Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 28

Tråd: Motor og gir til isbil.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. feb. 2010
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard Motor og gir til isbil.

    Heisann. Jeg har en 240 som skulle bli banebil, men så ble planene forandret. nå blir den isbil istedet og jeg har en 242 som skal bli banebil.
    Siden det blir en isbil så gidder jeg ikke legge MASSE penger i den, men noe må det jo bli.
    Planen er en b230ft med litt oppjassa ladetrykk, kan jeg få i overkant av 200 hester så skal jeg være godt fornøyd. men jeg er litt usikker ang. gir og clutch.
    Jeg skal kjøre med ispigg så litt bet blir det jo, men tror dere en M47 kasse henger med noen turer eller er det dødfødt. og åssen clutch skal man handle til dette. Bakaksel blir en sveist en i første omgang hvertfall. sikkert ett helvete å kjøre med, men skal jo ikke bli for dyrt heller. :P

    Må få tak i LH 2.4 nett til 240 så hvis noen har det så hyl ut.

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    kast den eller få 1500kr for den. kjøp ispikk til banebilen for de penga du får for den å bruk samme bilen?
    One Ring to rule them all

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. feb. 2010
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard

    synes det er litt drøyt å kaste den for det er den for god til og vet av erfaring at brøytekanter er ikke alltid myke så litt synd å lemleste en 242 for å ha det gøy på isen.. Dessuten så Går det såpass mye penger ned i den 242n at den blir ALDRI ferdig før snøen kommer. så ikke enig.. :P

  4. #4
    Registrerte brukere TvilsomRacing sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Eide, Møre Og Romsdal
    Innlegg
    379
    Antall takk

    Standard

    Du får mye morro på isen med litt høyere ladetrykk og en chip! Regner med at du skal kjøre med ispigg?
    Isåfall kan det bli litt hardt for den M47 kassa. Bedre å handla inn en getrag 262 kasse da (eller M90, men de er vel dyrere). Så kan du leike deg litt på asfalt av og til også
    Ispigg har jo like godt feste som vanlige hjul har på grus
    Så bør du vel gå for en litt sterkere clutch/trykkplate..
    1990 Volvo 240 Turbo Prosjekt SOLGT
    2005 Nissan X-trail 2,2DCI Sport "trekk vogn"

  5. #5
    Registrerte brukere Torra sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Melhus, Sør-Trønderlag
    Innlegg
    2.156
    Antall takk

    Standard

    740 turbo clutchen pedersen selger til 1800,- ca og ei m45 kasse skal nok holde fint Vil tro getrag og m90 osv blir overkill for en isbil

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. feb. 2010
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard

    Ja blir liksom så voldsomt med penger å legge i en isbil hvis man skal begynne med getrag kasser sinter clutch og truetrack diff.. det er ikke det som er poenget. Får satse på at den 740 turbo clutchen holder mål da. åssen ser man forskjell på kassene. M45 er vel den med overdrive knappen ? vanlig 5trinns i min. regner med den kommer fra en 740 den kassa mi i og med det sto en b230et i når jeg handla bilen. men er hvertfall vanlig 5trinns så får prøve meg med den så lenge det varer.

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Ispigg + orginale volvo girkasser man er litt slemme med = nøytral. dette er jo godt utprøvd gjennom 30år
    selv vært med å clutchen ut fra stilelstående å vi kom oss ikke en meter. bare et byks
    One Ring to rule them all

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. feb. 2010
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard

    du tror ikke en orginal volvo kasse vil holde TBO. Må jeg gå for en m90 altså ?

  9. #9
    Registrerte brukere Testdriver sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordland
    Innlegg
    967
    Antall takk

    Standard

    Hvis du kun skal bruke en oppjustert FT motor så burde en m45 eller m46 kasse holde, og de er jo også billige. m46 har 4 gir + overdrive, m45 har 4 gir og det er jo nokk på is
    X: 1995 945 Lt
    X: 1986 745 Tic

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Det hele kommer jo i bunn å grunn på han som skal bruke dette
    Men under isbil kjøring så kan det jo gå hardt for seg vet jeg
    er jo ikke værre en å slenge på noen breie lisser å ta noen stygge starter nå på sommeren å se om det holder
    One Ring to rule them all

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. feb. 2010
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard

    Hadde håpet at den 5trinnsen jeg har hadde overlevd litt så jeg hadde sluppet å tenke på det.. blir nok anna å tenke på. bur\fuelcell ++++ det drar fort på. og ikke minst noen bøttestoler og 4punkt så man ikke ruller rundt inne i bilen i sladd.. hmm..

    Kan jeg bruke samme clutchen på m45-46 som den jeg har som jeg tror er en m47

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. feb. 2010
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard

    Hvis det er samme clutchen så er det jo bare å prøve fram til den ryker.. Blir jo litt clutch sparking og faenskap på isen med ispigg så er klar over at det blir tøft for kassa...

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    kammratene mine har ihvertfall et lager av slike kasser på vintern når de kjører med ispigg
    Men det betyr jo ikke at andre ikke kan kjøre med de. er jo noen 1000folk som har gjort dette før. men kassene begynner jo å dra på åra nå.
    One Ring to rule them all

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. feb. 2010
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard

    får vel bare prøve seg fram da :P

  15. #15
    A.Finstad sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Norway
    VCCN medlemsnummer
    2931
    Innlegg
    3.111
    Antall takk

    Standard

    kjøp deg noe som er litt heftigere en orginal turbo clutch til 740 den tåler INGEN ting! jeg kjører på 0,7 i trykk og den røyk etter et halvt år med "normal" kjøring så hadde jeg vert deg så hadde jeg kjøpt meg sinter og ei kasse som holder for å være sikker på å ha det morro hele vintern!
    Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
    1989 modell 245 brukis
    1987 modell 740 turbo prosjekt
    1977 modell 242 Prosjekt
    1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
    momy said i could not handle a V8, momy is now religious!

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. feb. 2010
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard

    ja er nok beste løsningen. men tusenlappene flyr fort :P

  17. #17
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.406
    Antall takk

    Standard

    Ja du kan bruke samme klutsj på M45 og M46, såfremt disse kassene ikke er veldig gamle for da er det annen splines igjen. Tror ikke sinter, 200 hk og ispigg er noe problem med en støpejerns M45/M46. Men noen kasser tåler det utroligste og noen tåler ingenting. De gamle med støpejernshus er iallfall best.
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. feb. 2010
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard

    jaja. da skal jeg avgårde til uka og hente en B230fk motor med m90 kasse og hele manskiten. satse på at m90n tåler litt mer juling enn m45\46\47

    da er det vel bare å få handla chipper 3" lmm og R dyser og ny turbo :P neida. .får prøve med standard først.

    Må bare få tak i Lh 2.4 nett nå. men det er på gang.

  19. #19
    Registrerte brukere Mr. Crepsley sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Senja
    Innlegg
    1.667
    Antall takk

    Standard

    Tror ikke sinter blir det lureste om du er ute etter å holde det driftsikkert. Sinter spiser drivverk til frokost.
    Jørgen Simonsen

    1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
    2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
    1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering

  20. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. feb. 2010
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard

    kjører med den orginale 940turbo clutchen som står i m90n til å begynne med.. kommer ikke til å trimme noe mer på den i år hvertfall så blir vel bare litt oppjustert ladd.. må jo ha en annen turbo før det blir noe ordentlige greier også, får jo kols av de orginal turboene. :P

  21. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Steinkjer
    Innlegg
    112
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    kast den eller få 1500kr for den. kjøp ispikk til banebilen for de penga du får for den å bruk samme bilen?
    Ispikk

  22. #22
    Registrerte brukere Karl sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Meløy
    Innlegg
    1.474
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Oldren Vis post
    Ispikk

    Hahahahaha, det er visst tingen ja

  23. #23
    Registrerte brukere Anders- sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Grua, Hadeland
    Innlegg
    719
    Antall takk

    Standard

    Brukte m47 på isen i fjor vinter, ca. 200hk 240 med ispigg... Den kassa holdt til langt utpå sommeren... Man MÅ ikke dog-gire selvom man kjører på is..
    Volvo 242 L 77 B19A
    Vært litt fraværende det siste året, går med planer om å kjøpe bil igjen


  24. #24
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    Jeg begynte å se fram til isbil prosjektet da det første som dukket opp i mitt hode var faktisk denne
    isbilen


    Men siden det ikke var den isbilen, kunne det vært denne


    men mest sannsynlig så er det vel denne type isbil du hinter til
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  25. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. feb. 2010
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard

    Var nok den siste ja.. Er litt spent på åssen det blir å montere m90n i 240n, selve monteringen er grei, men blir noe dritt med mellomaksel, den blir 5cm for kort etter hva jeg har lest, så må vel gruble på noe lurt der.. får vel få gamlingen til å fyre dreiebenken og fresen og få laga ett mellomstykke på ett vis.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •