Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 42

Tråd: LMM, trykkside/sugeside, dumpventil, osv.

  1. #1
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard LMM, trykkside/sugeside, dumpventil, osv.

    Hei!

    Driver å planlegger en turbomotor. Skal kjøres med 558 dyser og planen var da 3" LMM på sugesiden. (før turbo)

    Jeg har også planlagt 2.5" trykkrør.

    Men så leser jeg noen har problemer med LMM på sugesiden og åpen dump, mens andre ikke merker noe til det.

    Og jeg føler ikke at en LMM er "ment for" å monteres på trykksiden, men det er det enkleste MTP LMM kabler og slipper å forlenge disse.

    Og da kommer "problemet" med 2.5" trykkrør og 3" LMM. Må da ha "trakter" på hver side av LMM.

    Vil derfor få igang en diskusjon om litt diverse løsninger, helst da på problemet ang dumping av målt luft.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  2. #2
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    Jeg mener det er best å ha LMM på trykksiden og åpen dump. Ikke noe stress å skjøte kablene, og LMM'en tåler dette. Har ikke hatt noe problemer.
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

  3. #3
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Jeg slipper jo evt å skjøte, da det er ledningsnett til en sugebil.

    Har allerede kjøpt en slik HKS SSQV-dump, så hadde jo vært kjekt å fått brukt den..
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  4. #4
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Og jeg føler ikke at en LMM er "ment for" å monteres på trykksiden, men det er det enkleste MTP LMM kabler og slipper å forlenge disse.
    Vil du snakke om følelsane dine?
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  5. #5
    Registrerte brukere Kalsn sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    1.159
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Jeg har også planlagt 2.5" trykkrør.
    Og da kommer "problemet" med 2.5" trykkrør og 3" LMM. Må da ha "trakter" på hver side av LMM.
    ja og overganger fra 2.5->3" vil funke meget dårlig uansett. Hadde 2.5 forran min 3"lmm og det ble bare tull, nykket voldsomt på lave hastigheter. Byttet til 3" før og etter lmm, så ble turbulensen og nykkingen borte, samt mye mer stabil på tomgang. Men hvorfor ikke kjøre med 3" rør hele veien da?(evt bare etter intercooler?) eneste som vil kødde med flowen er ICn.
    Volvo 940 Turbo T5 Holset Edition
    Subaru Forester S-TURBO 1999
    Bmw 318i Touring 2008

  6. #6
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kalsn Vis post
    ja og overganger fra 2.5->3" vil funke meget dårlig uansett. Hadde 2.5 forran min 3"lmm og det ble bare tull, nykket voldsomt på lave hastigheter. Byttet til 3" før og etter lmm, så ble turbulensen og nykkingen borte, samt mye mer stabil på tomgang. Men hvorfor ikke kjøre med 3" rør hele veien da?(evt bare etter intercooler?) eneste som vil kødde med flowen er ICn.
    Joda, det kunne jeg jo gjort (3" etter IC) men jeg syns ikke det er noe vits med så store rør på en såpass moderat trim som jeg skal utføre.2-250 hk er ca-målet.

    Så det spørs vel om jeg ikke kommer til å kjøre med LMM før snurbo'n.

    Sitat Opprinnelig postet av gaupe Vis post
    Vil du snakke om følelsane dine?
    Det tror jeg ikke vi har tid til her....

    jeg SYNS ikke det virker riktig da, indre kjänslan vet du..
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  7. #7
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Ikke noe problem å kjøre LMM på trykkside. Det som kan være et problem er at lokket forsvinner hele tiden, det må limes godt med epoxy. Limet mitt har sprekt opp 2 ganger alt og jeg sausa inn med mye lim, men det er riktignok med 1.3 bar i ladetrykk. Tenkte kanskje å lime det en gang til og skru en form for brakett for å holde det nede eller noe lignende.

    Trådene og resten av huset har ikke noe problem med dette. Er jo ingenting for lufta å ta tak i på trådene. Men sikkert ikke så heldig hvis turboen din lekker masse olje, men den tåler visst det og ifølge noen.

    Men du må som sagt over her ha 3" rør hele veien etter intercooler. Ellers blir det tull med 3" LMM hvis du har 2.75 eller 2.5" et sted foran i nærheten. Og heller ingen svinger 20-25cm før LMM hvertfall når det er 3". Jeg hadde 90 grader sving ca 12cm før LMM og det ga store problemer, skikkelig nykking på lite gass. Et mye større problem å få dette bra med 3" LMM og 3" rør enn originaldim på LMM og rør fordi det er større areal som lufta må fordeles på. Er kun et problem ved lite gass når det strømmer veldig lite luft i rørene.

    Bør heller ikke stå altfor nærme gasspjeldet. Jeg har ca 30cm rett rør før LMM og dumpen før intercooleren sånn at den ikke skal forstyrre LMM-en. Merker faktisk at bilen får en del bedre respons av å ha den på trykksiden. Før kunne man nesten klare å kvele bilen ved å pulse gassen fort når den sto før turbo. Nå går nesten ikke det lenger. Før kunne man ikke "hoppe" bortover i 4. gir ved å gi full gass og ikke gass omhverandre hele tiden raskt, da bare "lagga og poffa" det, men nå går det fint å "hoppe" . Så LMM-en reagerer mye raskere på endringer i luftstrømmen når den står så nærme innsuget og dermed økt respons. Fint på systemer som dette som ikke har TPS (Throttle-Position-Sensor) og må vente på målinger fra LMM før det rekker å reagere.

    Så hvis det gjøres skikkelig så vil jeg si LMM på trykkside der best. Er jo veldig greit sånn som du har det hvis du har elnett fra sugemotor. Slipper å skjøte noe som helst.

  8. #8
    Registrerte brukere Kalsn sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    1.159
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Så det spørs vel om jeg ikke kommer til å kjøre med LMM før snurbo'n.
    ja viss du skal ha lmm før turbo må du altså forlenge kabelen, altså noe du ikke ville ?
    jeg har selv bare brukt et tykt lag med tech7 på lmm'en, ser ut til å holde.(1.6 bar ca) Brukte sicaflex før, men da spratt bare lokket opp, tech'en blir mye hardere, men funker vell best med epoxy el annet sterkt lim.
    btw, du har ikke fått testet det der filteret ditt ChrML?
    Volvo 940 Turbo T5 Holset Edition
    Subaru Forester S-TURBO 1999
    Bmw 318i Touring 2008

  9. #9
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kalsn Vis post
    ja viss du skal ha lmm før turbo må du altså forlenge kabelen, altså noe du ikke ville ?
    jeg har selv bare brukt et tykt lag med tech7 på lmm'en, ser ut til å holde.(1.6 bar ca) Brukte sicaflex før, men da spratt bare lokket opp, tech'en blir mye hardere, men funker vell best med epoxy el annet sterkt lim.
    btw, du har ikke fått testet det der filteret ditt ChrML?
    Jo, testet litt, men fikk ikke festet det ordentlig (kun sveis på fremsiden mot innsuget), så det endte opp som en ball inni LMM-en . Men har flere filter, så blir å teste når jeg gidder. Men må få bytta chip og pussa ned noen kanter inni rørene først og teste om det blir bra. For kammen sto nemlig 1 tann feil før når jeg hadde problemet (selv om jeg merket den ble rar kun etter LMM-en ble flyttet).

  10. #10
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kalsn Vis post
    ja viss du skal ha lmm før turbo må du altså forlenge kabelen, altså noe du ikke ville ?
    jeg har selv bare brukt et tykt lag med tech7 på lmm'en, ser ut til å holde.(1.6 bar ca) Brukte sicaflex før, men da spratt bare lokket opp, tech'en blir mye hardere, men funker vell best med epoxy el annet sterkt lim.
    btw, du har ikke fått testet det der filteret ditt ChrML?
    Nei asså, må jeg flytte så må jeg flytte, ikkenoe problem å forlenge kablene.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  11. #11
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Kan man ikke bare slå en strips rundt lmm? Eller en slangeklemme?
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  12. #12
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Christian Vis post
    Kan man ikke bare slå en strips rundt lmm? Eller en slangeklemme?
    Trur man må til med en brakett. Kan være vanskelig å få strips eller slangeklemme til å klemme godt nok på lokket oppå. Kan bli litt vanskelig å få til å se tålig profft ut.

  13. #13
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Trur man må til med en brakett. Kan være vanskelig å få strips eller slangeklemme til å klemme godt nok på lokket oppå. Kan bli litt vanskelig å få til å se tålig profft ut.
    Kan du ikke ta to plater, den ene over lokket, og den andre under på motsatt siden, også 4 bolter, en i hvert hjørne?
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

  14. #14
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av henrik940 Vis post
    Kan du ikke ta to plater, den ene over lokket, og den andre under på motsatt siden, også 4 bolter, en i hvert hjørne?
    Jo, har tenkt på det. Skal gå det. Men er bare det å få det til å se greit ut nok ut . En stor eksosklemme hadde sikkert også gjordt jobben. Type 3.5" eller 4" .

  15. #15
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    Noen annen form for brakket som ser grei ut kan ikke jeg tenkte meg fram til hvertfall.
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

  16. #16
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av henrik940 Vis post
    Noen annen form for brakket som ser grei ut kan ikke jeg tenkte meg fram til hvertfall.
    Tvinge..
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  17. #17
    Registrerte brukere Fjellvang sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordland
    Innlegg
    221
    Antall takk

    Standard

    Mener å ha lest at det burde benyttes en spesiell type ledning til å forlenge LMM ledningene.. Hva var det di het? Mener det var du ChrML som foreslo noen?

  18. #18
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Fjellvang Vis post
    Mener å ha lest at det burde benyttes en spesiell type ledning til å forlenge LMM ledningene.. Hva var det di het? Mener det var du ChrML som foreslo noen?
    Ølflex
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

  19. #19
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Skjermet kabel bare, er ikke noe spesielt med Ölflex annet enn at du kan få skjerm rundt ledningene, altså skjerm i ytterkappa. Men finnes Ölflex uten det også.

    Så fortell gjerne. hvorfor Ölflex burde benyttes. Og det er vel lite skjerm orginalt.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  20. #20
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Er ikke noe skjerm originalt nei, riktig det.. Jeg tok bare noen vanlige ledninger og skjøtet inn på den forrige bilen, og jeg merket ikke noe feil ihvertfall..
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  21. #21
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Skjermet kabel bare, er ikke noe spesielt med Ölflex annet enn at du kan få skjerm rundt ledningene, altså skjerm i ytterkappa. Men finnes Ölflex uten det også.

    Så fortell gjerne. hvorfor Ölflex burde benyttes. Og det er vel lite skjerm orginalt.
    LMM signalet er relativt sensitivt og motorstyringen er avhengig av det for å få en jevn og fin gange. Hvis LMM ledningene havner vedsidenav for eksempel ledning til forvarminga til bredbåndslambdaen vil det være katastrofalt for signalkvaliteten.

    Derfor brukes Ølfleks, eller hvem som helst annen skjermet kabel som man jorder skjermen til... Selvfølgelig kan man drite i det og det kan fungere fint eller fungere greit nok, men ser ikke poenget med å drite i det. Blir som å legge uskjermet Cat 5 kabel til internettet blandt masse sterkstrømkabler. Kan gå bra, eller internettet kan hoppe ut inniblandt. Noen aksepterer at internettet hopper ut inniblandt, andre er mer nøye og hater sånt.

  22. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Jeg skjøta med vanlig kabel (fort og gæli) når jeg flytta LMM fra trykksiden til sugesiden.

    Driver dere å jorder skjermen ordentlig også? Ellers så har det jo ikke så veldig mye for seg med skjerm. Største fordelen med ölflex er at den tåler olje litt bedre enn vanlig kabel.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  23. #23
    Registrerte brukere Fjellvang sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordland
    Innlegg
    221
    Antall takk

    Standard

    Hvor kjøpes ölflex?

  24. #24
    Registrerte brukere Agrostar sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Gaupne
    VCCN medlemsnummer
    68
    Innlegg
    1.821
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Fjellvang Vis post
    Hvor kjøpes ölflex?
    Kan få til innkjøpspris av meg
    Volvo 245 - Eks varebil
    A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster

  25. #25
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turb00le Vis post
    Jeg skjøta med vanlig kabel (fort og gæli) når jeg flytta LMM fra trykksiden til sugesiden.

    Driver dere å jorder skjermen ordentlig også? Ellers så har det jo ikke så veldig mye for seg med skjerm. Største fordelen med ölflex er at den tåler olje litt bedre enn vanlig kabel.
    Yup, også jordet skjermen ordentlig i den ene enden, ellers har den lite for seg, ja. Normalt skal ikke skjermede kabler jordes i begge ender fordi skjermen kan begynne å føre strøm (potensialforskjeller). På en bil ville sannsynligvis ikke det vært et problem.

    Skjermet kabel skal vanligvis jordes via en bøyle over kabelen og ikke "pigtail", men det har heller ikke så mye å si på dette bruksområdet. Inni samme strømpe som Ølfleksen er skjøtet inn på originalnettet så lagde jeg bare en pigtail med skjermen og presset på en kabelsko. Som jeg la ledning til jordingspunktet i forskjermen.


    Sitat Opprinnelig postet av Fjellvang Vis post
    Hvor kjøpes ölflex?
    Alle elektrikere har somregel dette. Er du heldig har de også rester liggende du kan kjøpe billig. Du får nok ikke nok Ølfleks gratis siden det er en rimelig dyr kabel selv om det er avkapp/rester dessverre. Er fort vekk 4-5 meter man trenger når kabelen skal legges rundt og opp på torpedoveggen, ned igjen og til LMM-en på andre siden.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •