ene er uaktuel.

    Bensinforbruk på rundt literen på en så tung bil med awd er på langt nær avskrekkende. Hva koster ikke et girkassehavari=) eller motorhavari. Mulig min skepsis ovenfor en d5 og automat er ubegrunnet,men jeg syns ofte at det står byttet motor og girkasse på en del med denne komboen.

    Til JH480 eksakt hva er det som er bais med spjeldhuset på 01mod og er det dyrt å reparere evnt feil ?

    Mvh Andre`
    Spjeldhuset har det med å ta kvelden relativt hyppig på disse. Etter hva jeg har blitt fortalt, så er det olje i innsuget, som er årsaken. (Det er ikke til å stikke under en stol at en Turbobil, med 200k+ bruker litt olje) Oljen trenger inn i akslingen på spjeldet, og tar knekken på elektronikken. Disse spjeldene har også potensiometre, som det slites hull i. Dette kan gi ganske mange irriterende feilkoder. Cruice Control vil heller ikke fungere når feilkoden er aktiv. Vil også fjuske, og oppføre seg merkelig.

    Spjeldet i seg selv er vel nede i 4-5k, men det må skiftes på volvoverksted, da det krever SW oppdatering. Så ferdig snakker vi 7-8k for nytt spjeld.
    Noen vil påstå at det er noe man gjør en gang i bilens levetid, men det er bare tull. Mitt er nå under 4 år gammelt, og har begynt å sette feilkoder. Det nye spjeldet har tilbakelagt under 100k.
    1989 Volvo 480 Turbo Avregistert
    1996 Volvo 850 2,5 10v
    2001 Volvo V70XC 2,4t Bruksbil
    www.facebook.com/volvo480turbo

  2. #27
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. jan. 2011
    Innlegg
    118
    Antall takk

    Standard

    Takk for informativt svar. Potmeter gir beskjed om posisjon på spjeld til ecu?

    Om det er slik jeg tror så burte det vel være mulig å plukke av spjeld med tilhørende elektronikk og rengjør og spraye potmeter med elrens ,helt på jorde ?

  3. #28
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    Tror fremdeles ikke at en bensin XC70 med automat bruker 1.4 sånn uten videre. XC er ikke nevneverdig tyngre enn en
    AWD
    , og den lille økte bakkeklaringa legger ikke på flere desiliter i forbruk. Høyrefoten bestemmer.
    Jeg fikk på en laaaaaang kjøretur bilen ned i 1,2l, men da var toppfarten på 80-85 ish. Riktignok med 235/55-17 A/T dekk.. =p

  4. #29
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. jan. 2011
    Innlegg
    118
    Antall takk

    Standard

    Da er du ikke langt unna en kompis sin ford raptor med v8 6.2ĺ på 420hk. Det vil være rart om en ikke klarer å få den motoren under ltr på langkjøring med manuelt gir.
    Men nå er vel ikke volvo sine bensin motorer kjent for å bruke lite.

    Det en dog må ta med I regnskapet er løpende vedlikehold, drivstoff forbruk er selfølgelig en del av dette men det sier seg selv at man kan kjøre svært mye for pengene det feks koster for en ny automat osv.

    Jeg mld forresten med han som hadde xc70 som var påkostet 400 t og han hadde kvitt på allt arbeid.

  5. #30
    Per Turbo sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Lørenskog
    VCCN medlemsnummer
    8
    Innlegg
    8.105
    Antall takk

    Standard

    Da vil jeg si at feilen ligger ett annet sted om den er ødelagt allerede.

    At spjeldhus går i stykker hyppig er ikke noe jeg har kjennskap til men at de kan ryke ja, helt klart. men i veldig mange tilfeller holder det å rense det og det fungerer like fint igjen.




    Per Turbo
    Styreleder / Chairman
    Volvo Car Club Norway - www.vccn.no

  6. #31
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Per Turbo Vis post
    Da vil jeg si at feilen ligger ett annet sted om den er ødelagt allerede.

    At spjeldhus går i stykker hyppig er ikke noe jeg har kjennskap til men at de kan ryke ja, helt klart. men i veldig mange tilfeller holder det å rense det og det fungerer like fint igjen.




    Per Turbo
    Styreleder / Chairman
    Volvo Car Club Norway - www.vccn.no
    Tenker du da på rens i form av å rense spjeldet for olje og skitt, eller noen form for å rense de elektriske komponentene inni også?
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  7. #32
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jimbojama Vis post
    Jeg fikk på en laaaaaang kjøretur bilen ned i 1,2l, men da var toppfarten på 80-85 ish. Riktignok med 235/55-17 A/T dekk.. =p
    Høres fremdeles mye ut. Dekk, hastighet og underlag har sin påvirkning, men kjøremønster har mye å si, om man er myk og forsiktig i pådraget, eller bruker pedalen som en av/på-bryter. Min gamle 2.4t gikk på 0.9 på langkjøring i hastigheter langt over 85km/t.

    Hassel , du har samme motor,
    AWD
    og automat. Hvor mye brukte din før chipping, under normal kjøring? Ikke sånn du kjører den, altså, men normal kjøring
    Sist endret av mrstfu; 07/09/16 kl 09:39
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  8. #33
    Per Turbo sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Lørenskog
    VCCN medlemsnummer
    8
    Innlegg
    8.105
    Antall takk

    Standard

    Jeg snakker om å rense spjeldet, er elektronikken gåen er alternativene verre. Men jeg har renset spjeldet som var møkkete og da har det funket fint etterpå så lenge jeg har hatt bilene. Denne gangen ca 2 år og 90.000km på den jeg har nå. Og min bruker litt olje ja.


    Haha Ray, ikke sånn du kjører men normal kjøring
    Normalt for deg er ikke normalt for andre, men om vi snakker om pen kjøring så Men ja, kjøremønster har mye å si, og så klart biltyngden og dekk.

    Men 1,2 på penkjøring hørtes mye ut ja.
    Når jeg klarte 0,78 på R
    AWD
    'n med 225/40-18" dekk på langkjøring Oslo Skien så... ja



    Per Turbo
    Styreleder / Chairman
    Volvo Car Club Norway - www.vccn.no

  9. Takk mrstfu, Morgis takket for denne posten
  10. #34
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Refererte til Henriks tendens til å la eksosen synge litt mer enn hva som kan kalles økonomikjøring

    Tenker E6 på cruisecontrol, pleier å gi en god indikasjon.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  11. Takk Hassel takket for denne posten
  12. #35
    Per Turbo sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Lørenskog
    VCCN medlemsnummer
    8
    Innlegg
    8.105
    Antall takk

    Standard

    Ja helt klart



    Per Turbo
    Styreleder / Chairman
    Volvo Car Club Norway - www.vccn.no

  13. #36
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    Høres fremdeles mye ut. Dekk, hastighet og underlag har sin påvirkning, men kjøremønster har mye å si, om man er myk og forsiktig i pådraget, eller bruker pedalen som en av/på-bryter. Min gamle 2.4t gikk på 0.9 på langkjøring i hastigheter langt over 85km/t.

    Hassel , du har samme motor,
    AWD
    og automat. Hvor mye brukte din før chipping, under normal kjøring? Ikke sånn du kjører den, altså, men normal kjøring
    Har jo D5 med manuell nå, fortsatt XC70 med 235/55 -17 A/T (riktignok en annen type, men av samme grove kaliber) og den bruker jo på samme type kjøring 0,6. Bykjøringa ligger på 0,8 ca.

  14. #37
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jimbojama Vis post
    Har jo D5 med manuell nå, fortsatt XC70 med 235/55 -17 A/T (riktignok en annen type, men av samme grove kaliber) og den bruker jo på samme type kjøring 0,6. Bykjøringa ligger på 0,8 ca.
    Høres ut som min det, kanskje bittelitt mindre. Tipper det var noe galt eller ekstra tyngende for motor på den bensin-XCen.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  15. #38
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Hm, ja. Forsåvidt ikke umulig. Var jo en grunn til at jeg solgte fandenskapet.. =p

  16. #39
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. jan. 2011
    Innlegg
    118
    Antall takk

    Standard

    Kjøremønster har jo litt å si ja

  17. #40
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. jan. 2011
    Innlegg
    118
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Per Turbo Vis post
    Da vil jeg si at feilen ligger ett annet sted om den er ødelagt allerede.

    At spjeldhus går i stykker hyppig er ikke noe jeg har kjennskap til men at de kan ryke ja, helt klart. men i veldig mange tilfeller holder det å rense det og det fungerer like fint igjen.




    Per Turbo
    Styreleder / Chairman
    Volvo Car Club Norway - www.vccn.no
    Kun første linje blir med da jeg svarer fra mobil,derfor noen sletta innlegg.

    Jeg har nok tenkt feil i innlegg lenger oppe. Åpning på spjeld må jo gå i rekkefølgen ecu får beskjed om posisjon på pedal, sender det videre og potmeter bestemmer åpning på spjeld.

    Jeg har flydd modellfly siden tidlig 90tall,den gangen hadde vi bare analoge servoer. Hoved problemet med disse var at potmeter klikka etter litt tid,relativt fort på de rimeligste servoene. Dette gjorde at servoarmen bare ble stående å slå ved et vist punkt. .Jeg løste dette med å skru opp servoen og dynke innmaten i crc,så funket de ei stund til.

    Om det er mulig å komme til potmeter så må det jo være mulig å gjør det samme ,før potmeter klikker.. Spjeld er vel bare å rengjøre med litt ovnsrens?

  18. #41
    Per Turbo sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Lørenskog
    VCCN medlemsnummer
    8
    Innlegg
    8.105
    Antall takk

    Standard

    Ja, litt rensemiddel. Bremserens, rødsprit etc



    Per Turbo
    Styreleder / Chairman
    Volvo Car Club Norway - www.vccn.no

  19. #42
    Hassel sin avatar
    Medlem siden
    17. sep. 2010
    Sted
    Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    452
    Innlegg
    3.314
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    Høres fremdeles mye ut. Dekk, hastighet og underlag har sin påvirkning, men kjøremønster har mye å si, om man er myk og forsiktig i pådraget, eller bruker pedalen som en av/på-bryter. Min gamle 2.4t gikk på 0.9 på langkjøring i hastigheter langt over 85km/t.

    Hassel , du har samme motor,
    AWD
    og automat. Hvor mye brukte din før chipping, under normal kjøring? Ikke sånn du kjører den, altså, men normal kjøring
    På langkjøring så var den på 0.9 Den eneste målinga jeg hadde før chipping, men det var til Jönkjøping i Sverige da javn motorveifart.
    Etter chip og langkjøring så er den på ned mot 0.8, hatt den på 0.72 men da kjørte jeg som om med egg under gasspedalen
    Henrik Hassel
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem


    S60 2004 - 2,5T - AWD
    V70 1998 - 2.0t - SOLGT

  20. Takk mrstfu takket for denne posten
  21. #43
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.050
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av javist Vis post
    Kun første linje blir med da jeg svarer fra mobil,derfor noen sletta innlegg.

    Jeg har nok tenkt feil i innlegg lenger oppe. Åpning på spjeld må jo gå i rekkefølgen ecu får beskjed om posisjon på pedal, sender det videre og potmeter bestemmer åpning på spjeld.

    Jeg har flydd modellfly siden tidlig 90tall,den gangen hadde vi bare analoge servoer. Hoved problemet med disse var at potmeter klikka etter litt tid,relativt fort på de rimeligste servoene. Dette gjorde at servoarmen bare ble stående å slå ved et vist punkt. .Jeg løste dette med å skru opp servoen og dynke innmaten i crc,så funket de ei stund til.

    Om det er mulig å komme til potmeter så må det jo være mulig å gjør det samme ,før potmeter klikker.. Spjeld er vel bare å rengjøre med litt ovnsrens?
    Potmeteret er en folie som ligger klemt fast i ytterveggen, mens wiper sitter på akslingen.
    Problemet pleier å være slitasje på karbonfilmen grunn av mye bevegelse, man kan se gjennom folien der karbonet er slitt vekk.
    Har man demontert de to sensorene får man den neppe sammen igjen med god nok presisjon.
    Det enkleste er å erstatte dem med en ny halvledersensor (hall-effekt) og en magnet på akslingen.
    Her kan du lese om min erfaring med ombygning av
    ETM
    , med bilder og mange linker:
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...modifisert-
    ETM
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk 2006 - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  22. #44
    Registrerte brukere Tom K sin avatar
    Medlem siden
    02. mars 2011
    Sted
    Halden
    Innlegg
    993
    Antall takk

    Standard

    Hvorfor ikke vurdere en diesel ? det er klart det kan være litt plunder med koksing og annet småtteri men jeg tror nok hvis du regner litt på det så kommer du nok godt ut av det allikevel, jeg har hatt stort sett bare dieselbiler de siste 7 åra...bortsett fra en BMW 735i og en Audi A4 tq, nå har jeg en 07 XC70 å det blir neppe bensinbil på meg igjen

  23. #45
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    Hvis man bor i en av de litt større byene er jo lokal forurensning et større problem med dieselbiler, og om man kanskje ikke bryr seg om det så har man jo trusler om kjøreforbud, differensierte bompenger, etc.
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  24. #46
    Registrerte brukere Tom K sin avatar
    Medlem siden
    02. mars 2011
    Sted
    Halden
    Innlegg
    993
    Antall takk

    Standard

    Jo det er klart, forbud i storbyer kan bli et problem, hvis man bor eller jobber der.

  25. #47
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Ikke noe problem for meg. Bor ved og jobber i den største storbyen.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  26. #48
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    Ikke noe problem for meg. Bor ved og jobber i den største storbyen.
    Men du mønstrer kanskje på i jobb-bilen hjemme? Litt verre om det er kjøreforbud så du må reise kollektivt inn til jobb for å hente bilen...

    Ikke at kollektivt er så ille, men det passer ikke for alle.

    Dessuten sier guttungen at diesel lukter vondt!
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  27. Takk mrstfu takket for denne posten
  28. #49
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av hgnubel Vis post
    Men du mønstrer kanskje på i jobb-bilen hjemme? Litt verre om det er kjøreforbud så du må reise kollektivt inn til jobb for å hente bilen...

    Ikke at kollektivt er så ille, men det passer ikke for alle.

    Dessuten sier guttungen at diesel lukter vondt!
    Må du slutte å kverulere, da.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  29. Takk hgnubel takket for denne posten
  30. #50
    Registrerte brukere Tom K sin avatar
    Medlem siden
    02. mars 2011
    Sted
    Halden
    Innlegg
    993
    Antall takk

    Standard

    Jeg har alltid hørt at ekte mannfolk lukter diesel

Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Vurderer etter hvert kjøp av V70/850 - bensinforbruk?
    By PekaillVolvo in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 14
    Siste post: 15/06/15, 11:22
  2. Vurderer kjøp av V70
    By Revell in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 55
    Siste post: 09/02/11, 23:40
  3. Vurderer kjøp av S/V70, erfaringer med disse?
    By 960T6 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 11/08/10, 21:25
  4. Vurderer kjøp av turbomotor til 99 V70 - hjelp
    By PetterDale in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 20
    Siste post: 06/05/10, 13:07

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •