Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 65

Tråd: Turbolekkasje Volvo V70R AWD

  1. #1
    Registrerte brukere Turbovogn850 sin avatar
    Medlem siden
    09. des. 2012
    Sted
    Drammen, Norge
    Innlegg
    395
    Antall takk

    Standard Turbolekkasje Volvo V70R AWD

    Heisann!

    Jeg mistenker at turboen min er rimelig sliten fordi den lekker en del olje, og tittet så vidt under bilen og så dette:

    Har for øvrig startet å skru av 90 graders bøyen på eksosen, platedekseler over turbo og trykkrør. Men eksosen og turboen sitter bom fast.. Noen som har en guide for å demontere turbo eller tips til å få den så enkelt som mulig av når motoren forstatt står i bil mottas gjerne!

    Demonterte slangen fra intercooler som går til turboen og så det her, dette er vel ikke normalt? Olje fra ic til turboen :O


    Håper noen kan gi meg noen kloke svar hilsen en som savner Volvoen sin og må spyle bort flekker på garasjegulvet og asfalten.. :(


    Stort prosjekt Volvo 850 OMBYGGING TIL ELEKTRISKE VINDUER BAK! ! ! --> Prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?...o-855-Prosjekt

  2. #2
    Registrerte brukere C.Erstad sin avatar
    Medlem siden
    13. mai 2010
    Sted
    Radøy
    Innlegg
    2.648
    Antall takk

    Standard

    Sikker på at dette ikke er automatolje?
    Kan virke litt rød i fargen.

    Hvis ikke lekker den nok mest sannsynlig fra oljereturen på turboen.
    Og olje som du ser inne i turboen der er ganske normalt.

  3. #3
    Registrerte brukere Turbovogn850 sin avatar
    Medlem siden
    09. des. 2012
    Sted
    Drammen, Norge
    Innlegg
    395
    Antall takk

    Standard

    Okei ja, nei jeg er ikke 100 % sikker på om det faktisk er motorolje.. Har blitt fortalt også at det kan være servoolje og at det er en standardfeil at koblingen mellom metall og gummislange begynner å lekke. Se bildet under


    Men der igjen så er servoolja som jeg bruker grønn.. :?

    Og jeg har mistet veldig mye trykk på turboen, den lader ikke mer enn 0,1 - 0,2
    Stort prosjekt Volvo 850 OMBYGGING TIL ELEKTRISKE VINDUER BAK! ! ! --> Prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?...o-855-Prosjekt

  4. #4
    Registrerte brukere Turbovogn850 sin avatar
    Medlem siden
    09. des. 2012
    Sted
    Drammen, Norge
    Innlegg
    395
    Antall takk

    Standard

    Bump! Hjelp til å demontere de nederste skruene til turboen, de i blokka var greit å få ut med de 2 andre får jeg ikke til, der det sitter mutter bak plate på turboen
    Stort prosjekt Volvo 850 OMBYGGING TIL ELEKTRISKE VINDUER BAK! ! ! --> Prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?...o-855-Prosjekt

  5. #5
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Er det over 1000km siden du byttet olje på motor? I såfall så mener jeg at du kan fraskrive turbo. Jeg heller mer over til automatolje som C.Erstad her er inne på. Det kan også være servoolje siden den slangene har en svakhet. Har du merket om det blir bort noen servo olje? Har det minket på nivået på girkassa?

    Det jeg ville gjort var å ta en skikkelig motorvask over og under, ventet til det ble tørt og startet opp for å lokalisere feilen.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  6. #6
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Enig med Svirre her. Veimøkk og drit gjør at all olje ser dønn lik ut. Ha på noe sterkt vaskemiddel, børst godt rundt alle pakninger, og se hva du finner i etterkant.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  7. #7
    Registrerte brukere Turbovogn850 sin avatar
    Medlem siden
    09. des. 2012
    Sted
    Drammen, Norge
    Innlegg
    395
    Antall takk

    Standard

    Okei! Takk for svar folkens
    Som sagt har jeg startet å demontere diverse deler fra bilen, og lokaliserte en svsr dam med svart/mørk olje ved blokka i en grop under turbo
    Er det en eller annen mulighet for å sjekke om turboen fungerer? Og man slipper å skru den vekk fra motoren?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Stort prosjekt Volvo 850 OMBYGGING TIL ELEKTRISKE VINDUER BAK! ! ! --> Prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?...o-855-Prosjekt

  8. #8
    Per Turbo sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Lørenskog
    VCCN medlemsnummer
    8
    Innlegg
    8.105
    Antall takk

    Standard

    Pakninga som sitter i returrøret fra turbo til bunnpanna er jo også en kjent synder. Liten grønn "papir" pakning bare.

    To torx skruer og nappe ut røret av bunnpanna, bytt også den grønne gunmiringen der, og vær forsiktig med montering så pakningen ikke krøller seg nedi bunnpanna.

  9. #9
    Registrerte brukere Turbovogn850 sin avatar
    Medlem siden
    09. des. 2012
    Sted
    Drammen, Norge
    Innlegg
    395
    Antall takk

    Standard

    Bilen lekker fortsatt motorolje og servoolje
    Men her fått bukket opp bilen og fant ut at den lekker mest sannsynlig mellom motor og girkasse, er det en hel pakning her eller er det smørepakning?
    Eventuelt mye jobb?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Stort prosjekt Volvo 850 OMBYGGING TIL ELEKTRISKE VINDUER BAK! ! ! --> Prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?...o-855-Prosjekt

  10. #10
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Mellom motor og girkasse er det ikke noen pakning, men på utgående aksling fra motor er det en simring som har en tendens til å bli pressa ut om det er tett veivhusventilasjon.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  11. #11
    Registrerte brukere Turbovogn850 sin avatar
    Medlem siden
    09. des. 2012
    Sted
    Drammen, Norge
    Innlegg
    395
    Antall takk

    Standard

    Ah okei
    Hvis den pakningen er presset ut vil det da dryppe motorolje herfra da?
    Hvordan ser den pakningen ut og hvor i motoren er pakningen


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Stort prosjekt Volvo 850 OMBYGGING TIL ELEKTRISKE VINDUER BAK! ! ! --> Prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?...o-855-Prosjekt

  12. #12
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Om den er presset ut, vil det ikke dryppe olje, men sprute olje, til det ikke er mer olje igjen i motoren. Det er en simring, altså en tetningsring som sitter rundt utgående aksling mot girkassa.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  13. #13
    Registrerte brukere Turbovogn850 sin avatar
    Medlem siden
    09. des. 2012
    Sted
    Drammen, Norge
    Innlegg
    395
    Antall takk

    Standard

    Tydelig at det ikke er der oljen kommer fra, motoren lekker mindre dråper, men umulig å se hvor det kommer fra med mindre motoren blir tatt ut.
    For meg ser det ut som om den lekker i overkant og ned etter en grundig vask med avfetting og vask


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Stort prosjekt Volvo 850 OMBYGGING TIL ELEKTRISKE VINDUER BAK! ! ! --> Prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?...o-855-Prosjekt

  14. #14
    Per Turbo sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Lørenskog
    VCCN medlemsnummer
    8
    Innlegg
    8.105
    Antall takk

    Standard

    Både mellom motor og girkasse, og mellom girkasse og vinkeldrev er det kun simringer på akslingnene ut av de, dersom disse sprekker vil det dryppe, og de sprekker gjerne før de spretter ut.

    Kommer det ovenfra har jeg fortsatt trua på noe rundt turboen, evt noen av kammene sine sim/pakningsringer.
    Får du lokalisert hvor lekkasjen starter er det så klart lettere å si noe mer konkret.
    Om den også lekker servoolje i overkant er jo pumpe og evt pakninger på trykk og returrør en mulig synder

  15. #15
    Registrerte brukere Turbovogn850 sin avatar
    Medlem siden
    09. des. 2012
    Sted
    Drammen, Norge
    Innlegg
    395
    Antall takk

    Standard

    Okei, er det noen måte for å finne ut om det lekker fra overkant utenom å ta ut motor?
    En slik måte man ser rett på simringen for eksempel


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Stort prosjekt Volvo 850 OMBYGGING TIL ELEKTRISKE VINDUER BAK! ! ! --> Prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?...o-855-Prosjekt

  16. #16
    Per Turbo sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Lørenskog
    VCCN medlemsnummer
    8
    Innlegg
    8.105
    Antall takk

    Standard

    Ta av det sorte dekselet som sitter over registrreim og lys rundt kamdrevene for å se om det er noe spor av olje eller om det er tørt.

    For å sjekke simringer til girkasse og vinkeldrev må dem demonteres.
    Vinkeldrev demonteres ved å ta av mellomakslingen og drivakslingen på passasjersiden. Skal du ha ut girkasse er det mer jobb så klart..

  17. #17
    Registrerte brukere Turbovogn850 sin avatar
    Medlem siden
    09. des. 2012
    Sted
    Drammen, Norge
    Innlegg
    395
    Antall takk

    Standard

    Hvor mye jobb er det for å demontere turbo når motor står fortsatt i bil, er det noen som har en how to eller kan forklare det steg for steg?
    Stort prosjekt Volvo 850 OMBYGGING TIL ELEKTRISKE VINDUER BAK! ! ! --> Prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?...o-855-Prosjekt

  18. #18
    Registrerte brukere Turbovogn850 sin avatar
    Medlem siden
    09. des. 2012
    Sted
    Drammen, Norge
    Innlegg
    395
    Antall takk

    Standard

    Bump


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Stort prosjekt Volvo 850 OMBYGGING TIL ELEKTRISKE VINDUER BAK! ! ! --> Prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?...o-855-Prosjekt

  19. #19
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Oppfattet ikke dette som en prosjekttråd, så flyttet den til modellspesifikke forum.

    Mvh Daniel V.
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  20. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. aug. 2010
    Sted
    Ilseng
    Innlegg
    696
    Antall takk

    Standard

    Jeg bytta turbo i min, uten å ta ut motor ihvertfall.

    Koble av downpipe (Skru av)
    Skru av alle slanger og rør
    Ta av varmeskjold
    Ta av eventuelt tårnstag, om du har det.

    Husk å ha en beholder under bilen, da det renner store mengder kjølevæske når du kobler av fra turbo.

    Pass også på å tette alle "vitale" hull med papir eller lignende så du ikke får noe dritt nedi turboen.

    Edit: For å sjekke om turboen faktisk er gåen før du eventuelt tar den av fra motor: Koble av slangen på innsugsiden på den, ikke den du allerede har tatt av og tatt bilde av. Så kjenner du på "propellen" etter slark, prøv også å legge litt press på akslingen en vei mens du snurrer.
    Min snurra fint hvis jeg bare spant den rundt, men la jeg litt press på akslingen mens jeg snurra den, så sto den bom fast.
    Sist endret av PyrionZ; 07/01/15 kl 20:28

  21. #21
    Registrerte brukere Turbovogn850 sin avatar
    Medlem siden
    09. des. 2012
    Sted
    Drammen, Norge
    Innlegg
    395
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar.
    Da har jeg tatt en grundig motorvask under da jeg hadde tilgang på bukk, det ser ut som om det lekker mellom motor og vinkelveksler eller girkasse og vinkelveksler.
    Spørsmålet er da er det en slags pakning mellom disse komponentene og hva hvor er det vinkelveksleren henter olje fra, girolje eller motorolje? med tanke på at jeg må etterfylle en god del for å slippe å kjøre det tomt.

    Legger ved noen bilder av lekkasjen




    Stort prosjekt Volvo 850 OMBYGGING TIL ELEKTRISKE VINDUER BAK! ! ! --> Prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?...o-855-Prosjekt

  22. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Vinkelkassa får olje fra girkassa.
    Men den olja ser mer ut som motorolje, noe som egentlig peker på lekkasje på veivakseltettingen bak svinghjulet.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  23. #23
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sjekka at veivhusventilasjonen ikke er tett?
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  24. #24
    Registrerte brukere Turbovogn850 sin avatar
    Medlem siden
    09. des. 2012
    Sted
    Drammen, Norge
    Innlegg
    395
    Antall takk

    Standard

    Nei, hvordan sjekker man om den er tett?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Stort prosjekt Volvo 850 OMBYGGING TIL ELEKTRISKE VINDUER BAK! ! ! --> Prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?...o-855-Prosjekt

  25. #25
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Turbovogn850 Vis post
    Nei, hvordan sjekker man om den er tett?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Starter motoren og la den gå på tomgang. Skru deretter av oljepåfyllingslokket, men la det ligge avskrudd. Hvis det ligger og hopper litt mens motoren går, så er den mest sannsynligvis tett. Hvis den er tett så vil det danne seg et trykk som igjen fører til at olje kan presses ut igjennom bl.a. simringen på veiva.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Senkesett Volvo v70R AWD
    By Turbovogn850 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 24/06/14, 13:39
  2. Ø.K volvo v70R AWD
    By Antonsen in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 09/07/12, 17:38
  3. Volvo V70R AWD kjøpes!
    By bora18t in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 09/06/12, 15:53
  4. ØK: 98-00 mod Volvo V70R
    By DanSteffen in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 45
    Siste post: 21/07/10, 19:11
  5. Volvo V70R AWD
    By Mekkern in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 3
    Siste post: 13/07/10, 17:07

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •