Høres mer ut som hjullager. Evt stein mellom klosser/skive.
Høres mer ut som hjullager. Evt stein mellom klosser/skive.
-V70 R AWD 2005 http://forum.vccn.no/showthread.php?...5-Ny-bruksbil!
-240 GL 1993 http://forum.vccn.no/showthread.php?p=65185#post65185
-V90CC D4 2019
-144 de Luxe 1971 http://forum.vccn.no/showthread.php?...ight=144+sekse
xV60 D6 2015 x960 2.5 1995 x242 DL 1979 x244 GL 1980
Fjærseter og demperlager var nytt sammen med dempere og fjærer i mars 2012.
Det er ikke konstant skrap ved gitt rattvinkel, men det er likevel temmelig forutsigbart.
Hm. Hjullager på den siden er vel ganske nytt. Må få sjekket etter småstein.
Hva med drivknute?
Drivknute kan jo være synderen den og, men om mansjetten har sprekt og knuta er tørr, evt med småstein inni, burde lyden komme konstant ved gitt rattvinkel, i mitt hode hvertfall. Sleit ikke du med rattakselkrysset og?
Raymond Lysaker
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
---
2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT09
Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -
Vera - '99 V70 2.5T AWD - SOLGT -
Ikke noe tull med rattakselkryss, men har måttet smøre opp gummien i gjennomføringen for rattakselen etter girkassen ble bytttet og alt rundt om der var nede.
Fikk kikket litt over og under bilen i kveld, og fant b.la. en sprektABS-ring på det hjulet jeg mener lyden kommer fra, VF.
Når jeg tenker meg om lurer jeg på om ikke bremsepedalen vibrerer litt når jeg hører lyden. Men det føles litt som hele bilen vibrerer så ikke hengt meg opp i det før.
Ellers var det litt lite servoolje så den ble toppet opp. Dekselet under R-fangeren på den siden (det som må ned for å bytte pærer på tåkelysene) var litt løst og ble festet.
Men lyden er der fremdeles så lurer på den der absringen..
Bingo!
Prøvde å slå avTRACSpå morgenen i dag, og med den av er lyden faktisk fraværende. Win!
Dårlig med oppdateringer her pga veldig travle dager, men de siste ukene har jeg fått byttet abs-ringen som var sprekt, og problemet jeg hadde med ulyd er borte.
Fikk også renset og oljet luftfilteret nå i påsken, på ca 193.200km. Usikker på når det ble gjort sist, men kan ikke være mye over året siden.
Stakkars bilen er møkkete og fæl, håper snart få tid til å gi den et lite løft en helg![]()
Vasket og vokset sommerfelger her om dagen, et dekk hadde en skrue i seg og var til plugging i går.
Vokset med Fusso dark som i fjor.
Fikk vokset siste felg og lagt Swissvax Pneu på dekksider i går kveld, og montert på bil i kveld. Nå kan varmegradene bare komme.
![]()
Sist endret av hgnubel; 20/04/16 kl 21:45
Røk bokstavelig talt på en smell kvelden før bilferie, da det knakk en bit av venstre fjær foran.
Fikk bilen til Frydenbø Minde fredag og ikke bare ser det ut som de får byttet fjær "next business day" altså mandag, men jammen ble det ikke leiebil også siden jeg har tatt servicene der.
Så nå er det litt ferietur med leiebil, og bytte til min egen tirsdag
Lekker 2016 V70 T4.
Noe av det første jeg gjorde var å velge Performance-theme
![]()
04 Volvo XC70 D5 automat - 01 Volvo S60 2,0T
Tidligere biler:
05 Volvo V70 D5 automat
08 Volvo V70 D5 automat
05 Volvo XC70 D5 automat
01 Volvo V70 2,4 bensin automat
Noen som kan se på bildet om denne 2016-modellen er en dynamic edition? Det er eneste jeg får til å stemme, men dette er litt for ny bil til at jeg kan dem på rams...
Mistenker at Thomas Berg hos Frydenbø dro i noen tråder for å få reservert en standsmessig bil..en 3-serie hadde ikke hjulpet oss uansett når vi var pakket for to voksne og to småbarn og 14 dager på veien.
Mr. Berg er en bra mann!
Det årlige V70R-bildet fra Olden
![]()
Ferietur til trivselsfylket altso ?!
[Tråd - 740 turbo '86] 245DL, 850 97', V70 Classic 08, 240GL 90' [Tråd - 945 96' bruksbil]
[X -v70R awd '98] [X - Xc70 D5 '04][X -Tråd - V70II 2,0D '08] X - S60 2.0T '02, X - S80 00' 2,0T, [X -Tråd - V70 2,5TDI '99]
ONR-vask av bilen i Selbu i dag, god hjelp av to dverger som kan skimtes på bildet:
![]()
En sak jeg har grublet litt på, den nye V70 leiebilen jeg hadde noen dager hadde en bremsepedal og -effekt som føltes dramatisk mye aggressiv og solid enn på R-en.
På R-en kan jeg legge foten på bremsepedalen, dytte den litt inn og så begynner ting å skje når jeg har beveget pedalen litt mot gulvet. Aldri såpass mye at jeg har bekymret meg for å "bunne" riktignok, eller ikke klare å bremse i nødsituasjoner.
Men på den leiebilen begynner bilen å bremse merkbart bare foten rører pedalen, og panikkbrems krever kanskje omtrent like mye pedalbevegelse som R-en trenger før den begynner å bremse noe som helst (på "øyemål").
Høres det normalt ut med tanke på at det er 16-17 år mellom dem? Kan det være en hovedsylinder som begynner å bli sliten og svetter på et sted jeg ikke ser eller lekker trykk på annet vis?
Etter hva jeg kan huske har bremsene alltid føltes sånn, gjennom bytter av alle calipere, bremseslanger, lufting både hos verksted, med kompismetoden og med en motive power bleeder...
Er samma med bilene mine... Bremser jeg med kraft tilsvarende en normal nedbremsing i 940'n i S60'n går jeg nesten gjennom frontrutamen ingen av de har problemer med å låse hjula på tørr asfalt...
Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk
Selv om et helt friskt bremsesystem, fra pedal til skive, sikkert gjør stor forskjell, tviler jeg på at man får samme følelse i de to bilene. De fleste biler føles jo forskjellig fra andre uansett, kan hende den er tuna til å bite lengre ute enn bilene fra 90-tallet.
Ikke minst kommer det anpå bremseklossene. En del støvfrie klosser eller klosser med andre spesielle evner krever oppvarming før de funker optimalt, som sikkert endrer punktet det føles som om de biter skikkelig.
Bilen min, som har gått 303k, biter betydelig tidligere enn bruttern sin '00 V70 (P80) som har gått 240k, og den bilen har absolutt fungerende bremser.
Sist endret av mrstfu; 17/07/16 kl 02:32
Raymond Lysaker
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
---
2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT09
Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -
Vera - '99 V70 2.5T AWD - SOLGT -
Du lider av nybilsyndromet. Ikke ukjent akkurat.Etter å ha kjørt en ny bil en stund, så skjønner du plutselig hvor mye biler har utviklet seg de siste 17 årene, og du begynner å sammenlikne alt med din egen, og klarer til slutt ikke kjenne forskjell på hva som er typisk for den nye og den gamle.
![]()
Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958
Ny bremsekraftforsterker gjør mye![]()
Men hgnubel: prøv en Chevrolet med servobrems![]()
Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.
-> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88
Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...
Kanskje? Vil gjerne vite at den gamle er defekt eller har redusert ytelse før jeg legger mye penger eller tid i det.. verste jeg vet er å bytte deler fordi opplevelsen ikke er som forventet, og så viser det seg at det er ingen endring, og heller forventningene det er noe galt med..
Bremseklosser og skiver blir byttet hele tiden, og kalipperne kan bli tregere, men hvis disse fungerer bra og glir lett, så er det mulighet for at kraftforsterkeren begynner å bli sliten. Evt. dårlig vakum til dem.
Jeg har ikke noe konkret svar på dette, men jeg ser for meg at membranen blir dårligere med årene![]()
Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.
-> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88
Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...