Grattis med resultatet. 100 whp + og 40% høyere effekt gjør seg. Dette var en fin fremgang og 500 + Nm sparker bra det: Når det er sagt; Ooops! 95 blyfri!!?
Når jeg tok frem og delte tallene 76x4,5 mm her inne så var det tenkt som ett rimelig og godt tips til de som vil kjøre fra alle andre som har identisk oppsett med unntak av stemplene. Hvis du hadde sagt at målet var 2,0 BAR på 95 blyfri så hadde det blitt HELT andre tall.
Turbotrimming til GODE resultater på 95 blyfri pumpebensin er svart belte i utfordring. Med E85 eller E98 (større dyser og pumpe selvsagt) hadde du sikkert passert 500 hk og 650 NM.
Slik jeg oppfatter det har du fortalt oss at motoren er mappet inn til 511 WNM v/ 4600 o/min og 350 WHP ved 5600 o/min. med 2,0 BAR ladetrykk. Hvis dette medfører riktighet så er det kun 170 Nm og 116 hk fra den teoretiske sugemotoren. Selv om dette er en riktig hyggelig fremgang fra latterlige 92 hk og 125 Nm forrige gang, så er det alt for lavt for dette oppsettet. Jeg mener at det avslører at motoren sannsynligvis er "overmappet" og lider under varmetorturen den utsettes for.
Dette oppsettet bør gi ca. 140 hk og 200 Nm fra sugemotoren. Med 1,3 BAR ladetrykk på de to turtallene hvor dette avgis forventer jeg derfor ca. 320 WHP og 460 Nm.
EDIT slik:
Spm:
1. Målte dere eksostemp.?
2. Hva såg dere i så tilfelle?
3. Ta en titt på tenningsmappet ditt. Se på turtallene mellom 4000 o/min og 5500 o/min. mens du går mot stadig høyere ladetrykk. På hvilket ladetrykk må man ned i 19 grader tenning? Skrekkelig langt fra 2,0 BAR frykter jeg.
4. Har du ett pull på ca. 1,5 BAR? I tilfelle, ta en titt. Hva er maks hk, maks dreiemoment og hva er det nøyaktige ladetrykkene på disse to punktene.
5. Jeg vil tro at på lavere ladetrykk avgis maks effekt på betydelig høyere turtall. Hva er det høyeste turtallet dere har fått maks effekt på?
Eks.
RS Tuning Bergen hadde inne en bil med trimmet motor hvor (den litt små) turboen var valgt ut fra maksimal respons. På moderate ladetrykk ble maks effekt avgitt på 7100 o/min, men når man begynte å ta i, tømme turboen og ting begynte å strupe, da ble turtallet for avgitt makseffekt redusert til ca. 5750 o/min.