Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  216
Side 62 av 77 FørstFørst ... 12 52 60 61 62 63 64 72 ... SisteSiste
Viser resultater 1.526 til 1.550 av 1923

Tråd: Datasprut tråden!!

Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    Antall takk

Standard

Dwell har du her:
    dwell.jpg

Har et valg i sprutet om å ikke aktivere sekvensiell før et visst turtall, i tilfelle forstyrrelser som kan gi vanskelig start. Dette har jeg alltid hatt aktivert de gangene jeg har lekt med sekvensiell.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Dette ser og høres bra ut.

Legger likevel ut link til en coil som har vært umulig å få tak i, men som summit nå har tatt inn. Sjekk sparkduration.

https://www.summitracing.com/int/par...2380/overview/

Søkeord Moroso plasmapuls inductive 72380
    Sist endret av Batland; 29/07/16 kl 13:54

Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Dette ser og høres bra ut.

Legger likevel ut link til en coil som har vært umulig å få tak i, men som summit nå har tatt inn. Sjekk sparkduration.

https://www.summitracing.com/int/par...2380/overview/

Søkeord Moroso plasmapuls inductive 72380
    Ikke dum den, og til den prisen har man lett råd til både WS og direct (altså ikke COP, men coil pr. sylinder) om så.. eneste å prike på var at peak-current var noe lav... av "vanlige" coiler å finne har Accel "Supercoil" mye av det samme og greit over 100mA gniststyrke, men de er vel greit over 100 "Dalar" stykket også...

Arne: Jeg har satt min til sequential over 500rpm
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Njål Nilssen Vis post
    Ikke dum den, og til den prisen har man lett råd til både WS og direct (altså ikke COP, men coil pr. sylinder) om så.. eneste å prike på var at peak-current var noe lav... av "vanlige" coiler å finne har Accel "Supercoil" mye av det samme og greit over 100mA gniststyrke, men de er vel greit over 100 "Dalar" stykket også...

Arne: Jeg har satt min til sequential over 500rpm
    Kall meg gjerne dum, men hvordan er det å kjøre denne i wasted spark når det er én utgang på hver coil?
    Sist endret av HansOla; 29/07/16 kl 16:02

1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    Antall takk

Standard

Nokså brutal coil det der ja, men så var det det med plass til den. 4,5"x3,5"x4,25" var ikke småtteri.
    Har tenkt en stund på å finne tak i noe verre enn denne 2x2 coilpakken, men jeg føler ikke at jeg kan montere fire av disse på motoren og bare smile til kontrolløren på pkk eller gud forby teknisk kontroll. Har jo fordeleren stående på motoren som sagt, så det hadde ikke vært noe problem og kjøpt en ny ultracoil og kjørt det som det var på gamle motoren.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Ikke dum den, eneste å prike på var at peak-current var noe lav... av "vanlige" coiler å finne har Accel "Supercoil" mye av det samme og greit over 100mA gniststyrke, men de er vel greit over 100 "Dalar" stykket også...
    Gnistprofil er såpass kjedelig at ingen gjør denne tilgjengelig slik at man kan se, tenke og analysere selv. Enig i at det virker lavt, men med over 60 000 V så hopper nok gnisten over uansett og når den brenner så lenge så tror nå jeg at den får jobben gjort på en førsteklasses måte. Det er fordeler og ulemper med alt.

Jeg har hatt Accel 140001 Supercoilen min i veldig mange år og er godt fornøyd. Pris og prestasjon her: https://www.summitracing.com/int/parts/acc-140001

Her den siste coilen jeg kjøpte https://www.summitracing.com/int/parts/mor-72360
    http://www.shopmoroso.com/eb/catalog...nuId=main.menu
    fordi PlasmaPuls coilene ikke var tilgjengelig på tidspunktet. Jeg er overbevist om at sistnevnte er bedre selv om Peak Current er oppgitt lavere.

Sist endret av Batland; 29/07/16 kl 16:27

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Nokså brutal coil det der ja, men så var det det med plass til den. 4,5"x3,5"x4,25" var ikke småtteri.
    Har tenkt en stund på å finne tak i noe verre enn denne 2x2 coilpakken, men jeg føler ikke at jeg kan montere fire av disse på motoren og bare smile til kontrolløren på pkk eller gud forby teknisk kontroll. Har jo fordeleren stående på motoren som sagt, så det hadde ikke vært noe problem og kjøpt en ny ultracoil og kjørt det som det var på gamle motoren.
    Hehe, det er ikke småtteri nei.
    MSD tok frem ett seriøst multicoil system som de kalte CPC. Det var svindyrt og tok opp mye plass med to stk. svære tenningsbokser og formentlig strømforsyning og kondensatorer.

Norge har nok flest Accel Ultra coiler pr. innbygger, men det var ikke nok. Denne unike og suverene coilen er nå trukket fra markedet. :(

https://www.summitracing.com/int/par...0876/overview/
    https://www.holley.com/products/igni...s/parts/380876

Store selskaper skviste Dr. Jacobs ut av markedet og og skviser også Accel slik at omsetningen blir unødvendig dårlig. De måtte f.eks legge ned DFI avdelingen. :(
    Sist endret av Batland; 29/07/16 kl 16:10

Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Antall takk

Standard

Litt ut av nysgjerrighet, hvordan er en msd blaster2 coil i forhold til desse? I forhold til en Accel 140001
    Enkelt å montere siden de har noenlunde samme byggemål som original coilen.

Edit:
    Endret spørsmålet litt
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Hele verden + moren deres har brukt MSD sin blaster 2 siden tidenes morgen og med godt resultat.

Jeg personlig har aldri likt den og kjøpte 140001 coilen i stedet.
    Her ett eksempel på resultat: https://www.youtube.com/watch?v=fqzDCkZh7fM

MSD kom siden med Blaster SS coilen som må sies å være en mer moderne og mer effektiv coil enn Blaster SS. Dessverre er Blaster SS relativt kompakt så brenntiden til gnisten er oppgitt til å være betydelig kortere enn det man oppnår med Blaster 2.

Tenningsanlegg er vanskelig å forstå og jo mer du leser og lærer jo værre blir det.

https://picasaweb.google.com/1060588...35142401061970

Finne coiltest coiltester dwell current
    Sist endret av Batland; 29/07/16 kl 17:43

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Kall meg gjerne dum, men hvordan er det å kjøre denne i wasted spark når det er én utgang på hver coil?
    Lager kablene selv to vanlige silikonkabler i en terminal... Har man ikke lyst å lage kabler selv er det jo alltids et alternativ å ha coil pr sylinder som blir dyrere eller single coil og fordeler... Jeg for min del unngår helst fordeler, mest pga ionisering over tid, som kan påvirke tennpunkt noe, og gi overslag om det blir ekstremt med ionisert gass fanget inni der om man har noe skikkelig kraftige greier (som man gjerne må lage selv, om man vet hvordan) og det er slitedeler og kontaktene eroderer, og erosjonen blir høyere jo krafitgere sakker man kjører gjennom... ellers er det forsåvidt ingen ting i veien med fordeler sådan

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Gnistprofil er såpass kjedelig at ingen gjør denne tilgjengelig slik at man kan se, tenke og analysere selv. Enig i at det virker lavt, men med over 60 000 V så hopper nok gnisten over uansett og når den brenner så lenge så tror nå jeg at den får jobben gjort på en førsteklasses måte. Det er fordeler og ulemper med alt.

Jeg har hatt Accel 140001 Supercoilen min i veldig mange år og er godt fornøyd. Pris og prestasjon her: https://www.summitracing.com/int/parts/acc-140001

Her den siste coilen jeg kjøpte https://www.summitracing.com/int/parts/mor-72360
    fordi PlasmaPuls coilene ikke var tilgjengelig på tidspunktet. Jeg er overbevist om at sistnevnte er bedre selv om Peak Current er oppgitt lavere.

60kV gir god gjennomslagskraft til høye sylindertrykk, så ingen ting feil med det, gniststyrken (størrelsen og stålingen fra lysbue corona'n) derimot besemmes av strømføringen...

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

60kV gir god gjennomslagskraft til høye sylindertrykk, så ingen ting feil med det, gniststyrken (størrelsen og stålingen fra lysbue corona'n) derimot besemmes av strømføringen...
    Presis og som vanlig er det nok "arealet under kurven" som er avgjørende og ikke "det flotte" peak tallet.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Antall takk

Standard

Ja mye å lære
    Greie priser på både MSD Blaster 2 og den ACCEL 140001 da.
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Sia at kraftig tenning forbedrer utslippet betydelig, og da har du faktisk ryggdekning for å si det, for du lyver ikke i det heletatt

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Presis og som vanlig er det nok "arealet under kurven" som er avgjørende og ikke "det flotte" peak tallet.
    Jepp

HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Antall takk

Standard

Lager kablene selv to vanlige silikonkabler i en terminal... Har man ikke lyst å lage kabler selv er det jo alltids et alternativ å ha coil pr sylinder som blir dyrere eller single coil og fordeler... Jeg for min del unngår helst fordeler, mest pga ionisering over tid, som kan påvirke tennpunkt noe, og gi overslag om det blir ekstremt med ionisert gass fanget inni der om man har noe skikkelig kraftige greier (som man gjerne må lage selv, om man vet hvordan) og det er slitedeler og kontaktene eroderer, og erosjonen blir høyere jo krafitgere sakker man kjører gjennom... ellers er det forsåvidt ingen ting i veien med fordeler sådan
    Aha, ikke værre nei kan jo være et alternativ for oss som skal bruke bilen i hverdagen, og helst vil ha så lavt bensinforbruk som mulig på penkjøring

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Aha, ikke værre nei kan jo være et alternativ for oss som skal bruke bilen i hverdagen, og helst vil ha så lavt bensinforbruk som mulig på penkjøring
    leanburn og kraftig tenning hjelper bra på å være gnien på suppa, men "spiser" plugger

HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Antall takk

Standard

leanburn og kraftig tenning hjelper bra på å være gnien på suppa, men "spiser" plugger
    "Spiser" i den forstand at man må bytte hver måned? Eller årlig?

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

"Spiser" i den forstand at man må bytte hver måned? Eller årlig?
    Kommer seff an på hvor langt du kjører... jeg bytter 2 ganger i året eller 6000km ca... bytta en gang i året før, men fant ut at den gikk fra 0.7mm gap til 1.2mm på den tiden, og ble kranglete ved starting på den sylinderen med dårligst komp (på den gammle blokka, ny blokk nå, tett, og uten rådebank ) samme 2x2 bosch coil som Arne kjører med (er brukisen) og den er ikke den sterkeste tenninga men ikke den svakeste heller men helst lambda 1.1 opp til 76 kPa som gjør det største utslaget, dog har ikke prøvd iridiumplugger, de skal i alle fall være mye bedre oksideringsmotstand på Men blir garrantert værre pluggslitasje med "juicy" tenning...

HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Antall takk

Standard

Tja, er kanskje ikke så veldig mye å tjene på å tyne ut magrest mulig blanding, om det må byttes plugger ofte.. Alt med måte kanskje Husker ikke hvilke coiler jeg har nå, for jeg har ikke montert de enda

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Tja, er kanskje ikke så veldig mye å tjene på å tyne ut magrest mulig blanding, om det må byttes plugger ofte.. Alt med måte kanskje Husker ikke hvilke coiler jeg har nå, for jeg har ikke montert de enda
    Tja, noe har det jo for seg... man må også mappe for det... det brenner mye tregere så man må ha mye høyere forskudd i de cellene som er lambda 1.1 i, enn normalt osv, men ser man bort fra pluggene, så bruker min med KG004 (K-kam) det samme som en original F som kjøres PENT. Originalt var min en vanlig 740GL med 230F og 3.31 i ræva, nå ikke fult så urørt 230F med K-kam og div andre mods og 3.73 i ræva... Har hatt dette "vraket" i en god del år nå og vet hva jeg har hatt i drivstoffutgifter på den med hhv original F + 3.31, F med K-kam fortsatt 3.31. litt modda F med K-kam og 3.54 LH 2.4, og slik den har gått de siste par-tre år med betydelige endringer K-kam og 3.73 og DTA sprut, og nåværende bruker mindre enn samtlige andre konfigurasjoner (med min kjørestil som IKKE er pent ), til tross for at den ble sprekere ( Hehe, eller la oss si mindre lat XD ) og har samtidig lettere utveksling... Som sagt on par med original F om jeg kjørte den pent...

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Riff Vis post
    Ja mye å lære
    Greie priser på både MSD Blaster 2 og den ACCEL 140001 da.
    Helt greie ja, men jeg vil påpeke en vesentlig forskjell.

Accel140001 er oppgitt som en Truck coil til V8 motorer med fordeler med stifter og 2 stk resistorer i strømforsyningen. Den er derfor designet til å fungere under de aller værst tenkelige driftsforholdene man kan tenke seg, og, de som kjøper den forventer å få redusert forbruket. En formidabel utfordring for designerteamet.
    140001 er oppgitt til 300mA og hele 400us og jeg oppfatter det slik at det er under de nevnte driftsforholdene. Med 12-14 V inn på coilen og en helt vanlig tenningsmodul i stedet for stift så forbedres prestasjonene betydelig.

Blaster 2 coilen er oppgitt til 140 mA og 300 us, og, hvis jeg ikke husker feil, så er dette kun når den er kombinert med MSD6 tenningsboksen som lader coilen med 400 - 500V.

Det er først når du har kjøpt Blaster 2 coilen og unboxer den at du får følgende surprize i flaisen: Note:

"This Blaster Coil Kit is intended to be used with an MSD Ignition. If installing on a stock, points style ignition system, a 0.8 ohm ballast resistor or resistor wiring MUST be installed. MSD offers this Ballast Resistor as PN 8214 or the Blaster Coil Kits, PN 8200 and 8203 are equipped with one."

HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Antall takk

Standard

Tja, noe har det jo for seg... man må også mappe for det... det brenner mye tregere så man må ha mye høyere forskudd i de cellene som er lambda 1.1 i, enn normalt osv, men ser man bort fra pluggene, så bruker min med KG004 (K-kam) det samme som en original F som kjøres PENT. Originalt var min en vanlig 740GL med 230F og 3.31 i ræva, nå ikke fult så urørt 230F med K-kam og div andre mods og 3.73 i ræva... Har hatt dette "vraket" i en god del år nå og vet hva jeg har hatt i drivstoffutgifter på den med hhv original F + 3.31, F med K-kam fortsatt 3.31. litt modda F med K-kam og 3.54 LH 2.4, og slik den har gått de siste par-tre år med betydelige endringer K-kam og 3.73 og DTA sprut, og nåværende bruker mindre enn samtlige andre konfigurasjoner (med min kjørestil som IKKE er pent ), til tross for at den ble sprekere ( Hehe, eller la oss si mindre lat XD ) og har samtidig lettere utveksling... Som sagt on par med original F om jeg kjørte den pent...
    Det har det nok helt sikkert. Men jeg ser for meg det blir som å bruke 20kr for å spare 10kr, når bilen ikke blir fast bruksbil

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Helt greie ja, men jeg vil påpeke en vesentlig forskjell.

Accel140001 er oppgitt som en Truck coil til V8 motorer med fordeler med stifter og 2 stk resistorer i strømforsyningen. Den er derfor designet til å fungere under de aller værst tenkelige driftsforholdene man kan tenke seg, og, de som kjøper den forventer å få redusert forbruket. En formidabel utfordring for designerteamet.
    140001 er oppgitt til 300mA og hele 400us og jeg oppfatter det slik at det er under de nevnte driftsforholdene. Med 12-14 V inn på coilen og en helt vanlig tenningsmodul i stedet for stift så forbedres prestasjonene betydelig.

Blaster 2 coilen er oppgitt til 140 mA og 300 us, og, hvis jeg ikke husker feil, så er dette kun når den er kombinert med MSD6 tenningsboksen som lader coilen med 400 - 500V.

Det er først når du har kjøpt Blaster 2 coilen og unboxer den at du får følgende surprize i flaisen: Note:

"This Blaster Coil Kit is intended to be used with an MSD Ignition. If installing on a stock, points style ignition system, a 0.8 ohm ballast resistor or resistor wiring MUST be installed. MSD offers this Ballast Resistor as PN 8214 or the Blaster Coil Kits, PN 8200 and 8203 are equipped with one."
    Hadde gått for Accel'n uten tvil Får nok mer juice ut av den også ved å bruke kontrollert dwelltid som man får med
    ECU

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Det har det nok helt sikkert. Men jeg ser for meg det blir som å bruke 20kr for å spare 10kr, når bilen ikke blir fast bruksbil
    besparelsen på suppefronten mer enn dekker inn for 8 plugger i året for min del i alle fall Er det noe som man ikke er fokusert på, så er dt jo bare å kjøre Lambda 1 blank i alle celler under 60-80 kPa som originalt for å komme gjennom EU når det trengs (avhengig av hva oppsettet ditt tåler uten å banke med optimalt forskudd) altså hvis man har Speed-density opplegg på ettermarkeds
    ECU
    osv

Side 62 av 77 FørstFørst ... 12 52 60 61 62 63 64 72 ... SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •