Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
Kunne i grunn ikke vært sakt enklere å greiere. Selv jeg som liker MS er ikke noen fan av MS1. Grunnprinsippet er likt for de fleste sprut når man tuner, det er stort sett detaljene rundt som er forskjelige. Det betyr at man ofte er godt utrustet senere selv om man kommer over ett sprut man ikke har erfaring med fra før.
Derfor liker jeg DIY prinsippet, for slike som meg som har interessen av å lære, og ikke er primært ute etter skrytemotor der mesteparten av jobben settes bort.
Og da kommer man uansett ikke unna mange timer med studie. De kommersielle/motorsportsprutene jeg har vært borti har manualer beregnet for folk med erfaring, og gir få svar til en amatør som er ute etter å lære.

Til syvende og sist er det uansett du selv som må ta valget hva du skal gå for, og ikke la noen tullinger på ett forum bestemme for deg.
For å være helt ærlig så var jeg veldig skeptisk selv før jeg bygde min første MS2. Og forventet i grunn at den skulle bryte sammen når som helst når jeg tok den i daglig bruk.
Til å begyne med var oppsettet slik at det tok maks 5 min å bytte om til orginalhjerne om det skulle bli problemer. Eneste tilfellene jeg måtte gjøre det var når ett dårlig USB til COM adapter klusset til med justeringen. Etterhvert ble det bygd ut med ekstra funksjoner slik at det ble mer jobb å konvertere til orginal hjerne igjen. Når jeg var kommet så langt bød det likevel ikke på noen problemer de 30-40000km jeg kjørte med det oppsettet.
Så når du skal sette deg ned for å bestille sprut bør du også være helt ærlig mot deg selv. Om du har litt DIY ånd og er oppriktig interessert i å bruke tid på å lære selv, så kan MS eller f.eks VEMS som er mer rettet mot slike kjøpere være aktuelt for deg.
Om det er stor fare for at f.eks en tuner eller annen egnet person skal ta seg av det meste av justering, så kan det bli både billigere og bedre med ett kommersielt sprut anbefalt av den som skal justere.
Jepp, derfor jeg begynnt aller først å se på MS (som da ikke hadde like mye muligheter som VEMS), fant ut jeg skulle bruke VEMS og satte meg inn i det. Når jeg da ble tipset om DTA og til sist bestemte meg for å gå for det, har jeg nå funnet ut etter å ha jobbet litt i med DTA, at bakenforliggende grunnkunnskaper fra både MS og VEMS har vært gull verdt nå som jeg holder på med DTA'n Uten basic-viten om sensorer og hvordan de blir tolket og hvordan ecu-er fungerer, hadde det ikke vært mye forståelig i manualene, da de helst er laget for folk som har litt bakgrunnskunnskap.