Dwell har du her:
dwell.jpg
Har et valg i sprutet om å ikke aktivere sekvensiell før et visst turtall, i tilfelle forstyrrelser som kan gi vanskelig start. Dette har jeg alltid hatt aktivert de gangene jeg har lekt med sekvensiell.
Dwell har du her:
dwell.jpg
Har et valg i sprutet om å ikke aktivere sekvensiell før et visst turtall, i tilfelle forstyrrelser som kan gi vanskelig start. Dette har jeg alltid hatt aktivert de gangene jeg har lekt med sekvensiell.
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe
Dette ser og høres bra ut.![]()
Legger likevel ut link til en coil som har vært umulig å få tak i, men som summit nå har tatt inn. Sjekk sparkduration.![]()
https://www.summitracing.com/int/par...2380/overview/
Søkeord Moroso plasmapuls inductive 72380
Sist endret av Batland; 29/07/16 kl 13:54
Ikke dum den, og til den prisen har man lett råd til både WS og direct (altså ikke COP, men coil pr. sylinder) om så.. eneste å prike på var at peak-current var noe lav... av "vanlige" coiler å finne har Accel "Supercoil" mye av det samme og greit over 100mA gniststyrke, men de er vel greit over 100 "Dalar" stykket også...
Arne: Jeg har satt min til sequential over 500rpm![]()
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Sist endret av HansOla; 29/07/16 kl 16:02
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Nokså brutal coil det der ja, men så var det det med plass til den.4,5"x3,5"x4,25" var ikke småtteri.
Har tenkt en stund på å finne tak i noe verre enn denne 2x2 coilpakken, men jeg føler ikke at jeg kan montere fire av disse på motoren og bare smile til kontrolløren på pkk eller gud forby teknisk kontroll.Har jo fordeleren stående på motoren som sagt, så det hadde ikke vært noe problem og kjøpt en ny ultracoil og kjørt det som det var på gamle motoren.
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe
Gnistprofil er såpass kjedelig at ingen gjør denne tilgjengelig slik at man kan se, tenke og analysere selv. Enig i at det virker lavt, men med over 60 000 V så hopper nok gnisten over uansett og når den brenner så lenge så tror nå jeg at den får jobben gjort på en førsteklasses måte. Det er fordeler og ulemper med alt.
Jeg har hatt Accel 140001 Supercoilen min i veldig mange år og er godt fornøyd. Pris og prestasjon her: https://www.summitracing.com/int/parts/acc-140001
Her den siste coilen jeg kjøpte https://www.summitracing.com/int/parts/mor-72360
http://www.shopmoroso.com/eb/catalog...nuId=main.menu
fordi PlasmaPuls coilene ikke var tilgjengelig på tidspunktet. Jeg er overbevist om at sistnevnte er bedre selv om Peak Current er oppgitt lavere.
http://www.shopmoroso.com/eb/catalog...nuId=main.menu
Sist endret av Batland; 29/07/16 kl 16:27
Hehe, det er ikke småtteri nei.
MSD tok frem ett seriøst multicoil system som de kalte CPC. Det var svindyrt og tok opp mye plass med to stk. svære tenningsbokser og formentlig strømforsyning og kondensatorer.
Norge har nok flest Accel Ultra coiler pr. innbygger, men det var ikke nok. Denne unike og suverene coilen er nå trukket fra markedet. :(
https://www.summitracing.com/int/par...0876/overview/
https://www.holley.com/products/igni...s/parts/380876
Store selskaper skviste Dr. Jacobs ut av markedet og og skviser også Accel slik at omsetningen blir unødvendig dårlig. De måtte f.eks legge ned DFI avdelingen. :(
Sist endret av Batland; 29/07/16 kl 16:10
Litt ut av nysgjerrighet, hvordan er en msd blaster2 coil i forhold til desse? I forhold til en Accel 140001
Enkelt å montere siden de har noenlunde samme byggemål som original coilen.
Edit:
Endret spørsmålet litt![]()
Mine prosjekt - Linker under:
90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd
Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.
Hele verden + moren deres har brukt MSD sin blaster 2 siden tidenes morgen og med godt resultat.![]()
Jeg personlig har aldri likt den og kjøpte 140001 coilen i stedet.
Her ett eksempel på resultat: https://www.youtube.com/watch?v=fqzDCkZh7fM
MSD kom siden med Blaster SS coilen som må sies å være en mer moderne og mer effektiv coil enn Blaster SS. Dessverre er Blaster SS relativt kompakt så brenntiden til gnisten er oppgitt til å være betydelig kortere enn det man oppnår med Blaster 2.
Tenningsanlegg er vanskelig å forstå og jo mer du leser og lærer jo værre blir det.
https://picasaweb.google.com/1060588...35142401061970
Finne coiltest coiltester dwell current
Sist endret av Batland; 29/07/16 kl 17:43
Lager kablene selvto vanlige silikonkabler i en terminal... Har man ikke lyst å lage kabler selv er det jo alltids et alternativ å ha coil pr sylinder som blir dyrere eller single coil og fordeler... Jeg for min del unngår helst fordeler, mest pga ionisering over tid, som kan påvirke tennpunkt noe, og gi overslag om det blir ekstremt med ionisert gass fanget inni der om man har noe skikkelig kraftige greier (som man gjerne må lage selv, om man vet hvordan) og det er slitedeler og kontaktene eroderer, og erosjonen blir høyere jo krafitgere sakker man kjører gjennom... ellers er det forsåvidt ingen ting i veien med fordeler sådan
![]()
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Ja mye å lære![]()
Greie priser på både MSD Blaster 2 og den ACCEL 140001 da.![]()
Mine prosjekt - Linker under:
90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd
Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Kommer seff an på hvor langt du kjører... jeg bytter 2 ganger i året eller 6000km ca... bytta en gang i året før, men fant ut at den gikk fra 0.7mm gap til 1.2mm på den tiden, og ble kranglete ved starting på den sylinderen med dårligst komp (på den gammle blokka, ny blokk nå, tett, og uten rådebank) samme 2x2 bosch coil som Arne kjører med (er brukisen) og den er ikke den sterkeste tenninga men ikke den svakeste heller men helst lambda 1.1 opp til 76 kPa som gjør det største utslaget, dog har ikke prøvd iridiumplugger, de skal i alle fall være mye bedre oksideringsmotstand på
Men blir garrantert værre pluggslitasje med "juicy" tenning...
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Tja, er kanskje ikke så veldig mye å tjene på å tyne ut magrest mulig blanding, om det må byttes plugger ofte.. Alt med måte kanskjeHusker ikke hvilke coiler jeg har nå, for jeg har ikke montert de enda
![]()
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Tja, noe har det jo for seg... man må også mappe for det... det brenner mye tregere så man må ha mye høyere forskudd i de cellene som er lambda 1.1 i, enn normalt osv, men ser man bort fra pluggene, så bruker min med KG004 (K-kam) det samme som en original F som kjøres PENT. Originalt var min en vanlig 740GL med 230F og 3.31 i ræva, nå ikke fult så urørt 230F med K-kam og div andre mods og 3.73 i ræva... Har hatt dette "vraket" i en god del år nå og vet hva jeg har hatt i drivstoffutgifter på den med hhv original F + 3.31, F med K-kam fortsatt 3.31. litt modda F med K-kam og 3.54 LH 2.4, og slik den har gått de siste par-tre år med betydelige endringer K-kam og 3.73 og DTA sprut, og nåværende bruker mindre enn samtlige andre konfigurasjoner (med min kjørestil som IKKE er pent), til tross for at den ble sprekere ( Hehe, eller la oss si mindre lat XD ) og har samtidig lettere utveksling... Som sagt on par med original F om jeg kjørte den pent...
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Helt greie ja, men jeg vil påpeke en vesentlig forskjell.
Accel140001 er oppgitt som en Truck coil til V8 motorer med fordeler med stifter og 2 stk resistorer i strømforsyningen. Den er derfor designet til å fungere under de aller værst tenkelige driftsforholdene man kan tenke seg, og, de som kjøper den forventer å få redusert forbruket. En formidabel utfordring for designerteamet.
140001 er oppgitt til 300mA og hele 400us og jeg oppfatter det slik at det er under de nevnte driftsforholdene. Med 12-14 V inn på coilen og en helt vanlig tenningsmodul i stedet for stift så forbedres prestasjonene betydelig.![]()
Blaster 2 coilen er oppgitt til 140 mA og 300 us, og, hvis jeg ikke husker feil, så er dette kun når den er kombinert med MSD6 tenningsboksen som lader coilen med 400 - 500V.
Det er først når du har kjøpt Blaster 2 coilen og unboxer den at du får følgende surprize i flaisen: Note:
"This Blaster Coil Kit is intended to be used with an MSD Ignition. If installing on a stock, points style ignition system, a 0.8 ohm ballast resistor or resistor wiring MUST be installed. MSD offers this Ballast Resistor as PN 8214 or the Blaster Coil Kits, PN 8200 and 8203 are equipped with one."
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
besparelsen på suppefronten mer enn dekker inn for 8 plugger i året for min del i alle fallEr det noe som man ikke er fokusert på, så er dt jo bare å kjøre Lambda 1 blank i alle celler under 60-80 kPa som originalt for å komme gjennom EU når det trengs (avhengig av hva oppsettet ditt tåler uten å banke med optimalt forskudd) altså hvis man har Speed-density opplegg på ettermarkeds
ECUosv![]()
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt