Brukere som er tagget i denne tråden

Viser resultater 1 til 25 av 201

Tråd: 531 topp på fk

Threaded View

Forrige innlegg Forrige innlegg   Neste innlegg Neste innlegg
  1. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.340
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Endelig tilbake i god sofaen etter tur til Mr.Volden.
    Fikk ikke noe elektronisk fil på bremsepapira denne gangen, men vi hadde egentlig allerede nådd toppen på denne motoren, så bremsepapira er ikke så viktig.
    Uansett, med ny actuator fikk vi tidligere ladetrykk ca150-200rpm enn med den slappe. Hadde fortsatt endel problemer med Autronic ladetrykkstyringa, så denne skal effektivt knuses av eiern med balltre.
    Så til det interresante, her ser vi fort at det er en "propp" i systemet mildt sagt:

    Ved 1,2bar ble det 320hk og 470nm målt på nava.
    Ved 2bar ble det 363hk og 522nm målt på nava.

    Lurer på hvor denne motoren har det bra, tror jeg bare lar ladetrykket være 1,2bar. Med så liten økning fra 1,2-2 bar er det liten vits å ligge på 2 bar gitt, voldtekt av motorer kan andre ta seg av.
    Akkurat.
    Her får man enda en gang demonstrert nøyaktig hva som skjer.
    Det har tidligere blitt postet at ca. 8,0:1 i kompforhold er korrekt til akkurat dette ladetrykket når man kjører pumpebensin.
    320 hk og 470 Nm med 1,2 BAR ladetrykk blir til 145 hk og 214 Nm fra sugemotoren. Dette avslører fin effektivitet og derfor korrekt tenningstidspunkt og akseptable eksostemperaturer.
    Oppjustert til 2,0 BAR burde motoren egentlig produsert 436 hk og 640 Nm sett i forhold til oksygeninnholdet i luften. Hvis du sjekker dysetidene så ser du nok at fuelflowet ditt har økt 36% fra 1,2 BAR til 2,0 BAR for motoren flytter luften/bensin blandingen uansett så den må være korrekt.
    Det som skjer i stedet for hyggelig effektøkning er at man MÅ (pga drivstoffets egenskaper) retardere tenningen så mye at man sløser bort (436 - 363) 73 hk og 118 Nm og dette går rett over i skadelig varme. Tenk litt på dette. 73 hk er 54 KW. En varmeovn på 54 000 W står altså å varmer motoren fra innsiden!

    Pga lav motoreffektivitet reduserer det samtidig sugemotoreffekten fra aksepteble verdier og ned til dårlige, men akk så vanlige 121 hk 174 Nm.
    Ta en titt på tenningsmappet ditt på 220 og 300 linjen så ser du hva jeg mener. Fine verdier på noe rundt 25 grader på 220 linjen og rundt halvparten av dette på 300 linjen.
    Du ser også at "vi" har over 100 hk mer enn deg med nesten samme oppsett. Grunnen er at "vi" ligger nærmere 30 grader tenning enn 20 grader tenning på 2,0 BAR ladetrykk.
    Dette er selvsagt kun mulig pga lavt kompresjonsforhold.
    Høyt kompforhold har i ditt tilfelle kostet deg 100 hk. Når det gjelder eksostemperaturer er sannsynligvis du, som så mange andre, mer enn 100 grader over grensen for det maksimalt akseptable.

    Du har derfor helt rett. 1,2 BAR er helt passelig til 8,0:1 i kompforhold på en 8V Volvomotor som går på pumpebensin.
    Takk for bekreftelsen.

    Redningen her er E85.
    Sist endret av Batland; 05/10/12 kl 19:38

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •