jeg sa i hvertfall klart i fra at det var til en MK2 bakstilling som sitter på en 740(kommer MK2 på min 740 snart!) og da sa dem at det skulle passe så regner med at det passer![]()
Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
1989 modell 245 brukis
1987 modell 740 turbo prosjekt
1977 modell 242 Prosjekt
1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
momy said i could not handle a V8, momy is now religious!
Den reduksjonsventilen var neimen ikke dum, hvor fikk du tak i den?![]()
Volvo 940 TIC
Norgren. Denne: http://store.norgren.com/NO/nb-NO/ca...G-2GK-RCN.html
Men du, det står ikkje kor mykje den kostar...Korleis blir den kobla inn eigentleg? Og sånn som eg har skjønt det er den bedre enn pyseventil, men funkar den istadenfor for pyseventil?
Volvo 245 - Eks varebil
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster
En pysventil lekker luft, det er jo egentlig bleedventil de heter. Men det svenske navnet er pysventil.
Den her regulerer trykket.
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
Trykket inn kobles fra det turboen lader. Trykket ut er konstant etter det du har stillt inn. Trykket ut kobles på wastegaten på oversiden av membranen og vil prøve å motstå at wastegaten åpner. Dermed regulerer du ladetrykket ved å holde igjen wastegaten akkurat som å bytte fjør, bare at man slipper å bytte og tilpasse fjører hele tiden.
Christian Gulbrandsøy
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Nestleder/Treffansvarlig
trur ikke du helt skjønte hva han sa for i det hullet der er det gjenger fra før av på det karroseriet han hugde![]()
1989 modell 245 brukis
1977 modell 242 Prosjekt
Tror kanskje han tror at hullet bakfjæra er skrudd i er det bakre festet til multilinken. Det er det ikke. Det er kun et av hulla på braketten som skal over det bakre festet som er hullet til bakfjæra. Men hvis han har to hull med gjenger der, et som er litt lengre bak enn hullet til fjæra så har han det hullet.
nei han driver jo å bygger multilink selv så trur han veit at det ikke er fjør festet det er snakk om og han har nettopp demontert en MK2 bakstilling til meg!
1989 modell 245 brukis
1977 modell 242 Prosjekt
er jo tydelig at den har det davar jo en GLE han hugde så kan hende det er derfor å det var tiltenkt MK1 multilink på dem før?
1989 modell 245 brukis
1977 modell 242 Prosjekt
noen 940er før 94 95 har festene klare ja. tror det er fordi de ble laget på en annen fabrikk ellerno.
kom jo faktisk noe 940er i italia med multilink(eller var det belgia?). uansett, noen før 95 har festene klare![]()
Dette gjalt ikke damas 91 model (noe jeg trodde). men den ble kanskje laget på "feil" fabrikk..
One Ring to rule them all
Det er snakk om festet bak fjøra ja, ikke selve fjøra. Var tydelige gjenger der, og det var dekt med tektyl og drit.
Tror jeg må sjekke banebilen litt nøyere.![]()
Christian Gulbrandsøy
Nestleder/Treffansvarlig
Haha, du kjørte på med den biltema resirken til å begynne medGjorde det selv. Fy for en stygg lyd det er i den igrunn..
Her er når jeg testa den :P
Blei litt i tvil sjøl, for det var ikke fjører på den bilen jeg hugde, så kom plutselig på at jeg kunne tatt feil der.
Derfor dobbeltsjekka jeg den nå, siden vraket står på hengern i gården her, og det er helt klart multilinkfeste på den, uten tvil.
Men, bare det bakerste hullet til selve ramma. Ikke noe andre fester til noen brakketter eller noe.
Sjekka på banebilen min, og A.Finstad sin orginale 740 Turbo, ingen av dem hadde festene klare, så dette er tydeligvis ganske forskjellig fra bil til bil.
Christian Gulbrandsøy
Nestleder/Treffansvarlig
haha ja vi sto å funderte litt på det Christian![]()
1989 modell 245 brukis
1977 modell 242 Prosjekt
den er forliten for de store turboene. vi fant ut det for en stund siden hehe
One Ring to rule them all