Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 25 av 25

Tråd: Vinterdekk til S60

  1. #1
    Hofsoe sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Eikelandsosen - Fusa
    VCCN medlemsnummer
    2005
    Innlegg
    67
    Antall takk

    Standard Vinterdekk til S60

    Jeg skal ha meg 4 nye vinterdekk i høst men er litt usikker på hva jeg skal kjøpe. Burde jeg gå for piggfritt eller pigger? Jeg bor i Bergensområdet og kjører en del utenfor Bergen også. Planen var å kjøpe piggfritt i år for å slippe den jævla piggdekkavgiften.

    Men bilen min har ikke vært så knall god på vinterføre med piggdekk så tviler jo også litt på om den blir så mye bedre uten pigger.

    Noen som har erfaringer på hva de vil anbefale, med eller uten? Hvilket merke evt?
    Tror det er 195/55/16 jeg skal ha.

    Bilen det er snakk om er en 2001 2.0T S60.
    - 2006 Volvo S60R
    - 2007 Volvo XC70 D5
    - 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

  2. #2

    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Lørenskog
    VCCN medlemsnummer
    132
    Innlegg
    365
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hofsoe Vis post
    Jeg skal ha meg 4 nye vinterdekk i høst men er litt usikker på hva jeg skal kjøpe. Burde jeg gå for piggfritt eller pigger? Jeg bor i Bergensområdet og kjører en del utenfor Bergen også. Planen var å kjøpe piggfritt i år for å slippe den jævla piggdekkavgiften.

    Men bilen min har ikke vært så knall god på vinterføre med piggdekk så tviler jo også litt på om den blir så mye bedre uten pigger.

    Noen som har erfaringer på hva de vil anbefale, med eller uten? Hvilket merke evt?
    Tror det er 195/55/16 jeg skal ha.

    Bilen det er snakk om er en 2001 2.0T S60.
    Vanlig dim i 16" på disse er vel 205/55R16.

    Har kjørt med 205/55R16 på en Volvo V70 2,0LT 2006mod gjennom en vinter og funka knall med Nokian Hakka R (Piggfritt) Dratt seg frem selv på godt isete og godt snødekte veier. Piggene er jo vekk og ligger i grøftekanten når man trenger dem når man kjører på asfalt(salt) gjennom vintern.

    Da har kjøringa gått i Oslo for det meste. Samt over Valdresflya og Gudbrandsdalens sidedaler.
    - 2018 Volvo V90 CC D5 AWD Polestar
    - 2014 Volvo XC70 D4 AWD
    - 2009 Volvo V50 2.0D
    - 2020 Adria Alpina 763UK+
    x Div. Volvo

  3. #3
    Hofsoe sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Eikelandsosen - Fusa
    VCCN medlemsnummer
    2005
    Innlegg
    67
    Antall takk

    Standard

    Ja, kan kanskje stemme det. Husket ikke helt dimmensjonen på dekkene.
    Kjører jo ganske mye i slafs og faenskap da de ikke greier å brøyte før de salter her, så er jo ofte slik føre jeg kjører på, ellers er det jo Bergen kjent for MYE regn også om vinteren.
    - 2006 Volvo S60R
    - 2007 Volvo XC70 D5
    - 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

  4. #4

    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Lørenskog
    VCCN medlemsnummer
    132
    Innlegg
    365
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hofsoe Vis post
    Ja, kan kanskje stemme det. Husket ikke helt dimmensjonen på dekkene.
    Kjører jo ganske mye i slafs og faenskap da de ikke greier å brøyte før de salter her, så er jo ofte slik føre jeg kjører på, ellers er det jo Bergen kjent for MYE regn også om vinteren.
    Er som i Oslo det med saltet. Gjerne salte bare om det er meldt snø på værmeldinga selv om det ikke kommer noe...

    Ville nok valgt piggfritt uten tvil i ditt tilfelle. Men av de store kjente merkene.
    - 2018 Volvo V90 CC D5 AWD Polestar
    - 2014 Volvo XC70 D4 AWD
    - 2009 Volvo V50 2.0D
    - 2020 Adria Alpina 763UK+
    x Div. Volvo

  5. #5
    Hofsoe sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Eikelandsosen - Fusa
    VCCN medlemsnummer
    2005
    Innlegg
    67
    Antall takk

    Standard

    Ok. Takk for innspill :-) Får fundere litt til tror jeg. Satser på å høre litt flere tips og anbefalinger å sammenligne meg.
    - 2006 Volvo S60R
    - 2007 Volvo XC70 D5
    - 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

  6. #6
    Registrerte brukere mcnugget sin avatar
    Medlem siden
    23. feb. 2010
    Sted
    Førde
    Innlegg
    675
    Antall takk

    Standard

    Eg har også gode erfaringer med hakka r må tenke på at bilen blir meir behagelig å kjøre med tanke på dekkstøy når en går for piggfritt av litt kvalitet..

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. feb. 2010
    Sted
    Lærdal
    Innlegg
    458
    Antall takk

    Standard

    Eg kjøpte meg ein S60 ifjor haust.
    På den var det litt slitte Michelin x-ice piggfritt. (2stk med mønsterdybde på 4mm og 2 stk på 5mm)
    Det fungerte kjempebra og eg måtte provosere litt for å teste om antiskrensen fungerte. (måtte jo sjekke korleis den reagerer so eg er klar ved ein nødsituasjon)

    Blir nye piggfrie dekk iår.
    Har ikkje bestemt meg enno, men det kan fort bli Nokian Hakka R

  8. #8
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansM Vis post
    Er som i Oslo det med saltet. Gjerne salte bare om det er meldt snø på værmeldinga selv om det ikke kommer noe...

    Ville nok valgt piggfritt uten tvil i ditt tilfelle. Men av de store kjente merkene.
    Nei, det er stor forskjell på Oslo-føret og vestlandsføret på vinteren. På vestlandet, nær kysten, er det mildare og meir vatn i blandinga, og den er vanskeleg å kome seg gjennom. I Oslo møter ein oftare salt-slapset, som også er vanskeleg å få feste i.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. juli 2010
    Innlegg
    141
    Antall takk

    Standard

    Litt of topic, men noen som har kjøpt vinterdekk hos dekkonline.com.

    Ser det er meget rimelig.

  10. #10
    Registrerte brukere mcnugget sin avatar
    Medlem siden
    23. feb. 2010
    Sted
    Førde
    Innlegg
    675
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Dag Thomas Vis post
    Litt of topic, men noen som har kjøpt vinterdekk hos dekkonline.com.

    Ser det er meget rimelig.
    Bare å passe på at det er nordiske dekk(altså beregna for nordiske forhold) så er det akkurat det samme som å kjøpe en anna plass, berre at det kjem heim på døra og er ikkje pålagt på felg.. har gode erfaringer med dekkonline..

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. juli 2010
    Innlegg
    141
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mcnugget Vis post
    Bare å passe på at det er nordiske dekk(altså beregna for nordiske forhold) så er det akkurat det samme som å kjøpe en anna plass, berre at det kjem heim på døra og er ikkje pålagt på felg.. har gode erfaringer med dekkonline..
    Er det såkalte Q merka dekk?

  12. #12
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hofsoe Vis post
    Jeg skal ha meg 4 nye vinterdekk i høst men er litt usikker på hva jeg skal kjøpe. Burde jeg gå for piggfritt eller pigger? Jeg bor i Bergensområdet og kjører en del utenfor Bergen også. Planen var å kjøpe piggfritt i år for å slippe den jævla piggdekkavgiften.

    Men bilen min har ikke vært så knall god på vinterføre med piggdekk så tviler jo også litt på om den blir så mye bedre uten pigger.

    Noen som har erfaringer på hva de vil anbefale, med eller uten? Hvilket merke evt?
    Tror det er 195/55/16 jeg skal ha.

    Bilen det er snakk om er en 2001 2.0T S60.
    Ville aldri hatt piggdekk her i Bergen. De 2-3 dagene i året hvor det kan være nødvendig klarer ihvertfall jeg å enten la bilen stå eller kjøre etter forholdene

    Har kjørt på Michelin X-Ice/X-Ice2 i et par år, og det eneste jeg har å utsette på dem er at jeg ofte tar igjen bilene foran når føret blir ille. Kjørt mye på snøsørpe og våt is i og rundt Bergen og Stavanger, mellom de to byene, og Stavanger-Sirdal som kan ha ganske sleipt føre på vinteren... Kommer til å kjøpe det igjen

    Edit: Her er også et tips hvis du er redd for å kjøre deg fast uten piggdekk: http://butikk.naf.no/Butik/docs/prod...&dept_id=NO-68 Greit å ha i bilen.
    Sist endret av hgnubel; 25/08/10 kl 11:38
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. feb. 2010
    Sted
    Lærdal
    Innlegg
    458
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Dag Thomas Vis post
    Er det såkalte Q merka dekk?
    Trenger vel ikkje å væra Q merka.
    Du får lese dekktester f.eks. Motor har. Det er nordiske dekk.
    Dekkonline er dårlige på nordiske dekk. Er som oftest kontinentale vinterdekk dei har. (iallefall i 205/55-16 som eg skal ha)

  14. #14
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Dag Thomas Vis post
    Er det såkalte Q merka dekk?
    Det der er vel fartsmerkingen?

    Problemet med å handle vinterdekk fra utlandet (som dekkonline) generelt er at "vinterdekk" er et helt annet konsept de aller fleste andre steder i verden. Du kan finne "vinterdekk" der som får gode resultater i tester i sitt marked, men som vil være fryktelig mye dårligere her hjemme enn dekk som er beregnet for nordiske forhold.

    Mulig jeg har oversett noe, men jeg synes det er litt vanskelig å vite hva som er hva. Hvis jeg ser nøyaktig samme dekk på dekkonline som jeg vet selges og anbefales her i landet så ville jeg kjøpt derfra, ikke ellers tror jeg.
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  15. #15
    Registrerte brukere mcnugget sin avatar
    Medlem siden
    23. feb. 2010
    Sted
    Førde
    Innlegg
    675
    Antall takk

    Standard

    Dekkonline skal etter det eg har hørt levere meir nordiske dekk framover... For eitt par år sida hadde dei ikkje nordisk gummiblanding i heile tatt..

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. juli 2010
    Innlegg
    141
    Antall takk

    Standard

    Sendt dekkonline en mail. Se hva jg får som svar. De har både Nokian og Conti dekk der. Disse burde egne seg til Norge...?

  17. #17
    Hofsoe sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Eikelandsosen - Fusa
    VCCN medlemsnummer
    2005
    Innlegg
    67
    Antall takk

    Standard

    Takk for mange svar så langt :-)
    Har hørt litt med andre folk også og de anbefaler piggdekk. Ettersom jeg også kjører litt på bygda og greier også.
    Men får tenke litt til på det. Ingenting som haster - enda. Men vinteren kommer desverre fortere enn forventet.
    - 2006 Volvo S60R
    - 2007 Volvo XC70 D5
    - 2019 Mitsubishi Outlander PHEV

  18. #18
    Registrerte brukere mcnugget sin avatar
    Medlem siden
    23. feb. 2010
    Sted
    Førde
    Innlegg
    675
    Antall takk

    Standard

    Eg kjørte kun på bygda omtrent med mine hakka r, å dei fungerte over all forventning kontra pigg som eg var vant til.. men å diskutere kva som er best av pigg eller piggfri hadde vel blitt en evig diskusjon..

  19. #19

    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Lørenskog
    VCCN medlemsnummer
    132
    Innlegg
    365
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gaupe Vis post
    Nei, det er stor forskjell på Oslo-føret og vestlandsføret på vinteren. På vestlandet, nær kysten, er det mildare og meir vatn i blandinga, og den er vanskeleg å kome seg gjennom. I Oslo møter ein oftare salt-slapset, som også er vanskeleg å få feste i.
    Det har du nok rett i. Men har inntrykk av det er mindre snø i Rogaland og Hordaland langs kysten enn det blir i Sogn & Fjordane og Møre & Romsdal.
    Har stort sett min erfaring med vinter på vestlandet fra Nordfjord.

    ----

    Men hva folk føler er best av piggfritt og piggdekk finnes det ingen fasit svar på. Hadde jeg bodd mer i dalstrøka og oppi høyden så hadde jeg nok valgt piggdekk, men ser jo også der at selv dem som bor der fast velger piggfritt også. Piggfritt har jo en enrom utvikling siste årene.

    Er det gjort noen tester av piggdekk og piggfritt etterhvert som dem er nedslitt?
    - 2018 Volvo V90 CC D5 AWD Polestar
    - 2014 Volvo XC70 D4 AWD
    - 2009 Volvo V50 2.0D
    - 2020 Adria Alpina 763UK+
    x Div. Volvo

  20. #20
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Du greier deg heilt sikkert fint i Bergen og omegn uten piggdekk. Viss du har anledning til å la bilen stå og ta bussen dei verste dagane. Når det snør bra i Bergen er det ikkje råd å køyre bil der alikavel pga. alle byfolka som er i veien.

    Å kjøpe dekk fra dekkonline er ikkje å anbefale. Dei har stort sett berre mellomeuropeiske vinterdekk og det er heilt ubrukeleg her til lands. Dersom du veit eksakt kva dekk du skal ha og dekkonline har er det greit.

    Eg har køyrt ned mange sett med vinterdekk og er i alle fall ikkje i tvil. Dyre dekk er MYKJE bedre enn billege dekk. Husk at ein liten bulk i ein annans bil er svært kostbart så bra dekk er ei god forsikring. Sikrar liv og helse og god økonomi. Kvalitetsdekk vare som regel lenger og.

    Eg har køyrt Michelin X-ICE med og uten pigg. Svært gode dekk. I sommar kjøpte eg nye vinterdekk til V70'n. Nokian Hakka 7 pigg. Må ha pigg med awd, blir so tøff i trynet men det bremsar like dårlig som fwd... Lykke til!
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  21. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. juli 2010
    Innlegg
    141
    Antall takk

    Standard

    Helt enig med Locked at dekk har stor betydning. Men noen mer rotete bransje enn dekkbransjen er vel vanskelig å finne. Priser varierer noe fryktelig.

    Jeg fikk forresten en tilbakelding fra Dekkonline at deres dekk er tilpasset Norden.

  22. #22
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Om du skal opp før du er sikker på at det er brøyta, og du bor i strøk, der det er stadig rundt 0 og med nedbør, så hadde eg gått for pigg. For mine forhold, så er piggfritt fint.

    Vi kjem nok til å pigge opp ein 240, for dei harde dagane
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  23. #23
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Eg budde og jobba i Bergen jan-feb 08 og hadde i alle fall ikkje bruk for piggdekk. Ikkje en dag med snø og det var så mykje salt pga fare for berrfrost at eg hadde gladleg køyrd på sommardekk.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  24. #24
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    Vil bare si at jeg har kjørt mine Hakka5 (pigg) i to sesonger, totalt 35000 km. Og to av dekkene holder fint en sesong til. Har mista en eller to pigger, og er fortsatt mye gummi igjen. Har aldri kjørt noen dekk verken sommer eller vinter så langt som disse før. Jeg bytter selv dekk når jeg kommer ned til 5 mm på vinterdekka.

  25. #25
    Registrerte brukere Nick V70N sin avatar
    Medlem siden
    14. feb. 2010
    Sted
    Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    911
    Innlegg
    289
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansM Vis post
    Vanlig dim i 16" på disse er vel 205/55R16.

    Har kjørt med 205/55R16 på en Volvo V70 2,0LT 2006mod gjennom en vinter og funka knall med Nokian Hakka R (Piggfritt) Dratt seg frem selv på godt isete og godt snødekte veier. Piggene er jo vekk og ligger i grøftekanten når man trenger dem når man kjører på asfalt(salt) gjennom vintern.

    Da har kjøringa gått i Oslo for det meste. Samt over Valdresflya og Gudbrandsdalens sidedaler.
    Kjører på samme dekk siden februar 2009. Meget godt fornøyd så langt! Jeg kjøpte disse hos Sharif. Den gang var Sharif klart billigst på 205/55-16.
    Betalte 3995,- ferdig lagt på felg og balansert.
    2001 V70N 2.0T BSR steg 2 (Link til Worklog)
    2008 V70II 2.0D Summum "extra alt" (Solgt)
    2003 Lotus Elise (RIP)
    2016 Peugeot 308 SW GT-line (Solgt)
    2019 Jaguar I-pace

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •